2016-02-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Den där spiken skrämmer inte mig. Får se . smärtgränsen är snart nådd!

Har dragit tillbaka sig en bit, men jag misstänker att vi kan vara på väg uppåt ett litet tag.
Iofs ser min 1 timmes och 4 timmars inte överdrivet bullish ut.

Är fortfarande kort sen 34-nånting.
2016-02-25, 11:45
Medlem
1346 viktig hållpunkt för omx30, halva marubozu från gårdagen.
Senast redigerad av Bomben1 2016-02-25 kl. 11:54.
2016-02-25, 11:45
Medlem
Tror omx segar sig upp till 1350...
2016-02-25, 12:02
Medlem
Verkar som oljan ska upp ca 25 punkter till där det finns ett motstånd. Ska den ner är det nog därefter 🤔

Kan också va så att det vänder ner nu på WTI 32.00 som det är nu. Visar lite svaghet. Med den squeese som uppstått blir det snart större rörelse upp eller ner igen. Ska vi ner är det till 22 jan nivån, upp är WTI 34 dollar och brent ca 36 dollar intressant. Håller stöd/motstånd lr brakar vi igenom. Eftersom majoriteten anser att vi är i en bearmarket o tillfällig rekyl borde det psykologisk vara mer sannolikt med typ 26 dollar o testa av stödet än tvärtom. Och jag anser fundamenta ger stöd för detta. Det är osannolikt att utbudet minskar under våren och osannolikt att efterfrågan ökar. Tvärtom.
Senast redigerad av VLCD 2016-02-25 kl. 12:11.
2016-02-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Ehh nej. Vanliga värdepapper har 30 procents beskattning på vinsterna.

En fråga som dök upp. Vad händer i följande hypotetiska scenario?

Personen i fråga går break even:
trade 1: +10k (skatt 3k?)
trade 2: - 10k
trade 3: + 10k (skatt 3k?)
trade 4: - 10k
Summa = 0kr

På Avanza med ISK har personens kaptialet varken växt eller krympt efter 4 trades, men hur är det på IG?
Skattar man 30% på trade 1 och 3 så att personen i fråga efter dessa 4 trades ovan i verkligenheten backar 2*3k pga skatt. Dvs, totalt: -6k trots att man borde vara break even?

(Det är så man enligt regelverket ska skatta på t.ex. poker på sajter som inte ligger i Sverige. Det vore isf extremt ofördelaktigt. Man måste isf har en enorm edge för att gå plus)
2016-02-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
En fråga som dök upp. Vad händer i följande hypotetiska scenario?

Personen i fråga går break even:
trade 1: +10k (skatt 3k?)
trade 2: - 10k
trade 3: + 10k (skatt 3k?)
trade 4: - 10k
Summa = 0kr

På Avanza med ISK har personens kaptialet varken växt eller krympt efter 4 trades, men hur är det på IG?
Skattar man 30% på trade 1 och 3 så att personen i fråga efter dessa 4 trades ovan i verkligenheten backar 2*3k pga skatt. Dvs, totalt: -6k trots att man borde vara break even?

(Det är så man enligt regelverket ska skatta på t.ex. poker på sajter som inte ligger i Sverige. Det vore isf extremt ofördelaktigt. Man måste isf har en enorm edge för att gå plus)
När det är samma intäkt ex värdepapper slås alla intäkter ihop o alla kostnader sen drar du skatt på ev överskottet. Gör du förlust totalt får du göra förlustavdrag (mindre fördelaktigt) mot andra inkomster.
2016-02-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
När det är samma intäkt ex värdepapper slås alla intäkter ihop o alla kostnader sen drar du skatt på ev överskottet. Gör du förlust totalt får du göra förlustavdrag (mindre fördelaktigt) mot andra inkomster.

Låter bra! Tack för svar
2016-02-25, 12:39
Medlem
Grandesporross avatar
Var tvungen att gå ur med 20 punkter emot mig...

Aja min första momentum trade var väl ingen succe! låg 30 punkter plus sen vart det en bounce. rätt upp till entry... 1,6% förlust. är det ok risk management?

Borde gått ur tidigare med vinsten , får slipa på momentum. Det var ganska skönt att hänga med stadigt ner istället för att skalpa som jag brukar göra.

Tror Eu datan boostade börsen med hopp om QE och förändrade läget.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-02-25 kl. 12:45.
2016-02-25, 12:39
Medlem
Rasiermessers avatar
Jag blev utstoppad på guldet.
Får se om det blir läge för ny position snart eller om det ska falla till US-datan.
2016-02-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Kina ner och olja upp = omx upp. Tycker det alltid vänder på 1330. Behåller mina långa till ~1350. Har hedgat mitt humör med en stoploss på 1325. Blir på bra humör oavsett vilket håll det går åt

Om Hang Seng når en ny bottennivå och inte studsar kan vi ha en ny low där inom 2 dagar. Det tror jag kommer att skaka till marknaden. I princip alla index började vända upp 12 feb. Vilket index är det som styr och vilka följer efter?

Sålt långa.

Nu får det gärna dyka för jag vill ner till 1250 på sikt, men känns som vi ev. måste upp och sniffa på 1412 först... Om 2v har vi facit. Får hoppas det vänder innan 1385 iaf. Ser starkt ut idag men har annat att göra nu.
2016-02-25, 12:46
Medlem
Rasiermessers avatar
Lång på guld igen, tror det vänder upp nu.
2016-02-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Var tvungen att gå ur med 20 punkter emot mig...

Aja min första momentum trade var väl ingen succe! låg 30 punkter plus sen vart det en bounce. rätt upp till entry... 1,6% förlust. är det ok risk management?

Borde gått ur tidigare med vinsten , får slipa på momentum. Det var ganska skönt att hänga med stadigt ner istället för att skalpa som jag brukar göra.

Tror Eu datan boostade börsen med hopp om QE och förändrade läget.

Jag gör samma men börjar i etapper övergå till längre trades. Scalping sägs ju vara det svåraste och en minustrade kan lätt radera 5 lyckade trades. Skulle helst swingtrada (1-3 dagar) stora positioner men psyket sätter stopp. Går väl att jobba på antar jag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in