2016-02-27, 15:44
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Nu är bara hälften av låtarna du nämner på ABBA Gold, men det må vara. Jag tycker inte heller att man ska se Gold, eller More Gold (som du kanske blandar ihop Gold med?) som det allra bästa ABBA gjort. Det är bara ett fåtal av låtarna jag skulle ha på min egen top 10-lista, eller t.o.m. top 20 för den delen.

Det är de låtarna som släpptes som singlar och hamnade på topplistorna.

Jag respekterar din åsikt, men kan inte låta bli att fundera på hur välgrundad den där. Jag menar, att säga att allt som Björn&Benny gjort är skit, bara för att det är Björn&Benny... De har gjort såå mycket musik, inom så många olika genrer..

Någon skrev ovan att du är Metallicafan, har du hört några av de många covers som omtolkats till allt från jazz och indie till hårdrock och metal? Och det låter fortfarande grymt bra! Naturligtvis långt ifrån originalet. (Nej jag menar inte Black Sweden och dylikt.)

Det tycker i alla fall jag säger något om kvaliteten på låtarna, att de funkar i vilken genre de än spelas i.
Jag är fullt medveten om att alla låtar jag nämnde inte finns på ABBA Gold. Jag skrev det mer för att förtydliga att jag har hört mer än bara låtarna som finns på den plattan. Definitivt har jag hört mer än bara ABBA Gold, och hur många gånger jag har försökt att gilla detta band kan jag inte räkna till faktiskt.
Och givetvis har jag inte hört ALLT med Björn och Benny, det vore ju helt absurt att lyssna in sig på allt med något man inte gillar. Så jag får ändra lite på mitt uttalande. Jag kan väl säga som så att jag inte har HÖRT något bra komma från dessa två herrar.
Nåväl. Skönt iallafall att du respekterar min åsikt. En lugn och sansad diskussion är ju rätt trevlig så länge man accepterar att folk tycker olika. Jag bör även säga att jag ALLTID har en tanke bakom mina åsikter. Skulle det visa sig ligga faktafel eller liknande bakom så har jag inget emot att erkänna att jag har haft fel.

Jag är INTE Metallica-fan. Jag anser dem vara ett stort föredetting-band som en gång i tiden var bra men som numera enbart lever på sitt namn. Jag gjorde bara ett fyndigt comeback-hackande på zerxezs smak när han talade nedsättande om min egen efter mina uttalanden om ABBA. Med det sagt respekterar jag även att han gillar Metallica. Det var enbart en "comeback"-kommentar.
Men jag älskar hårdrock och metal ändå. Kan dock inte direkt säga att jag har hört många hårdrock-covers på ABBA-låtar, förutom Ghosts cover på I'm A Marionette. Tyvärr gillar jag den inte dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann

Gillar du de låtarna som Agnetha skrev för ABBA då? (Disillusion och den nyligen släppta I'm still alive (live).)
Var tvungen att kolla upp dessa (igen) för säkerhets skull. Och såhär i efterhand får jag säga att skulden inte ENBART ska läggas på Björn och Benny. Dessa två låtar var inte heller bra nämligen.
Citera
2016-02-27, 19:17
Medlem
zerxezs avatar
Dancing Queen är rent OBJEKTIV en bra låt, The Winner Takes It All är OBJEKTIVT en bra låt, Guldet blev till sand är rent OBJEKTIVT en bra låt, du kan inte förneka det, harmoniskt, melodiskt, sångtekniskt och musiktekniskt sätt är detta mästerstycken. Det är knappt någon artist som ens kan göra en vettig cover på tex The Winner Takes It All, så hög nivå ligger den på.

Till och med de flesta hårdrockare kan erkänna att även om de inte lyssnar på Abba eller ens gillar dem så är det omöjligt att säga att Dancing Queen är en dålig låt, då skämmer man helt enkelt ut sig.
Senast redigerad av zerxez 2016-02-27 kl. 19:21.
Citera
2016-02-27, 21:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Dancing Queen är rent OBJEKTIV en bra låt, The Winner Takes It All är OBJEKTIVT en bra låt, Guldet blev till sand är rent OBJEKTIVT en bra låt, du kan inte förneka det, harmoniskt, melodiskt, sångtekniskt och musiktekniskt sätt är detta mästerstycken. Det är knappt någon artist som ens kan göra en vettig cover på tex The Winner Takes It All, så hög nivå ligger den på.

Till och med de flesta hårdrockare kan erkänna att även om de inte lyssnar på Abba eller ens gillar dem så är det omöjligt att säga att Dancing Queen är en dålig låt, då skämmer man helt enkelt ut sig.
Okej... Nu vet jag inte var jag ska börja...

Musiksmak kommer ALDRIG att vara objektivt, oavsett vad du tycker. Vad som är bra eller inte inom musik är SUBJEKTIVT, inget annat. Man kan inte säga att Dancing Queen eller The Winner Takes It All är OBJEKTIVT bra låtar. Det är som att säga att ALLA i världen måste tycka att kaffe är en god dryck. Att Dancing Queen innehåller en sångröst från en kvinna är däremot fakta och inget annat, så DET är ett exempel på vad som är objektivt med låten i fråga. Den fastnar på hjärnan, har ingredienserna för att vara en hit och tilltala många, men det tyder INTE på att det MÅSTE vara en bra låt. Att ingen kan göra en vettig cover på The Winner Takes It All är DIN åsikt, och det betyder inte att det måste stämma.
Om Dancing Queen är en bra låt eller inte är en subjektiv åsikt, inget annat. ÄR DU MED?!?

Jag vet inte vad det är med dig faktiskt. Du verkar leva i något slags alternativt universum där allt du säger och tycker är fakta och där subjektiva ting som exempelvis musik är objektiva. Antingen det eller så har du en väldigt skev verklighetsuppfattning.
Nu får du faktiskt ta och lägga av.
Citera
2016-02-27, 23:25
Medlem
Citat:
Agnetha är väl mest känd för klassikern Tack för en helt vanlig underbar dag som hon var med och skrev.

Inte bara den. Hon hade en solokarriär på svenska under tidigt 1970-tal (lite svensk dansmusik för hon sjöng med någon svensk dansorkester-gammaldags schlager med några ABBA-låtar på svenska) och en på engelska (tuffare pop och rock) under sent 1980-tal. Båda resulterade i en del framgångsrika låtar.
Citera
2016-02-27, 23:31
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
ad-hoc premissande (för att passa dina antagande som är subjektiva)

Citat:
ad populum-argument och falsk analogi.
Citera
2016-02-27, 23:57
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
ad-hoc premissande (för att passa dina antagande som är subjektiva)

ad populum-argument och falsk analogi.

Tack för dina klargöranden å du retoriska guru, jag böjer mig för din överlägsna logik.
Citera
2016-02-28, 00:11
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Tack för dina klargöranden å du retoriska guru, jag böjer mig för din överlägsna logik.
Även det här är ditt subjektiva perspektiv.
Citera
2016-02-28, 00:15
Bannlyst
Citat:

Logiken i det hela med brutal sanning är att Agneta Fältskog var allas runkobjekt men det var inget man talade högt om .
Citera
2016-02-28, 00:16
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustenRust
Logiken i det hela med brutal sanning är att Agneta Fältskog var allas runkobjekt men det var inget man talade högt om .

Jaså var du med på den tiden?
Citera
2016-02-28, 00:17
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Även det här är ditt subjektiva perspektiv.

och det du sa är också ett subjektivt perspektiv
Citera
2016-02-28, 00:18
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustenRust
Kanske var det så för den som var med på den tiden det begav sig.
För en del är det kanske så även idag.
Citera
2016-02-28, 00:22
Bannlyst
Citat:
Jaså var du med på den tiden?

Jag var i runkåldern i slutet av ABBA-eran om det har någon betydelse. Hon var och är fortfarande verkligen vacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in