2016-02-24, 23:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag skulle inte bli misstänksam om någon tog en annan laptop, jag skulle inte ens tänka på det. Hos oss är det iphones, ipads, lapstops, och stationära datorer. Nu för tiden är man jämt uppkopplad på nätet. Man får en del från jobb och en del har jag köpt. Jag tror inte Irina hade så mycket att bestämma över, om hennes man ville vara ifred med snusk på nätet.

Kan Lisas örhängen varit av i detta syfte? Det var många örhängen att tappa om hon hade flera hål i öronen. Kanske det var Nero som tog av dem. Sen kanske han tappade örhängena, efter att han tagit av dem, och lagt dem åt sidan eller i fickan. Är alla örhängena hittade? Det är mycket jag skulle vilja fråga Nero om!
Alla örhängena var kvar men om det saknas nån ring eller dyl står inte.
Däremot har jag funderar kring körkortet. Det är märkligt att han ryckt allt annat ur mobilfodralet men inte kastat ut körkortet på samma ställe. Samma sak med hennes hemnycklar.
Det mest diskreta vore en separat mobil med kontantkort. Bara att tanka på surf utan att det syns. Lätt att bära med sig och glutta på i smyg - när som helst under sina resor...
Mer ordinär porr kollade han på bakom ryggen på Irina när hon såg på tv.
Senast redigerad av develi 2016-02-25 kl. 00:00.
2016-02-24, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om han hade odlat sitt intresse mera frekvent, så hade han ju varit angelägen om att hålla frun ovetande. Det enklaste sättet att göra detta är att ha allt material på ett USB-minne, förvarat i ett privat gömsle. Om detta varit fallet, skulle materialet kanske vara honom så kärt att han inte ville göra sig av med det i första taget. När han gripits var det för sent att undanskaffa det. Om så vore hänt, skulle det kunna ligga ett USB-minne gömt någonstans. Om ett sådant fynd vore tillräckligt viktigt vore en sökinsats motiverad. Hur skulle han ha tänkt ? Väl gömt och samtidigt lättillgängligt - troligen i bostaden.
Ja, men nån gång lär porret ha tankats dit liksom - det sätter ju sina spår?
2016-02-25, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hon har garanterat gjort sitt bästa för att han skall förstå situationen men vissa människor är helt enkelt omöjliga att nå fram till.
Man kan inte tvinga någon att se sanningen om de inte i grunden är öppna för det.

Ganska typiskt för sociopater och psykopater att de tror att de inte kan förlora/åka dit. De vet ju att de är smartare och bättre än alla andra.
Kan även handla om förnekelse, det är inte ovanligt att personer hamnar i ett tillstånd av förnekelse när de konfronteras med något så allvarligt. När sedan domen faller så rämnar förnekelsen och sanningen om hur jävla körda de är når fram och då bryter de ihop.
Det är riktigt, att han som psykopat inte tror att han kan åka dit, han är ju oövervinnerlig. Men anar ändå en kombination av hans förnekande som psykopat ihop med en orimlig tilltro till advokaten och att hon skulle greja allt. Sen tror jag också att det måste vara otroligt svårt att nå fram till honom. Jag tror att han är helt låst i sitt nekande. Helt lost kanske också därav
Han kommer nog att fortsätta neka, detta går inte att rubba. Han har aldrig sett Lisa Holm är det vi får höra.
2016-02-25, 00:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jag vill inte diskutera Ulf Olsson eftersom jag precis fått info om att Ulf Olsson dömdes för två mord. I det ena fallet var han på jobbet - i det andra var hans arm bruten.
Mördar man då? Går det att röva med sig nån som stretar emot? Med bruten arm?
Han nekade in i det sista och dog strax efter att han börjat mailväxla med foik utanför fängelset. Självmord hette det.
Han lär varit svår, mer vet jag inte om honom.
Jag är inte insatt i fallet. Än.
Har alltid trott det var rätt man.
Jag vill veta vad Helenes föräldrar tror.
Det är mycket svårt med mord utan vittnen. Var ska man dra gränsen för bevisning? Vem avgör sådana frågor?
Nej, du behöver nog läsa på mer. Jannike rövades inte bort. Sen ska du nog inte utgå från hans memoarer. Sperman i 11-åriga Helen är tillräcklig för att inse att det svinet inte är så oskyldig som han framställer sig...
Men det var som sagt hans blånekande jag tog upp - inte hela rättsfallet.
Den som avgör är givetvis rätten utifrån bevisning.
2016-02-25, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Alla örhängena var kvar men om det saknas nån ring eller dyl står inte.
Däremot har jag funderar kring körkortet. Det är märkligt att han ryckt allt annat ur mobilfodralet men inte kastat ut körkortet. Samma sak med hennes hemnycklar.
Det mest diskreta vore en separat mobil med kontantkort. Bara att tanka på surf utan att det syns. Lätt att bära med sig och glutta på i smyg - när som helst under sina resor...
Mer ordinär porr kollade han på bakom ryggen på Irina när hon såg på tv.

Ja, det är något som fattas, och Nero har väl gömt sakerna på något ställe, för att ta fram senare för att minnas. Vad Nero anser är ordinär porr, vore intressant att få veta.

För att inte ge foliehattarna någon förhoppning om att avsaknaden av saker, skulle vara brister i bevisningen, vill jag påpeka att en utredning är klar när det finns tillräckligt med bevisning för att fälla en gärningsman i en tingsrätt. Man behöver inte bevisa samma sak flera gånger.
2016-02-25, 00:31
Bannlyst
Hoppas aldrig bilderna på Lisa holms döda kropp läcks ut såsom det gjorde med Elin krantz fallet.
2016-02-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, men nån gång lär porret ha tankats dit liksom - det sätter ju sina spår?
Ja, dessa förmodade spår har diskuterats mycket. Han behöver inte ha varit ett datasnille för att kunna städa upp datorn då och då. Men jag kan inte bevisa något om detta. Det är bara en teori utifrån antagandet att han var sådan, som många av oss tror. Det här har dock knappast med det juridiska förfarandet att göra, mera med en önskan om att förstå så mycket som möjligt. Hur som helst skulle det inte ta så mycket tid att rota igenom hans komfortzoner efter ett eventuellt USB-minne.
2016-02-25, 00:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Det är riktigt, att han som psykopat inte tror att han kan åka dit, han är ju oövervinnerlig. Men anar ändå en kombination av hans förnekande som psykopat ihop med en orimlig tilltro till advokaten och att hon skulle greja allt. Sen tror jag också att det måste vara otroligt svårt att nå fram till honom. Jag tror att han är helt låst i sitt nekande. Helt lost kanske också därav
Han kommer nog att fortsätta neka, detta går inte att rubba. Han har aldrig sett Lisa Holm är det vi får höra.
Det verkar som om du uppfattar hans nekande som om att han är skyldig. Hur skulle du uppfatta hans erkännande?
2016-02-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, dessa förmodade spår har diskuterats mycket. Han behöver inte ha varit ett datasnille för att kunna städa upp datorn då och då. Men jag kan inte bevisa något om detta. Det är bara en teori utifrån antagandet att han var sådan, som många av oss tror. Det här har dock knappast med det juridiska förfarandet att göra, mera med en önskan om att förstå så mycket som möjligt. Hur som helst skulle det inte ta så mycket tid att rota igenom hans komfortzoner efter ett eventuellt USB-minne.
Det finns ju överskrivningsprogram att ladda ner gratis som verkligen raderar allt men sen vet inte jag om datatekniker kan kolla spåren i alla fall. Om inte så hade ju Nerijus tid på sig under sökveckan att fixa så datorn var ganska ren. Kanske han googlade på "radera internetspår" och samtidigt förde över det han ville ha på usb-minne eller annat.
2016-02-25, 00:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En skyldig psykopat hade kommit fram med en rövarhistoria, som t.ex. att han hittade Lisa efter ett självmord. Han hade inte sagt att han inte vet något. Det gör däremot en oskyldig.

Jag tror inte att NB är någon klassisk fullblodspsykopat med välsmort munläder och starkt manipulativ läggning. Han verkar snarare ganska trög och föga talträngd. Det är dock inget som talar för hans oskuld, för det finns en hel del människor som brister i empati och inlevelseförmåga och har mörka impulser i sitt inre utan att vara klassiska psykopater.

Gemensamt för alla som sitter i tråden och försöker göra kvasipsykologiska analyser av NB som ska visa att han inte är någon trolig gärningsman är en brist på förståelse av hur människor fungerar och vilka motsättningar som kan dölja sig i vissa människors personligheter. Herrejävlar: Vi vet att det fanns folk som arbetade som lägervakter i Auschwitz och på andra ställen och misshandlade och dödade fångar på dagarna för att sen på kvällen gå hem och umgås med familjen och gulla med sin hund. Det finns inget i NB:s karaktär som talar mot honom som mördare att det gör det rimligt för fem öre att sitta och uppfinna bisarra teorier om bevisplantering och gud vet allt för att få ha kvar sin oskuldsteori.
2016-02-25, 00:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror inte att NB är någon klassisk fullblodspsykopat med välsmort munläder och starkt manipulativ läggning. Han verkar snarare ganska trög och föga talträngd. Det är dock inget som talar för hans oskuld, för det finns en hel del människor som brister i empati och inlevelseförmåga och har mörka impulser i sitt inre utan att vara klassiska psykopater.

Gemensamt för alla som sitter i tråden och försöker göra kvasipsykologiska analyser av NB som ska visa att han inte är någon trolig gärningsman är en brist på förståelse av hur människor fungerar och vilka motsättningar som kan dölja sig i vissa människors personligheter. Herrejävlar: Vi vet att det fanns folk som arbetade som lägervakter i Auschwitz och på andra ställen och misshandlade och dödade fångar på dagarna för att sen på kvällen gå hem och umgås med familjen och gulla med sin hund. Det finns inget i NB:s karaktär som talar mot honom som mördare att det gör det rimligt för fem öre att sitta och uppfinna bisarra teorier om bevisplantering och gud vet allt för att få ha kvar sin oskuldsteori.
Nu har du fått allt om bakfoten. Jag säger emot de som gör kvasipyskologiska analyser av NB och framställer honom som psykopat. Det finns inget i NB:s karaktär som talar för honom som mördare.
2016-02-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Det finns ju överskrivningsprogram att ladda ner gratis som verkligen raderar allt men sen vet inte jag om datatekniker kan kolla spåren i alla fall. Om inte så hade ju Nerijus tid på sig under sökveckan att fixa så datorn var ganska ren. Kanske han googlade på "radera internetspår" och samtidigt förde över det han ville ha på usb-minne eller annat.
Han kunde ju ha haft materialet i något moln också, eller i någon backuptjänst på webben eller t o m på en mejlserver. Jag vet inte hur grundligt man har sökt. Någon antydde att det inte är helt säkerställt att han inte haft tillgång till ytterligare en smartphone, som då inte skulle ha påträffats. Med en sådan okänd apparat öppnar sig ju alla möjligheter, t o m fotografier. Som sagt, jag vet inte hur sannolik en sådan okänd apparat är och den kan ju f ö vara dumpad, om ett minne behållits och gömts. Fantasier, visst, men om jag varit FU-ledare, hade jag nog inte kunnat avhålla mig från att rota igenom bostaden, bilen, verkstadsförråd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in