2016-02-25, 14:50
Medlem
Hej

Tagit diverse blodprov på eget bevåg och bla kollat sköldkörtelhormoner. Det då finns hereditet och har symptom. Är man, 38 år, smal.

Labbsvar (ref):

TSH 3,7 (0,3-4,2)
T4, fritt 13 (12-22)
T3, fritt 4,5 (3,1-6,8)

Alltså, två prov på gränsen till hypotyreos. Förvånande, då trodde att hade hypertyreos, men symptomen kan visst vara likartade.

Min fråga är, hormonbehandlar man i sådana lättare fall och med spretande symptom? Nån mening släpa sig till dr om nu ogillar det skarpt? Nån som har en aning?
Citera
2016-02-25, 15:57
Medlem
AquaRegias avatar
Vad har du för symptom?
Citera
2016-02-25, 17:21
Medlem
Aldrig utsövd på morgonen även om sovit, känslig sömn, drabbas av trötthetsanfall på gränsen till kollaps på sena eftermiddagar/tidiga kvällar, risigt med ork att "ta tag i saker", allmänt obehag/oro på kvällar... säkert mer, vet ej riktigt vad som är relevant. Dålig utväxling på träning, kanske. Dålig i magen ofta.

Ej depr, mentalt seg el inaktiv. Smal. Motionerar, äter sunt, har "bra värden". Högt alkohol (är ej orsaken till symptomen, en konsekvens snarare). Lite högt blodtryck, tror jag.
Citera
2016-02-25, 21:25
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antirus
Aldrig utsövd på morgonen även om sovit, känslig sömn, drabbas av trötthetsanfall på gränsen till kollaps på sena eftermiddagar/tidiga kvällar, risigt med ork att "ta tag i saker", allmänt obehag/oro på kvällar... säkert mer, vet ej riktigt vad som är relevant. Dålig utväxling på träning, kanske. Dålig i magen ofta.

Ej depr, mentalt seg el inaktiv. Smal. Motionerar, äter sunt, har "bra värden". Högt alkohol (är ej orsaken till symptomen, en konsekvens snarare). Lite högt blodtryck, tror jag.
Dålig i magen som i diarré?
Vad betyder "bra värden"?
Citera
2016-02-25, 22:02
Medlem
Åt det hållet. Aldrig fast konsistens. Ej förstoppning. Även om ofta har svårt få ut nåt trots behov...

"Bra värden". Avser svar jag fått i min lilla egenkontroll som är långt ifrån "metabolt syndrom" och vad det kallas som jag kan tänka hänger ihop med hypotyreos. Är det några särskilda (vanliga) värden som är av vikt för saken anger jag dem gärna här.
Citera
2016-02-26, 15:07
Medlem
handipackads avatar
Låter som att du kanske eventuellt har "subklinisk hypotyreos". Dina magsymtom stämmer dock inte överrens med hypo (lös avföring är vanligare vid motsatsen hypertyreos). Brukar du känna dig kall? Får du i dig tillräckligt med jod?
Citera
2016-02-29, 14:17
Medlem
Vet att magproblemen talar emot, liksom en del annat. Frusen, lite på dagtid ev. Men ej nattetid, då är det ofta tvärtom.

Jod, ingen aning. Trodde ej man fick brister normalt om åt varierat och allsidigt. Får väl se till att använda jodberikat salt. Tillskott?

Ev subklin hypotyreos, är det nåt som behandlas? Kan man få testa och se? Behandling har väl inga större bieffekter.
Citera
2016-02-29, 15:34
Medlem
handipackads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antirus
Vet att magproblemen talar emot, liksom en del annat. Frusen, lite på dagtid ev. Men ej nattetid, då är det ofta tvärtom.

Jod, ingen aning. Trodde ej man fick brister normalt om åt varierat och allsidigt. Får väl se till att använda jodberikat salt. Tillskott?

Ev subklin hypotyreos, är det nåt som behandlas? Kan man få testa och se? Behandling har väl inga större bieffekter.

Om det behandlas eller inte beror på vilken läkare du går till.. och jo, behandlingen har visst bieffekter om du inte har hypotyreos för då kan du drabbas av hypertyreos. Har hört om flera stycken som försökt få Levaxin (behandlingen mot hypotyreos) utskrivet för att de vill försöka gå ned i vikt med det, men bieffekterna är hemska (hjärtproblem, håravfall, yrsel, varm och svettig för minsta lilla, diarréer, utmattning, osv). Många som har kronisk hypertyreos (t.ex. på grund av överaktiv sköldkörtel) väljer ju att stråla sin körtel, operera bort delar av den eller hela och sedan medicineras med artificiella hormoner livet ut istället.
Citera
2016-02-29, 17:40
Medlem
Om har konstaterad, om än ringa, nedsatt sköldkörtelfunktion och man medicinerar på låg nivå, finns då ändå risk för hyper-? Och är det inte bara avsluta då?

Kan ej misstänkas för vilja gå ner i vikt.
Citera
2016-02-29, 18:01
Medlem
knut_1s avatar
Du har ju inte hypotyreos. Subklinisk hypotyreos, dvs inga symptom av förefintlig hypotyreos har du glädjande nog inte heller.
Citera
2025-04-02, 08:22
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handipackad
Låter som att du kanske eventuellt har "subklinisk hypotyreos". Dina magsymtom stämmer dock inte överrens med hypo (lös avföring är vanligare vid motsatsen hypertyreos). Brukar du känna dig kall? Får du i dig tillräckligt med jod?

Man kan visst bli dålig i magen av hypotyreos. Även förstoppad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in