2016-02-23, 19:07
  #3577
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Hur definierar du fri vilja?

Ungefär så här:

Fri vilja = att fritt välja mellan olika möjliga (sannolika) utfall.

Citat:
Ska man vara noga så har ingen en subjektiv upplevelse av fri vilja. Allas ärliga subjektiva upplevelse är att tankar uppstår spontant, samt att några av dessa tankar påstår att fri vilja råder.

Tror nog att alla känner att dom besitter en fri vilja, vilket var vad jag menade med en subjektiv upplevelse av fri vilja. Självklart är denna upplevelse en illusion om vi inte har någon fri vilja...
Citera
2016-02-23, 19:48
  #3578
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Ungefär så här:

Fri vilja = att fritt välja mellan olika möjliga (sannolika) utfall.



Tror nog att alla känner att dom besitter en fri vilja, vilket var vad jag menade med en subjektiv upplevelse av fri vilja. Självklart är denna upplevelse en illusion om vi inte har någon fri vilja...


Om man endast får ett val som i min trådstart.

Vad är det om inte ett bevis på att fri vilja inte finns.

Tillägg. Hur följer man andras viljor ?
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2016-02-23 kl. 20:39.
Citera
2016-02-23, 20:47
  #3579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Ungefär så här:

Fri vilja = att fritt välja mellan olika möjliga (sannolika) utfall.



Tror nog att alla känner att dom besitter en fri vilja, vilket var vad jag menade med en subjektiv upplevelse av fri vilja. Självklart är denna upplevelse en illusion om vi inte har någon fri vilja...

Det är inte en definition, det är ju att använda samma ord i lite annan meningsuppbyggnad.

Jaha, så hur upplever du tankarna om du försöker tysta dom?

Hur upplever du tankarna om jag ber dig tänka på ett nr mellan 1 till 100?

Hur upplever du den första tanken du har på morgonen?

Som att du kan välja dom? Nej det kan du inte, så därav upplever du subjektivt ingen fri vilja. Du upplever spontana tankar alltid, eller tankar som är en följd av föregående tanke.
Citera
2016-02-23, 22:38
  #3580
Medlem
Givet att varje neuron är slav under fysikens lagar så finns det knappast utrymme för någon fri vilja. Men varje intelligent självreflekterande varelse torde ha en evolutionär fördel av att tro på den fria viljan. En tvångsmässig tro på den fria viljan om man så vill.
Citera
2016-02-23, 22:58
  #3581
Medlem
Bogomils avatar
[quote=KaptenMegatron|56445078]
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Kul att du är intresserad av de filosofiska aspekterna av kvantfysiken. Inte så vanligt här på FB . Jodå de kan mötas eftersom vi har en gemensam historia. Robert Griffiths har skrivit mycket om detta. De finns dock de som hävdar att om utvecklingen sker oberoende av livet på jorden kan vi inte mötas eftersom vi inte delar varandras historia. Detta skulle kunna vara förklaringen på Fermiparadoxen. Jag tror dock inte på detta.

Mycket intressant och något som vi får återkomma till!

Bästa new age'era, jag skall hjälpa dig i din pesudo-vetenskapliga vånda: Du refererar med STOR sannolikhet till andra- eller tredja-hands misstolkningen av "doubleslit" experimentet (eller kanske rent av till "Schrödingers katt").
Citera
2016-02-23, 23:06
  #3582
Medlem
vi är individuellt fria så tillvida att vi annars är från samma, från början, samma stil, ja.

Lyssna på äktheten.
Citera
2016-02-23, 23:38
  #3583
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
vi är individuellt fria så tillvida att vi annars är från samma, från början, samma stil, ja.

Lyssna på äktheten.

Vad referar du till? Dom kosmiska initial-villkoren?
Citera
2016-02-23, 23:40
  #3584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad referar du till? Dom kosmiska initial-villkoren?

Är du från början? Är jag från början?
Ja det är vi.
Vi var alla där.
Allra mest början menar refererar jag till.
Om det inte skett som det skedde...
Nope, inte vi.
Men.
Starten var vi.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-02-23 kl. 23:47.
Citera
2016-02-23, 23:47
  #3585
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad referar du till? Dom kosmiska initial-villkoren?

Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Är du från början? Är jag från början?
Ja det är vi.
Vi var alla där.
Allra mest början menar refererar jag till.

Så du refererar alltså till dom kosmiska initial-villkoren? I vilken version?
Citera
2016-02-23, 23:49
  #3586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du refererar alltså till dom kosmiska initial-villkoren? I vilken version?

Den första.
Oavsett.
Alls.
Citera
2016-02-24, 00:10
  #3587
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du refererar alltså till dom kosmiska initial-villkoren? I vilken version?

Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Den första.
Oavsett.
Alls.

Specifikation, tack.
Citera
2016-02-24, 00:20
  #3588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Specifikation, tack.

wtf.
Den första versionen.
Alls.
Nånsin.

wtf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in