Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-23, 19:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag vet inte om denna text har refererats ovan.

I vart fall en välskriven beskrivning i Washington Post av Trump som en typiskt moderat republikan. Bland annat har han vägrat lova att aldrig höja några skatter, i motsats till många mer rättrogna och på många sätt mer extrema neokonservativa republikaner.

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2015/12/16/donald-trump-is-a-textbook-example-of-an-ideological-moderate/

Problemet är ju dock att han även lovar att instifta ett liknande vårdsystem som i Kanada (liknande som det du finner i Europa) så han måste garanterat bryta mot något av alla sina löften i slutändan och det ska ärligt talat bli spännande och se vad han slutar att nämna när det blir allvarligare.
2016-02-23, 19:59
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Problemet är ju dock att han även lovar att instifta ett liknande vårdsystem som i Kanada (liknande som det du finner i Europa) så han måste garanterat bryta mot något av alla sina löften i slutändan och det ska ärligt talat bli spännande och se vad han slutar att nämna när det blir allvarligare.

Du illustrerar ännu bättre att han verkligen är en moderat republikan. Jag kan inte mycket om mannen men särskilt i USA finner jag en president fri från lobbygruppsinflytande som önskvärd.

Problemet för honom (liksom för Sanders) är han som president kan bli som en uppblåst form av Jesse Ventura.
2016-02-23, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Att Trump säger att han är OK med waterboarding "och mer" betyder inte att det faktiskt kommer att inträffa. Det största skälet till att han säger det är för att signalera till diverse terror-grupper och andra vem som bestämmer. De lyssnar.

Poängen är att till skillnad från Bush och Obama så kommer Trump inte bry sig om "hearts and minds" hos muslimer och andra suspekta grupper. Liberaler t.ex.

Mycket riktigt. Men även, föreställ dig hur mycket potentiell skada dom här fångarna som levt under tortyr, svält osv kan åstadkomma. Waterboarda någon för att få fram information är ju ingenting i jämförelse
2016-02-23, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Både Arizona och New Jersey är vinnaren-tar-allt. Nya pollar:

New Jersey:

Donald Trump 38%
Marco Rubio 11%
Ted Cruz 10%
John Kasich 8%
Ben Carson 5%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/rutgers-eagleton-23845

Arizona:

Donald Trump 35%
Marco Rubio 23%
Ted Cruz 14%
John Kasich 7%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/mbqf-r-23844

Jag försöker verkligen vara så negativ jag bara kan, men det är svårt att se hur Trump ska kunna förlora det här. Även om mina 90% till Rubio från alla utom Cruz där han får 60% stämmer så kommer det inte att funka. Jag läser poll efter poll och Trump leder ju verkligen överallt förutom i ett par stater där han ligger knappt efter ettan. Dessutom så är Rubio absolut inte den självklara tvåan, fan han ligger ju fyra i Ohio t.ex. Det är ganska fräckt av etablissemanget att "kräva" att Cruz (som ligger före Rubio nationellt) och Kasich ska hoppa av bara för att ge Rubio en svag förhoppning om att "ena partiet", när Rubio inte är populärare än vad han är. Kasich lär inte hoppa av innan Ohio, och Cruz försvinner inte på länge. Det ska verkligen till väldigt mycket som inte ens verkar finnas på kartan nu för att någon ska slå Trump.

Och så säger dom "vi ska givetvis stödja frontrunnern vem det än är" jo tjena, Trump har inte fått något stöd alls från GOP. Dom arbetar ju mot honom istället.
2016-02-23, 20:17
Medlem
baggebo1s avatar
Ny nationell poll - utförd i sin helhet efter SC:

Donald Trump 35% (+4)
Marco Rubio 21% (-)
Ted Cruz 17% (-3)
John Kasich 12% (+6)
Ben Carson 8% (+3)

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/rasmussen-23847

Siffrorna inom parentes är jämförelse med Rasmussens senaste mätning. Det finns många andra där Trump legat bättre än 35 däremellan, men det lämpliga är ändå att jämföra med samma instituts föregående mätning. Förra Rasmussen utfördes 3-4/2.
2016-02-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Både Arizona och New Jersey är vinnaren-tar-allt. Nya pollar:

New Jersey:

Donald Trump 38%
Marco Rubio 11%
Ted Cruz 10%
John Kasich 8%
Ben Carson 5%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/rutgers-eagleton-23845

Arizona:

Donald Trump 35%
Marco Rubio 23%
Ted Cruz 14%
John Kasich 7%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/mbqf-r-23844

Jag försöker verkligen vara så negativ jag bara kan, men det är svårt att se hur Trump ska kunna förlora det här. Även om mina 90% till Rubio från alla utom Cruz där han får 60% stämmer så kommer det inte att funka. Jag läser poll efter poll och Trump leder ju verkligen överallt förutom i ett par stater där han ligger knappt efter ettan. Dessutom så är Rubio absolut inte den självklara tvåan, fan han ligger ju fyra i Ohio t.ex. Det är ganska fräckt av etablissemanget att "kräva" att Cruz (som ligger före Rubio nationellt) och Kasich ska hoppa av bara för att ge Rubio en svag förhoppning om att "ena partiet", när Rubio inte är populärare än vad han är. Kasich lär inte hoppa av innan Ohio, och Cruz försvinner inte på länge. Det ska verkligen till väldigt mycket som inte ens verkar finnas på kartan nu för att någon ska slå Trump.

Trump är ju fruktansvärt stark norra USA förstår inte. Som det ser ut nu så har han ju chans att vinna New York vilket är sjukt som GOP.
2016-02-23, 20:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Trump är ju fruktansvärt stark norra USA förstår inte. Som det ser ut nu så har han ju chans att vinna New York vilket är sjukt som GOP.
Ja, och han har påpekat det flera gånger. Han är en helt annan typ av republikan som sätter nya stater som brukar ses som körda för republikanerna i spel igen samtidigt som han är stark i de republikanska kärnstaterna. GOP borde jubla över en sån här kandidat, men [censur] intressen går före viljan att vinna.
2016-02-23, 20:30
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Men Trump är ju inte särskilt mycket GOP. Han har tom. varit demokrat tidigare. Han är väl mest Trump. Jag tror inte att GOP:s överstepräster ser något särskilt bra med Trump som president. Han tillhör inte etablissemanget, har inget emot att höja skatter och motarbeta Wall Street, så de ser nog hellre Clinton än Trump vinna. Dessutom verkar han ganska oberäknelig. Sanders, däremot, skulle skrämma etablissemanget ännu mer. Däremot inte folket. Jag tror Trump verkligen hoppas på att få Clinton som opponent. Mot Sanders tror jag han har mindre chans.
2016-02-23, 21:00
Medlem
Nu börjar Trump tala snart!

Länk:https://www.youtube.com/watch?v=gzJv8tO9Pkc
2016-02-23, 21:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Obama beslutar ingenting. En svagare President får man leta efter. Han fick Norges Fredspris för att han krigar så mycket.
Trump gör bäst i att inte nämna Obama då det bara gör folk illamående.

Tror nog att det är för frestande för Trump, att bara låta det vara och fokusera på primärvalen.., men vi ser väl strax !

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nu börjar Trump tala snart!

Länk:https://www.youtube.com/watch?v=gzJv8tO9Pkc

Alltså.., nu vet jag inte.., men undrar om inte är ca 30 minuter efter tiden. Har sett någon utav dessa och han är ju kroniskt försenad..

Dvs ca 21:30 då..(om jag har rätt)
2016-02-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vanligtvis är ju pressen på Trump som.., tja ni vet.

Men norska Aftenposten har tagit sig i kragen och.., skrivit en mera objektiv artikel. Den är inte "pro-Trump" skall sägas men ett mera nyktert inslag. Aftenposten tar sig även tid att konsultera "experter" (fler än en) i USA för deras syn.., i motsättning till svensk kräk-press med Clinton hyllningar.

Ett exempel som fick mig att lyfta ögonbrynen :

En ny måling fra delstaten Michigan viser at en stor andel av såkalte Reagan-demokrater trekker mot Trump. Dette er hvite arbeiderklassevelgere som har svingt mellom de to partiene siden Ronald Reagans tid. Det er også en viktig velgergruppe for Hillary Clinton.

- Hvis hun møter Trump i valget i høst, vil hun få hard kamp om disse velgerne. Da må hun nå gjennom til nye grupper, spesielt unge velgere, om hun skal ha en sjanse til å vinne valget, sier Paleogolos.

Peter Brown fra Quinnipiac mener det er likhetstegn med valget i 1980, da Reagan slo Carter.

- Kandidatene ligner ikke, men velgermassen har visse fellestrekk. Og Reagan ble, som Trump, kraftig undervurdert av eksperter, mediene og partieliten, sier Brown.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Meningsmalere---Trump-har-na-en-god-sjanse-til-a-bli-president-8368094.html

Precis det jag sagt sedan ungefär juli förra året.

Hatet som Trump framkallar, t.ex. i den här tråden och i pressen, är ungefär likadant som det hat Reagan framkallade.
2016-02-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Men Trump är ju inte särskilt mycket GOP. Han har tom. varit demokrat tidigare. Han är väl mest Trump. Jag tror inte att GOP:s överstepräster ser något särskilt bra med Trump som president. Han tillhör inte etablissemanget, har inget emot att höja skatter och motarbeta Wall Street, så de ser nog hellre Clinton än Trump vinna. Dessutom verkar han ganska oberäknelig. Sanders, däremot, skulle skrämma etablissemanget ännu mer. Däremot inte folket. Jag tror Trump verkligen hoppas på att få Clinton som opponent. Mot Sanders tror jag han har mindre chans.

Det där med att han varit demokrat är en "talking point" från Cruzbots. Trump har aldrig deltagit på en demokratisk konvention, men han har deltagit på åtminstone en republikansk. Trump har aldrig varit engagerad i demokraternas politik, däremot i republikanernas. Exempelvis de två senaste valen.

Att antyda att man är demokrat år 2005-2006 är inte särskilt konstigt. Det är PR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in