2016-02-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag finner det märkligt i sig att Hurtig ens diskuterar den vägen med tanke vilken instans det handlar om, det är ju inte Hovrätten? Vad har detta med prejudikat eller rättegångsfel att göra?

Såg ett mord han sökt PT i gällande sk ny bevisning om alternativ GM och han kom ingen vägen med den varianten. HD hänvisade direkt till rollen av deras instans - kort och koncist.
Det lär väl vara vääldigt betydande bevisning isf men vart ska denna komma från akut om den inte funnits på 8 månader?

Ett erkännande för förmildrande dom tror jag inte tar honom nån vart - även om han sjöng ut lika högt som en kastrerad sopran.
Vem skulle tro på en variant i sista instans om han blånekat i 14 förhör, tingsrätten och hovrätten?
Att i sista minuten komma med nån jag-har-träffat-Lisa-Holm-variant skulle inte skulle förändra tillvaron med ett så totalt förbrukat förtroendekapital - absolut inte som mordet ser ut.
Dråp vid hängning och flera meter silvertejp runt huvudet? Griftefridsbrott som en sista-minuten-resa?

Det verkar som han tänker ge sig på DNA - vilket är den centrala bevisningen?

LGW har i dagens krönika gjort en "konspirationsstödspaning" utifrån advokat IRs försvar av NB, som han avslutar på detta vis

"Själv kan jag bara hitta en punkt som ger stöd för att Bilevicius kan ha fallit offer för en konspiration. Nämligen hans försvarare. En förhoppningsvis unik virrpanna utan tillstymmelse till juridisk kompetens eller vanligt logiskt tänkande. Oavsett kön."
Senast redigerad av Remark 2016-02-21 kl. 15:56.
2016-02-21, 15:52
Moderator
blomvattnares avatar
Det här med tiderna för telefonsamtalen kan nog ha en väldigt enkel förklaring.

När personerna förhördes var inte fokus på exakt när någon ringde till någon. Det var ju inte särskilt viktigt eftersom det viktiga var att Lisa slutade jobba omkring 18.15 och borde ha varit hemma någon timme senare (ta och ge någon kvart eller så). Sökandet började på allvar när Lisas pappa anlänt till platsen och förstått att något var väldigt fel.

Missförstånd kan ha skett under förhören, och om de förhörda senare läste FUP många månader senare och upptäckte felet så är det inte särskilt troligt att de kastade sig på telefonen och ringde någon ansvarig med budskapet att En Mycket Viktig Detalj är fel.

Varför skulle de göra det? Om de ens tänkte på det när de läste FUP. Om de ens läste FUP.

Samma sak om tiderna stått i någon tidning. Man kanske inte hör av sig med en rättelse om en så ovidkommande detalj, och det är heller inte säkert att tidningen skulle ta in en så obetydlig rättelse.
2016-02-21, 16:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Nu ska du inte ljuga. Ringde inte Lena för att fråga om de sett Lisa? Om ett barn inte kommer hem från skolan så brukar en del föräldrar ringa till skolan, kamrater och själva ge sig ut och leta. När de hört sig för överallt och inte hittat barnet börjar de tänka att han/hon är försvunnen. Inte innan. Det är ett helt normalt sätt att tänka.
Det motsäger inte vad jag sa. Lena, som alltså inte är Lisas mamma, fick veta att Lisa inte hade kommit hem ca kl 20:15, och ringde själv och frågade efter Lisa före kl 20. Något stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det här med tiderna för telefonsamtalen kan nog ha en väldigt enkel förklaring.

När personerna förhördes var inte fokus på exakt när någon ringde till någon. Det var ju inte särskilt viktigt eftersom det viktiga var att Lisa slutade jobba omkring 18.15 och borde ha varit hemma någon timme senare (ta och ge någon kvart eller så). Sökandet började på allvar när Lisas pappa anlänt till platsen och förstått att något var väldigt fel.

Missförstånd kan ha skett under förhören, och om de förhörda senare läste FUP många månader senare och upptäckte felet så är det inte särskilt troligt att de kastade sig på telefonen och ringde någon ansvarig med budskapet att En Mycket Viktig Detalj är fel.

Varför skulle de göra det? Om de ens tänkte på det när de läste FUP. Om de ens läste FUP.

Samma sak om tiderna stått i någon tidning. Man kanske inte hör av sig med en rättelse om en så ovidkommande detalj, och det är heller inte säkert att tidningen skulle ta in en så obetydlig rättelse.
Visst kan det vara det som inte stämmer, och är ett exempel på hur fel tidsuppgifter i vittnesmål kan vara. Vittnen kan ta fel på timmar, och även dagar. Men vissa här tror stenfast på tidpunkter i varje vittnesmål som ligger NB till last.
2016-02-21, 16:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det motsäger inte vad jag sa. Lena, som alltså inte är Lisas mamma, fick veta att Lisa inte hade kommit hem ca kl 20:15, och ringde själv och frågade efter Lisa före kl 20. Något stämmer inte.

Visst kan det vara det som inte stämmer, och är ett exempel på hur fel tidsuppgifter i vittnesmål kan vara. Vittnen kan ta fel på timmar, och även dagar. Men vissa här tror stenfast på tidpunkter i varje vittnesmål som ligger NB till last.
Men alltså, min poäng är att tiderna angående när någon ringde caféägaren, när någon ringde AJ, och så vidare, ju är helt betydelselöst för själva mordet. Skillnad blir det ju om det är ett förhör om en misstänkt person. Då fokuserar ju både den förhörda och den som förhör på bland annat tiderna eftersom tiderna då blir oerhört viktiga.
2016-02-21, 16:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det som inte stämmer är varför du inte förstår att det tog en stund för alla att inse att Lisa var försvunnen. Naturligtvis kan föräldrarna ringa och fråga efter Lisa innan de begriper att hon är försvunnen. Likadant är det med Lena. Man brukar höra sig för innan man bestämmer sig för att någon är borta. Förstår du? Mamman eller pappan kan ringa till Lena och fråga när hon åkte från jobbet eller om hon sett henne. Sen får Lena veta att ingen sett henne och DÅ är hon försvunnen. Hur svårt ska det vara?
Tänk efter lite. Lena fick veta kl 20:15 att Lisa inte hade kommit hem från jobbet, vilket hon borde ha gjort en timme tidigare. Varför ringa före kl 20 till en perifer person och fråga efter Lisa? Lena hade ingen anledning att tro annat än att Lisa var hemma.
2016-02-21, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte sagt att de inte var auktoriserade tolkar. De var inte auktoriserade rättstolkar.
Se där jag - över tid kommer tillägg och då är alla inlägg du skrivit som motargument tillbaka på ruta 1 och intet värda. Lagman säger nämligen att det inte är ett krav:
Citat:
— Det finns inget krav på att det ska finnas med en rättstolk. Det ska finnas auktoriserad tolk, men det är inte samma sak, tillägger Anna-Karin Lundberg.
http://www.skovdenyheter.se/article/dom-i-lisa-holm-malet/
2016-02-21, 16:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se där jag - över tid kommer tillägg och då är alla inlägg du skrivit som motargument tillbaka på ruta 1 och intet värda. Lagman säger nämligen att det inte är ett krav:
Det är ett krav, om det är möjligt. Ingen kollade inte om det är möjligt.
2016-02-21, 16:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Samtalet från Lena kom före kl 20, då loppet började. FUP sid 224:

http://www.expressen.se/gt/flickans-van-i-chock-det-ar-helt-ofattbart/
Samtalet till Lena kom ca kl 20:15. Något stämmer inte.
Vart vill ni komma du och danskan theForeigner med det här? Vill ni antyda att LS har
med mordet på Lisa att göra eller vad är det frågan om egentligen?

Det verkar vara igångsatt en ny kampanj mot människan där hon ska misstänkliggöras
och beljugas. Igår sa du att det var troligast att LS ljög när det handlade om den där
genomsökningen av caféet kvällen Lisa försvann. Att IR hade rätt när hon stod i domstolen
och påstod att ingen sån skett. För det skulle inte ha nämnts nånting om detta i FUP.

Vilket det visst gjordes som vi kunde visa. IR ljög. LS talade sanning.
Men bad du om ursäkt för att du baktalat sistnämnde? Nej, naturligtvis inte, sånt ligger
inte för dig.

Och nu fortsätter det med detta om påringningen på kvällen. Blomvattnares förklaring
är mycket rimlig till detta men likväl fortsätter det: Något stämmer inte.

Det är så typiskt för er alternativteoretiker att fastna i ovidkommande detaljer och det
kan ni ägna massvis med meningslösa inlägg åt.
2016-02-21, 16:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vart vill ni komma du och danskan theForeigner med det här? Vill ni antyda att LS har
med mordet på Lisa att göra eller vad är det frågan om egentligen?

Det verkar vara igångsatt en ny kampanj mot människan där hon ska misstänkliggöras
och beljugas. Igår sa du att det var troligast att LS ljög när det handlade om den där
genomsökningen av caféet kvällen Lisa försvann. Att IR hade rätt när hon stod i domstolen
och påstod att ingen sån skett. För det skulle inte ha nämnts nånting om detta i FUP.

Vilket det visst gjordes som vi kunde visa. IR ljög. LS talade sanning.
Men bad du om ursäkt för att du baktalat sistnämnde? Nej, naturligtvis inte, sånt ligger
inte för dig.

Och nu fortsätter det med detta om påringningen på kvällen. Blomvattnares förklaring
är mycket rimlig till detta men likväl fortsätter det: Något stämmer inte.

Det är så typiskt för er alternativteoretiker att fastna i ovidkommande detaljer och det
kan ni ägna massvis med meningslösa inlägg åt.
Lena sa att sök pågick hela söndagnatten och på måndagen. Det är orimligt att söka så länge.

Jag antyder inte att Lena är inblandad. Om du läser det jag har skrivit så pekar jag på att klockslag i vittnesmål ofta är felaktiga. Något, eller båda samtalen, till och från Lena gick vid annat än det uppgivna klockslaget.
2016-02-21, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag vet inte exakt vad som gäller om NB kommer fram med en alternativ teori men jag vidhåller ändå att det är hans enda chans att få PT. Den livstidsdömde J-E Brandt, som nämnts tidigare i tråden, erkände plötsligt i sitt överklagande till HD men fick ändå inte gehör för det. Men jag menar alltså inte ett enkelt erkännande utan en komplett alternativ teori som perfekt passar in i den bevisning som ligger. Minns Rahman som fick resning tack vare att det skakades fram ett rimligt tvivel om det var han eller kunden före honom som hade inhandlat tändvätskan som användes vid mordet. Kassörskan kunde inte minnas vem av de det var. Att BH skulle få resning utan en jäkligt bra förklaring från NB på alla spår han lämnat efter verkar ju tämligen osannolikt iaf.
Jo, men vi pratar DNA och mord. Mängd, placering och typ från NB. Utöver detta sannolikhet/rimlighet och att plötsligt komma med ett alternativ när han blånekat dess innan i 8 månader.
Jag har svårt att se att indiciebevisning skulle ha samma parité som detta mål med NBs blod på insidan hennes jeans ihop med allt annat DNA osv. Jag antar det är denna dom du talar om:
Citat:
När det gäller hovrättens dom kan konstateras inledningsvis att det inte finns något direkt bevis som binder J.R. vid gärningen. Den utredning som hovrätten grundat sitt avgörande på är olika indirekta bevis mot honom. Dessa avser ett antal förhållanden vilka med större eller mindre styrka har ansetts tala mot honom.
Citat:
I målet finns varken teknisk bevisning, t.ex. fingeravtryck, eller vittnesbevisning som direkt knyter J.R. till mordet.
Citat:
Eftersom det i målet är fråga om indiciebevisning och då flera av indicierna är förenade med sannolikhetsbedömningar är det en självklar utgångspunkt att domstolen måste iaktta särskilt stor försiktighet vid bevisvärderingen. Det krävs med andra ord att indiciebevisningen är mycket stark för att den skall kunna leda till en fällande dom.
https://lagen.nu/dom/rh/2002:55
2016-02-21, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är ett krav, om det är möjligt. Ingen kollade inte om det är möjligt.
Sluta ljug. Lagman:
Citat:
Vid varje tillfälle har vi försökt att anlita rättsolkar, men de har inte kunnat ordna någon.
2016-02-21, 17:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Försök tänk dig detta samtal: Lisas mamma eller pappa ringer till Lena, "vi tycker att Lisa börjar bli sen, vet du när hon åkte från jobbet?" Lena: "Jag ska ringa och höra med de andra, jag kan ringa AJ också och fråga om de sett henne?" Lena ringer till AJ och frågar. De har inte sett Lisa.

Lena ringer tillbaka strax innan 20.15 och får veta att Lisa ännu inte kommit hem. När SH kommer till cafet ser han att Lisas moped står där men ingen Lisa. Hon är försvunnen. Blev det klarare nu?
Lyssna på Lena: http://www.expressen.se/gt/flickans-van-i-chock-det-ar-helt-ofattbart/. Det är ca kl 20:15 som hon får veta att Lisa inte har kommit hem, och det är Lisas mamma som ringer, inte Lena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in