2016-02-23, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Som jag förstår det så sa NB detta till sin granne innan han greps. Innan Lisa hittats. Jag reagerade då jag läste att även SH hade ett klart minne av deras möte. Nämde det igen för jag själv tycker det är en udda detalj. Det kan naturligtvis tolkas som du säger men vad folk tolkar in i andras ögon är ju ganska vanskilgt. Det finns ju de som hävdar att man kan se på folks "laser blick" att de är psykopater. Eller på deras utseende att de är "onda". Kusliga tankar.

Jag har tidigare nämnt att detta möte passar in i ett hypotetiskt scenario där SH redan tidigt hade riktat in sig på NB som misstänkt. Att han jobbar inom militäern i ett litet samhälle gör ju att han mycket väl kan ha bekanta inom polis och rättsväsende, som likt många troll i tråden, säkert "hjälpt till" att "skipa rättvisa" om de blivit tillfrågade. Jag ser det som ganska naturligt. Hade jag själv varit i samma sits hade jag inte dragit mig om jag fått sånna "vibbar". Att värna rättsstaten och rättssäkerheten rent generellt är en sak men när man själv blir drabbad så väger såklart den tanken lätt. Då är det nog reptilhjärnan som börjar styra.

Ja så är det nog både att folk har en tendens att övertolka vad man kan läsa in i ett utseende, men även att man kanske har en stark instinkt att driva något om man är drabbad. Jag kan inte riktigt släppa tanken om NB skulle vara, eller varit, främlingslegionär eller något. Då passar det ju in liksom att man inte hittar värst mycket bakgrundsinfo plus det att inte har kontakt med dottern (fast det.kan ju bero på att han gett upp om det vart riktigt surt mellan honom och exet förstås).
2016-02-23, 20:57
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle snarare tro att NB redan här är paranoid. Att Lisa är död VET endast mördaren, alla andra letar efter en levande Lisa. NBs beteende här liksom yrandet om DNA inför IB och AB går i samma riktning.

Så kan det såklart vara. Det är dock tydligt att även SH tagit intryck av deras möte då blickarna möttes.

Man kan ju även tillägga att bara för att NB uppfattade SH som orolig utåt men att han tyckte sig se något annat i ögonen betyder varken att det fanns något annat där eller att man behöver vara nojig för man ser det.
2016-02-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle snarare tro att NB redan här är paranoid. Att Lisa är död VET endast mördaren, alla andra letar efter en levande Lisa. NBs beteende här liksom yrandet om DNA inför IB och AB går i samma riktning.

Kanske inte paranoia, men misstänksamhet. Både NB och SH har uttryckt sig flera gånger likadant, att den andre stirrade på en. Verkar som det fanns misstänksamhet redan från början från båda håll. Denna massiva konsentration på varandra. Detta fick mig att tänka att de hade hållhake på varandra, av någon anledning.
2016-02-23, 21:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kanske inte paranoia, men misstänksamhet. Både NB och SH har uttryckt sig flera gånger likadant, att den andre stirrade på en. Verkar som det fanns misstänksamhet redan från början från båda håll. Denna massiva konsentration på varandra. Detta fick mig att tänka att de hade hållhake på varandra, av någon anledning.

Eller att de håller koll på varandra, kanske inte utifrån direkt vetskap utan misstänksamhet/vaksamhet. Runt om i Europa finns folk från diverse länder som åker in och ut i oroshärdar, och man undrar väl vad de gör typ. Liksom andra länder inom EU antagligen är något misstänksamma mot Sveriges samarbete med Saudierna. Eller undrar om de legoknektar som verkar i Ukraina är sanktionerade av staten (oavsett vilken sida de verkar för...jag höjde själv på ögonbrynen när en av dem i en intervju sade sig ha kvar sin svenska uniform).
2016-02-23, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Ett användningsområde för den saknade tejpen skulle kunna vara inslagning av BO i byggplast inför transport, då är den troligen undanröjd tillsammans med plasten.
Ja tejp är intressant på flera sätt, men man kan tycka att den borde suga åt sig mer. Jag har iofs inte sett någon analys av tejpen angående annat än eventuellt DNA och fingeravtryck. Tycker att även partiklar från transport och transport-omständigheter borde kunna fastna i tejpen, liksom delar av handskar ifall Nero bar skinnhandskar.

Jag tror brodern sitter inne med mer kunskap vilken skulle kunna vara användbar för att se om Nerijus gjort sig av med något, vilka transportbagar han brukade använda. Etc. Vidare är jag lite nyfiken vem som Nerijus umgicks med i spritfabriken den 12 då Cafeägarinnan reagerade på en ölburk utanför. Tror inte alls att han är så avancerat, hans agerande är väldigt hemtamt, flytta kroppen från ett bekant ställe alla associerade med honom och hans översikt över hela området när de la taket ... till ett annat område som är lika säkert för honom men betydligt färre rent allmänt känner till, dvs boden. Strör ut skräpet i en båge runt omkring som för att visa att i mitten bor inte jag. Transporten är nog lika enkel och jag saknar kunskap om hans vanor, dvs vad som är enkelt och vanligt för honom.
2016-02-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att de håller koll på varandra, kanske inte utifrån direkt vetskap utan misstänksamhet/vaksamhet. Runt om i Europa finns folk från diverse länder som åker in och ut i oroshärdar, och man undrar väl vad de gör typ. Liksom andra länder inom EU antagligen är något misstänksamma mot Sveriges samarbete med Saudierna. Eller undrar om de legoknektar som verkar i Ukraina är sanktionerade av staten (oavsett vilken sida de verkar för...jag höjde själv på ögonbrynen när en av dem i en intervju sade sig ha kvar sin svenska uniform).

Nej, Fokus hos SH var säkerligen att hitta Lisa. NBs fokus var nog att avläasa vad dom vet eller om dom misstänkte honom. NB är den ende som då vet att Lisa är död. Ingen annan kunde ha vetat.

Fem dagar innan Lisa hittas.
Senast redigerad av Remark 2016-02-23 kl. 22:28.
2016-02-23, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det krävs nog en hel del för att dölja att man dödat den andras dotter. Nerijus måste ha visat känslor och reagerat på sina egna känslor på ett sätt som skapade kraftiga rekyler och uppfattades måhända som kognitiv dissonans och konsonans, med andra ord gav i från sig en mäktig vibb som markerade. Vad det markerade förstod ingen just då för de hade inte varit i läget tidigare.

Men å andra sidan om man vet vad som hänt och bara ska mötas av en eller annan anledning, vad är normalt där och då? Det överlåter jag nog till den som varit där att bedöma. Men att de slår extra gnistor mellan de som har känslorna vakna och upprivna är nog ganska självklart.

Kan gott tänka mig att en annars kall Nerijus har svårt att dölja att han upplevt sig i underläge och som sprucken och nu äntligen har överläge, detta dessutom mot någon han just sänkt dottern till, detta borde rimligen rasslat på stora strängen hos Kapten Nero. Han hade nog gillat att hjälpa till lite mer om han bara vågade, precis som pyromanens kärlek till brandkåren.
2016-02-23, 22:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyssnade på en intervju via psykologen Lingh som skrivit en bok om psykopati och han beskrev just blicken som han upplevt och som klienter berättat om.
De har en förmåga att titta så intensivt, Lingh kallar det för laserögon, att den andre uppfattar det som fasansfullt och får en känsla av att den där personen kan göra precis vad som helst. Beslutsamheten bakom blicken, att de är fokuserade varav blicken säger:
- Jag ska vinna.
Blicken- Blicken är flackande stirrig. Psykopaten stirrar på sin omgivning utan att själv vara medveten om det.

Citat:
Robert D. Hare beskriver psykopater som "mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor".
http://psykopat.brottsoffer.com/kannetecken-pa-en-psykopat/
Blickar, ja.
Du tog förresten upp idag Ted Bundy, denne närmast mytomspunne, länge verkande
och fruktade, amerikanske seriemördare och jag påmindes om den allra sista intervjun som
genomfördes med honom. Timmar bara innan avrättningen i elektriska stolen.
I den här intervjun framstår han, inte oväntat, som förbindlig och vältalig, och bilden
av den han verkligen var: den grymme besten med osläcklig törst efter att våldta, skända
och förinta liv låter sig inte med självklar lätthet falla på plats; den rutinerade falske charmören,
höggradigt driven i manipulationens konst förmår ännu "prestera" så att man kan förvirras
och bli bländad.
Men mot slutet av intervjun får man en hastig skymt av den sanne Bundy, den fullfjädrade
och livsfarlige psykopaten: Rovdjurets obeslöjade blick. Den kan noteras i det ögonblick
Bundy ska kolla efter i smyg liksom om intervjuaren låtit sig duperas som så många andra
låtit sig bli duperade under årens lopp av den durkdrivne lustmördaren med det stiliga
utseendet. 26:06

Ingen tvekan om att Bundy var en mördare med en utpräglad psykopatisk personlighetsstörning.
Knappast heller någon tvekan om att Lisas mördare har en sån störning, det törs jag hävda.
2016-02-23, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inse att du blir ifrågasatt när du inte kommer med relevanta fall att jämföra med och lägg ner töntargumenten.

Ta bort ditt emotionella filter och lägg till juridik istället.
Det inte finns minsta likhet mellan fallen och därav är det helt irrelevant att jämföra dem bara för att samma kön, ålder och strypning förekommer.
Lisa handlar om ett överfallsmord ute av okänd förövare. Hon är på väg hem, är nykter och följer inte med NB till ett hotellrum för sex eller strypsex. Hon är ett lågriskoffer.

Kan det inte uteslutas att det är "olycksfall i ämbetet" så riskerar straffsatsen att bli lägre. Det handlar om ställt bortom rimligt tvivel och höga beviskrav. Jag har enbart skummat domen men det handlar om bedömning av likgiltighetsuppsåt.
Fortsättningsvis så verkar det dock märkligt att lita på att det var just strypsex, samtycke, hennes önskan: Finns det belägg för att hon sysslade med detta? Sms? Facebook kommentarer? Uttal till vänner? Gjort det med nån annan?
Att hon ligger helt dold gällande täcket verkar också underligt - att han således inte försöker återuppliva eller ringer 112 direkt.
Ställer mig tveksam till domslut utifrån vissa partier (med reservation att jag inte läst noggrant).

Gällande Lisa råder däremot ingen tvekan om domen.
Har du sen problem med domslut, att påföljden är för låg (vilket jag personligen tycker det är i Sverige rent generellt) är det en juridisk fråga för ett annat forum.

Tack för att du tog dig tid att kommentera fallet. Jag uppskattar verkligen det. För även de delvis skiljer sig åt har en flicka dött helt i onödan i båda fallen.

Jag är inte ute efter att förringa brottet mot Lisa, eller skärpa straffet för gärningsman i Hbg.. En tragedi räddas inte av en annan.

Tycker dock det är viktigt att vi öppet vågar jämföra dem och att vi lyfter fram hur olika rättsprocesser kan se ut liksom bevisvärdering och trovärdighetsbedömningar.

Jag kan hålla med dig om att fallen kan uppfattas som väsensskilda för en del men kanske inte för de utsatta. De ser kanske ingen skillnad alls. Försök att förstå det med.

Jo, det råder tvekan om dom i Lisas fall. Det är därför Hurtig kom in. Låt oss pröva detta fall istället för att tysta ner saker som behöver belysas bättre. Tål det inte att granskas? Klart det gör.
2016-02-23, 22:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Blicken- Blicken är flackande stirrig. Psykopaten stirrar på sin omgivning utan att själv vara medveten om det.

http://psykopat.brottsoffer.com/kannetecken-pa-en-psykopat/
Blickar, ja.
Du tog förresten upp idag Ted Bundy, denne närmast mytomspunne, länge verkande
och fruktade, amerikanske seriemördare och jag påmindes om den allra sista intervjun som
genomfördes med honom. Timmar bara innan avrättningen i elektriska stolen.
I den här intervjun framstår han, inte oväntat, som förbindlig och vältalig, och bilden
av den han verkligen var: den grymme besten med osläcklig törst efter att våldta, skända
och förinta liv låter sig inte med självklar lätthet falla på plats; den rutinerade falske charmören,
höggradigt driven i manipulationens konst förmår ännu "prestera" så att man kan förvirras
och bli bländad.
Men mot slutet av intervjun får man en hastig skymt av den sanne Bundy, den fullfjädrade
och livsfarlige psykopaten: Rovdjurets obeslöjade blick. Den kan noteras i det ögonblick
Bundy ska kolla efter i smyg liksom om intervjuaren låtit sig duperas som så många andra
låtit sig bli duperade under årens lopp av den durkdrivne lustmördaren med det stiliga
utseendet. 26:06

Ingen tvekan om att Bundy var en mördare med en utpräglad psykopatisk personlighetsstörning.
Knappast heller någon tvekan om att Lisas mördare har en sån störning, det törs jag hävda.
Blicken påminner starkt om blicken på den här bilden. Är det också en psykopatisk lustmördare?

Tagga ner, Bundy tittar upp på intervjuaren, det finns inget avslöjande i blicken, och definitivt inget som binder NB till mord på Lisa.
2016-02-23, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tror inte alls att han är så avancerat, hans agerande är väldigt hemtamt, flytta kroppen från ett bekant ställe alla associerade med honom och hans översikt över hela området när de la taket ... till ett annat område som är lika säkert för honom men betydligt färre rent allmänt känner till, dvs boden. Strör ut skräpet i en båge runt omkring som för att visa att i mitten bor inte jag. Transporten är nog lika enkel och jag saknar kunskap om hans vanor, dvs vad som är enkelt och vanligt för honom.
Nån Einstein är han nog inte.
Men att mobilen flyger ut snabbt som attan, delad i partiklar, verkar indikera att han begriper sig på pejling.
Fortsättningsvis är sakerna som fanns i mobilen löjligt enkla att hitta, kan te sig slarvigt men ger samtidigt en viss tidsfrist att flytta henne från Martorp:
Farbror polisen lär fastna där ett tag (vilket också skedde).
Hjälmen och jackan verkar han däremot ha slängt in därbak (ihop med Lisa) och det åker med till boden.
2016-02-23, 23:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Tack för att du tog dig tid att kommentera fallet. Jag uppskattar verkligen det. För även de delvis skiljer sig åt har en flicka dött helt i onödan i båda fallen.

Jag är inte ute efter att förringa brottet mot Lisa, eller skärpa straffet för gärningsman i Hbg.. En tragedi räddas inte av en annan.

Tycker dock det är viktigt att vi öppet vågar jämföra dem och att vi lyfter fram hur olika rättsprocesser kan se ut liksom bevisvärdering och trovärdighetsbedömningar.

Jag kan hålla med dig om att fallen kan uppfattas som väsensskilda för en del men kanske inte för de utsatta. De ser kanske ingen skillnad alls. Försök att förstå det med.

Jo, det råder tvekan om dom i Lisas fall. Det är därför Hurtig kom in. Låt oss pröva detta fall istället för att tysta ner saker som behöver belysas bättre. Tål det inte att granskas? Klart det gör.

Klart som korvspad att det gör. Bra att du lyfter fram Hbg-fallet som jämförelse. Där lutar det åt att mördaren kommer undan med några månaders fängelse bara för att han erkänner och berättar sin version av hur det gick till. I "vårat" fall nekar ännu den dömde. Och vi har ingen aning om hur mordet gått till utan famlar endast med gissningar.
Att det ena ger 16 mån och det andra livstid, kan mycket väl vara skäl för PT rent av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in