2016-02-19, 11:07
Medlem
[quote=Decipi|56399692]
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Åter igen: jag tror att Hurtig kommer att lägga sitt krut på påföljden, inte på skuldfrågan (den är redan färdigutredd och avklarad i två rättsinstanser). Om han kan få NB att erkänna brottet och förklara hela händelseförloppet för LHs anhöriga och svenska folket så har han (trots den formella rollen som GMs försvarare) lyckats med en bragd i nyare svensk kriminalhistoria.[/QUOTE

Och vad skulle NB tjäna på det menar du?
Han får ju livstid oavsett och han kan inte längre ens få sin morsa o fru o tro han är oskyldig om han erkänner.......
Det skulle kunna tänkas att NB skulle kunna dömas till psykiatrisk vård i HD. Utsikterna för detta är mikroskopiska, men det är förmodligen den enda forrm av strafflindring som finns att tillgå när han står schack matt och endast hans kung och en bonde finns kvar på brädet.
2016-02-19, 11:09
Medlem
Formsvackas avatar
[quote=Vildhallonet|56399770]
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Det skulle kunna tänkas att NB skulle kunna dömas till psykiatrisk vård i HD. Utsikterna för detta är mikroskopiska, men det är förmodligen den enda forrm av strafflindring som finns att tillgå när han står schack matt och endast hans kung och en bonde finns kvar på brädet.

Varför skulle han dömas till dårhus för? Han har ju redan genomgått en PSYK-undersökning vilken visade att han inte var rubbad till den mån att det innebar säters hospital.
2016-02-19, 11:17
Medlem
[quote=Formsvacka|56399780]
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet

Varför skulle han dömas till dårhus för? Han har ju redan genomgått en PSYK-undersökning vilken visade att han inte var rubbad till den mån att det innebar säters hospital.

Nej, gärningsmannen i detta fall har inte ens genomgått en liten 7:a. Vare sig advokat eller åklagaren har ansett en sådan nödvändig.

Det blir enklare om du sätter dig in i fallet, se HRs dom första sidan för en översikt.
2016-02-19, 11:17
Medlem
Formsvackas avatar
[quote=Remark|56399828]
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka

Nej, gärningsmannen i detta fall har inte ens genomgått en liten 7:a. Varje sig advokat eller åklagaren har ansett en sådan nödvändig.

Det blir enklare om du sätter dig in i fallet, se HRs dom första sidan för en översikt.

Jaja, okej då. Jag trodde det var RUTIN att man genomgår en psykundersökning vid såna här mord. Och vadå "sätter dig in i fallet". Jag kan nog mer än du tror, däremot har detta farit mig förbi. Men kom inte me såna där översittarfasoner. Tack.
2016-02-19, 11:24
Medlem
[quote=Formsvacka|56399834]
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jaja, okej då. Jag trodde det var RUTIN att man genomgår en psykundersökning vid såna här mord. Och vadå "sätter dig in i fallet". Jag kan nog mer än du tror, däremot har detta farit mig förbi. Men kom inte me såna där översittarfasoner. Tack.

Ja, det är märkligt att det inte görs en psykundersökning.
Om NB har gjort detta brott på det sätt som åklagaren beskriver, med sexualsadistiskt motiv, mellan arbetspasset och shopping med frugan, då måste han vara en djupt störd människa.
Därför bör psykundersökning göras.
2016-02-19, 11:30
Medlem
[quote=Vastmanlanning|56399889]
Citat:

Ja, det är märkligt att det inte görs en psykundersökning.
Om NB har gjort detta brott på det sätt som åklagaren beskriver, med sexualsadistiskt motiv, mellan arbetspasset och shopping med frugan, då måste han vara en djupt störd människa.
Därför bör psykundersökning göras.

Mest troligt har han en psykisk störning men knappast i juridisk mening.
2016-02-19, 11:32
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Läs på om fallet innan du lusar ner tråden med en massa osanningar. Nej, NB har inte genomgått någon PSYK-undersökning.

Använd länken i min signatur. Det finns massor att ta del av på infosidan. FUP, aktbilagor från båda rätterna, ljudfiler från vittnesförhör, länkar till mediaartiklar mm.
Senast redigerad av klurigkluring 2016-02-19 kl. 11:40.
2016-02-19, 12:05
Medlem
Formsvackas avatar
[quote=Remark|56399938]
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning

Mest troligt har han en psykisk störning men knappast i juridisk mening.

Antingen är man väl psykiskt störd eller så är man det inte. Jag vet att man måste vara "tillräckligt" psykiskt störd för att dömas till vård.. men vafan. Man är inte frisk helt enkelt om man hänger en 17åring i en gammal lada.
Senast redigerad av Formsvacka 2016-02-19 kl. 12:12.
2016-02-19, 12:53
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Han har säkert någon störning. Som du säger, man är inte frisk när man begår ett sånt grymt mord. Men för att dömas till vård så ska han ha drabbats av något som går att behandla. Till exempel en psykos. Men han har inte visat några sådana tecken. Inte ens så de behövde göra en liten undersökning. Han är kanske psykopat? Då finns ingen bot. Det är bara fängelse som kan bli aktuellt.

Så man kan bara dömas till dårhus om man har en psykisk åkomma som kan botas menar du? Så om man är en obotlig dåre som är helt sinnesrubbad som döms man till finkan? Kan det stämma verkligen?
2016-02-19, 13:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Man behöver inte vara insatt i alla detaljer. För att kunna skriva meningsfulla inlägg kan man dock bemöda sig lite och ta reda på vad det finns om det som man vill kommentera. Så sant som du skriver i din signatur, "Att tro är att icke veta."

Med vänlig hälsning

Du kastar sten i glashus eftersom även du besudlat tråden med faktafel och vanföreställningar. Senast i början av denna vecka påstod du i ett inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ok, jag kände inte till de nya reglerna och jag har inte haft anledning att ansöka om nytt pass efter 2009. Men du har fortfarande fel om byggjobbare och släta fingertoppar. Inte ens de som jobbar med kalk och cementbruk som är starkt frätande har släta fingertoppar och tunga lyft sliter absolut inte på fingertopparna, det är skitsnack.

Men det är alls skitsnack - det är du som har fel pga att du trots att du har "bra utbildning" etc etc inte orkar googla/förstår hur du ska söka information. Jag kunde hitta flera artiklar på ett par minuters sökning som verifierar att fingeravtryck kan försvinna om man t ex arbetar med kalk och liknande ämnen (eller får behandling för cellgifter)

http://www.scientificamerican.com/article/lose-your-fingerprints/
http://www.todayifoundout.com/index.php/2014/07/fingerprints-form-can-regenerate/

Vad jag kan se har du varken gått ut i tråden och dementerat att ditt påstående var fel eller bett den andra postaren om ursäkt för att du kallade hens inlägg för "skitsnack". Det där sista må väl vara frivilligt, men är man en ärlig debattör bör man bidra till att faktaunderlaget i tråden är så korrekt som möjligt genom att själv rätta sina felaktiga påståenden.
2016-02-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är svårt att veta nu, men om det finns tillräckligt med mediaintresse så är det en möjlighet. Jag träffade av en tillfällighet en litauer som är i Sverige och jobbar. Jag är en sådan som frågar om det jag vill veta, och just nu ville jag veta vad folk uppfattat i Litauen om mordet på Lisa Holm.

Den unge mannen berättade att alla i Litauen är mycket upprörda över Nero och hans onormala familj som skämt ut Litauen. Det är ingen han känner som tror på att Nero är oskyldig. Det var faktiskt betryggande att höra. Det som också var ett samtalsämne bland folk i Litauen var den knäppa advokaten som tjänat en miljon kronor.

Jag tror att om media i Litauen eller om ett nätforum fortsätter och diskutera Nero, så finns det en chans att någon hör av sig. Någon som utreder Nero kan ju börja nysta i skolkamrater och andra som haft med honom att göra. En kartläggning av Nero kommer ge den information som efterfrågas.

Din litauiske vän kanske tycker att NB är skyldig, men många människor i Litauen tycker att NB är syndabock.
Länkar artikel i litauisk tidning http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/n-bilevicius-griebesi-siaudo-atsisako-advokates.htm
läsarnas kommentarer - http://lietuvosdiena.lrytas.lt/?id=14552834801455171806&order=2&view=6
100 kommentarer, 91 tror att han är oskyldig, 16 - att han är skyldig.
Senast redigerad av Sudharma 2016-02-19 kl. 13:27.
2016-02-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kastar sten i glashus eftersom även du besudlat tråden med faktafel och vanföreställningar. Senast i början av denna vecka påstod du i ett inlägg:

Men det är alls skitsnack - det är du som har fel pga att du trots att du har "bra utbildning" etc etc inte orkar googla/förstår hur du ska söka information. Jag kunde hitta flera artiklar på ett par minuters sökning som verifierar att fingeravtryck kan försvinna om man t ex arbetar med kalk och liknande ämnen (eller får behandling för cellgifter)

http://www.scientificamerican.com/article/lose-your-fingerprints/
http://www.todayifoundout.com/index.php/2014/07/fingerprints-form-can-regenerate/

Vad jag kan se har du varken gått ut i tråden och dementerat att ditt påstående var fel eller bett den andra postaren om ursäkt för att du kallade hens inlägg för "skitsnack". Det där sista må väl vara frivilligt, men är man en ärlig debattör bör man bidra till att faktaunderlaget i tråden är så korrekt som möjligt genom att själv rätta sina felaktiga påståenden.

Du skrev ner mina tankar, fast bättre och med mer fakta än vad jag hade kunnat få fram.

Det Formsvacka utgår ifrån och tar för givet är intressant i belysning att han inte visste vad som hade skett i just detta fall! Det var ett antagande som visar på att det är märkligt att man har rättegång utan att ta reda på fakta om gärningsmannen.

I Dalby blev det direkt, omfattande psykundersökningar av alla sorter psykiatrin hade att erbjuda, och ifrågasättande av mördarens psyke då det mord han hade begått mot sin egen fru och bebis var så vidriga att det gick inte att förstå.

Samma sak med Yara mördarna som fick genomgå en P7 på direkten, för det var obegripligt att de misshandlade ett lite barn till döds, på det grymma sätt som hade skett.

Jag har reagerat från början av denna sak att man inte undersöker Neros psyke för att eliminera spekulationer, och undersöker vad för människa det rör sig om, som lustmördar en för honom obekant 17 åring. Det vi nu vet om Nero är vad han själv påstår och vad den idiotiske arbetsgivaren säger om sin dräng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in