2016-02-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Har du fått klarhet i detta påståendet ?

Jag har läst förhören flera gånger utan att förstå riktigt vad som avses.

Jag har bara hunnit 100 sidor...får se i helgen...mycket spännande. Trodde först själv att det berodde på slemsugen som låg oanvänd men det har ju inget med gränden att göra...
Citera
2016-02-26, 11:11
Medlem
hehehos avatar
Ibland talas det i tråden om desinformation och andra störande åtgärder mot utredningen, allmänheten osv.

Om vi för argumentationens skull antar att så är fallet, att det pågår ett aktivt motarbetande av att sanningen kommer fram, var hamnar vi då? (Vi struntar alltså i huruvida det verkligen är så, utan ser vad som följer om det *skulle* vara så.)

Många av beslutsfattarna från 1986+ är döda eller sitter halvsenila på sjukhem, knappast så att den gamla generationen organiserar ett skarpt desinformationsarbete.

Operativa personer från den tiden verkar inte ha kunskap/intresset för organisation och raffinerade informationskampanjer och är knappast heller motiverade. Några undantag skulle vara SÄPO i Uppsala etc. Men man börjar generellt få väldigt lite att vinna på den potentiella verksamheten, i så fall.
...och en rättegång skulle ta så lång tid att komma igång och avslutas samt överklagas på bredden och på tvären etc. att ingen egentligen med rätt mått av juridiska finter skulle hamna i förvar som var med 86, även om en del av sanningen skulle kunna komma fram efter ett sådant spektakel.

Det är svårt med generationsöverlämning inom hemliga "informella grupper", det gäller nazister, kommunister, frifräsare, rouge agents och deras nätverk, anti-kommunister, löst organiserade stay-behind faller också in här, samt andra högerextrema, etc, etc. Deras nätverk har inte musklerna idag att göra smarta saker.

Maffia, yrkeskriminella och vapenhandlare går vidare för länge sen. Det påverkar knappast affärerna idag så inget att lägga dyrbar tid på.

Underättelsetjänster? Stasi etc faller bort då de upphört, och för mycket som läckt om dem i strimlade arkiv etc. Samma sak med KGB, svängdörrar runt Sovjetunionens fall, då skulle vi veta. Mycket svagt ryskt motiv idag.

BOSS, med mera, Sydafrika etc. Skulle inte funka att upprätthålla desinfo sedan 1986, totalt byte av organisationen sanningskommision etc, Sydafrika kan inte varit beslutande och samtidigt stå för desinfo idag, däremot kan de varit operativa med uppdrag från annan organisation med mer kontinuerlig historia och större muskler samt ett motiv idag (så som tex CIA-avhopparen Chip Tatum hävdar.)
Samma med Chile etc.

MOSSAD är ett wildcard. De är unika med en domstol som dömer alla som skall mördas till döden och där åtminstone i teorin premiärministern skriver på (eller så skriver han på en bunt en gång i halvåret med tomma dödsdomar). De 4 i hemliga rådet skall också godkänna sådana här saker. De skulle ha stamina, organisation och kanske motiv att hålla på fortfarande, då man inte vill dra upp skandaler med sin ständigt infekterade omgivning.
Det finns en rouge utjänst runt Likud och gamla "Stern" etc. Möjligt men den var inte så aktiv då.

CIA ? "Stor-CIA" är uteslutet det är för mycket byråkrati läckor och en känsla av att man i viss mån rycker på axlarna åt sånt som är 20+ år. Alla små grupper runt omkring kommer å går, å visst kan man tala om tex ONI mm och de andra 30+ utjänsterna som gjort mycket hyss men snarare operativt i en relativt stor affär.. Rouge CIA är kaotiskt och kan vara operativt men saknar egentligen motiv (för desinfo idag).

MI5/6 har längst erfarenhet av skumrask och att systematiskt hålla det hemligt. Dåligt motiv kanske (för desinfo idag), rycker på axlarna åt 25+ grejor ofta men inte alltid.

Tittar man på NATO/Gladio och underorganisationer så har man kanske det starkaste motivet (för desinfo idag): Enorm press just nu att Sverige skall gå med i NATO, en inblandning i Palmemordet skulle sänka åtminstone sossesidan i Nato-falangen och omöjliggöra medlemsskap, kanske dra upp annan skit, som barn-sex-ringar etc. Här finns också starkaste organisationen att agera på lång sikt samt musklerna att göra det i samtliga relevanta sammanhang även internet.
Kan till och med få hjälp av ett antal svenska NATO-fanatiker och Palmehatare.
Många av desinfo injektionerna (Tex PKK) har definitiv NATO/Gladio-signatur. Stämmer med vittnesmål tex Chip Tatum.

Slutsats: Om desinfo är real idag så är NATO/Gladio troligast i motiv då och nu, stamina, rätt kanaler, hindrar inte att annan grupp var operativt, tex Sydafrika etc.

Förtida Grattis på 30årsdagen
Senast redigerad av heheho 2016-02-26 kl. 11:43.
Citera
2016-02-26, 11:20
Medlem
Det finns ju mycket att dra i

Han stämplar ut 23.19 (säger själv 23.20)
Han säger sig hjälpa till på mordplatsen.(ingen har sett honom)
Han pekar i militärstil(säger han själv) var mördaren flydde(precis som man riktar en revolver)
Han vill ändra vittnenas beskrivning av mördaren för det pekar mot honom.
Han säger att han sprungit in i gränden. (för att förvilla utredningen)
Den olarmade dörren i Skandiahuset.
Vad gjorde han från 23.19 när det bara borde ta 40 sek fram till mordplatsen?
Polisen som vill utreda honom och hans arbetsplats blir bortplockad från PU.
m.m
Citera
2016-02-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeangeln
Jag har bara hunnit 100 sidor...får se i helgen...mycket spännande. Trodde först själv att det berodde på slemsugen som låg oanvänd men det har ju inget med gränden att göra...

Skriv gärna nåt när du läst lite mer
En sak som jag fastnade för var detta , men är nog bara en tolkningsfråga om vad som menas. Det är angående att SE menar att ett vittne beskriver honom istället för mördaren.

F:När du får beskrivningen av den tilltänkta mördaren , hur beskrivs han då ?
SE: mörk rock med keps och tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället , inte vad jag kan minnas.

Det måste betyda att han menar att om inte handlovsväskan nämns vid det tillfället så är det fler som har gjort precis samma misstag och blandat ihop personerna ? och hur kan han veta det ?
Eller försäger han sig och menar att han ej rent fysiskt hade handlovsväskan när han sprang ?
Citera
2016-02-26, 11:30
Medlem
Citat:
Skriv gärna nåt när du läst lite mer
En sak som jag fastnade för var detta , men är nog bara en tolkningsfråga om vad som menas. Det är angående att SE menar att ett vittne beskriver honom istället för mördaren.

F:När du får beskrivningen av den tilltänkta mördaren , hur beskrivs han då ?
SE: mörk rock med keps och tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället , inte vad jag kan minnas.

Det måste betyda att han menar att om inte handlovsväskan nämns vid det tillfället så är det fler som har gjort precis samma misstag och blandat ihop personerna ? och hur kan han veta det ?
Eller försäger han sig och menar att han ej rent fysiskt hade handlovsväskan när han sprang ?

Ja det där med handlovsväskan är ju också himla intressant. Plus väktarna i Skandiahuset. Holmers älskarinna?
Citera
2016-02-26, 11:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Han pekar i militärstil(säger han själv) var mördaren flydde(precis som man riktar en revolver)
m.m

Förhören med väktarduon Henry Olofsson och Anna-Lisa Gahn visar att Anette Kohut jobbar i receptionen efter propå från Kollegan HO.Han ber henne om detta i ett mycket sent skede, strax före klockan 1800 mordkvällen.

För att väktarna ska vara inblandade krävs en nästan synsk kunskap om att makarna Palme ska titta på Bröderna Mozart innan de själva bestämt sig för detta, för att inte tala om vilken väg LoP ska gå hem.

I fallet Stig Engström vet vi genom förhören att han stämplar ut 2319 och sedan pratar med HO och AK några minuter innan han går ut på Sveavägen. Med tanke på Inge Morelius uppgifter att GM finns vid Dekorimahörnan minst ett par minuter MOP så blir SE i det läget en omöjlig mördare.

Genom förhöret med Hubert Falk får vi den intressanta infon att även han jobbar på Skandia. Hans iaktagande av en Grandman som spanar från busshållplatsen på Sveavägen mot biografen Grand och mellan varven går fram och tittar genom glasdörrarna.

När de båda står i busskuren uppfattar HF mannen som avvisande och beskriver honom som en asketisk hurtbulletyp. Med tanke på att HF och SE båda jobbar på Skandia är möjligheten att den SE är Grandmannen i det närmaste obefintlig, signalementet stämmer inte heller så när som på kepsen.

Signalementet på HFs Grandman har däremot likheter med den man som Margareta Storhök och Anette Korhonen ser utanför Grand mellan ca 2305-09 utanför Grand. Om den Grandmannen ska vara SE blir det tufft med tiden, från Grand har han tio minuter på sig att kolla in makarna Palme fram till 2314-15 sedan göra en drömmil till Skandia och stämpla ut 2319.

Ulla Strömbäck-Larssons Glenn Miller liknande WT-man på gamla stans tunnelbanestation är åldersmässigt och i signalementet inte helt olik SE. Men med tanke på att SE ses av ALG när han kommer in på skandiahuset 2010-15 så är det totalt osannolikt att han är på Gamla stans tunnelbanestation 2036.

Om skandiahuset på ett trovärdigt sätt ska spela en roll i MOP krävs någon form av mötesscenario.
Citera
2016-02-26, 11:43
Medlem
Mannocks avatar
Citat:

m.m

Spontant:

Hur får du ihop detta med Morelius observationer, som ser GM stå och vänta i ett tidigt skede?

Och tror man på Skandiamannen som GM så ansluter man väl sig till mötesteorin också? Hur skulle annars Skandiamannen veta att han skulle bege sig ut vid den tidpunkten och finna paret Palme just där?
Citera
2016-02-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förhören med väktarduon Henry Olofsson och Anna-Lisa Gahn visar att Anette Kohut jobbar i receptionen efter propå från Kollegan HO.Han ber henne om detta i ett mycket sent skede, strax före klockan 1800 mordkvällen.

För att väktarna ska vara inblandade krävs en nästan synsk kunskap om att makarna Palme ska titta på Bröderna Mozart innan de själva bestämt sig för detta, för att inte tala om vilken väg LoP ska gå hem.

I fallet Stig Engström vet vi genom förhören att han stämplar ut 2319 och sedan pratar med HO och AK några minuter innan han går ut på Sveavägen. Med tanke på Inge Morelius uppgifter att GM finns vid Dekorimahörnan minst ett par minuter MOP så blir SE i det läget en omöjlig mördare.

Genom förhöret med Hubert Falk får vi den intressanta infon att även han jobbar på Skandia. Hans iaktagande av en Grandman som spanar från busshållplatsen på Sveavägen mot biografen Grand och mellan varven går fram och tittar genom glasdörrarna.

När de båda står i busskuren uppfattar HF mannen som avvisande och beskriver honom som en asketisk hurtbulletyp. Med tanke på att HF och SE båda jobbar på Skandia är möjligheten att den SE är Grandmannen i det närmaste obefintlig, signalementet stämmer inte heller så när som på kepsen.

Signalementet på HFs Grandman har däremot likheter med den man som Margareta Storhök och Anette Korhonen ser utanför Grand mellan ca 2305-09 utanför Grand. Om den Grandmannen ska vara SE blir det tufft med tiden, från Grand har han tio minuter på sig att kolla in makarna Palme fram till 2314-15 sedan göra en drömmil till Skandia och stämpla ut 2319.

Ulla Strömbäck-Larssons Glenn Miller liknande WT-man på gamla stans tunnelbanestation är åldersmässigt och i signalementet inte helt olik SE. Men med tanke på att SE ses av ALG när han kommer in på skandiahuset 2010-15 så är det totalt osannolikt att han är på Gamla stans tunnelbanestation 2036.

Om skandiahuset på ett trovärdigt sätt ska spela en roll i MOP krävs någon form av mötesscenario.

Det där att han pratat med väktarna i några minuter innan han gick är jag väldigt tveksam till. Han har inte sagt det själv och dessutom hade han bråttom...

E: Jo, att jag har stämplat ut, 23.20, att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabank där jag befann mig när jag hörde skottet. Jag säger skottet därför att jag har själv bara uppfattat ett skot, som jag har noterat mig till minnes. F: Men du har kollat ditt stämpelkort, och där står det 23.20?
Citera
2016-02-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Spontant:

Hur får du ihop detta med Morelius observationer, som ser GM stå och vänta i ett tidigt skede?

Och tror man på Skandiamannen som GM så ansluter man väl sig till mötesteorin också? Hur skulle annars Skandiamannen veta att han skulle bege sig ut vid den tidpunkten och finna paret Palme just där?

Jag säger inte att Skandiamannen är mördaren. Jag vill diskutera för och emot. Och om SE loggar ut 23.19(det var faktiskt 23.20) och INTE pratar med väktarna i flera minuter(trots att han hade bråttom!) så hinner han lätt fram till Dekorima i bra tid.
Citera
2016-02-26, 12:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Bra och intressant resonemang, jag tänker likadant. Om NATO skulle ligga bakom mordet så skulle det på den tiden ha fått mycket stora konsekvenser om det blev bekräftat, även idag så skulle det få det, mycket känsligt.

Förutom NATO frågan så skulle svenskarnas inställning till EU kunna rubbas då många EU medlemmar är med i NATO. Förhållandet till Sydafrika lär också ha varit viktigt att vara mån om med tanke på krigsmaterielexporten.
Citera
2016-02-26, 12:13
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Har du fått klarhet i detta påståendet ?

Jag har läst förhören flera gånger utan att förstå riktigt vad som avses.

Gissningsvis att mördaren skulle försvunnit in i Skandiahuset och därmed knytas till AgAG, som hade sitt huvudkontor i Skandiahuset vid den tiden.
Citera
2016-02-26, 12:18
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Spontant:

Om GM stod och väntade på OP flera minuter, lär väl GM varit medveten om att paret Palme skulle byta sida på Sveavägen, då försvinner ju skyltfönstertittandet som förklaring.
Vad återstår då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in