2016-02-24, 18:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Mail från Systembolaget idag.

"Tack för din förfrågan som gäller Garagista IPA.

Vi har i dagarna fått besked om att vi inte kan sälja denna produkt på Systembolaget, på grund av att burkens utseende strider mot alkohollagen."

Jag antar att det är för att det är en bil på burken? Alkohol + bil = no no.
Sverige <3

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &uact=8&ved=0ahUKEwjm5fHQ45DLAhWmdpoKHYCzBa0QjRwIB w&url=http%3A%2F%2Fwww.ratebeer.com%2Fbeer%2Fgarag e-project-garagista-ipa%2F286255%2F&psig=AFQjCNExSserQeoHNEATZ0Sj2bEDP Hy-Nw&ust=1456416293523730
sugigt. men va fan, det ligger väl ändå på importörens bord att ta in och eventuellt redigera saker så att det går att kränga via bolaget. klantigt värre.
Citera
2016-02-25, 09:17
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sugigt. men va fan, det ligger väl ändå på importörens bord att ta in och eventuellt redigera saker så att det går att kränga via bolaget. klantigt värre.

Visst borde det vara på grund av att det är en bil på burken? Jag kan inte se något annat som kan vara "stötande".

Då kom jag att tänka på att Founders All Day IPA sälj på bolaget, och den har ju också en bil. Så vad gör egentligen att Garagista inte får säljas?

http://foundersbrewing.com/wp-content/uploads/2013/03/Final_CanCompFront.jpg
Citera
2016-02-25, 10:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Visst borde det vara på grund av att det är en bil på burken? Jag kan inte se något annat som kan vara "stötande".

Då kom jag att tänka på att Founders All Day IPA sälj på bolaget, och den har ju också en bil. Så vad gör egentligen att Garagista inte får säljas?

Det är säkert nåt så fjantigt som att de omliggande färgerna och linjerna på Garagista kan få en att tro att bilen är i rörelse medan bilen på All Day inte bara ser mesigare ut utan ser dessutom ut att stå still. Men All Day har ju både bil och kanot så det borde ju vara big no-no.

Det är ju inga problem för Pripps Blå att få ha sitt skepp på burken..

edit: såg nu att det ju sitter en människa i bilen på Garagista. Det är nog svaret.
Citera
2016-02-25, 10:13
Medlem
irrus avatar
Citat:

Systembolaget verkar inte vara så konsekventa när det gäller etiketter som är emot regler.

Fick inte säljas pga båt på etiketten

En av våra största makrolager (Pripps) har ju en stor båt på sina burkar utan problem. Eller varför inte nämna Explorer Vodka eller Captain Morgan.

Det kanske var någon på bolaget som hade en dålig dag när den etiketten skulle godkännas...
Citera
2016-02-25, 10:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är säkert nåt så fjantigt som att de omliggande färgerna och linjerna på Garagista kan få en att tro att bilen är i rörelse medan bilen på All Day inte bara ser mesigare ut utan ser dessutom ut att stå still. Men All Day har ju både bil och kanot så det borde ju vara big no-no.

Det är ju inga problem för Pripps Blå att få ha sitt skepp på burken..

edit: såg nu att det ju sitter en människa i bilen på Garagista. Det är nog svaret.
antagligen är människan i bilen det största problemet.
Citera
2016-02-25, 10:36
Medlem
Feadogs avatar
Som med allt annat sossebyråkratiskt så är det högst godtyckligt vad som slipper igenom moralpanelen och vad som stoppas. Sen är det nog alltid oerhört mycket större risk att något småskaligt från en mindre producent, och särskilt om det även är en mindre importör, blir säljstoppat än att något från en marknadsledare skulle bli det. Vad det kan bero på kan man bara spekulera i, men det känns inte långsökt att påstå att det har med ekonomiska intressen att göra på ett eller annat sätt. De ansvariga vet att man inte skulle kunna undgå att sälja Explorer, Pripps eller Captain Morgan, och man har antagligen inte heller medel att utöva påtryckningar på dessa för att få etiketterna mer i linje med det svenska nannysamhället. Eller så är beslutsfattarna helt enkelt mutade. Det är ju inte som att det inte har hänt förr.
Citera
2016-02-25, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Som med allt annat sossebyråkratiskt så är det högst godtyckligt vad som slipper igenom moralpanelen och vad som stoppas. Sen är det nog alltid oerhört mycket större risk att något småskaligt från en mindre producent, och särskilt om det även är en mindre importör, blir säljstoppat än att något från en marknadsledare skulle bli det. Vad det kan bero på kan man bara spekulera i, men det känns inte långsökt att påstå att det har med ekonomiska intressen att göra på ett eller annat sätt. De ansvariga vet att man inte skulle kunna undgå att sälja Explorer, Pripps eller Captain Morgan, och man har antagligen inte heller medel att utöva påtryckningar på dessa för att få etiketterna mer i linje med det svenska nannysamhället. Eller så är beslutsfattarna helt enkelt mutade. Det är ju inte som att det inte har hänt förr.

Var det mindre byråkratiskt under Alliansens styre menar du?
Citera
2016-02-25, 16:42
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
alright. nu börjar det dra OT här i tråden.

nu är inte jag mod. men ska det diskuteras bolagets vara eller ickevara så finns det trådar för det.
gäller alla.
Citera
2016-02-25, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
alright. nu börjar det dra OT här i tråden.

nu är inte jag mod. men ska det diskuteras bolagets vara eller ickevara så finns det trådar för det.
gäller alla.

Det är väl snarare reglementet som styr utformningen av förpackningar och etiketter för alkoholhaltiga drycker som diskuteras.
Citera
2016-02-25, 19:46
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker

Nej, Systembolagets styrning har mycket lite att göra med vem som för närvarande sitter i regeringen. Att SB historiskt sett har ett rätt starkt band till socialdemokratin råder det väl inte så mycket tvivel om, och det präglas av samma byråkrati som sossarna alltid varit världsmästare på. Men som brutefish säger så är det väldigt OT.

För att återvända till topic: Brewdog steg just ett par pinnhål i mina ögon, förvisso från en mycket låg nivå efter senaste tidens bluffartade "aktieemissioner", franchisebarer och inte minst all tråkig öl. Men DIY DOG är definitivt en mycket sympatisk handling. Man kan nu ladda ner exakta recept på alla Brewdogöl som någonsin gjorts i en snygg pdf med en massa bryggartips och annat från deras hemsida, ingen inloggning eller något sådant krävs. Kudos.
Senast redigerad av Feadog 2016-02-25 kl. 19:48.
Citera
2016-02-25, 21:08
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Man kan nu ladda ner exakta recept på alla Brewdogöl som någonsin gjorts i en snygg pdf med en massa bryggartips och annat från deras hemsida, ingen inloggning eller något sådant krävs. Kudos.
Riktigt trevligt. Rejäl receptbunt, det räcker ungefär till att brygga en öl om dagen året ut.
Citera
2016-02-26, 15:59
Medlem
mankers avatar
Var lite kräjzy idag och köpte en burk med Sofiero. Det var dumt och efter att ha skämts fick jag köpa god öl.

Den dagen man kan köpa finfin öl för 10 pix för en burk, då är alkoholismen nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in