Har haft allt ifrån Golden retriver, Rottweilers, Schäfer och nu Cane Corso. Reaktionerna är olika beroende på var man är.
Förr när jag bodde i gettot var folk rädda oavsett vilken hund man hade. Vet en syriankvinna som klev ut i 1m hög snö med sin tvättkorg när jag kom med min golden, hon var livrädd.
Idag har ju även nysvenskar ofta hund så det har väl förändrat en del.
Alla mina hundar (förutom golden) har varit väldigt stora och visst är en del lite misstänksamma men då det syns att jag har koll på dom samt att hundarna är lugna och snälla vänder det ofta till att folk frågar om dom får hälsa osv. Min senaste rottis hade jag med överallt. Vid tex midsommarfirande hade hon en krans och blev fotad för lokaltidningen

Barn bara älskade henne.
Grannarna var imponerade av att hon låg okopplad på tomten och tittade på alla som gick/red förbi.
Min nuvarande Corso har folk mer respekt för. Hon är fortfarande lite spattig (är ung) men är snäll. Ser lite grym ut och är inte lika vanlig som tex rottis.
Det finns alltid folk som är rädda, eller pratar skit men då tycker jag att hundägaren har ansvar att visa att dom har fel. Inget blir bättre av att hetsa en hund eller visa upp aggressivitet.
Jag har stor hundvana och anser mig se på folk hur dom tittar och tänker. Hur jag agerar med min hund visar hur bra koll jag har och det i sig visar hur hunden är.
Tycker inte att vem som helst ska ha vilken ras som helst.
Amstaff eller Pittbull (mfl) är ingen ras för den som aldrig tidigare haft hund. Hunden i säg är ofta bra men kräver ofta lite mer än många andra raser och erfarenhet gör det hela lite enklare.
Frågan är varför man måste ha just den rasen som första hund. Vill man vara ball, få respekt osv så är man helt fel ute. En hund ska i första han vara som sällskap och efter de vad man tränar den till.
En hund (speciellt av vissa raser) kräver mycket jobb och ibland kan de vara bättre att välja en annan ras. Titta bara på Hundstallet vad det är för raser som är överrepresenterade, och de finns ju en anledning till det.
Vilken hund som helst kan bli en farlig/aggresiv hund beroende på ägaren, men vissa är tuffa redan från början.
Jag visar alltid mina medmänniskor respekt när jag kommer med mina hundar. Allt annat vore fel.
Jag vet vad mina hundar kan göra i skarpt läge men det behöver andra inte veta utan där är dom bara snälla sällskapshundar.