2016-02-29, 13:16
Medlem
Apropå den där mannen som hörde någon konstig radio trafik på sin polisradio i bilen,jag började fundera på om detta verkligen kunde ha med Mördaren att göra.Hade inte "Holmer" tillgång till komradio med hoppfrekvenser som inte funka att avlyssna.Det vore ju idiotiskt att använda sig av analog komradio vid ett sådant här tillfälle,dvs om nu dessa "WT" personerna hade med mordet att göra.
Citera
2016-02-29, 13:28
Medlem
Klart att alla medlemmar inte nödvändigtvis måste vara med i nån slags konspiration men du måste väl erkänna att det är lite märkligt att tex, två av de mest suspekta poliserna i denna röra som är förhörda av palme utredningen pga sitt palmehat och vapenintresse (grundborg, östling) verkar i samma förening som två andra poliser som har betett sig väldigt märkligt under mordnatten (helin, djurfeldt). Dessutom så är alltså palmeutredningens vapenexpert med i detta gäng (björk) som också är han som trollar fram kulorna.

Några av de mer omskrivna namnen i skytteklubben nämns i denna artikel http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening.

Jallai beskriver en eventuell koppling mellan Staybehind och skytteföreingen i denna artikel http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/.

Personligen är jag nyfiken på att veta mer om sonny björk som flera andra har skrivit om här innan. Främst med anledningen av GWs teorier (i bokform) om hur vapnet kan ha anskaffats och gjorts sig av med (lejonets kula). Han nämndes av GW i senaste vackans brott som en "gammal vän" vilket var helt nytt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Det är nog aningen mer naivt att tro att man ingående i en gruppering som ska mörda statsministern anmäler sig helt öppet.

Ja tror du högerextremism är lösningen så har du ett nytt spår, "politiska spåret - nazismen dödade Palme". Svårare att se motiv dock för en sådan terrorhandling. Borde dessutom ha upptäckts för länge sedan genom världens största mordutredning genom tiderna. Eller skulle alla då skydda några simpla nasse-snutar?
Citera
2016-02-29, 14:01
Medlem
14thInts avatar
Jag har varit och läst kvällstidningarna från den 28/2. Enligt de obekräftade uppgifterna från Rolf Dahlgren ska HH fått en kvällstidning från en man vid Mariatorget. Så vad var det han läste i så fall (om historien är sann)?

Förutom givna reportage om aktiekrisen fanns det två andra intressanta nyheter. I AB sidan 10 har tidningen gjort besök i Televerkets kontrollrum på Kungsholmen med anledning av frågor från moderaten Per-Richard Molén till kommunikationsminister Sven Hulterström om Televerkets möjligheter till avlyssning av samtal. I reportaget av Mikael Brännström intervjuas ingenjören Lars Rydin som också medverkar i bild med kollegan Stig Fredlund och arbetsledaren Karl Johansson. Anläggningen betjänar 50 000 abonnenter och här görs cirka 50 kvalitetskontroller per dag.

Den andra nyheten är i Expressen sid 6-7 och rör forskningsprojektet Metropolit. Artikeln skriven av Ingvar Hedlund. Professor Carl-Gunnar Janson vid Stockholms universitet har sedan senast 1970 registrerat 15 117 personer som föddes 1953 i Stockholm och var mantalsskrivna där 1963. Personerna och deras föräldrar har intervjuats, också av ombud, utan att vara upplysta om syftena med studien. Registerutdrag har gjorts från Polis, Svenska kyrkan, Alkoholistanstalter, Socialregister, Sjukhusjournaler, Riksförsäkringsverket för att nämna några av de uppräknade källorna.

Enligt artikeln ska professor Jansons interna anteckningar visa att han kartlagt "avvikande beteenden", uppfostran, föräldrarnas "attityder och ambitioner" och politiska sympatier. Som ytterligare grädde på moset hade undersökningen delvis finansierats av amerikanska universitet. Professor Toby vid Rutgers sponsrar med 4000 dollar 1970. 1982 hemställer Toby, nu vid University of Southern Calfornia tillsammans med kollegan Mednick samt professor Cohen från UCLA om tillgång till datauppsättningarna.
Professor Robert Eriksson vid SU försäkrar Expressen om att inga resultat på individnivå delgivits.

Jag kollade direkt Victor G som ju var född 1953, men publika uppgifter säger Jämjö som födelseort. Ska givetvis göra dubbelcheck vid tillfälle. Metropolit har kanske ingen bäring på MOP, mera tidstypiskt uttryck för tron på den sociala ingenjörskonsten. "Populationsmedlem" som det så vackert hette i CGJ mastodontprojekt.

Edit: Såg nu att ursprungsartikeln är DN 10/2 1986. Återkommer om detta.
Senast redigerad av 14thInt 2016-02-29 kl. 14:14.
Citera
2016-02-29, 14:02
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Tror de flesta inser att det mycket väl kan vara USA som iscensatt det hela men det är för stort för att riktigt på allvar greppa. CIA organiserade väl Stay Behind i olika länder? Och Gunnarssons mord är jävligt skumt också. Han visste för mycket om palmemordet tror jag.

Min TEORI beträffande hur CIA iscensatt mordet av Olof Palme:

USA organiserade mordet via en etablerad toppagent utplacerad i Sverige sedan sent 1960-tal.

Namnet på agenten lämnar jag inte ut på Flashback.

Toppagenten är född i Nederländerna men utbildad underrättelseofficer via flera militärskolor under 1950-talet i Kanada (bl.a. flottan) och Trenton/USA (militärt flygcertifikat).

Han har varit utplacerad som toppagent för CIA sedan sent 1960-tal i Sverige där han också gjort en akademisk karriär.

Via sitt Nederländska medborgarskap har han naturligt haft kontakt med underrättelsetjänsten i Sydafrika och kunde sammanlänka CIA:s mordplan med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten som bistod med attentatsmän.

Personer inom mordkommandot fastnade på en övervakningsfilm från Arlanda då de ses lämna landet strax efter mordet.

Som attentatsmän har de endast vetskap om den roll de spelade i attentatet; eventuellt tror dessa att attentatet hade kopplingar till Sveriges Sydafrikapolitik.

Det finns ännu levande personer i Sverige som kan förhöras i det här spåret och några har mycket intressanta uppgifter att lämna, det vet jag mig själv oräknad.

Min teori grundad på fakta är ett spår som Palmeutredningen inte känner till sedan Pierre Schori (!) stoppade Palmeutredningens nio (9) frågor till svenska UD om vilken kunskap svenska UD hade om CIA:s verksamhet och roll vid mitten av 80-talet.

På Pierre Schoris inrådan lämnades Palmeutredningens skrivelse av den 30 maj 1988 med nio specifika frågor om CIA - bl.a. vad UD visste om CIA:s verksamhet i Sverige vid mitten av 80-talet - utan betänkande (dvs. svar uteblev). Källa: SOU 1999:88 sidorna 435-436.

P.g.a. mina faktakunskaper som utgör grund för denna teori beställde någon ett mord på mig. Se tråden om Ira Einhorn på Flashback!

Jag tror mordet kommer att uppklaras i modern tid. Efter detta inlägg så spelar det liksom ingen roll om ngn lyckas mörda mig för nu finns spåret offentliggjort i Flashback

Men vad gäller agentens hemliga verksamhet i Sverige... nja, jag ser mig för var jag går och jag har inga planer på att avslöja mer om honom vare sig nu eller i framtiden
Citera
2016-02-29, 14:11
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Min TEORI beträffande hur CIA iscensatt mordet av Olof Palme:

USA organiserade mordet via en etablerad toppagent utplacerad i Sverige sedan sent 1960-tal.

Namnet på agenten lämnar jag inte ut på Flashback.

Toppagenten är född i Nederländerna men utbildad underrättelseofficer via flera militärskolor under 1950-talet i Kanada (bl.a. flottan) och Trenton/USA (militärt flygcertifikat).

Han har varit utplacerad som toppagent för CIA sedan sent 1960-tal i Sverige där han också gjort en akademisk karriär.

Via sitt Nederländska medborgarskap har han naturligt haft kontakt med underrättelsetjänsten i Sydafrika och kunde sammanlänka CIA:s mordplan med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten som bistod med attentatsmän.

Personer inom mordkommandot fastnade på en övervakningsfilm från Arlanda då de ses lämna landet strax efter mordet.

Som attentatsmän har de endast vetskap om den roll de spelade i attentatet; eventuellt tror dessa att attentatet hade kopplingar till Sveriges Sydafrikapolitik.

Det finns ännu levande personer i Sverige som kan förhöras i det här spåret och några har mycket intressanta uppgifter att lämna, det vet jag mig själv oräknad.

Min teori grundad på fakta är ett spår som Palmeutredningen inte känner till sedan Pierre Schori (!) stoppade Palmeutredningens nio (9) frågor till svenska UD om vilken kunskap svenska UD hade om CIA:s verksamhet och roll vid mitten av 80-talet.

På Pierre Schoris inrådan lämnades Palmeutredningens skrivelse av den 30 maj 1988 med nio specifika frågor om CIA - bl.a. vad UD visste om CIA:s verksamhet i Sverige vid mitten av 80-talet - utan betänkande (dvs. svar uteblev). Källa: SOU 1999:88 sidorna 435-436.

P.g.a. mina faktakunskaper som utgör grund för denna teori beställde någon ett mord på mig. Se tråden om Ira Einhorn på Flashback!

Jag tror mordet kommer att uppklaras i modern tid. Efter detta inlägg så spelar det liksom ingen roll om ngn lyckas mörda mig för nu finns spåret offentliggjort i Flashback

Men vad gäller agentens hemliga verksamhet i Sverige... nja, jag ser mig för var jag går och jag har inga planer på att avslöja mer om honom vare sig nu eller i framtiden

Intressant! Agenten som du åsyftar är väl dock avliden sedan några år tillbaka?
Senast redigerad av riskybizzy 2016-02-29 kl. 14:27.
Citera
2016-02-29, 14:13
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
30 år senare, vi vet fan inte ens vart GM tog vägen efter trappan.
Om g.m ens tog trappan....
Citera
2016-02-29, 14:26
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Om g.m ens tog trappan....

Fast trappan är väl det rimligaste antagandet?

Vi har ju, mig veterligen, inget vittne som säger något annat.
Citera
2016-02-29, 14:26
Medlem
Jag vet inte om denna tyska film fått någon genomslagskraft i mediebruset. Mig påverkade den starkt i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ&app=desktop
Citera
2016-02-29, 14:28
Medlem
Finns artikeln av erik holmberg i DN debatt (osäker på årtal) om Säpos övervaknings PM på nätet nånstans? Inscannad eller web artikel båda intressanta.
Denna artikel borde ju vara intressant för journalister även idag, även om innehållet i pmet är sekretessbelagt så vet ju uppenbarligen några vad som står i det och kan bekräfta åtminstone i stora drag innehållet, borde vara en bra story kring 30 årsdan.
Senast redigerad av zepo 2016-02-29 kl. 14:34.
Citera
2016-02-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickonet.2013
Eller så kanske bostaden var avlyssnad,så infon läckte ut i god tid innan vilken bio man skulle besöka.
Bostaden var definitivt avlyssnad på det sätt som Lingärde redogjorde för när
han var kallad till GK,. alltså från den AXE-växel i Johannes bergrum där vid
denna tid Grundborg var säkerhetsansvarig.
Citera
2016-02-29, 14:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Intressant! Agenten som du åsyftar är väl dock avliden sedan några år tillbaka?
Svar Nej!
Citera
2016-02-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepo
Finns artikeln av erik holmberg i DN debatt (osäker på årtal) om Säpos övervaknings PM på nätet nånstans? Inscannad eller web artikel båda intressanta.
Denna artikel borde ju vara intressant för journalister även idag, även om innehållet i pmet är sekretessbelagt så vet ju uppenbarligen några vad som står i det och kan bekräfta åtminstone i stora drag innehållet, borde vara en bra story kring 30 årsdan.

Finns här i lite halvtaskig kvalite , http://runeberg.org/palmenytt/2001/0221.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in