Citat:
Ursprungligen postat av
gulgul
Ungefär så här:
Fri vilja = att fritt välja mellan olika möjliga (sannolika) utfall.
Tror nog att alla känner att dom besitter en fri vilja, vilket var vad jag menade med en subjektiv upplevelse av fri vilja. Självklart är denna upplevelse en illusion om vi inte har någon fri vilja...
Det är inte en definition, det är ju att använda samma ord i lite annan meningsuppbyggnad.
Jaha, så hur upplever du tankarna om du försöker tysta dom?
Hur upplever du tankarna om jag ber dig tänka på ett nr mellan 1 till 100?
Hur upplever du den första tanken du har på morgonen?
Som att du kan välja dom? Nej det kan du inte, så därav upplever du subjektivt ingen fri vilja. Du upplever spontana tankar alltid, eller tankar som är en följd av föregående tanke.