2016-02-16, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Jaa du, man kan ju fundera, kanske en långt gående fantasi...... finns väl ingen anledning att spara rör när han skulle ta bort alla nej verkar faktiskt så som du säger.

Ja, AJ räknar då upp varenda sorts rör som ska ner från taket:

" jag bad då Nerijus att med sin bror att ta hand om det där och plocka ner alla rör som hängde i taket, det var vattenrör, det var vakuumrör, det var varmvatten och kallvatten som sagt var och det var en massa mjölkmaskiner"

Detta rör (hon hängdes i) är ett sånt vakuumrör till en mjölkmaskin säger han i FUP:
Citat:
Han uppger vidare att röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen.

Aivaras lär inte begripa vad som ska sparas eller inte med tanke på att NB var tolk. AJ beskriver honom som hantlangare i detta projekt.
AJ:
" Det var Nerijus som gjorde det största jobbet, hans bror var mer hantlangare"
Senast redigerad av develi 2016-02-16 kl. 14:21.
2016-02-16, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men det var folk vid ladan redan söndag kväll. Sedan spärrades den av.

Nej Remark du har fel. Ville han städat kunde han ju gått dit en timme tidigare måndag morgon. Inga fynd hade gjorts. Den var inte intressant för någon där och då.
2016-02-16, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Istället för att vara irriterad över att inte kunna arbeta och leta mask kunde han hjälpt till att leta efter Lisa men DET var han inte intresserad av. Sen skyller han sin oro och nervositet på att han var lika orolig för henne som alla andra. I helvete han var..

Man kan inte föra resonemang som du gör. Vi vet inte vad NB tänkte eller varför. Vill vi veta får vi fråga honom och tro på svaret. Om inte AJ sprang runt och letade kanske inte NB gör det heller. Han kanske gör som AJ för att han lärt sig att så vill AJ ha det. Man ska inte ta egna initiativ.

Var Adriana med i söket? De andra Litauerna?
2016-02-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Fördelen med Hurtig är väl att han är van vid omfattande material. Ska väl bli intressant att se i vilken ände han börjar gräva. Kanske något ingen här funderat så mycket på.

Om han skiljer sig från Rönnbäck blir det ju också intressant att ta del av. Då får man ju en lektion i hur olika advokater processar. Kanske domstol har lättare för att ta till sig vad Hurtig lägger fram. Han kanske bättre vet hur domstol vill ha saker presenterade för sig.

Bra tycker jag att det är en advokat som många känner igen. Så blir det kanske inte så mycket snack och spekulationer om advokaten efter dom.

Du verkar insatt i Hurtigs arbetsmetoder, och har god erfarenhet av honom. Ser du ingen lojalitetskonflikt kollegor emellan, för det är ju inte lätt att gå in att ta över efter en kollega som fått domstolarna och alla och envar emot sig!

Det kommer bli mycket intressant, det blir en balansgång mellan att vilja "hjälpa" Nero, trots att det är kört enligt Leif GW och de flesta andra som kommenterat fallet, och den egna självbevarelsedriften hos advokaten Hurtig.

Det första jag är nyfiken på är om Hurtig kommer vidhålla at Nero är oskyldig, eller arbeta för tidsbestämt straff, eller kanske till och med psyket. Och påtala bristen i att det inte yrkades på RPU? Det är ju märkligt att ingen ifrågasatte denne åtalade mördares mentala tillstånd, ens med en liten utredning, innan huvudförhandlingen i tingsrätten.

Det är mycket som måste korrigeras om Hurtig vill ändra på domen från hovrätten, och inser att klienten är skyldig, och arbetar enligt det, men önskar tidsbestämt straff. Hur ställer man sig till påståendet från advokaten Rönnbäck att klienten aldrig sett Lisa Holm? Men att hans DNA har det?

Kan en advokat som Hurtig framföra att Rönnbäck missförstått eller har nedsatt hörsel? Eller att kollegor emellan så är målet så felaktigt skött att det borde kunna bli ett prejudikat om rättegångsfel. Då den stackare som är dömd inte fick ett försvar enligt god advokatsed?

Om Hurtig kommer fram till att saken är felhanterad, vilket kommer framgå av hans inlaga till HD, hur ska han då enligt dig förhålla sig till klienten? Ska klienten bli informerad om att det går att anmäla till advokatsamfundet, och få hjälp med det?

Hur ska Hurtig hantera påståenden om alternativa gärningsmän och få med sig åklagaren, beträffande Neros bror? Hur ska det vara till nytta för Nero om åklagaren får in flera gärningsmän, eftersom Neros DNA inte går att få bort?

Hur ska det som man nu fiskar efter bevisas om det inte finns teknisk bevisning? Det finns ingen brottsplats längre att undersöka. Hur ska en advokat få fram vittnen som är trovärdiga, och är till nytta för Nero? Den där slasken innehöll ju bara slask!!
2016-02-16, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Istället för att vara irriterad över att inte kunna arbeta och leta mask kunde han hjälpt till att leta efter Lisa men DET var han inte intresserad av. Sen skyller han sin oro och nervositet på att han var lika orolig för henne som alla andra. I helvete han var..

Självklart ville han in och rensa snören och var stressad som en pilsk bäver över att inte ta sig genom plastbanden.

Irriterad på att inte kunna jobba? Irriterad på att folk springer runt och letar och stör hans arbetsplaner?
2016-02-16, 14:55
Medlem
Citat:
Nej Remark du har fel. Ville han städat kunde han ju gått dit en timme tidigare måndag morgon. Inga fynd hade gjorts. Den var inte intressant för någon där och då.

Lisas pappa samt kompisar var kvar hela natten och fm måndag. Då var även polis där.

Primärt var inte ladan i fokus men man samlades där. Det var folk i rörelse.
2016-02-16, 15:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lisas pappa samt kompisar var kvar hela natten och fm måndag. Då var även polis där.
Primärt var inte ladan i fokus men man samlades där. Det var folk i rörelse.
Åslund var i ladan på morgonen och brorsan hack i häl - och de skulle till Blomberg 10 direkt efter vattenpumpandet. Det gavs ingen chans att ränna borta i andra änden av ladan. Hade säkert sett märkligt ut.
Han hade ingen aning om att ladan skulle spärras av sen på fm.
2016-02-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ja jag håller väl med dig i en del. Däremot är jag inte imponerad av Brandtler - tvärtom.
Han uppger att gärningsman avsätter dna för att han blöder sen avsätter han inte dna för att han inte blöder. Hur ska han ha det?

Fast det är märkligt att ingen riktar kritik mot Olsson som släpper lös Quick. Inte ett knyst mer än från Lambertz.

Hurtig är inte bra för han skyddar Assange.

Jaha dumma brottslingar ska ha dumma advokater? Och vem avgör vem som är vad?

Du tar frasen lekt-i-ladan för personligt. Advokaten syftar väl till att hon kan ha uppehållit sig där. Precis som i norra magasinet. Varför känner du dig kränkt av en sån fras? Tycker du spermaskvättare är trevligare?

OK, vi har olika uppfattning om Brandtler, men om han i sak hade flera fel, så måste vi ändå vara överens om att det han säger, säger han bra. Det är ju det som räknas när alla inklusive juristerna är lekmän på ämnet.

Det finns ingen kritik mot Thomas Olsson för att vi tror alla på att Qvick var en person som varit frihetsberövad utan rättslig grund. Det är Lambertz som är främsta boven i denna saga, som ledare för Qvickgänget. Ett gäng inom rättsväsendet som driver saker utanför gängse rättsordning.

Beträffande Hurtig i Assangefallet så har du fel. Det är inte för vad han gör som jag skulle kritisera honom. Det är för vad han inte gör. Assangefallet är för komplicerat för folk att ta ställning till, med den tilltron de har till domstolar och myndigheter.

Det är dina slutsatser om dumma brottslingar och dumma advokater. Det är ett steg i rätt riktning att du ens nuddar vid dessa tankar många av oss andra också haft. Den bibliska rättvisan att en lustmördare får sig en advokat tilldelad som ser till att han aldrig kommer ut är ju också rättvisa.

Det gäller att bena upp saken i att det finns folk som är oskyldigt dömda, och folk som är dömda just för att de är skyldiga. Att lägga samma resurser på Nero som är skyldig, är att undergräva det utomordentliga arbete Hurtig gjort i Barnläkarmålet. Det är inte i rättssäkerhetens intresse, bara sunkigt.

Frasen lekte i ladan är i linje med att advokaten tar upp spermaskvättare som om det vore till klientens fördel. Jag ryser, äcklas och undrar vad det är för folk som tolererar drängar som skvätter sperma på sin egendom och bajsar på golvet.
2016-02-16, 15:21
Medlem
develis avatar
Hittade en skiss i FUP och det var väldigt mycket saker som togs ut där Lisa mördades.
# Varmvattenberedare till vänster sett från infarten från stalldelen.
# Provtagningsutrustning för mjölk på väggen rakt fram.
# Mjölkningsmaskin i hörnet där Lisa mördades - varav vakuumröret hon hängdes i lämnades kvar.

Han uppger att onanerande i mjölkrummet är möjligt då han inte fått reda på vart sperman återfanns:
Citat:
Mmm då menar, men vi menar samma rum i, i du vet ju vilket rum jag menar att Lisa har hängts i och du har påstått att vi eventuellt kan hitta sperma efter dig i ett rum, är det samma rum som Lisa har hängts i?
Ja, ja, ja cirka nånstans …

Den sjuka jäveln kan ha planlagt detta sen renoveringen tidig vår och sparat röret med flit. Finns ingen anledning att spara detta vaakum rör om AJs order var att plocka ner alla rör från taket och själva mjölkningsmaskinen togs bort.

".. röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen."
Senast redigerad av develi 2016-02-16 kl. 15:30.
2016-02-16, 15:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja jag håller väl med dig i en del. Däremot är jag inte imponerad av Brandtler - tvärtom.
Han uppger att gärningsman avsätter dna för att han blöder sen avsätter han inte dna för att han inte blöder. Hur ska han ha det?
Var det för svårt för dig? Brandtler talar om ett sår som sen upphör blöda, att han avsätter blodet av den orsaken till att börja med.
2016-02-16, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Frasen lekte i ladan är i linje med att advokaten tar upp spermaskvättare som om det vore till klientens fördel. Jag ryser, äcklas och undrar vad det är för folk som tolererar drängar som skvätter sperma på sin egendom och bajsar på golvet.
Ja, det är några moment som sammanfaller via äckel, oetiskt och svineri: försvar av runkandet, att påstå att en 16-17 åring leker i den skitiga ladan eller letar snören till midsommarkransar eller att Lisa tog självmord. Utöver anklagelser mot pappan då.

Topp-fem i fullständigt osannolika och oetiska påståenden.
Senast redigerad av develi 2016-02-16 kl. 15:40.
2016-02-16, 15:47
Medlem
Jag sitter med fel burk å kommer inte åt det jag vill.

Det gäller en skiss som någon av tjejerna på fiket ritat.

Den ska visa hur mopederna va parkerade samt bilarna.

Om jag minns rätt va även ägarens bil med på skissen, intill mopederna.
Alltså bakom byggnaden vid norra gaveln.

Mitt problem är att jag inte kommer i håg, vad avsikten med skissen va.
Visade den hur det brukade se ut eller visade den läget aktuell dag/eftermiddag.
Om den visar aktuell eftermiddag, vad gjorde Lenas bil där.
Någon som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in