2016-02-16, 10:40
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Beklagar om jag bumpar en gammal tråd men då det råder en del mossiga svar från folk som inte har en aning om vad de sysslar med känner jag behov av att väcka detta ämne till liv med det korrekta svaret beträffande hur man tar bort magasinspärren från sin Mossberg 590 eller liknande hagelbrak utan att bli klassad som kriminell på kuppen.

1) Beställ ett nytt magasin + magasinfjäder från någon internethandlare.

2) Värm magasinröret vid infästningen i lådan någon millimeter eller två från spisplattan (max värme) i köket. Rotera lite lätt fram och tillbaka för att fördela värmen jämt. När en tydlig rökpuff uppenbarar sig har loctiten släppt och du kan skruva av magasinet.

3) GE FAN i att skruva ur pinnen som begränsar magasinet! Det spärrade magasinet lägger du i ditt vapenskåp i händelse av polisvisitation. Detta är från och med nu ditt spärrade jaktmagasin! Istället monterar du det nyinköpta 8-skottsmagasinet vilket du nu kan använda för övningsskytte.

Notera: Kontrollera alltid att vapnet är oladdat innan du börjar hantera det och uppdatera dig på aktuell lagstiftning! Dessa tips är endast i informativt syfte och skall inte användas i något kriminellt sammanhang. Eventuella skador som tillfogas vapnet ansvarar enskild för.

Du kallar folk för mossiga,själv verkar di inte ens ha koll på vapenlagen.

Du är kriminell på kuppen så fort du lossat på magasintuben,eller spärren eller vad du nu gör även om du låter skruvar och pinnar o h fan och hans moster sitta kvar och köper en ny magasintub.

Vapnet skall vara permanent spärrat,så fort du ändrar den permanenta spärren,svetsning,limning,strykning så är du ute på tunn is.

Du får ALDRIG göra det möjligt att ladda med mer än vad licensen anger,normalt 2+1 på dessa bössor.
Nej du kommer inte undan på skjutbanan med övningsmagasinet,du har brutit mot lagen.

Lär dig vad som gäller.

De tekniska metoderna har du knappt beskrivit,så vem är det som är mossig
Citera
2016-02-16, 16:13
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Du är kriminell på kuppen så fort du lossat på magasintuben,eller spärren eller vad du nu gör även om du låter skruvar och pinnar o h fan och hans moster sitta kvar och köper en ny magasintub.

Vapnet skall vara permanent spärrat,så fort du ändrar den permanenta spärren,svetsning,limning,strykning så är du ute på tunn is.

Vad säger du om den här jaktbutiken då? Läs "Anders tycker" i högra hörnet...

http://www.jakt.se/benelli/tillbehor/benelli-magasin-tube.html

Du menar att de saluför illegal utrustning och uppmanar folk öppet att begå vapenbrott på sin hemsida? Jag finner det högst otroligt men med dina resonemang landar vi i den riktningen.

Citat:
Du får ALDRIG göra det möjligt att ladda med mer än vad licensen anger,normalt 2+1 på dessa bössor. Nej du kommer inte undan på skjutbanan med övningsmagasinet,du har brutit mot lagen.

Min licens anger att mitt vapen är av "flerskotts" modell utan några restriktioner. Så fort jag är på jakt begagnas dock det spärrade magasinet - annars inte.

Citat:
De tekniska metoderna har du knappt beskrivit,så vem är det som är mossig

Vilka metoder syftar du till? Att värma lådan och magasinet över en spisplatta tills limmet släpper? Om den beskrivningen inte var tekniskt tillfredställande skall man nog låta bli att meka med sitt vapen på det viset. Det är sannolikt bäst för alla.
Citera
2016-02-16, 18:47
Medlem
akvifers avatar

Det kommer bli ett åtal, garanterat, och chansen att bli frikänd från vapenbrott känns liten. Ytterst liten.
Citera
2016-02-16, 19:58
Medlem
PERMANENT begränsad på jaktlicens. Punkt. Är det så svårgreppat?

https://vapenfakta.se/lagar/jaktvapen/

Anders kund kan ju köpt en beg M2 och skall skjuta IPSC....
Senast redigerad av Mo 2016-02-16 kl. 20:00.
Citera
2016-02-16, 21:08
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer

Det kommer bli ett åtal, garanterat, och chansen att bli frikänd från vapenbrott känns liten. Ytterst liten.

Då är det ju bara att införskaffa universallim och limma igen bössan på nytt! Och när väl samhället brakar ihop så värmer man skrotet över spisplattan återigen och byter rör till ett fullvärdigt. Inga problem.
Senast redigerad av D-Vitamin 2016-02-16 kl. 21:16.
Citera
2016-02-16, 22:04
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Då är det ju bara att införskaffa universallim och limma igen bössan på nytt! Och när väl samhället brakar ihop så värmer man skrotet över spisplattan återigen och byter rör till ett fullvärdigt. Inga problem.
Du bad om ett svar hur man tar bort mag.spärren Utan att bli klassad som kriminell. Det var frågeställningen.
Du har redan fått svaret, så fort du gör det är du kriminell, sen att du vill laga bössan med universallim visar ju bara att du att du kanske ska låta bössan vara som den är
Citera
2016-02-17, 07:29
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du bad om ett svar hur man tar bort mag.spärren Utan att bli klassad som kriminell. Det var frågeställningen.
Du har redan fått svaret, så fort du gör det är du kriminell, sen att du vill laga bössan med universallim visar ju bara att du att du kanske ska låta bössan vara som den är

Nej, jag levererade ett svar! För övrigt vet jag inte vad det är med er - ser ni inte vad som händer i samhället? Jag läser nu på morgonen om hur beväpnade kriminella grupper bryter sig in och rånar folk hemma i bostaden. Med den typen av 'entreprenörer' känns det tryggt att sova med en bössa som sväljer 8 skott, det skall ni ha fullkomligt klart för er.
Citera
2016-02-17, 08:35
Medlem
P04s avatar
Mig veterligt är detta inte rättsligt prövat. Ett magasinrör är inte att betrakta som ett löst magasin som ska limmas eller nitas. Uppfylls bara övriga kriterier på strypningen bör det vara ok.

Att byta magasinrör till ett ostrypt för övningsskytte är däremot okänd mark. Vapnet är ju inte längre godkänt för jakt och det kan säkert vara intressant för polisjuristerna om rätten håller med om att det är grund för återkallande av licensen.

Det kan vara värt att notera att det finns en dom på att en pimpad 10/22 är okej på banan även om den är på jaktändamål.
Citera
2016-02-17, 09:49
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Nej, jag levererade ett svar! För övrigt vet jag inte vad det är med er - ser ni inte vad som händer i samhället? Jag läser nu på morgonen om hur beväpnade kriminella grupper bryter sig in och rånar folk hemma i bostaden. Med den typen av 'entreprenörer' känns det tryggt att sova med en bössa som sväljer 8 skott, det skall ni ha fullkomligt klart för er.
Du levererade ett svar EFTER att du hade ställt din fråga. Alla ser vad som händer, sen är ju allt också relativt, du tycker att det känns klent att sova med en bössa som sväljer 8 skott...ska vi tänka så så känns ju det lite klent, mina mag sväljer 30 bulor.
Citera
2016-02-17, 17:08
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Mig veterligt är detta inte rättsligt prövat. Ett magasinrör är inte att betrakta som ett löst magasin som ska limmas eller nitas. Uppfylls bara övriga kriterier på strypningen bör det vara ok.

Att byta magasinrör till ett ostrypt för övningsskytte är däremot okänd mark. Vapnet är ju inte längre godkänt för jakt och det kan säkert vara intressant för polisjuristerna om rätten håller med om att det är grund för återkallande av licensen.

Det kan vara värt att notera att det finns en dom på att en pimpad 10/22 är okej på banan även om den är på jaktändamål.

Men grunden i denna, smått glädjande dom, var att pistolgreppet inte gör att vapnets funktions eller verkningsgrad förändrats väsentligt.
Att kunna ladda ett vapen som skall vara permanent strypt för max 3 skott med det tredubbla kan tolkas annorlunda.

Personligen är jag helt övertygad, men du har rätt, ingen rättslig prövning har gjorts, vad jag vet.

Kopierar in benämnd del av vapenlagen för de intresserade.
Citera
2016-02-17, 17:37
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer

Vad avses med 'verkningsgrad' i det här fallet? Jag kan - nästan - utföra "breach load" och tömma 8 hagel i samma takt som med ett fullt magasinrör. Om jag på något magiskt vis skulle konvertera min hagelbrak till full automat, då kan jag hålla med om att man påverkat verkningsgraden. En utökad magasinkapacitet förändrar inte verkningsgraden i min värld.
Citera
2016-02-18, 19:38
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:

Jag håller med dig helt på den punkten,därför har jag glocken,den tar 18 patroner,magbyte sker under sekunden.

MEN det var inte det som var poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in