2016-02-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Akelius har ganska dåligt rykte som hyresvärd, iaf där jag har varit verksam. Samtidigt verkar Akelius sköta sig ganska bra på annat håll. Roger Akelius tänker bara pengar.

Jag skulle felanmäla precis allt som är trasigt utan omsvep. Portlås. Skräp som ligger. Trasigt glas. Uppställda portar.
Även anmäla störningar för minsta lilla sak. Läs på vilka ordningsregler som gäller och bli en frekvent uppringare till störningsjouren.
Kontakta även hyresgästföreningen om att du som boende upplever otrygghet.

Att ringa störningsjouren för minsta lilla störning är smart. Om det är Securitas som rycker ut så tar dom cirka 2.500 kr per utryckning. Betalas av den störande, d v s Akelius, d v s skattebetalarna, d v s ett litet myrsteg närmare systemkollaps.
Citera
2016-02-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Lider med dig men säg upp lägenheten men var inte så svensk. Klaga, leta reda på ansvariga, skäll ut dom, håna dom, skrik dom i ansiktet. Allt som inte är olagligt men ändå väcker obehag. Varför bli knullad i röven och bara ta det med god min.

Jag vill inte flytta, inte än iaf.

Är det lönt att försöka förhandla med nya hyresvärden angående hyresnedsättning?
Citera
2016-02-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonyStevenson
Att ringa störningsjouren för minsta lilla störning är smart. Om det är Securitas som rycker ut så tar dom cirka 2.500 kr per utryckning. Betalas av den störande, d v s Akelius, d v s skattebetalarna, d v s ett litet myrsteg närmare systemkollaps.

Akelius har alltså sålt vidare husen för en månad sen

Roger Akelius vill avveckla alla hyresfastigheter i Sverige, och tänker satsa på ta sig in på amerikanska marknaden

Men Cape East, som han försökte sälja i flera år, den behåller han nu när han inhyst cirka 600 flyktingar (istället för spa/hotellgäster).
Första gången någonsin som Cape East är fullbokat!
Citera
2016-02-28, 09:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livias

Är det lönt att försöka förhandla med nya hyresvärden angående hyresnedsättning?

Men självklart är det lönt. Vi svenskar underskattar ofta effekten av att skrika högst. Något jag lärt mig av människor från andra länder, det fungerar faktiskt. Gör väsen av er, var jobbiga!
Citera
2016-02-28, 10:21
Medlem
JakenNannes avatar
Citat:
Akelius har alltså sålt vidare husen för en månad sen

Roger Akelius vill avveckla alla hyresfastigheter i Sverige, och tänker satsa på ta sig in på amerikanska marknaden

Men Cape East, som han försökte sälja i flera år, den behåller han nu när han inhyst cirka 600 flyktingar (istället för spa/hotellgäster).
Första gången någonsin som Cape East är fullbokat!

Skulle Akelius avveckla alla sina hyresfastigheter i Sverige? Var det därför de gjorde ett miljardköp i Malmö så sent som förra året och lyxrenoverar dessa fastigheter?

Nja, har svårt att de att de vill avveckla i Sverige, möjligtvis i Glesbygden.

Med det sagt hoppas jag innerligt att det löser sig för dig. Inget roligt att behöva ha det så, oavsett var man bor eller hur mycket man betalar.
Citera
2016-02-28, 10:26
Medlem
Citat:

Undvik dessa tips i att håna, förstöra och få de ha det obehaglig. Det kan resultera med att en idiot gör dig illa, för de flesta är rent sagt efterblivna och har tendens att ha kortstubin. De är inte människor helt enkelt. Undvik ögonkontakt och vifta inte med rumpan det anses som du vill ligga enligt deras uppfattning haha. Att förhandla kommer inte leda dig till någon vart. Hyresvärden har en storkund och ditt yttrande kommer knappast ha någon effekt mot summorna. Du kommer enbart skämma ut dig och inget annat. Om du vill ha tröst kom över till mig kan bjuda ut dig på en middag!
Citera
2016-02-28, 11:05
Medlem
Jag bor också i ett hyreshus som ägs av ett aktiebolag. Bolaget ägs av kommunen, men det är fortfarande ett aktiebolag. VD:n säkert ha ett bonus avtal som hänger ihop med vinsten. Om inte det, hänger hans lön på vinsten.

Bolaget hyr ut lägenheter till flyktingar. Så fort en äldre svensk dör tas lägenheten och den hyrs ut till en flykting.

Det är mycket lönsamt för bostads aktiebolag att det finns flyktingar. Det ökar efterfrågan på lägenheter och då ökar hyran. Hyresgästföreningar har svårt att hävda sig därför att medlemsantalet går ned. De är gisslan hos företagen därför att om de bråkar avbryter företagen helt enkelt, och hyresgästföreningens anställda förlorar sina arbeten.

Migrationsverket eller kommunen betalar det som begärs därför att det eller den desperat behöva lägenheter. Hyresgästen, flyktingfamiljen bryr sig inte därför att de ser aldrig hyresavin. Den kan ändå inte läsa svenska och ännu mindre förstår hyresrättslagstiftningen.

Ett sätt för bostadsföretagen att höja hyrorna är att göra löpande underhåll. Sen kallar de det löpande underhållet som "investering". Det finns ett grått område mellan löpande underhåll och "investering". Om man målar om är detta löpande underhåll, men färg har blivit bättre än för trettio år sedan och då kan detta kallas för "investering". I mitt fall togs klinkern ned därför att det fanns mögel bakom, och en våttapet sattes in. Det var löpande underhåll följt av en standard sänkning, men det kallades "investering" och min hyra höjdes med 200:- enbart för tapeten.

Löpande underhåll skall göras utan hyreshöjning men med "investering" kan hyran höjas.

I bokslutet belastar löpande underhåll vinst och förlust, d.v.s resultatet efter underhåll är en kostnad. Men en "investering" läggs in på balansräkningen. Därmed ökas vinsten genom att kalla löpande underhåll för en "investering".

Akelius var en bankir som gick omkull, för rätt länge sedan. Han bodde på den turkiska sidan av Cyperna rätt länge där ingen svensk domstol kom åt honom. Ett aktiebolag har inga skyldigheter mot dig som hyresgäst och allra minst Akelius.

Vi ser tyvärr slutet på den svenska hyresrätten i den formen den haft sedan andra världskriget.
Citera
2016-02-28, 11:12
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Anticimex har varit här och sanerat, men bara i en lägenhet än så länge

Så jävla tragiskt att se hur flyktingarna förstör dessa nybyggda lägenheter, de kan inte ens rengöra spis eller fläkt utan vaktmästaren måste visa dem

De är vana med att leva med ohyra. Räkna med att problemet finns i alla lägenheter. Vägglöss är extremt svårt att bli av med. Lortsverige 2.0. Sjukdomar som var utrotade i Sverige är också tillbaka tack vare influxet av u-landsfolk.
Senast redigerad av Toolman 2016-02-28 kl. 11:15.
Citera
2016-02-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9
Att förhandla kommer inte leda dig till någon vart. Hyresvärden har en storkund och ditt yttrande kommer knappast ha någon effekt mot summorna. Du kommer enbart skämma ut dig och inget annat. Om du vill ha tröst kom över till mig kan bjuda ut dig på en middag!

Du har fel. Man låter dock hyresgästföreningen sköta förhandlingar.

Det man ska göra är att dokumentera störningar och skadegörelse. Anmäla detta till värden som är skyldig att åtgärda störningar. Om inte så får hyresgästföreningen blodvittring. Gör värden rätt så vräks de hyresgäster som stör. Gör värden fel så låter man hyresgästföreningen ta diskussionen med värden.

Det som i slutändan kommer att ske är att alla vita/normala flyttar ut och värden står kvar med ett vanskött hus fullt med lyxflyktingar.
Citera
2016-02-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Du har fel. Man låter dock hyresgästföreningen sköta förhandlingar.

Det man ska göra är att dokumentera störningar och skadegörelse. Anmäla detta till värden som är skyldig att åtgärda störningar. Om inte så får hyresgästföreningen blodvittring. Gör värden rätt så vräks de hyresgäster som stör. Gör värden fel så låter man hyresgästföreningen ta diskussionen med värden.

Det som i slutändan kommer att ske är att alla vita/normala flyttar ut och värden står kvar med ett vanskött hus fullt med lyxflyktingar.

För en enskild person ja, men för hela packet skulle aldrig funka. Oavsett hur slarviga de är på samtliga punkter så är det väldigt svårt även felen på deras sida. De älskar pengarna ska du veta. Att vänta på att hela flykting packet ska begå misstag i skalan att de ska bli vräkta är chansen större att spela lotto och vinna drömvinsten...
Citera
2016-02-28, 11:41
Medlem
Lägenheten bredvid min är en provlägenhet för "flyktingbarn". Det är ett rent helvete kan jag säga. Gammalt 70-talshus, lyhört som fan. Har inte kunnat sova på ett halvår och då sover jag med öronproppar. Legat på hyresvärden sen tidigt i höstas men då det är socialen som äger lägenheten så har det tagit en jävla tid. Det har dock blivit lite bättre sen socialen vart där o pratat med han. Nu har han dessutom inte varit hemma på 2 veckor så jag har faktiskt kunnat bo i min egen lägenhet
Citera
2016-02-28, 11:47
Medlem
Artreyaras avatar
Det har hänt mig med, jag blev sjuk av stress och förlorade mitt fasta arbete pga allt väsen på nätter.
Dock helt tyst fm till tidig em då sov de..

Ingen hjälp någon stans ifrån såklart, jag är ju svenskfödd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in