Den här artikeln fick mig att tänka:
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/bageri-i-svedala-saljer-lyxnegerbulle/
om ens möjligheter om man utsätts för ett mediadrev. Nu vet jag inte om caféet ens har utsatts för något vidare mediadrev än - och kanske är det just på grund av ägarens reaktion. Han ber inte om ursäkt, backar inte en centimeter. Närmast nonchalant viftar han bort anklagelserna som löjliga. Personligen är jag oftast emot ett frikostigt användande av
neger men imponeras av ägarens skånska landsbygds oberördhet.
Nu uppkommer förstås mediadrev av olika orsaker, i olika sammanhang och med varierande grader av anklagelser. Jag drar mig till minnes att Car Bildt var bra på att vifta bort anklagelser om hans eventuella samröre med Lundins eventuella samröre med eventuellt folkrensning i Etiopien. Nu var anklagelserna mot den förre Utrikesministern ytterst svaga men hans sätt att hantera situationerna var imponerande. Han tog det inte på allvar utan bara lätt det rinna av.
En annan imponerande gestalt är Donald Trump som möjligen trumfar alla när det kommer till att inte bli medialt överkörd av mediers diverse anklagelser om vedervärdig sexism eller rasism. Sant eller ej, så rinner det av och han håller på att vinna GOPs nominering.
Vad alla dessa personer har gemensamt är i min mening: 1) De ber inte om ursäkt, inte ens minimalt, 2) Om anklagelserna inte ignoreras förlöjligas de samt ofta anklagarna själva, 3) Personerna(oklar om i vilken grad caféägaren har det)har stor personlig pondus och ja även integritet på något sätt.
Vad tror ni?