2016-02-26, 20:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Diskussionen utgår från den fråga jag citerat in - tycker du att han kommer med många andra förslag?
Han hade självklart gjort andra öppningar gällande sexuellt motiv om så vore fallet.

De frågar om hängning och tejpen kan handla om sexuellt motiv.
Ja, svarar Långström och beskriver fortsättningsvis sexuell sadism - och ingenting annat. Samt att han förankrar detta via fallstudier som finns.

Nej han svarar på det som frågas om. Det frågas väl inte efter andra alternativ (som kanske är utanför hans expertisområde och därför frågar man inte om det).
2016-02-26, 20:35
Medlem
Citat:
Personligen behöver jag inte ens Långström i ryggen för att se sexualsadismen.
Däremot är det han som tagit upp detta och inget annat sexuellt motiv då han får frågan.

Jo, det är väldigt tydligt om man är mer insatt i just sexualsadism och mord - vilket främst ses hos seriemördare men nån gång ska väl vara den första. Där finns det hur som haver mest likvärdiga förehavanden.
Avsaknad av penetering har ingenting med saken att göra - vilket även Långström hänvisar till via sina studier. Inom FBI klassas det som sexuellt motiv om offret är partiellt naken (bröst, kön) och den vanligaste formen av mord vid SK är strangulation och okänt offer. Att sno silvertejp runt skallen är lika bekant inom området och inom viss BDSM likaså. Ordagrant att bli kåt av allt detta insnärjande i tejp ihop med bindande för att dominera och frihetsberöva.
Att sexuellt njuta handlar då om att enbart njuta av hela den dominanta handlingen och offrets lidande.

Men vill man se NB som en oskyldig gulleplutt alternativt anser att det krävs penetrering så är det svårt att ta till sig detta - vilket även Långström påtalar.

Vet du vad? Jag tror dej, på din argumentation är det uppenbart att du "ser" sexuell sadism där det faktiskt inte är bevisat. Det är det jag menar med "lite rubbat". Det är väl få som tror att han är helt oskyldig i meningen icke inblandad och ingen som menar att han är en "gulleplutt" så varför motargumenterar du något ingen eller få påstår? Sådant brukar kallas ohederlig argumentation, när man söker ge intryck att någon påstått något de inte påstått. Du "ser" ett förlopp det inte finns spår av med tillräcklig styrka och du menar att andra säger saker de inte sagt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-02-26 kl. 20:42.
2016-02-26, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet du vad? Jag tror dej, på din argumentation är det uppenbart att du "ser" sexuell sadism där det faktiskt inte är bevisat. Det är det jag menar med "lite rubbat".
Ja sållar mig gärna till de rubbades skara - för där ingår professorn. Samt vetenskapen han hänvisar till.

Hellre det än de rubbade förslag som NB-försvararna kommer med.
Har du kommit med nåt förslag förresten? Det är lätt att gnälla men mordet är ett faktum. Silvertejp, partiellt naken och hängd likaså.

Citat:
Det är väl få som tror att han är helt oskyldig i meningen icke inblandad och ingen som menar att han är en "gulleplutt" så varför motargumenterar du något ingen eller få påstår? Sådant brukar kallas ohederlig argumentation, när man söker ge intryck att någon påstått något de inte påstått. Du "ser" ett förlopp det inte finns spår av med tillräcklig styrka och du menar att andra säger saker de inte sagt.
Det finns allt några som försvarar NB - det har du knappast missat - och det är dessa som protesterar mest mot sexuell sadism och sakkunnig och kommer med märkliga argument.
Det är inte minsta ohederlig argumentation - det är ett faktum.

Jag ser eftersom jag studerat vetenskap kring ämnet seriemördare och profilering. Så det är knappast grundat på lösa villkor. Jag ser även vad professorn skriver.

Kom med nåt själv istället för att gnälla på de som tror att professorn har rätt.
Senast redigerad av develi 2016-02-26 kl. 20:49.
2016-02-26, 20:46
Bannlyst
Tittar igenom tider och annat men blir inte klok på vilken buss Lova skulle ta från Skara Busstation. och vilken hon tog. Någon som vet exakt?
2016-02-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ja sållar mig gärna till de rubbades skara - för där ingår professorn. Samt vetenskapen han hänvisar till.

Hellre det än de rubbade förslag som NB-försvararna kommer med.
Har du kommit med nåt förslag förresten? Det är lätt att gnälla men mordet är ett faktum. Silvertejp, partiellt naken och hängd likaså.

Men.... fattar du så illa?!?!

-jag har gett alternativet att hon bara tagits bort, tejpats för att avpersonifieras efter att blivit snarad och/eller hängd. kläderna kan ha hasats av när man hanterar kroppen. Dna på linningen kan tyda på att man försökt bära kroppen så, ungefär som ett band underlättar för ett otympligt paket.

- jag ifrågasätter inte vetenskapen i detta, inte heller i att Långström kanske är duktig på sexuell sadism. Ändå hävdar han ju inte att sexuell sadism framgår med tydlighet. Han säger att det är möjligt. Han säger inte ens att det är mycket möjligt.
2016-02-26, 20:54
Medlem
Citat:
Diskussionen utgår från den fråga jag citerat in - tycker du att han kommer med många andra förslag?
Han hade självklart gjort andra öppningar gällande sexuellt motiv om så vore fallet.

De frågar om hängning och tejpen kan handla om sexuellt motiv.
Ja, svarar Långström och beskriver fortsättningsvis sexuell sadism - och ingenting annat. Samt att han förankrar detta via fallstudier som finns.

Han frågas väl bara om sexuella motiv överhuvudtaget?
2016-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det beror på hur man ser det sa en klok man. På kläderna som satt på Lisa. Både på insidan och utsidan.

Men ändå inte på kroppen? Är det inte märkligt?
Speciellt med tanke på det sexuella MOTIVET.
Vi har en sexualmördare som är så blyg att han inte ens vågar beröra kroppen.
2016-02-26, 20:56
Bannlyst
Citat:

-jag har gett alternativet att hon bara tagits bort, tejpats för att avpersonifieras efter att blivit snarad och/eller hängd. kläderna kan ha hasats av när man hanterar kroppen. Dna på linningen kan tyda på att man försökt bära kroppen så, ungefär som ett band underlättar för ett otympligt paket.

- jag ifrågasätter inte vetenskapen i detta, inte heller i att Långström kanske är duktig på sexuell sadism. Ändå hävdar han ju inte att sexuell sadism framgår med tydlighet. Han säger att det är möjligt. Han säger inte ens att det är mycket möjligt.

Hovrättens domskäl:
Utredningen i hovrätten är i allt väsentligt densamma som vid tingsrätten.
Vad som har förekommit här leder inte hovrätten till några andra slutsatser
ifråga om skuld eller rubricering än de som tingsrätten har dragit.
Hovrätten instämmer också i tingsrättens bedömning när det gäller val av
påföljd, straffmätning, skadestånd och utvisning.
Tingsrättens dom ska således i dess helhet stå fast.
Det finns inte utrymme för någon alternativ gärningsman, konstaterar rätten.
Det framkommer också mycket tung bevisning som Vittnen och teknisk undersökning
och bevis samt DNA.
Att kringgå allt detta är mycket svårt att slå hål på för att försöka få till ett
prövningstillstånd i HD.
Sunt förnuft säger självklart blir det inte något PT i HD.

NB viste mycket väl vad han gav sig in på när han mördar en liten flicka för sin
egen njutning.
Men han kände inte till MP som kan snabbt hjälpa till vid sökande när det
handlar om försvinnande och mord.
Att det råkade bli ett snabbt pådrag och sökande av en stor skara folk får
vi vara tacksamma för.
Om man dödar en annan människa så ska man dömas till fängelse på livstid.
Men själv tycker jag det i detta fall är på tok för lindrigt.
2016-02-26, 21:02
Medlem
develis avatar
Citat:

Jag kan undra vem som fattar illa...

Hade han ansett att det handlar om våldtäktsförsök hade han sagt det. Hade han trott på den variant du kommer med hade han sagt det. Hade han trott att NB är en nekrofil hade han sagt det.

Anledningen till att han inte kommer med dessa förslag är just att han är insatt i vetenskapen och inte anser det relevant.

Avpersonifiering vid detta mord med tre meter silvertejp låter inte minsta trovärdigt. Låter som ett väldigt överambitiöst mord.

Förutom detta kan du förklara varför hon är hängd.

Utöver detta har Lisa tighta jeans som inte lär dras av hur som helst i en hantering. Han har således öppnat även jackan när han enbart skulle förflytta henne - av vilken anledning?

Enligt dig finns det då inget sexuellt motiv alls. Vad är motivet? Sugen att mörda en tråkig söndag?
Senast redigerad av develi 2016-02-26 kl. 21:06.
2016-02-26, 21:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NLT: Dna-spåren i fokus för Bilevicius advokat
Jag undrar över det fetade:
Citat:
– Jag tycker att det är väldigt märkligt att det inte skedde. Att en person som kidnappat den här tjejen med sexuella motiv, hängt upp henne, onanerat och varit allmänt galen i våra ögon och att han inte ens får en liten sinnesundersökning, något som man i princip nästan alltid gör i mordmål, det är konstigt. Att förvägra en person detta är märkligt.
Jag har missat att NB blivit förvägrad en sinnesundersökning. När hände det?
2016-02-26, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag undrar över det fetade:
Jag har missat att NB blivit förvägrad en sinnesundersökning. När hände det?
Intressant frågeställning i sig då den pekar på skuld..

Det var väl advokaten som begärde det i sista minuten men Hovrätten gav väl inget gensvar.
2016-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BowGirl
Hovrättens domskäl:
Utredningen i hovrätten är i allt väsentligt densamma som vid tingsrätten.
Vad som har förekommit här leder inte hovrätten till några andra slutsatser
ifråga om skuld eller rubricering än de som tingsrätten har dragit.
Hovrätten instämmer också i tingsrättens bedömning när det gäller val av
påföljd, straffmätning, skadestånd och utvisning.
Tingsrättens dom ska således i dess helhet stå fast.
Det finns inte utrymme för någon alternativ gärningsman, konstaterar rätten.
Det framkommer också mycket tung bevisning som Vittnen och teknisk undersökning
och bevis samt DNA.
Att kringgå allt detta är mycket svårt att slå hål på för att försöka få till ett
prövningstillstånd i HD.
Sunt förnuft säger självklart blir det inte något PT i HD.

NB viste mycket väl vad han gav sig in på när han mördar en liten flicka för sin
egen njutning.
Men han kände inte till MP som kan snabbt hjälpa till vid sökande när det
handlar om försvinnande och mord.
Att det råkade bli ett snabbt pådrag och sökande av en stor skara folk får
vi vara tacksamma för.
Om man dödar en annan människa så ska man dömas till fängelse på livstid.
Men själv tycker jag det i detta fall är på tok för lindrigt.

Motivet är väl oklart, man antar att det är sexuellt motiv för att kroppen var näckad. För påföljden spelar det väl mindre roll om man dödar någon med uppsåt för hämnd, för att få ut försäkringen eller egen (sexuell) njutning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in