2016-02-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Undrar jag med!

Kan ju ha ett mer riktigt liv i en husbil. Riktig sovplats, kök, toalett och dusch. Samt TV/vardagsrum. TS har nog säkert stålar också kan jag tänka mig. Går och köpa bra billiga husbilar.

https://c1.staticflickr.com/7/6231/6263235541_052f774896_b.jpg

Blev nyfiken nu vad menar du med att det går att köpa billiga bra husbilar?

Bra husbilar brukar kosta massor och billiga husbilar brukar vara fuktskadade eller hemmasnickrade som inte är så bra.

Runt 150-200 tusen är det villigt?
Citera
2016-02-16, 20:57
Medlem
Skaffa en minihusvagn.

http://www.camp-runner.fr/wp-content/uploads/2014/06/alpina-teardrop.jpg

Finns i en massa olika utföranden. Många har kök i "bakluckan" på vagnen och man kan ju anta att vissa till och med har någon form av gasvärmare.

När du ska köra i 200 med bilen så är det bara att lämpa av vagnen någonstans.
Citera
2016-02-16, 21:22
Medlem
BushwickBills avatar
Namnet, bilden och livet är tre TV-apparater på en trisslott! Tummen upp TS!

Kände två killar som hade samma liv som du, en gång hyrde dom ett hus och tänkte prova på livet utanför tältet men de höll inte ens en natt. Jag förstår dig TS fullt ut, har själv tillbringat långa tider i tält i min ungdom det var verkligen en upplevelse!

Toalettbesök måste väl vara det drygaste? Kan inte vara fest när du är sjuk heller va?

Ni som rekommenderar husbil har inte förstått någonting av TS eller det liv han lever.

Ha ett fint liv!
Citera
2016-02-16, 23:06
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Har ej träffat någon "likasinnad", men är säker på att det finns... någonstans

På jobbet / Gym / Där det finns - Toaletter är ingen bristvara i samhället

Ja, har sett några alternativa skåpslösningar som är riktigt snygga. Tack för länken.
Har också funderat på ett Maggiolino taktält - Men jag får mycket tält för 25 lakan så snålisen i mig funderar om jag verkligen verkligen behöver det.

Jag sparar för att kunna resa. Men det är förstås valfritt.

180 cruise räcker.
Risken är att du skulle få så bra ekonomi att du kunde skaffa en längre bil eller tom skaffa en bostad och då skulle ju charmen med ditt compact living gå förlorad.
Varför kombinerar du inte dina två huvudpassioner och börjar arbeta som konsult i Thailand istället? förutom lägre levnadsomkostnader skulle du ju även slippa kölden när du lägger dig.
Senast redigerad av araka 2016-02-16 kl. 23:13.
Citera
2016-02-17, 00:36
Medlem
Tycker det här är jättebra. Hade jag haft körkort hade jag nog bott i en van några månader per år och jobbat stenhårt - och sen rest resten av året.

Återigen, helt rätt. Bara tanken att betala av till banken för ett hus eller slänga upp flera miljoner för en lägenhet får mig att må illa. Hellre då friheten i en van. Har även funderat på att bo i en tipi men det är nästan mer komplicerat.

Kör på TS!
Citera
2016-02-17, 00:53
Medlem
Oh-be-wans avatar
Vad gör du med alla pengar du sparar?

Bankkonto? Aktier? Har du guld i bilen?
Citera
2016-02-17, 03:47
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinglebear-Cherry
Inspirerande läsning TS. Blev riktigt besviken när jag läste

Hade gärna läst mer om dina funderingar på allt och inget. Kan du länka bloggen?

http://only100items.blogspot.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Axelryckning
Skulle gärna vilja att du berättade mer om hur du handskas med kylan. Fryser du inte om ansiktet (näsa, kinder, etc.)? Vad har du på dig när du sover? Skulle det funka att sova i en säng om man i stället hade en skåpbil eller en mindre lastbil, med kylan menar jag. Tack på förhand

Kylan är inget problem, ner till cirka minus 25 - Sover gott hela natten men en bra sovsäck. En bra sovsäck är en komfortavgörande tillgång vars frånvaro drastiskt försvårar komfort av uthärdlig nivå.

1. Extremsovsäck - Köp den dyraste du har råd med. Min kostade 6000:- (North Face Inferno)
2. Låt alltid sovsäcken ligga utrullad - då får den loftet den behöver för att kunna isolera värmen
3. Gå inte på det där med att anpassa sovsäckens storlek efter din längd - ta den längsta som finns - du behöver utrymmet därnere för skor, kläder etc. Att stoppa fossingarna i -25 skor är rent skadligt för hälsan.
4. Mössa är ett måste
5. Näsan anpassar sig
6. Det är de första 2-3 minuterna som är spännande på kvällen.... sedan är det hur skönt och bra som helst
7. Liggunderlagets tjocklek bör anpassas efter din vikt. Jag väger 72-75kg och behöver ungefär 4-5cm. Har provat att sova utan liggunderlag en period men det är betydligt "jobbigare".

Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Är imponerad av din disciplin. Är själv relativt asketisk och behöver inte mycket i form av bekvämlighet och prylar men skulle nog inte palla att sova i skuffen på en kombi utan värme hela vintrarna. Skulle kanske vara beredd försöka en månad om man visste det var tillfälligt.

Har du allt du behöver med dig i bilen hela tiden eller har du ( hyrt ) nått förvaringsutrymme där du magasinerar saker? Ryms ju relativt lite saker i en kombi.

Jag äger de facto inte särskilt många prylar. MEN - Hos mina kunder har jag kontor där jag har en väska ståendes med extra kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Chola
Alla ni illitterata blockmongon som skriver om husbilar och husvagnar. Läs tråden för helvete!

Till ämnet, jag kan leva utan vare sig bil eller hem om jag slaggar, tvättar och så vidare hos någon annan. Du är en liten snål, snyltande apa som parasiterar på andra för att själv spara pengar. Om din story nu har någon som helst bäring.

En parasit frågar inte värden först. Det gör jag och respekterar mina vänners önskemål. När jag hälsar på kompisar händer det ofta att jag sover i bilen och ej i deras soffa t.ex. Turligt nog har jag en vän som gillar att jag kommer och hälsar på ofta. Sedan betalar jag denne för att tvätta även mina kläder 1 gång i månaden så jag gör rätt för mig.
Citera
2016-02-17, 03:53
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Namnet, bilden och livet är tre TV-apparater på en trisslott! Tummen upp TS!

Kände två killar som hade samma liv som du, en gång hyrde dom ett hus och tänkte prova på livet utanför tältet men de höll inte ens en natt. Jag förstår dig TS fullt ut, har själv tillbringat långa tider i tält i min ungdom det var verkligen en upplevelse!

Toalettbesök måste väl vara det drygaste? Kan inte vara fest när du är sjuk heller va?

Ni som rekommenderar husbil har inte förstått någonting av TS eller det liv han lever.

Ha ett fint liv!

Du förstår precis
Jag har aldrig vaknat mitt i natten då jag ser till att göra mina behov innan jag lägger mig. Jag kan stå en stund och fundera om jag behöver göra något men är det ok så är det ok.
Jag är aldrig sjuk. Kanske hänger ihop med livsstilen. Läste en bok om judar i förintelselägren att de heller aldrig var sjuka. Om ni nu förstår liknelsen... den är inte exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av araka
Risken är att du skulle få så bra ekonomi att du kunde skaffa en längre bil eller tom skaffa en bostad och då skulle ju charmen med ditt compact living gå förlorad.
Varför kombinerar du inte dina två huvudpassioner och börjar arbeta som konsult i Thailand istället? förutom lägre levnadsomkostnader skulle du ju även slippa kölden när du lägger dig.

Jag driver en Segway-rörelse i Thailand.

Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Tycker det här är jättebra. Hade jag haft körkort hade jag nog bott i en van några månader per år och jobbat stenhårt - och sen rest resten av året.

Återigen, helt rätt. Bara tanken att betala av till banken för ett hus eller slänga upp flera miljoner för en lägenhet får mig att må illa. Hellre då friheten i en van. Har även funderat på att bo i en tipi men det är nästan mer komplicerat.

Kör på TS!

Du behöver ju inte köra omkring med vanen? Och de få gånger du behöver flytta den är nog risken liten att åka dit.

Vad är en TIPI?

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

Reser. Spenderar på ladyboys i Thailand som någon skrev.
Citera
2016-02-17, 08:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Du förstår precis
Jag har aldrig vaknat mitt i natten då jag ser till att göra mina behov innan jag lägger mig. Jag kan stå en stund och fundera om jag behöver göra något men är det ok så är det ok.
Jag är aldrig sjuk. Kanske hänger ihop med livsstilen. Läste en bok om judar i förintelselägren att de heller aldrig var sjuka. Om ni nu förstår liknelsen... den är inte exakt!

Jag driver en Segway-rörelse i Thailand.

Du behöver ju inte köra omkring med vanen? Och de få gånger du behöver flytta den är nog risken liten att åka dit.

Vad är en TIPI?

Reser. Spenderar på ladyboys i Thailand som någon skrev.
Okej hand ur mun då?

TIPI är väl ett indiantält om jag inte missminner mig orkar inte googla heller.
Citera
2016-02-17, 16:22
Medlem
Citat:
Jag har kört några långresor i Thailand - 120 mil enkel väg - och på kvällarna mot 9-10 snåret är parkeringarna på mackarna fulla av människor som sover i sina bilar. Macken är öppen dygnet runt, har billig fika och mat att servera och toaletterna är alltid öppna och givetvis gratis.

Det är allt från hönstrailers, Toyotas, Mercor och riktiga vagabonder som sover på, utanför och i bilen. Detta är högst naturligt och INGEN Bryr sig. Även om det vore sommar skulle ingen få för sig att lägga sig på ett flak med ett täcke över sig i Sverige. Varför? Rädsla. Rädsla för att vara annorlunda. Rädsla för att väcka uppmärksamhet. Rädsla för att andra ska se ner på dig. Vår kultur skapar dessa stigman som har noll relation till verkligheten och våra verkliga behov, i det här fallet sömn.

Om du tar bort rädslorna och löser ditt sömnbehov - på det sätt det passar dig bäst - så skulle hotellbranschen i Sverige snabbt dö ut - Om inte annat skulle priserna sjunka snabbt.

Den ensamma knallen - egenföretagaren och entreprenören tänker säkert annorlunda. Återigen - Det finns tusentals människor som sover i sina bilar i Sverige, men du tänker ju aldrig på dem därför att du är ju inne i din bostad. Dessa människor sover lika bra som du, mår lika bra (eller bättre) än du och gör inga värderingar i HUR de sover för de bryr sig föga om dina åsikter.

Människor som tror jag gör detta för att vara cool misstar sig - Det finns inget coolt i detta. Det finnns inga priser att vinna och ingen reality-crew filmar mig när jag vaknar. Det är precis så enkelt och banalt som det låter. Trött? Fäll ner baksätet, rulla ut liggunderlaget och sovsäcken och slappa. Inte riktigt trött än? Ta fram din surfplatta och läs lite nyheter. Kanske skicka några mess. Läsa på något forum. Se på TV? Öppna SVT-appen. Massor kul att se. Film? Ladda ner och se med hörlurar. Döspännande och småläskigt när det är mörkt och det regnar och blixtrar ute. Kallt? Ta på dig mössa och extra strumpor. Hungrig? Ta fram smör och en macka och drick vatten. Motion? Gå ut och ta ett varv. Duscha? Ta fram vattenflaskan och en tvättsvamp - går på ett kick. Är det snö? Rulla runt några varv. Kittlar härligt i skinnet. Finns det en rinnande bäck i närheten? Ännu enklare. Gå på toa? Använd naturen. Meditera? Finns inget enklare. Grannar som för oväsen? Flytta bilen. Stjärnklar himmel? Hissa ner rutorna, titta ut och sug i dig av kraften i Universum.

Om det finns en vilja finns det en väg. För allt är möjligt för den som inte är rädd.

Bra skrivet!
I detta nu skriver jag detta inlägg från en bil i Australien. Ett spännande sätt att bo på, dock är det som ni alla vet förbannat varmt i detta land. Ytterst obekväm sovtemperatur, men det fungerar.
Citera
2016-02-17, 21:42
Medlem
Fojoss avatar
Hur sparar du 100 000 kr per år på det? En billig bostadsrätt kostar inte ens hälften utav 100 000, sedan har du kostnader för bilen också.
Citera
2016-02-17, 23:31
Medlem
langaocbs avatar
Fan vad jag tycker synd om alla som tycker att det låter för otroligt för att vara sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

Det här besvarade TS om inte i sitt ursprungsinlägg så på första sidan i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in