2016-02-23, 23:30
Medlem
TheGrimComedians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nej, det beror på att den typen av människor lever för stunden och saknar förmågan att se livet i ett längre perspektiv. Det har ingenting med feminism att göra. Bara nyfikenhet om något. Kan även bero på alkoholism, då alkohol ofta är väldigt billigt i utlandet. Samt att alkohol påverkar omdömet ganska så ordentligt.

På vilket sätt saknar jag förmågan att se livet i ett längre perspektiv, när jag valt att emigrera för att skapa mig en bättre framtid för mig och mina barn? Här missar du målet.

Jag är lyckligare utomlands än i Sverige. Och det är tack vare avsaknaden av just den svenska feminismen.
Citera
2016-02-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Varje år utvandrar personer motsvarande en medelstor kommun, som Borlänge eller Skövde, från Sverige. En ny undersökning visar att de svenskar som bosatt sig utomlands är lyckligare än de som bor i Sverige.

Länk

Frågeställning:

Stämmer det här? Beror det helt eller delvis på svensk feminism?

Men det handlar ju inte om feminism. Det handlar om många andra saker:
1. Klimatet, varmare oftast.
2. Friare att leva, känns mer som semester.
3. Ofta en dröm för många att leva utomlands.
4. Du kan få både och, både sol när du vill och du kan åka hem till Sverige och släktingar om du vill
Citera
2016-02-24, 04:20
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Man skall också komma ihåg att inte alla återvändande gör det frivilligt, många har inget annat val än att flytta tillbaka till Sverige efter en tid utomlands. Det är inte alltid enkelt att fixa permanenta uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Citera
2016-02-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men det handlar ju inte om feminism. Det handlar om många andra saker:
1. Klimatet, varmare oftast.
2. Friare att leva, känns mer som semester.
3. Ofta en dröm för många att leva utomlands.
4. Du kan få både och, både sol när du vill och du kan åka hem till Sverige och släktingar om du vill

Tror inte riktigt att du som kvinna kan bedöma hur skönt det kan kännas för en kille att äntligen slippa hatet.
Tänk inte på en sten i skon. Tänk istället på att få ta av sig en ryggsäck fylld med stenar.
Du har ändå rätt. Klart att det finns väldigt många andra parametrar.
Citera
2016-02-24, 11:08
Medlem
Utlandssvenskar röstar höger.
Förtydligar det här problemet med Sverige?
Det hintar ju också om att kommunismen / feminismen åtminstone delvis är en anledning att fly landet.
Citera
2016-02-24, 11:22
Medlem
Citat:
Utlandssvenskar röstar höger.
Förtydligar det här problemet med Sverige?
Det hintar ju också om att kommunismen / feminismen åtminstone delvis är en anledning att fly landet.

Ja det är ju i linje med mina personliga spekulationer, men det är nog värt att väga in att högerröstare i högre utsträckning är individualister och vänsterröstare kollektivister.

Med det vill jag ha sagt att jag tror att även om Sverige vore en blå dröm, så skulle de som flyttar utomlands i högre utsträckning vara högerväljare.
Citera
2016-02-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Ja det är ju i linje med mina personliga spekulationer, men det är nog värt att väga in att högerröstare i högre utsträckning är individualister och vänsterröstare kollektivister.

Med det vill jag ha sagt att jag tror att även om Sverige vore en blå dröm, så skulle de som flyttar utomlands i högre utsträckning vara högerväljare.

Ja det kan stämma om man tittar på de som flyttar och struntar i antalet som flyttar, men det skulle inte förklara en trend med fler som flyttar. Snarare borde väl färre flytta i så fall?
Senast redigerad av ManManne 2016-02-24 kl. 11:35.
Citera
2016-02-24, 11:42
Medlem
Citat:
Varje år utvandrar personer motsvarande en medelstor kommun, som Borlänge eller Skövde, från Sverige. En ny undersökning visar att de svenskar som bosatt sig utomlands är lyckligare än de som bor i Sverige.

Länk

Frågeställning:

Stämmer det här? Beror det helt eller delvis på svensk feminism?

du glömmer lite detaljer här

1. det är en majoritet kvinnor som utvandrar enligt SCB.
2. De länder man "utvandrar" till är i majoritet våra nordiska grannländer, specifikt Norge.
3. Varje år så vandrar det tillbaka svenskar, har för mig att återvändande svenskar är näst störst grupp av alla "invandrare".

Så vet du tror knappast det handlar om feminism.

Rättelse:

Är inte en majoritet kvinnor.
Totalt utvandrade 51 200 personer under 2014, 27 300 män och 23 900 kvinnor.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Rekordmanga-kvinnor-utvandrade-under-2014/
Senast redigerad av Merapi 2016-02-24 kl. 11:55.
Citera
2016-02-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
du glömmer lite detaljer här

1. det är en majoritet kvinnor som utvandrar enligt SCB.
2. De länder man "utvandrar" till är i majoritet våra nordiska grannländer, specifikt Norge.
3. Varje år så vandrar det tillbaka svenskar, har för mig att återvändande svenskar är näst störst grupp av alla "invandrare".

Så vet du tror knappast det handlar om feminism.

Från min ursprungliga länk:

”Ett slående resultat är att män i betydligt högre grad utvandrar för att arbeta medan kvinnor oftare har partner eller släkt boende i landet, alternativt är medföljande. Anledningarna bakom utvandring ser alltså väldigt olika ut för kvinnor och män”, säger Maria Solevid.

Med andra ord. Det blir fel, när du först vill klumpa ihop män och kvinnor, för att sedan kunna dra en enkel slutsats som passar din världsbild.
Citera
2016-02-24, 12:07
Medlem
Citat:
Från min ursprungliga länk:

”Ett slående resultat är att män i betydligt högre grad utvandrar för att arbeta medan kvinnor oftare har partner eller släkt boende i landet, alternativt är medföljande. Anledningarna bakom utvandring ser alltså väldigt olika ut för kvinnor och män”, säger Maria Solevid.

Med andra ord. Det blir fel, när du först vill klumpa ihop män och kvinnor, för att sedan kunna dra en enkel slutsats som passar din världsbild.

Klumpa ihop?

Är väl du som försöker få en företeelse (utvandringen från Sverige) att passa din världsbild av att alla är djupt olyckliga i Sverige pga feminismen.
Knappast jag.

Kollar du vilka globla tester som helst kring lycklighet, så ligger de skandinaviska länderna i topp.
Så att folk skulle sitta och deppa för att vi har jämställdhet i Sverige är ju knappast korrekt.

jag tror svenskar flyttar ut pga

1. studier (så gjorde jag själv när jag pluggade)
2. bra jobb, högre lön.
3. pensionärsvistelser i sol
4. partner.

sen har du säkert en liten grupp förgrämda "gubbs" som flyr landet pga att kvinnor har fått rättigheter, dessa gubbar inte står ut med, eller att Sverige inte är tillräckligt nationalistiskt eller dylik åsikt. Men vet du tror inte denna grupp är så stor, och att de utvandrar ser jag som en fet vinst för Sverige.

Sen, människor som aktivt handlar, gör saker, sätter snurr på sina liv är i allmänhet lyckligare än människor som inte gör det. Så att denna grupp kanske är lyckligare än övriga ser jag inte som så konstigt, de är en specifik grupp av ofta yngre som helt enkelt lever sina liv som de vill.

Och som sagt den absolut största majoriteten av de yngre i vart fall återvänder hem.
Eftersom yes, Sverige är ett satans så bra land leva i.
Citera
2016-02-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Klumpa ihop?

Är väl du som försöker få en företeelse (utvandringen från Sverige) att passa din världsbild av att alla är djupt olyckliga i Sverige pga feminismen.
Knappast jag.

Kollar du vilka globla tester som helst kring lycklighet, så ligger de skandinaviska länderna i topp.
Så att folk skulle sitta och deppa för att vi har jämställdhet i Sverige är ju knappast korrekt.

jag tror svenskar flyttar ut pga

1. studier (så gjorde jag själv när jag pluggade)
2. bra jobb, högre lön.
3. pensionärsvistelser i sol
4. partner.

sen har du säkert en liten grupp förgrämda "gubbs" som flyr landet pga att kvinnor har fått rättigheter, dessa gubbar inte står ut med, eller att Sverige inte är tillräckligt nationalistiskt eller dylik åsikt. Men vet du tror inte denna grupp är så stor, och att de utvandrar ser jag som en fet vinst för Sverige.

Sen, människor som aktivt handlar, gör saker, sätter snurr på sina liv är i allmänhet lyckligare än människor som inte gör det. Så att denna grupp kanske är lyckligare än övriga ser jag inte som så konstigt, de är en specifik grupp av ofta yngre som helt enkelt lever sina liv som de vill.

Och som sagt den absolut största majoriteten av de yngre i vart fall återvänder hem.
Eftersom yes, Sverige är ett satans så bra land leva i.

Jag undrar över hur stor påverkan feminismen har för den ökande utvandringen.
Häpnadsväckande att landet med många självmord skulle vara det lyckligaste också. Skicka gärna en länk.
Senast redigerad av ManManne 2016-02-24 kl. 13:42.
Citera
2016-02-24, 13:47
Medlem
Citat:
Jag undrar över hur stor påverkan feminismen har för den ökande utvandringen.
Häpnadsväckande att landet med många självmord skulle vara det lyckligaste också. Skicka gärna en länk.

Är en urgammal myt att Sverige har fler självmord än andra länder.
Gällande lycklighetsindex så är det bara att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in