2016-02-25, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att iscensätta ett mord som självmord via hängning med flera meter silvertejp runt skallen är lika långsökt som nekrofili.

Jo jag har bestämt mig. Redan innan TR och HovR via bevisningen. Deras eniga domar kändes som en en fin bekräftelse. Med tanke på deras juridiska kunnighet till skillnad från wannabes.

Men jag menade inte så. Dock spelar det ingen roll.
2016-02-25, 20:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad finns det för bevis på att han drog upp/ner kläderna när hon hängde? Han kanske var så kåt och ivrig att han blottade hennes kropp innan han hängde henne?
Det jag svarade på är varför han skylde ansiktet medan hon hängde.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-25 kl. 20:57.
2016-02-25, 20:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kan ha upptäckt blod på kläderna och bestämde sig för att gömma kroppen. Jag utesluter inte att han var hemma emellanåt och då såg GJ, funderade på vad han skulle göra, tog med sig kniv och matta tillbaka till ladan och skar ner kroppen. Det skulle i så fall innebära att han gjorde det med IB:s goda minne, det finns ingen matta i deras sovrum. Nej, jag skrev inte faktum.

Om det bara är sovrummet du saknar en matta i, så är det inte mycket att komma med. Jag har ingen matta i sovrummet, t.ex. Det beror på att det är så lätt att halka på en sån matta, om det inte är en större matta som ligger fast under sängen eller liknande.

Citat:
NB skylde ansiktet.

Citat:
Hjälmen skyler inte ansiktet. ... Tejp fungerade bra.

Men Lisa hade väl integralhjälm? En sådan skyler ansiktet ganska bra, vågar jag påstå.

Citat:
Om det inte heter nekrofil, vad kallas personer som är nyfikna på nakna, nyligen döda, människors kroppar? Hängda personers ansikten är sällan vackra.

Ditt scenario är inte helt borta, Men tejpningen förblir en gåta i så fall, enligt mig.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-02-25 kl. 21:00.
2016-02-25, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förtal är det väl knappast, det hade nyligen tagit slut med hennes pojkvän och hon var kanske känslig som de flesta tonåringar är. Vilket också skulle kunna förklara att hon tog illa vid sig vid någonincident med någon upprörd kund. Det skulle ju kunna tyda på att hon är känslig, eller också bara att det kanske var slitigt. Det var ju hennes första jobb och det är väl inte helt lätt att hantera krävande kunder ens för sådana som jobbat många år. Fiket var ju välbesökt också så det var nog stressigt under perioder.
Men det betyder kanske inte att hon var självmordsbenägen, men den tanken kanske kan följa av att några uppfattat henne som nedstämd om hon verkade trött och fundersam.
Det var väl några av bl.a. arbetskamraterna som hade uttryckt att hon verkade nedstämd, och det behöver ju inte betyda att hon faktiskt var deprimerad. Men slut med pojkvännen, slutet på terminen som brukar vara körig med tentor, första jobbet som kanske är slitigt även om det inte är fysiskt krävande.
Jag vänder på det hela och ställer en fråga om diskussionen utifrån relevans uti denna mordtråd:

Anser du att två livstidsdomar indikerar på självmord ihop med att inget framkommit om offret gällande det du skriver?

Jag har för övrigt full koll på vad som kan föranleda självmord utan att det behöver detaljberättas.
2016-02-25, 21:00
Bannlyst
Citat:
Så han har dödat Lisa och går sen genom ladan i andra änden - för att avpersonifiera henne med tre meter silvertejp:
När han sonika kan slänga jackan över huvudet på henne?

I vilken del av mordet anser du att han har ett behov av att "avpersonifiera" henne - vad indikerar på detta som okänd förövare utan psykiatrisk diagnos till exempel schizofreni.

Men NB kan väl ha hittat lisa som hängande död och tagit på hennes jacka. Han kan också ha funnit henne död o tejpad i skåpet men sen förstått att han avsatt dna genom att röra vid kläderna och blivit rädd...

Hur kan man bevisa att så inte har skett?
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-25 kl. 21:03.
2016-02-25, 21:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det jag svarade på är varför han skylde ansiktet medan hon hängde.
Fast alla verkar vara så säkra på att han drog upp/ner kläderna medan hon hängde. Jag undrar hur man kan se det. Jag måste missa nånting.
2016-02-25, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Men NB kan väl ha hittat lisa som hängande död och tagit på hennes jacka. Han kan också ha funnit henbe död o tejpad i skåpet men sen förståt att han avsatt dna genom att rör vid kläderna och blivit rädd...
Finns det nån i svensk historia som gått fram och tagit på ett lik och sen gått därifrån utan att ringa 112 eller polisen - och åker sen hem och skypar med morsan samt käkar pizza som om ingenting hänt?
Fullständigt oberörd enligt hustruns egna ord kan tilläggas.

Jag åberopar nu rimlighet eftersom det är vad domstolen bedömer utifrån.
2016-02-25, 21:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Finns det nån i svensk historia som gått fram och tagit på ett lik och sen gått därifrån utan att ringa 112 eller polisen - och åker sen hem och skypar med morsan samt käkar pizza som om ingenting hänt?

Finns det nån i svensk historia som gått fram och tagit på ett lik och sen gått därifrån utan att ringa 112 eller polisen - utan att berätta det för någon? ska du fråga dig.
2016-02-25, 21:09
Bannlyst
Citat:

Han är från Litauen. Kan inte bevisa sin skuld. Rädd för att bli dömd för något han inte gjort. Han tiger hellre.
2016-02-25, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Finns det nån i svensk historia som gått fram och tagit på ett lik och sen gått därifrån utan att ringa 112 eller polisen - utan att berätta det för någon? ska du fråga dig.
Nu handlar det om rimlighet och ska man resonera på ditt sätt så kan allt bortförklaras på det mest långsökta sätt.
Eller anser du att alla dörrar ska hållas öppna och pga detta fasansfulla tvivel kan inte mord dömas ut?
Vi är tillbaka på ruta 1 och övervakningskamera alternativt bevittnat mord.
2016-02-25, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Han är från Litauen. Kan inte bevisa sin skuld. Rädd för att bli dömd för något han inte gjort. Han tiger hellre.
Trams. Att han är från Litauen gör inte dina påstående mer trovärdiga.
2016-02-25, 21:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej precis. Om man pratar om att skyla ansiktet så är det snarare att nåt läggs över. En annan sak som kan tala för att mördaren är närstående är om de gör det komfortabelt för den döda.
Folk som hittar en närstående död pysslar inte med dem som en slags kompensation, tillrättaläggande.

Virandet med silvertejp runt huvudet är däremot förekommande inom viss BDSM - och sin extrema form kommer det till uttryck vid sexualsadism och mord.

Fast tejpning är väl bra om man avser att flytta kroppen, visst kan man lägga något över bara över men om man vill avpersonifiera (vilket inte behöver betyda närstående är utförareutan bara att GM inte vill se ett ansikte på "det" hen hanterar...oavsett om offret är vackert eller fult).

På sjukhus händer det frekvent att man fixar till lik när anhöriga kommer för att ta farväl, många blir väldigt olika sig efter de dött. Man kan proppa in vadd i kinderna m.m. om ansiktet sjunkit ihop så det ser ut som en döskalle. När folk begravs i kulturer där de ligger med öppet kistlock på begravningsceremonin sminkas de också ibland. Men jag har svårt att tänka att silvertejp skulle kunna kopplas till att det är komfortabelt för offret....snarare då att det skett för att skyla ansiktet pga GMs rätt.så naturliga aversion att inte hantera en människa så. Lisas pappa är ju militär, även om han är mekaniker så är hans uppgift till syvende och sist att understödja dem som är på uppdrag där det ingår att eliminera andra människor. Under vissa förutsättningar givetvis. Att ta bort någon med gevär, eller från glygplan eller drönare är väl antahligen mer mentalt lättsmält än att behöva hantera offret med bara händerna. Sånt kan ju vara jobbigt även för dem som inte dödat offret men som exempelvis ambulans eller annan personal i räddningstjänst. som får ta rätt på mord och misshandelsoffer eller offer i trafikolyckor. Minns exempelvis upprördheten över bilderna som gick ut på en döende Diana Spencer i maj -97 efter trafikolyckan i en tunnel i Paris. Och då ändå ftån folk som ser det på avstånd, på TV sändningar, i tidningar och på webbsidor m.m. Man kan ju tycka det är upprörande även om det på visst sätt är förutsebart i någon mån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in