2016-02-16, 13:54
Medlem
CatTheHunters avatar
Läser om hängning och strypning:

Hängning:

• snörfåra (kraftigast mittemot öglan) (avlägsna inte snaran om den är kvar)
• petekier ovan snörfåran, ffa vid inkomplett hängning
• tungspetsen utträngande ur munnen
• typiska likfläckar om komplett
• "kaotisk" fyndplats (sparkat undan stolar, krampat osv)
• obduktionsfynd: frakturer på tungbenet och på sköldbrosket (baksidan) (vitalitetstecken: blödningar runt frakturerna)

Strypning:

Strypning med snara

Autoerotiska olycksfall, olycksfall, suicid, brott (oftast). Vid mord är snörfåran ofta multipel.

Fynd

Som vid hängning, dock:
• snörfåran längre ned på halsen och tvärgående
• hudavskrap på halsen, tecken på handgemäng
• frakturer på sköldbrosket (lateralt) och tungbenet är vanligare vid brott
2016-02-16, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Men, men, men nu kommer ju Hurtig, nästa advokat som inte ser graverande bevis.

Fördelen med Hurtig är väl att han är van vid omfattande material. Ska väl bli intressant att se i vilken ände han börjar gräva. Kanske något ingen här funderat så mycket på.

Om han skiljer sig från Rönnbäck blir det ju också intressant att ta del av. Då får man ju en lektion i hur olika advokater processar. Kanske domstol har lättare för att ta till sig vad Hurtig lägger fram. Han kanske bättre vet hur domstol vill ha saker presenterade för sig.

Bra tycker jag att det är en advokat som många känner igen. Så blir det kanske inte så mycket snack och spekulationer om advokaten efter dom.
2016-02-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AJ i HovR har intressant ordval om NBs stressiga beteende.
Han ser det som helt normalt att NB är irriterad på eftersöket ("naturligtvis så var han irriterad") för han vill så gärna jobba klart innan resan till Litauen. Jo, jo.. jättetroligt...

Det är verkligen inte normalt att vara irriterad på ett sökpådrag efter en försvunnen 17-åring, anse att de förhindrar för man vill så gärna jobba och tjatar på arbetsgivaren. Hur blåst kan man vara?

" Naturligtvis så var han lite grann irriterad över allt folk som var där och sprang och så vidare och vi kom ju inte in i lokalen eftersom det hade hänt det här så var det ju band runtom kring och Nerijus frågade mig hela tiden när får vi lov att komma in och när kan vi börja göra färdigt arbetet. Han visste ju att vi var tvunga att ha torken färdig till spannmålen skulle skördas och torkas så han hade press på sig, från mig också att göra saker och ting färdigt.

"... Han kände sig stressad över att vi inte fick göra färdigt jobbet. "

Klart han var frusterad, "han hade inte hunnit städa efter sig". Han smög runt ladan som en fluga kring en sockerbit. Det var folk där hela tiden.
2016-02-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Tycker inte man ska bedöma advokater efter vilka mål de är ombud för. En bra advokat ska väl kunna ta tig an vilket mål som och måste ha rätt fria tyglar när hen gör det. Anhöriga kommer alltid ikläm men inga advokater är väl ute efter det.

Att anhöriga kommer alltid i kläm ligger i sakens natur för de har förlorat ett barn på ett sätt som bara inte får ske. Det är föräldrar värsta mardröm de blivit drabbade av. Just därför ska ingen som inte kan hantera detta, fuska i allvarliga brottmål som detta. Att göra en förlust och sedan utstå kränkningar borde inte vara ett möjligt scenario i en domstol. Det vi såg var prov på svagheter i processen där bevisning inte avvisades eller att förelägganden inte utfärdades, med efterlysning av bevistema.

Det är upp tlll varje advokat att ha omdömet om sin förmåga och kompetens. En bra egenskap visade advokaten Brandtler när han hade vett att tacka nej. Kanske för att han inte skulle kunna förmå sig att försvara Nero. Av vad som framgått så är han mycket skicklig och har en anslysförmåga som imponerade när han pläderade om Neros otur. En klockren analys som verkligen övertygade alla om hur bevisningen pekat ut mördaren.

Jag följer tråden om dubbla dubbelmorden och mordbränderna i Jönköpingstrakten. Det är advokat Silbersky som har det fallet och han har koncentrerat sig på försvaret, utan att kränka alla de drabbade och sörjande. Vi som följer olika saker i trådarna ser att advokater flest gör så gott de kan utan att kasta skit på brottsoffren. Jag följer bara vissa trådar där jag är intresserad av saken, och jag har inte noterat ett enda fall där en advokat kommit fram till slutsatser som Rönnbäck formulerade, typ att offret kanske "lekte i ladan"!

En annan tråd som intresserar mig är den om Qvickrättegångarna. Det är beundransvärt hur advokaten Thomas Olsson lyckats få till alla dessa resningar inom systemet utan att vara anklagande eller trampa på ömma tår. Det enda han arbetade med var juridiken, bevisningen med fokus på målet som var resning. I målet med DrBrasa hittade samme advokat kärnan i saken som var spridningsrisken och anlitade en brandexpert som sänkte klientens straff med ett år.

Det finns mål där jag inte reagerat negativt om advokaten går på offret med tuffa frågor, om det är viktigt för att få fram sanningen. Som t ex, för att försvara unga män som är åtalade för våldtäkt om det finns tvivelaktiga omständigheter. Men det ska inte vara en metod, att kränka brottsoffer och anhöriga för att man inte har något annat att komma med!

Min tanke är att om man inte vet var gränserna går och klarar av nyansskillnader i vidriga brottmål ska man byta jobb. Fastighetsjuridik och trafikmål är inte lika ödesmättade.
2016-02-16, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Klart han var frusterad, "han hade inte hunnit städa efter sig". Han smög runt ladan som en fluga kring en sockerbit. Det var folk där hela tiden.

Var det väl inte. Han var där först måndag morgon.
2016-02-16, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Varför välja ett rör när det fanns slaktkrokar att hänga henne i?
Det var väl enbart två rör som gick i taket.

Han kanske inspirerades redan då det hängde djur i mjölkrummet. Röret sparat med flit?
För jag undrar varför alla rör kapades i taket men just detta var kvar? In mot ladan var det avkapat sen tidigare - men jag ser inte vitsen med att ha det kvar om NB blev tillsagd att ta bort alla rör i taket.

AJ ljudfil HovR:
" Innan dess så hade jag haft en jakt på hösten och antalet djur blev så stort så att vi inte fick plats i de normala utrymmet utan vi fick flytta djuren in i det så kallade mjölkrummet där det hängde en massa mjölkmaskiner. Jag bad då Nerijus att med sin bror att ta hand om det där och plocka ner alla rör som hängde i taket.."
2016-02-16, 14:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Absolut - men både ordval och slutsatser från AJ är korkat i mitt tycke.
2016-02-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Var det väl inte. Han var där först måndag morgon.

Visst, men det var folk vid ladan redan söndag kväll. Sedan spärrades den av.
2016-02-16, 14:08
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Det var väl enbart två rör som gick i taket.

Han kanske inspirerades redan då det hängde djur i mjölkrummet. Röret sparat med flit?
För jag undrar varför alla rör kapades i taket men just detta var kvar? In mot ladan var det avkapat sen tidigare - men jag ser inte vitsen med att ha det kvar om NB blev tillsagd att ta bort alla rör i taket.

AJ ljudfil HovR:
" Innan dess så hade jag haft en jakt på hösten och antalet djur blev så stort så att vi inte fick plats i de normala utrymmet utan vi fick flytta djuren in i det så kallade mjölkrummet där det hängde en massa mjölkmaskiner. Jag bad då Nerijus att med sin bror att ta hand om det där och plocka ner alla rör som hängde i taket.."

Jaa du, man kan ju fundera, kanske en långt gående fantasi...... finns väl ingen anledning att spara rör när han skulle ta bort alla nej verkar faktiskt så som du säger. Undrar om han tänkt ta Adriana dit också eller om det skulle skett i kopplingsstationen. Verkade ju som man kunde gå in där ledigt. Och vadå? Ragga han bara runt när han fick syn på Adriana då eller, skulle nypa första bästa, därav all svett? Planerat mord. Offret ej speciellt tilltänkt utan slumpen fick avgöra. Eller?
2016-02-16, 14:12
Medlem
Citat:
Absolut - men både ordval och slutsatser från AJ är korkat i mitt tycke.

Ja, man kan undra när poletten faller ner för AJ och att NB hade andra syftet att komma in i ladan än spannmålstorkens förfärdigande.
2016-02-16, 14:13
Bannlyst
Spår och spår profil
Nerijus lämnar väldigt lite fingeravtryck
DNA kommer sannolikt från sprickor i hans skinn som blod.

Allt överensstämmer med psoriasis. Vid psoriasis har huden en betydligt ökad förnyelsetakt vilket också leder till att de eventuella bristningar som uppkom har läkts snabbare än man normalt kan förvänta sig.

The rate of wound healing is increased in psoriasis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23819987
Han kommer alltså att ha betydligt mycket mindre sår än man kan förvänta sig av spårbilden.

Avvikande distribution av spår
Det DNA som sprids från skinnet sitter i torra fragila celler vilka förefaller har lägre adhesion och kohesion (därför lossnar de också) än andra hudceller vilket gör att de (rent teoretiskt) lättare försvinner med vinden. Om de inte avsätts i vått skick och direktkontakt. Vilket kan säga något om denna mörka söndagskväll när det blåste en hel del och växterna rappade på ladan i takt med vinden.

Kognitiv Profil
Nerijus söker något att stärka sig med, och som en vanlig Draculafigur åker Blodgivartröjan vant på. För de som gillar den, tänder han nog på! Sett i termer av förstärkningsmekanismer av kontroll får han dessutom fram ett teleskoprör som förstärker rörelsen genom hävstångseffekt, nästintill lika effektivt som en piska. Hänger man något nu längst ut på stången i rätt utfällt läge blir det nog ett oerhört rörande i andra änden. För med denne mannen tror jag inte direkt på några tillfälligheter annat än brutal funktion för honom. Ur de flesta andra logiska perspektiv är det vanvettigt.

Mekanisk förstärkning
Ett litet metspö för den förstärkningen - Så visst lämnas det ändå relativt unika spår från en kognitiv profil som är och förblir unik. Det är produktutveckling från en vanlig pisksnärt. Ofattbar annat än i strikt fysik som mekaniskt förstärkningsperspektiv, för där är pneumatik-redskapet synnerligen effektivt när det används på det sättet. Rena metspöet för den känsliga fiskaren. Strömmingen kommer nog att visa sig som feed i alla öppningar när han fått napp.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-02-16 kl. 14:29.
2016-02-16, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att anhöriga kommer alltid i kläm ligger i sakens natur för de har förlorat ett barn på ett sätt som bara inte får ske. Det är föräldrar värsta mardröm de blivit drabbade av. Just därför ska ingen som inte kan hantera detta, fuska i allvarliga brottmål som detta. Att göra en förlust och sedan utstå kränkningar borde inte vara ett möjligt scenario i en domstol. Det vi såg var prov på svagheter i processen där bevisning inte avvisades eller att förelägganden inte utfärdades, med efterlysning av bevistema.

Det är upp tlll varje advokat att ha omdömet om sin förmåga och kompetens. En bra egenskap visade advokaten Brandtler när han hade vett att tacka nej. Kanske för att han inte skulle kunna förmå sig att försvara Nero. Av vad som framgått så är han mycket skicklig och har en anslysförmåga som imponerade när han pläderade om Neros otur. En klockren analys som verkligen övertygade alla om hur bevisningen pekat ut mördaren.

Jag följer tråden om dubbla dubbelmorden och mordbränderna i Jönköpingstrakten. Det är advokat Silbersky som har det fallet och han har koncentrerat sig på försvaret, utan att kränka alla de drabbade och sörjande. Vi som följer olika saker i trådarna ser att advokater flest gör så gott de kan utan att kasta skit på brottsoffren. Jag följer bara vissa trådar där jag är intresserad av saken, och jag har inte noterat ett enda fall där en advokat kommit fram till slutsatser som Rönnbäck formulerade, typ att offret kanske "lekte i ladan"!

En annan tråd som intresserar mig är den om Qvickrättegångarna. Det är beundransvärt hur advokaten Thomas Olsson lyckats få till alla dessa resningar inom systemet utan att vara anklagande eller trampa på ömma tår. Det enda han arbetade med var juridiken, bevisningen med fokus på målet som var resning. I målet med DrBrasa hittade samme advokat kärnan i saken som var spridningsrisken och anlitade en brandexpert som sänkte klientens straff med ett år.

Det finns mål där jag inte reagerat negativt om advokaten går på offret med tuffa frågor, om det är viktigt för att få fram sanningen. Som t ex, för att försvara unga män som är åtalade för våldtäkt om det finns tvivelaktiga omständigheter. Men det ska inte vara en metod, att kränka brottsoffer och anhöriga för att man inte har något annat att komma med!

Min tanke är att om man inte vet var gränserna går och klarar av nyansskillnader i vidriga brottmål ska man byta jobb. Fastighetsjuridik och trafikmål är inte lika ödesmättade.

Ja jag håller väl med dig i en del. Däremot är jag inte imponerad av Brandtler - tvärtom.
Han uppger att gärningsman avsätter dna för att han blöder sen avsätter han inte dna för att han inte blöder. Hur ska han ha det?

Fast det är märkligt att ingen riktar kritik mot Olsson som släpper lös Quick. Inte ett knyst mer än från Lambertz.

Hurtig är inte bra för han skyddar Assange.

Jaha dumma brottslingar ska ha dumma advokater? Och vem avgör vem som är vad?

Du tar frasen lekt-i-ladan för personligt. Advokaten syftar väl till att hon kan ha uppehållit sig där. Precis som i norra magasinet. Varför känner du dig kränkt av en sån fras? Tycker du spermaskvättare är trevligare?
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-16 kl. 14:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in