2016-02-27, 19:12
Medlem
Sorgeropets avatar
Ni vapenkunniga - kan revolvern på bilderna stämma överens med Palmevapnet?

Bild 1: https://openmerchantaccount.com/img2/SW1.JPG
Bild 2: https://openmerchantaccount.com/img2/SW2.JPG

Bakgrund:
En vän till mig hittade i höstas revolvern på Johannes Kyrkogård i Stockholm som ligger rätt nära mordplatsen. Den låg inkilad bakom en kompostbehållare, var väldigt smutsig och rostig men låg fritt från marken. Det är en Smith & Wesson 357.

Min polare (som jagar och har licens för jaktvapen) blev eld och lågor och ville spara alternativt sälja den. Jag sa att han absolut skulle lämna in vapnet till polisen med tanke på Palmemordet. Han bara garvade åt mig och frågade om jag trodde på Ufon också. Vi blev rätt osams om saken, jag hajar ju såklart också att chansen är minimal att det är mordvapnet.

Vapnet befinner sig nu i Danmark där han bor (han tog med det i bilen). Han har alltså gjort sig skyldig till vapensmuggling. Jag mejlade till honom när jag kom att tänka på belöningen på 50 miljoner, då blev han genast mer intresserad och skickade bilderna!

Vapnet är grundligt rengjort på bilderna. Jäkligt korkat egentligen med tanke på eventuella fingeravtryck.

Som sagt, behöver hjälp att avfärda/bekräfta möjligheten. Helt ointresserad av kommentarer typ "Är du dum i huvudet, tror du verkligen själv....?" och liknande.
Senast redigerad av Sorgeropet 2016-02-27 kl. 19:18.
Citera
2016-02-27, 19:18
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Känns inte troligt att ett vapen legat i 30 år utan att nån hittat det. Och det känns som att det borde se slitnare ut om det gått igenom 30 år av regn och snöslask.

Det är bara vad jag tror.
Citera
2016-02-27, 19:20
Medlem
Sorgeropets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Känns inte troligt att ett vapen legat i 30 år utan att nån hittat det. Och det känns som att det borde se slitnare ut om det gått igenom 30 år av regn och snöslask.

Det är bara vad jag tror.

Det låg fritt från marken och "under tak" eftersom en utstickande bräda skyddade från regn och snö. Antar att det hjälper.
Senast redigerad av Sorgeropet 2016-02-27 kl. 19:23.
Citera
2016-02-27, 19:22
Medlem
Har tyckt mig hört att pipan på Palmes mordvapen måste ha varit långt, efter flera tester som gjorts och att hylsorna som undersökts visat detta...kan vara helt fel ute men bara det skulle isåfall utesluta vapnet på bilderna.
Citera
2016-02-27, 19:23
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgeropet
Det låg fritt från marken och "under tak" eftersom en utstickande brädad skyddade från regn och snö. Antar att det hjälper.

Kolvträt ser dock misstänkt välmående ut för att ha vistats ute i 30 år, imo.

Men, inget är omöjligt.
Citera
2016-02-27, 19:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Har tyckt mig hört att pipan på Palmes mordvapen måste ha varit långt, efter flera tester som gjorts och att hylsorna som undersökts visat detta...kan vara helt fel ute men bara det skulle isåfall utesluta vapnet på bilderna.
Hylsorna som undersökts? Hade man haft hylsor att undersöka så hade man samtidigt haft vapnet med tanke på att det var en revolver, du måste mena kulorna.
Citera
2016-02-27, 19:25
Medlem
Sorgeropets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Kolvträt ser dock misstänkt välmående ut för att ha vistats ute i 30 år, imo.

Men, inget är omöjligt.

Tycker jag med. Han har dock oljat in trät.
Citera
2016-02-27, 19:28
Medlem
Det ligger skolor för mindre barn runtomkring kyrkogården och barnen leker där på rasterna, så det känns orimligt att inget barn skulle ha upptäckt pistolen med tanke på hur barn "är överallt och pillar" och letar gömställen för sina pinnar och vad man nu har för sig i den åldern.

Den allmänt vedertagna sanningen är väl att mördaren sprang David Bagares gata, alltså inte förbi Johannes kyrka. Jag är inte jätteinsatt i flyktvägen men har för mig att det finns vittnen som kan styrka relativt säkert att han sprang längs David Bagares gata.
Citera
2016-02-27, 19:34
Medlem
Sorgeropets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det ligger skolor för mindre barn runtomkring kyrkogården och barnen leker där på rasterna, så det känns orimligt att inget barn skulle ha upptäckt pistolen med tanke på hur barn "är överallt och pillar" och letar gömställen för sina pinnar och vad man nu har för sig i den åldern.

Den allmänt vedertagna sanningen är väl att mördaren sprang David Bagares gata, alltså inte förbi Johannes kyrka. Jag är inte jätteinsatt i flyktvägen men har för mig att det finns vittnen som kan styrka relativt säkert att han sprang längs David Bagares gata.

Stämmer, något som talar för att vapnet legat där mycket kortare tid. Har också för mig att mördaren sprang åt andra hållet och inte mot Johanneskyrkan. Chanserna till de 50 miljonerna minskar....
Citera
2016-02-27, 19:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är ju jäkligt synd att han har putsat upp revolvern, fanns där spår från början så är de nog borta nu.

Något han kan göra är att skjuta ett skott in i ett mjukt och gosigt mål som fångar upp kulan snällt och fint, kanske en djävla massa bomull eller något. Skicka sedan kulan till Palmegruppen så får de jämföra med äkta vara och kan säga om det är rätt pickadoll. Du får hitta på något smart sätt att hålla dig anonym och slippa röja din polares identitet men ändå kunna få reda på om vapnet är intressant för utredningen. De kan ju gå ut i pressen helt enkelt om det är rätt.
Citera
2016-02-27, 19:41
Medlem
kato85s avatar
Troligtvis inte vapnet även om lokationen där den hittas är intressant.

Skjut av en kula och sänd in till GW Persson.
http://www.svt.se/veckans-brott/fraga-leif-eller-kontakta-redaktionen/

Är det inte vapnet, behåll, ananrs kan du lämna in och förhoppningsvis cash aut 50 miljoner när/om mördaren blir gripen och dömd.
Citera
2016-02-27, 19:49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju jäkligt synd att han har putsat upp revolvern, fanns där spår från början så är de nog borta nu.

Något han kan göra är att skjuta ett skott in i ett mjukt och gosigt mål som fångar upp kulan snällt och fint, kanske en djävla massa bomull eller något. Skicka sedan kulan till Palmegruppen så får de jämföra med äkta vara och kan säga om det är rätt pickadoll. Du får hitta på något smart sätt att hålla dig anonym och slippa röja din polares identitet men ändå kunna få reda på om vapnet är intressant för utredningen. De kan ju gå ut i pressen helt enkelt om det är rätt.

Tror i ärlighetens namn att en enmeters wetpack av blöta dagstidningar mellan två lager av 20-30mm plyfa är att föredra än 'en djävla massa bomull'...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in