2016-02-27, 12:49
Bannlyst
Vart är hennes avkomma? I Sverige eller i terrorististan?
Citera
2016-02-27, 13:02
Medlem
Mikael Skillts teorier:

Citat:
Mikael Skillt ‏@MikaelSkillt 2 tim
@doppler3ffect Det här är utanför deras påverkan, svensk underrättelsetjänst köpte en HUMINT-källa av Kurdiska myndigheter. Var kurdiska SF
----
Mikael Skillt ‏@MikaelSkillt 2 tim
@doppler3ffect Notera att i alla intervjuer så avslöjas inte samarbetspartner även flickan avbryts, även kurdiska myndigheter @AsaWessulv

--------------
Lars B Kurin ‏@Halkipen 57 min
@MikaelSkillt @doppler3ffect @AsaWessulv "Ärendet är avslutat från UD" "Frågor får ställas till annan myndighet" Vem är annan i singular?!
----
Mikael Skillt ‏@MikaelSkillt 56 min
@Halkipen Tro bokstäver och sällan nämnd i svensk media, där har du ditt svar @doppler3ffect @AsaWessulv

https://twitter.com/doppler3ffect/status/703522798942212096

Bör väl vara KSI som Skillt menar varit inblandade:

Citat:
Kontoret för särskild inhämtning (KSI) är ett underrättelseorgan och en del av den svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST). KSI arbetar med HUMINT (personbaserad underrättelseinhämtning), ett begrepp som bland annat innefattar användandet av infiltratörer, mot utländska förhållanden. KSI är inte en öppen organisation. Namnet på nuvarande KSI-chefen liksom hela namnet på alla andra anställda är sekretessbelagt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontoret_f%C3%B6r_s%C3%A4rskild_inh%C3%A4mtning
Citera
2016-02-27, 13:03
Bannlyst
Har man fått veta namn om vem det är osv?
Citera
2016-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Men visst är det väl lite lustigt att denna Marilyn Nevalainen som nu är räddad också har varit utnämnd till "Svensk hjälte".. http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/vardagshjaltar/article13756768.ab

Varför valde han den feta kossan att ta med sig dit istället för hennes snygga kompis?

Hon kanske inte ville vara kvar när han introducerade sin andra nya snygga fru, tjejer och deras svartsjuka...
Citera
2016-02-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101

Undrar jag också.

I övrigt så är 15 åriga tjejer väldigt lättledda och ser inte på nyheter och läser dagstdiningar utan kan ofta leva i en annan värld och har kanske mera koll på vad Justin Bieber gör eller vad hennes lite äldre pojkvän säger åt henne att göra eller inte göra.
Jag själv var väldigt lättledd som dum 15 åring.
Citera
2016-02-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajon
Ligger en video ute som är blurrad i Sverige.
Men originalvideon från Kurdistan 24 går att se här, där hon intervjuas om det hela.

http://www.kurdistan24.net/en/news/187e1089-cd19-4ddb-9e2e-febdfb64f4f4/EXCLUSIVE--Rescued-Swedish-girl-speaks-with-K24
Tack för länken!

Citat:
Bra fråga! Lagen är att hon döms om hon i sig vet vad det handlar om, terrorism. Så att hon inte "vet" kan man ju därför spekulera om i hur sanningshalten är från en nivå 1-10...
Sedan tillkommer givetvis också massa tillämpningar om hon "tvingats dit", blivit manipulerad osv.
Se bara exemplet på Knutbypastorn och Sara.

I grund och botten tragiskt på alla sätt och vis. Finns många myndiga i Sverige som inte ens kan nämna vem vår statsminister är. Ibland vore det en bra idé med "körkort" för att kunna rösta. Viss basal kunskap om samhället bör man kunna kräva av folk.
Jag kom också att tänka på Knutby/Barnflickan.
Det känns inte trovärdigt att flickan hade okunskap om vad IS är för något. Hon verkar ju inte direkt dum i huvudet, redogör snabbt och redigt för resan till Syrien trots den pressande situationen med en reporter från annat land och dessutom på engelska som hon inte behärskar fullt.

Vet inte vad som provocerar mig mest, den här tjejen som framställer sig som ett oskyldigt offer för sin pojkväns jihadism eller den där svenska flickan i Wien som knappt svarade på tilltal i rätten.
Citera
2016-02-27, 14:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Sonen skall vara med sin mamma.
Citera
2016-02-27, 14:26
Medlem
tsaren2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Undrar jag också.

I övrigt så är 15 åriga tjejer väldigt lättledda och ser inte på nyheter och läser dagstdiningar utan kan ofta leva i en annan värld och har kanske mera koll på vad Justin Bieber gör eller vad hennes lite äldre pojkvän säger åt henne att göra eller inte göra.
Jag själv var väldigt lättledd som dum 15 åring.

Visst, det hade jag kunnat köpa om man leker med tanken att hon är svagt efterbliven, och även då är detta i det grövsta laget. Men återigen, vad som sabbar det där tankesättet för mig är att hon faktiskt flydde tillbaka, samt att hon sitter och fler utan några problem när hon pratar om tiden i IS. Vilket gör mig väldigt tveksam
Citera
2016-02-27, 15:38
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ligger en video ute som är blurrad i Sverige.
Men originalvideon från Kurdistan 24 går att se här, där hon intervjuas om det hela.

http://www.kurdistan24.net/en/news/187e1089-cd19-4ddb-9e2e-febdfb64f4f4/EXCLUSIVE--Rescued-Swedish-girl-speaks-with-K24

Uppfattar henne ändå som relativt mogen för att vara 15 år, ändå vet hon inte vad ISIS är...
Citera
2016-02-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaren2
Visst, det hade jag kunnat köpa om man leker med tanken att hon är svagt efterbliven, och även då är detta i det grövsta laget. Men återigen, vad som sabbar det där tankesättet för mig är att hon faktiskt flydde tillbaka, samt att hon sitter och fler utan några problem när hon pratar om tiden i IS. Vilket gör mig väldigt tveksam

Alla 15åringar kollar inte nyheter eller läser tidningar.
Jag är omgiven av flera vuxna i min omgivning som aldrig läser en enda tidning vare sig DN, SVD, EXP eller AB. Många av dessa vet inte vad Flashback är och har inga politiska åsikter samt tror ensamkommande flyktingbarn ser ut som finska barnen som kom vid andra världskriget.
Jag är dagligen skrämd av vuxna som aldrig läser eller skriver och inte har ett endaste humm om något alls.
Citera
2016-02-27, 19:06
Medlem
tsaren2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Alla 15åringar kollar inte nyheter eller läser tidningar.
Jag är omgiven av flera vuxna i min omgivning som aldrig läser en enda tidning vare sig DN, SVD, EXP eller AB. Många av dessa vet inte vad Flashback är och har inga politiska åsikter samt tror ensamkommande flyktingbarn ser ut som finska barnen som kom vid andra världskriget.
Jag är dagligen skrämd av vuxna som aldrig läser eller skriver och inte har ett endaste humm om något alls.

Okej? Förlåt som frågar men vad har det med att göra att hon flydde tillbaka till IS efter att hon blivit befriad första gången?
Citera
2016-02-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaren2
Men återigen, vad som sabbar det där tankesättet för mig är att hon faktiskt flydde tillbaka, samt att hon sitter och fler utan några problem när hon pratar om tiden i IS. Vilket gör mig väldigt tveksam

Kanske levde hennes kille då och hon var beroende av honom på ett psykologisk plan. Det är vanligt att även misshandlade kvinnor återvänder till sina plågoandar. Dessutom kan det vara så att hon inte utsattes för någonting medan hon var hos IS. Förutom att hon inte hade pengar, att det var brist på mat och att hon hade tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in