2016-02-19, 06:19
Medlem
Woooqes avatar
När jag kom ner i garaget häromdagen så var bilen helt död, fick öppna med nödnyckeln för att överhuvudtaget komma in i bilen.

Batteriet är alltså ca 2,5 år, är det möjligt att det bara dör så helt plötsligt?
Kör sällan bilen under veckorna och kör nästan bara kortare sträckor under helgerna. Kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp riktigt när jag kör så lite?

Hade uppskattat era tankar om detta då jag är helt okunnig.
Citera
2016-02-19, 07:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Svarar ja på båda frågorna. Men det kan också vara nåt elfel som dragit ur det. Batteriladdare kan ju vara nåt att börja med, då får du indikation på om batteriet tar laddning.
Citera
2016-02-19, 07:42
Medlem
Måste vara något som
tjuvdrar ström
Citera
2016-02-19, 07:53
Medlem
Hej.jag gissar att urladdningen beror på korta sträckor.tänk på att vintern
varit ovanligt kall.ladda batteriet.glöm inte att ta loss en av polerna.
mvh jakan
Citera
2016-02-19, 09:13
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Svarar ja på båda frågorna. Men det kan också vara nåt elfel som dragit ur det. Batteriladdare kan ju vara nåt att börja med, då får du indikation på om batteriet tar laddning.
Så om batteriet tar laddning så är batteriet okej eller?

Citat:
Ursprungligen postat av jakan65
Hej.jag gissar att urladdningen beror på korta sträckor.tänk på att vintern
varit ovanligt kall.ladda batteriet.glöm inte att ta loss en av polerna.
mvh jakan

Hade varit gött att slippa byta batteri, har dock stått i garage så kylan borde inte påverka så mycket känns det som.
Larmet drar inte mycket antar jag?
Citera
2016-02-19, 09:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Så om batteriet tar laddning så är batteriet okej eller?

Hade varit gött att slippa byta batteri, har dock stått i garage så kylan borde inte påverka så mycket känns det som.
Larmet drar inte mycket antar jag?
Svaret på första frågan är, kanske. Först när det tar laddning o sedan i te laddar mer vet du om det är ok.
Men med dina förutsättningar borde batteriet bara vara urladdat.
Vad gäller denna kalla vinter så håller jag inte med. Vi hade ett par kalla veckor men i övrigt en vinter som varit snäll mot batterier i större delen av landet.

Om du inte har tillgång till laddare kan du prova att starta den med startkablar o sedan ta en långtur så laddar bilen själv upp sig.
Har du motorvärmaruttag på bilen samt tillgång till ström i garaget är även det ett sätt att underhållsladda har jag hört.
Sista meningen bör du först kolla upp med någon som vet o inte bara hört.
Citera
2016-02-19, 10:10
Medlem
Jag gissar faktiskt på att larmet har ett eget batteri som dör först, de flesta Volvo från 2006 och uppåt har det (Kostar 2200kr att byta...). Tecken på det är t.ex fellarm.

Har batteriet känts svagare vid något startförsök dvs segare startmotor?
Kan du ta namnet på batteriet?
På 2,5 år så har de flesta batterier inte kvar sina 100%, och om det dessutom inte laddas längre stunder utav generatorn så tycker jag det är makalöst att det klarat sig hittills!

Jag skulle ringt närmsta bilverkstad och höra då det är en modern bil, så man ska inte koppla ur batteriet hursom.

Hör har du lite trevlig matnyttig info på Expressen: http://www.expressen.se/motor/bilbatteri--sa-laddar-du-batteriet-pa-ratt-satt/
Citera
2016-02-19, 11:47
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Jag gissar faktiskt på att larmet har ett eget batteri som dör först, de flesta Volvo från 2006 och uppåt har det (Kostar 2200kr att byta...). Tecken på det är t.ex fellarm.

Har batteriet känts svagare vid något startförsök dvs segare startmotor?
Kan du ta namnet på batteriet?
På 2,5 år så har de flesta batterier inte kvar sina 100%, och om det dessutom inte laddas längre stunder utav generatorn så tycker jag det är makalöst att det klarat sig hittills!

Jag skulle ringt närmsta bilverkstad och höra då det är en modern bil, så man ska inte koppla ur batteriet hursom.

Hör har du lite trevlig matnyttig info på Expressen: http://www.expressen.se/motor/bilbatteri--sa-laddar-du-batteriet-pa-ratt-satt/
Det låter ju inte bra isf, för både larm och allt annat är dött.

Inte vad jag kan minnas, kom riktigt oväntat detta. Men vad kan jag göra om det är så att jag får igång bilen, måste jag köra längre sträckor för att detta inte ska hända eller finns det nåt annat man kan göra?
Citera
2016-02-19, 13:14
Medlem
Hjulhusets avatar
Syra mät batteriet så vet du lite hur konditionen är på det.
Citera
2016-02-19, 13:15
Medlem
Hjulhusets avatar
Eller så mät med en voltmeter spänningen ligger den på runt 14,2V när motorn är igång så laddar den!
Citera
2016-02-19, 13:21
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjulhuset
Syra mät batteriet så vet du lite hur konditionen är på det.
Hur gör jag det? 😊
Citat:
Ursprungligen postat av Hjulhuset
Eller så mät med en voltmeter spänningen ligger den på runt 14,2V när motorn är igång så laddar den!
Det låter bra😊
Citera
2016-02-19, 13:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Problemet här är väl att motorn inte går igång, och då kan du inte mäta något. Att kolla syrans specifika vikt är lättare sagt än gjort på ett modernt underhållsfritt batteri, och ger heller inget när batteriet är urladdat.

Det du behöver göra är att ladda batteriet, som jag skrev tidigare.
Med en modern batteriladdare får du indikation på om batteriet är kasst.

Om batteriet är OK och blir fulladdat, blir nästa steg att mäta laddningen.
Är den OK så är det något som drar ur batteriet, kanske dina korta körningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in