Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag kanske bröt in i en diskussion jag inte hade läst ursprunget till.
Jag resonerade kring möjligheten att NB kanske inte noterat att Lisa hade några handskar och menar att i så fall har handsken i gropen tappats i inledningsskedet och den andra fastnade när jackan drogs av, vilket då måste ha skett någon gång innan hängningen för att förklara blodet under Lisas naglar som tecken på avvärjning. NB fick blodvite på arm/hand under tumultet och besudlade jackan.
Om det sedan är en logiskt, rimlig och ens möjlig slutsats får andra bedöma.
Nu tror ju jag att den som planerar att mörda någon är rätt observant på just den personen. De kalkylerar ju med en risk. Då går går de snabbt igenom hur de ska göra och varför. Framför allt tror jag de gör sin bedömning om offrets som person typ styrka / motstånd ev andra hotande faror etc.
Annat blir det ju om man står i nån buske och inte bryr sig om att någon ser att man klubbar ner sitt offer. Men då handlar mer utav instinkt än utav övervägande och planering.
Man ska aldrig förringa sin fiende. Därför gör man bäst i att tänka att de är smartare än en själv.
Vi ska nog utgå från att gärningsman studerar sitt offer från håll åtminstone ett litet tag. Då känner han dennes sätt att röra sig och kläder.
Det vimlar inte av mopedklädda flickor. Alltså kan vi med viss säkerhet veta att gärningsman vet det vi vet.
En gärningsman utför inte brott för att få städa. Därför vill han inte det. Han måste därför sköta sitt brott så snyggt och rent till dess han är i säkerhet.
Nu när vi vet detta då ska vi försöka räkna ut var och hur han begår sitt brott.
Jag tror alltså inte en gärningsman missar om hon är handskbeklädd eller vilka spår det kan lämna.