2016-02-19, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad yrar du om?
Vad är det för proffs du menar?
Om det varit min dotter vore jag inte så idiotisk att jag klippte och klistrade hotbrev till häktet.
Hotbrev och hotelser överhuvudtaget är väl sällan professionella. Nerijus sadism utövar en strikt stimulerande effekt på ganska många och de som verkligen gör något är nog ganska sällan de som snackar om att göra det eller skriver hot.
2016-02-19, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Instämmer absolut!
Brodern är nog den mest störst kunskap som också visat sig mest rakryggad här. Även om det säkert gör farbannat ont att se vad man haft vid sin sida. Han bör kunna berätta mycket mer om dottern och före detta frun men också om ungdomen och modersrelationen och om en frånvarande farsa som då och då pryglade upp dem sanslöst kanske.

Aftonbladet är mer intresserade av mammans snyfthistorier om rädslan för svenska rasister och andra djupt insinuerande emo berättelser.

Så sant som det är sagt.
En mer djupgående undersökning borde ha genomförts när det handlar om ett så grovt brott.

Den person som gjort personundersökning KAN JU INTE hantera en dator.

Han eller hon måste vara någon halvsenil kärring eller gubbe som bara kan skriva på en skrivmaskin.

VADÅ....kunskaper om personutredning faller bort helt bara man titta på den maskinskrivna utredningen.

VEM FAN sitter och skriver på en gammal skrivmaskin när det ska göras en Personundersökning.

Det måste vara en senil person som gjort denna personundersökning.

Det är inte någon yngre vaken person som gjort utredningen.
Detta är stor skam.

En vaken och erfaren person skulle gjort en djupdykning i personundersökningen skulle presentera ett mycket bättre resultat.

Men...denna senila person som sitter och skriver en Viktig Personutredning på en gammal skrivmaskin....Har Jag Då Inget Förtroende FÖR.....

KOLLA DENNA SIMPLA PERSONUTREDNING.....så förstår Ni säkert vad det är för (idiot) som gjort utredningen:
Här kan Ni ladda ner denna utredning-----KOLLA DEN. Jag tror Ni får ett Gott skratt.
http://www.homokozo.se/lh/tinget/personutredning.pdf

Ansvarig utredare Men VEM gjorde utredningen ??????????
Lotte-Christine Hattevig
Uddabergsvägen 10
541 47 Skövde
Födelsedatum 1976.08-18

Ansvarig för kriminalvården
Linda Darlén
Östra Storgatan 170 lgh 1003
554 52 Jönköping
Födelsedatum 1972-06-12
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-20 kl. 00:14.
2016-02-20, 00:05
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tja... om inte Scientific American duger åt dig som källa så antar jag att inget jag skriver kan rubba dig ur övertygelsen att du har rätt. Att du påstod något som var helt fel och vägrar erkänna/förstå det råder det dock ingen tvekan om.
Visst duger det åt mig som källa, men det har inget med fallet att göra. Vad du har missat är att fingeravtryck som planas ut genom slitage förändras inte, utan återgår till sitt ursprungliga utseende. Vid cellgiftsbehandling kan i sällsynta fall fingeravtrycken förändras permanent men cancersjuka brukar inte vara ute och mörda folk.
Citat:
Kanske borde jag ha förstått att man inte rimligen kan vänta sig mer av en person som på fullt allvar föreslagit att fynd i ladan kan bero på att Lisa varit där inne och nyfiket pillat på snörstumpar (ev för att ha till en midsommarkrans, mer än 2 veckor INNAN midsommarafton). Jag ser att du har tagit bort de "teorierna" från din hemsida nu.
Jag tog bort ”teorierna” från hemsidan den 15 december snart efter att jag hade publicerat avsnittet om mordplats. Jag fick ofattbart mycket skit för det. Blev anklagad för att kränka och skulbelägga BO. Någon har t o m uttryckt att jag spottar på Lisas grav.

Men jag har sparat texten, jag tycker fortfarande att det var en mycket tänkbar teori. Varsågod, här kommer den i repris, oförändrad, ändast rensad på HTML taggar:

”Samtliga DNA träffar kan ha avsatts på annat sätt än genom mord via hängning. Nerijus har genomfört omfattandr arbeten i utrymmet och kan ha lämnat sitt DNA sen gammalt. Man kan även fundera över varför mördaren skär loss korta snörstumpar från ”mordvapnet” istället för att låta det vara kvar på snöret som offret hängde i.

Den 7/6 var Lisas 6:e arbetsdag i blomberg. Lisa kan ha besökt ladan och utbyggnaden en/flera gånger under andra arbetsdagar en just den ödesdigra dagen då hennes liv ändades. Av ren nyfikenhet och upptäckarlust. Kanske för att söka efter användbara prylar till små egna händiga uppfinningar. Snören kan man göra mycket skoj med om man har den sortens kreativa läggning. T ex binda en krans inför midsommarafton.

Studerar man planlösnigen av utbyggnaden inser man att även det sexualsadistiska motivet kan ifrågasättas. Det finns inga spår som visar på sexuell aktivitet har förekommit på slaktavdelningen. Spermafynden har hittats i en het annan del av byggnaden. För att komma till hörnrummet (gult fält) måste man gå via ladan eller utomhus. Man kan inte se offret lida varken från hörnrummet eller toaletten där lampskärmen med sperma påträffades.”

Citat:
Observera dock att ingen har påstått att sambandet är 100%-igt eller att förklaringen till brist på fingeravtryck i just det här fallet måste bero på att mördar-Nero har nött bort (tillfälligt) sina avtryck. Diskussionen gällde huruvida det här är en möjlig teori, något som faktiskt kan inträffa och inte är extremt udda. Artikeln i SciAm visar att det är precis så det förhåller sig. Vare sig du fattar det eller inte.
En helt orimlig diskussion. NB sysslade med takarbeten sen några månader tillbaka vid tidpunkten för brottet. Hade NB saknat användbara fingeravtryck när han togs in hade det stått i FUP.
2016-02-20, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Visst duger det åt mig som källa, men det har inget med fallet att göra. Vad du har missat är att fingeravtryck som planas ut genom slitage förändras inte, utan återgår till sitt ursprungliga utseende. Vid cellgiftsbehandling kan i sällsynta fall fingeravtrycken förändras permanent men cancersjuka brukar inte vara ute och mörda folk.

Jag tog bort ”teorierna” från hemsidan den 15 december snart efter att jag hade publicerat avsnittet om mordplats. Jag fick ofattbart mycket skit för det. Blev anklagad för att kränka och skulbelägga BO. Någon har t o m uttryckt att jag spottar på Lisas grav.

Men jag har sparat texten, jag tycker fortfarande att det var en mycket tänkbar teori. Varsågod, här kommer den i repris, oförändrad, ändast rensad på HTML taggar:

”Samtliga DNA träffar kan ha avsatts på annat sätt än genom mord via hängning. Nerijus har genomfört omfattandr arbeten i utrymmet och kan ha lämnat sitt DNA sen gammalt. Man kan även fundera över varför mördaren skär loss korta snörstumpar från ”mordvapnet” istället för att låta det vara kvar på snöret som offret hängde i.

Den 7/6 var Lisas 6:e arbetsdag i blomberg. Lisa kan ha besökt ladan och utbyggnaden en/flera gånger under andra arbetsdagar en just den ödesdigra dagen då hennes liv ändades. Av ren nyfikenhet och upptäckarlust. Kanske för att söka efter användbara prylar till små egna händiga uppfinningar. Snören kan man göra mycket skoj med om man har den sortens kreativa läggning. T ex binda en krans inför midsommarafton.

Studerar man planlösnigen av utbyggnaden inser man att även det sexualsadistiska motivet kan ifrågasättas. Det finns inga spår som visar på sexuell aktivitet har förekommit på slaktavdelningen. Spermafynden har hittats i en het annan del av byggnaden. För att komma till hörnrummet (gult fält) måste man gå via ladan eller utomhus. Man kan inte se offret lida varken från hörnrummet eller toaletten där lampskärmen med sperma påträffades.”

En helt orimlig diskussion. NB sysslade med takarbeten sen några månader tillbaka vid tidpunkten för brottet. Hade NB saknat användbara fingeravtryck när han togs in hade det stått i FUP.

klurigkluring----Du tjatar om att man inte kan ha eller inte ha fingeravtryck.
Då ska jag berätta följande.
En kompis som arbetade med att byta tegelpannor på ett stort tak under en sommar.
Han blev misstänkt för ett brott som han inte hade gjort. (Jag återkommer till det).
Han skulle testas med fingeravtryck hos Polisen, men dom fick inte fram några avtryck då dom var utslitna.
Han hade arbetat med dessa tegelpannor under en hel sommar och det var säkert 500-1000 tegelpannor som skulle bytas ut. Det betyder då att man får fördubbla antal tegelpannor han
hanterade för att färdigställa arbetet.
Men Polisen kunde inte få fram fingeravtryck på honom då fingrarna var slita efter allt arbete med
alla dessa tegelpannor.
Så ta dig en funderare.
Skulle troligen inte skada
.

Kompisen blev frikänd, men det berodde på starka Vittnen om att han var oskyldig.
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-20 kl. 00:47.
2016-02-20, 00:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Den skrivna texten kanske fanns på kuvertet? Sen tidningssidorna: dom kanske innehöll bilder på NB där hotaren ritat hur han skulle döda NB, typ en snara runt halsen eller så. Bara en tanke.

Nej, texten stod inte på kuvertet. Den stod på tidningssidorna.

Nej, de innehöll inte bilder på NB med snara runt halsen. Texten löd bl.a. "Sluta och ljug din jävel".

http://www.expressen.se/gt/hot-tvingade-nerijus-bara-skottsaker-vast/
2016-02-20, 00:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hur kan så viktig information hamna i slasken?
En vit caddy syns vid ladan.
En grön lastmaskin syns vid ladan 20:20, en jätteviktig tid.
Samma familj som bor mycket nära ladan har både grön lastmaskin och vit caddy.

Intressanta iakttagelser. Undrar varför det inte har följts upp i utredningen?
2016-02-20, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej, texten stod inte på kuvertet. Den stod på tidningssidorna.

Nej, de innehöll inte bilder på NB med snara runt halsen. Texten löd bl.a. "Sluta och ljug din jävel".

http://www.expressen.se/gt/hot-tvingade-nerijus-bara-skottsaker-vast/

En person som skickar hotelser på detta sätt, tror jag inte man ska ta på allvar.

Den person som vill åt NB, han ligger troligen lågt under en längre tid och inväntar rätt tillfälle
att agera och ev: knäppa honom i huvudet.

Det finns Proffs fd: Elit Soldater som kan och gärna vill ge NB ett skott i pannan.
Skulle inte förvåna mig.

Att ett attentat mot NB kommer att ske.
Det är också något som kan ske när man som minst anar det.

Snabbt skott eller en GRG Spränggranat mot honom kan ske troligen vilken minut som helst.
Ja...det skulle inte Förvåna Mig.
2016-02-20, 01:07
Medlem
Grandiosos avatar
Även män kan få kritik – hård kritik

Citat:
Advokaten Inger Rönnbäck, däremot. Tycker inte ni att hon borde ha knipit igen? Jag funderade i fyra dagar innan jag tog ställning, men jo, jag tycker nog det.

Inger Rönnbäck försvarade Lisa Holms dömde mördare Nerijus Bilevicius. Nu har klienten tagits över av advokaten Björn Hurtig.

– Som jag ser är Sverige inte moget för kvinnliga offentliga försvarare i stora brottmål. Mediebilden i detta visar att man har svårt att ta in en kvinna som jobbar med sådana här allvarliga saker, säger Inger Rönnbäck till Sveriges Radio Skaraborg.

”En känd manlig advokat hade blivit uppmärksammad på ett betydligt mer positivt sätt”, menar hon.

Så klart stämmer det att hon fick kritik under rättegångarna. Målsägarbiträdet Tore Brandtler tyckte att hon ”svingade ganska vilt” under sin slutplädering, kriminologprofessorn Leif GW Persson hade aldrig hört ”ett så jävla konstigt försvar” och domstolen underkände hennes faktura.

Men det räcker att tänka tillbaka på låt oss säga debatten kring Quickdomarna för att inse att även män inom rättsväsendet som jobbar med ”allvarliga saker” kan få kritik. HÅRD kritik.

Men en vuxen kvinna som fakturerar miljonnära för att försvara Sveriges mest uppmärksammade mördare. Nä. Då går det inte att komma i efterhand och pipa för att folk är dumma för att hon är kvinna. Folk ÄR dumma mot kvinnor. Det kan vi diskutera i smågrupper och alla bra förslag ska uppmärksammas. Men när man gör ett jobb, då gör man ett jobb. Då får man knipa igen,
även om det gör lite ont.

http://www.expressen.se/kronikorer/maria-rydhagen/aven-man-kan-fa-kritik--hard-kritik/

Hoppas kunna få en nystart efter domen

Citat:
På det kafé där Lisa Holm arbetade känner man äntligen ett lugn sedan Nerijus Bilevicius blivit dömd även i hovrätten.
– Jag känner en befrielse nu när domen kommit, säger caféföreståndaren Lena Svedung.

Tiden fram tills nu har varit jobbig, och speciellt hovrättsförhandlingarna var jobbiga för cafépersonalen. De kände sig själva utpekade av Nerijus advokat, Inger Rönnbäck.

– Jag tyckte hon var respektlös mot Lisa och mot familjen. Men hon sa också saker om oss som inte stämde. Som att caféet inte var genomsökt och att någon skulle ha kunnat gömma sig där. Under hela söndagsnatten och måndagen efter försvinnandet sökte polisen med hund i caféet.

http://www.skovdenyheter.se/article/hoppas-kunna-fa-en-nystart-efter-domen/
2016-02-20, 01:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Citat:
På det kafé där Lisa Holm arbetade känner man äntligen ett lugn sedan Nerijus Bilevicius blivit dömd även i hovrätten.
– Jag känner en befrielse nu när domen kommit, säger caféföreståndaren Lena Svedung.

Tiden fram tills nu har varit jobbig, och speciellt hovrättsförhandlingarna var jobbiga för cafépersonalen. De kände sig själva utpekade av Nerijus advokat, Inger Rönnbäck.

– Jag tyckte hon var respektlös mot Lisa och mot familjen. Men hon sa också saker om oss som inte stämde. Som att caféet inte var genomsökt och att någon skulle ha kunnat gömma sig där. Under hela söndagsnatten och måndagen efter försvinnandet sökte polisen med hund i caféet.
Hoppas kunna få en nystart efter domen

http://www.skovdenyheter.se/article/hoppas-kunna-fa-en-nystart-efter-domen/
Jag ser tre möjliga förklaringar till detta. 1. LS ljuger. 2. Utredningen undanhöll detta för åklagaren. 3. Åklagaren bemötte inte Rönnbäcks påståenden trots vetskap.

Jag ser 1. som absolut troligast. Vilket alternativ tror du på?
2016-02-20, 01:31
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
klurigkluring----Du tjatar om att man inte kan ha eller inte ha fingeravtryck.
Då ska jag berätta följande.
En kompis som arbetade med att byta tegelpannor på ett stort tak under en sommar.
Han blev misstänkt för ett brott som han inte hade gjort. (Jag återkommer till det).
Han skulle testas med fingeravtryck hos Polisen, men dom fick inte fram några avtryck då dom var utslitna.
Han hade arbetat med dessa tegelpannor under en hel sommar och det var säkert 500-1000 tegelpannor som skulle bytas ut. Det betyder då att man får fördubbla antal tegelpannor han
hanterade för att färdigställa arbetet.
Men Polisen kunde inte få fram fingeravtryck på honom då fingrarna var slita efter allt arbete med
alla dessa tegelpannor.
Så ta dig en funderare.
Skulle troligen inte skada
.

Kompisen blev frikänd, men det berodde på starka Vittnen om att han var oskyldig.
Jag tjatar inte. Det var inte jag som har startat den här dumma diskussionen. Jag har bara har bemött alla mothugg efter att jag har svarat på ett inlägg där skribenten påstod att det var vanlig att hantverk "speciellt de som utförde tunga arbeten" inte kunde lämna användbara fingeravtryck. Vad jag påstår är att NB inte har släta fingertoppar.
2016-02-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hotbrev och hotelser överhuvudtaget är väl sällan professionella. Nerijus sadism utövar en strikt stimulerande effekt på ganska många och de som verkligen gör något är nog ganska sällan de som snackar om att göra det eller skriver hot.
Dylika brev brukar komma ifrån rätt harmlösa och psykiskt störda personer. Har själv varit i kontakt med några och de levde i sin egen värld. Det är inte uteslutet att det kommer fler innan han blir placerad.
När han varit intagen några år brukar nästa fas inträffa. Han får friarbrev från hågade damer. Dessa torde vara från samma kategori som skriver hotbrev.
2016-02-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Så sant som det är sagt.
En mer djupgående undersökning borde ha genomförts när det handlar om ett så grovt brott.

Den person som gjort personundersökning KAN JU INTE hantera en dator.

Han eller hon måste vara någon halvsenil kärring eller gubbe som bara kan skriva på en skrivmaskin.

VADÅ....kunskaper om personutredning faller bort helt bara man titta på den maskinskrivna utredningen.

VEM FAN sitter och skriver på en gammal skrivmaskin när det ska göras en Personundersökning.

Det måste vara en senil person som gjort denna personundersökning.

Det är inte någon yngre vaken person som gjort utredningen.
Detta är stor skam.

En vaken och erfaren person skulle gjort en djupdykning i personundersökningen skulle presentera ett mycket bättre resultat.

Men...denna senila person som sitter och skriver en Viktig Personutredning på en gammal skrivmaskin....Har Jag Då Inget Förtroende FÖR.....

KOLLA DENNA SIMPLA PERSONUTREDNING.....så förstår Ni säkert vad det är för (idiot) som gjort utredningen:
Här kan Ni ladda ner denna utredning-----KOLLA DEN. Jag tror Ni får ett Gott skratt.
http://www.homokozo.se/lh/tinget/personutredning.pdf

Ansvarig utredare Men VEM gjorde utredningen ??????????
Lotte-Christine Hattevig
Uddabergsvägen 10
541 47 Skövde
Födelsedatum 1976.08-18

Ansvarig för kriminalvården
Linda Darlén
Östra Storgatan 170 lgh 1003
554 52 Jönköping
Födelsedatum 1972-06-12
Instämmer i detta. det är ingen utredning utan en slagning och sammanställning av kända uppgifter.
Det borde gjorts en grundlig genomlysning av NB som person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in