Här är en del av en artikel från dagens Foxnews som jag översatte med hjälp av Google. Här är hela originalartikeln.
http://www.foxnews.com/politics/2016...eged-lies.html
Donald Trump eskalerade sin retorik gentemot sin rival Ted Cruz på måndagen, genom att hota att stämma Texas senatorn så att denne inte kan kandidera. Detta om Cruz inte drar tillbaka sina påstådda lögner om Trumps politiska ståndpunkter. Trump uppmanar vidare den republikanska nationella kommitén, RNC att blanda sig.
Multimiljardären Trump vill också att RNC slutar att tillåta att så många donatorer och lobbyister närvarar på debatterna. Om RNC inte "skärper till sig" så varnade Trump att RNC har misslyckats med att hålla sin del av avtalet de har med Trump. Det skulle innebära att löftet Trump gav, att han skulle stödja den kandidat som blir den nominerade republikanen, inte längre gäller.
Samtidigt som han drar in RNC i presidentvalskampanjen, så utvecklade hans meningsskiljaktigheterna som han hade med Cruz till en ny nivå. Vid en presskonferens, och i ett skriftligt uttalande, krävde Trump att Cruz skulle be om ursäkt för att denne, enligt Trump, lämnat falska uppgifter om honom. Gör han inte detta kommer Trump att han stämma honom i domstol för att få prövat om Cruz, som är född i Kanada, kan ställa upp i presidentvalet.
"Han har inte ens rätt att arbeta som president, eller ens rätt att ställa upp i presidentvalet. Han föddes i Kanada. Så jag kommer göra en rättssak av det om han inte ber om ursäkt", sade Trump till reportrar vid en presskonferens.
Samtidigt publicerade hans kampanj ett meddelande som detaljerat beskrev Cruz, påstådda, felaktiga påståenden om Trumps politiska åsikter kring abort, ObamaCare m.m.
"Om han inte drar tillbaka sina falska annonser och tar tillbaka sina lögner, kommer jag gå till domstol omedelbart. Dessutom bör RNC ingrippa, och gör de inte det så har de brutit överenskommelsen som de har med mig", sade Trump i ett meddelande.
Hoten kommer samtidigt som Cruz har ifrågasatt Trumps ståndpunkt vad gäller b.l.a.abort och vapenlagar. I en ny annons så varnar Cruz de konservativa väljarna att de är "endast en högsta domstol röst ifrån" att förlora frågor som är viktiga för dem. Dessa frågor, står det i annonsen, inkluderar liv, äktenskap, religionsfrihet och rätten att bära vapen. Annonsen antyder att Trump skulle nominera mer liberala domare.
Cruz står dock fast vid sina uttalanden.
"Sanningen är viktig. Man kan inte bara skrika ut lögnare när någon visar Donald Trumps verkliga åsikter, eller heller Marco Rubios", sade Cruz till journalister. "Jag kommer fortsätta att fokusera på sakinnehållet och sanningen"."Folket i South Carolina vill ha en principfast konservativ som de kan lita på", sade Cruz till reportrar innan han påbörjade ett presidentvals möte.