Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Sanna Törnemans fantombild från smala gränd Publiceras av Holmer den sjätte mars. Konstärinnan Birgitta Wennerling förhörs första gången på svenska ambassaden i Rom torsdagen den tolfte mars. Hon medger att hon sett fantombilden innan hon gör sina alster.
Hennes teckningar påminner mycket om fantombilden och detta gör det sannolikt att hennes minnesbild påverkats av av denna. I synnerhet som BW enligt egen utsago ser den okände mannen hon avbildar i ett par sekunder utanför Grandbiografen, strax innan "Bröderna Mozart" tar sin början.
BW skriver följande i sitt brev till Polisen 860320 som finns återgivet på Remstams blogg:
"Jag såg den första bilden som publicerades i tidn på amb i ROM. Den sade mig ingenting. Det var därefter jag började, via teckningarna, att försöka minnas".
Signalementet på mannen som BW lämnar vid första förhöret är intressant : "beskriver mannen som icke-kurd, spänd, sjukt stirrande blick, smal, något över 175cm lång, mörk med blek hy samt djupt liggande ögon" . Pekar inte direkt mot Eugene De Kock som ska vara en klart större gubbe.
Både med Christer Pettersson och Viktor Gunnarsson ser BW stora likheter och enligt vad hon själv säger mycket som stämmer utseendemässigt. På mig gör hon intrycket av ett vittne som verkligen vill göra sitt bästa och att hon sett en ångestladdad man utanför Grand vid 2115 råder det för mig inget tvivel om.
Problemet blir hur du tänjer hennes vittnesmål extremt för att det ska passa in i teorin om EDK som Olof Palmes baneman. Att BW efter ett decennium skulle känna igen GM efter att ha se denne under bara under ett par sekunder vill du förklara det hon har drag av autism, ett påstående som inte behöver kommenteras.
BW har sett en person med ångestfylld blick under ett par sekunder, utanför Grand, två timmar innan paret Palme börjar sin oplanerade promenad hem mot Västerlånggatan. Finns inget som styrker att han skjutit OP eller förföljt paret Palme. Inget som kopplar honom vare sig till gamla stan , tunnelbanefärden eller mordplatsen.
Det finns andra observationer runt Grand som objektivt är intressantare. Före filmen ser Skandiaanställde Hubert Falk under minst tio minuter en "asketisk hurtbulle" som rör sig utanför biografen på ett sätt som får HF att höja på ögonbrynen och anmäla händelsen.
Efter "Bröderna Mozart" finns Lars-Erik Eriksson som ser en person som ger honom kalla kårar och får honom att stänga bildörrarna, iakttagelsen görs över en minst en kvart.
Sedan har vi de i rättegångarna bortdribblade , enligt min åsikt, allra bästa vittnena från Grand Anette Korhonen och Margareta Storhöök.. Den sistnämnda kvinnan ser en obehagligt stirrande man under tre minuter på en fyra-fem meters håll i god belysning. De anmäler vad de sett till polisen dagarna efter MOP.
När du fokuserar på en iakttagelse som sker under ett par sekunder och ignorerar de som gjorts under minuter och bättre betingelser så gör du samma misstag som PU i CP-rättegångarna. Det blir viktigare att bevisa den egna teorin än att söka sanningen så långt det nu är möjligt.
Det är sannolikt en eller flera personer som det rör sig om. Det enda vittnesmål som är intressant i sammanhaget är om vittnesiakttagelser utanför biografen Grand stämmer överens med Lisbet Palmes beskrivning av gärningsmannen, annars saknar det ju värde. Varför skulle annars en person utanför biografen Grand, vara intressant när det gäller Palmemordet?
Och i det här fallet är det ju så att BW:s beskrivning av den man hon reagerade på utanför Grand och LP:s beskrivning av Grandmannen, respektive gärningsmannen stämmer överens på alla punkter. Det är därför utredarna tar fasta på just Wennerlings vittnesmål. Och i det fallet stämmer beskrivningen bättre in på EDK än Pettersson. Och beskrivningen LP och BW avlämnade är före Christer Pettersson kommer in i bilden överhuvudtaget. Båda uppger tex ljus blick och raka ögonbryn. Wennerling målade sin teckning med blå ögon. Pettersson hade mörkt bruna ögon och definitivt inte raka ögonbryn, i motsats till EDK som har raka ögonbryn och ljusa blågrå melerade ögon. Båda uppger också att personen har extremt stirrande blick. EDK har en ögonsjukdom som är omvittnat ger han den här uppspärrande stirrande blicken. Dessutom använde han linser som förstärker intrycket. Anser du då att jag pressar in honom då för att få honom att stämma? Jag redovisar ju bara ren fakta som jag tagit fasta på.
Lägg därtill att BW har tecknat ett uppseendeväckande porträttlik teckning på EDK efter hennes minnebild på den mannen hon noterade utanför biografen Grand. Och det är jag ju inte på något sätt ensam om att se, även om jag var den förste som upptäckte det. Och om den saken var de erfarna utredarna på PU rörande överens. Och du menar då att det bara skulle vara en slump? Det är faktiskt inte särskilt sannolikt. Den som inte ser den slående likheten i teckningen med EDK. Ja det beror nog på att denne har en annan agenda och ser teckningen, som fan läser bibeln.
Att någon kan avporträttera en person efter att bara sett denne ett par sekunder, så är det fullt möjligt för personer som har fotografiskt minne som är kopplat till en form av autistiska drag. Men märk väl inte som ett funktionshinder utan som en fantastisk specifik funktionstalang utöver det vanliga. Och det är inte alls så ovanlig fantastisk egenskap bland duktiga konstnärer. Och det har inget med autistiskt handikapp att göra. Så var vänlig och skilj på det.
Jag har personligen träffat BW och jag redogör också för det i ett helt kapitel i boken ”Olof Palme och Sydafrika”. Hon berättade för mig att, det räcker med att hon sett en person ett kort ögonblick för att hon skulle kunna teckna av denne, med tillägget, som jag reagerat starkt över. Hon är en fantastisk konstnär och porträttmålare till professionen, vilket givetvis är en otrolig slump att just hon var på denna biograf denna kväll. Och hon gick ju ut ur biografen 21.00. Om det är denne person hon tecknade av som är gärningsmannen så kan väl han befinna sig tex. vid Tunnelgatan eller biografen efter 23.00.
Krusell och co ville koppla den här teckningen till att det var Christer Pettersson. Jag pratade med honom om den saken. Då säger han: ”Men tingsrätten har slagit fast att Pettersson befann sig på biografen Grand”. Ja men det var ju på eran utredning, svarade jag. Då upprepade han ”Ja men tingsrätten har slagit fast att Pettersson befann sig på biografen Grand”, ja men det var ju på eran utredning…. Och så där höll vi på ett tag. Men det var ändå trevligt att tala med Krusell, han ger ett ärligt intryck och har jobbat med det som han har trott på. Var han står idag vet jag inte.
På frågan till Birgitta Wennerling om påverkan av fantombilden svarade hon
”Om så hade varit fallet så var det inget som påverkade mig när jag tecknade bilden. Teckningarna jag gjorde var utifrån min egen minnesbild, precis som jag uppfattade honom och ingenting annat”.
För den skull kan det funnits en undermedveten påverkan. Men i det här fallet är jag tveksam på att så har skett.
Birgitta Wennerling förhörs ett flertal gånger. Den första gången den 11/3 på ambassaden i Rom. Uppgifterna förmedlades av ambassadör Lejonhuvud och skrivs ut av SÄK den 12/3.
Så här står det i deras PM.
Wennerling beskriver mannen som ngt över 175. Hon berättade följande för Lejonhuvud: ”Den bild ”identitet” som publiceras stämmer inte (konstig näsa bla)”. Bilden hon syftar på är fantombilden.
Hon förhörs sedan per telefon den 2/4 uppger då 175-180 cm uppskattad längd på den man hon noterade på Grand.
Den 24/4 förhörs hon på plats utanför biografen Grand, som spelas in. Då upptäcker hon att platsen där han stod lutar neråt.
Förhörsledaren frågar om längden
Wennerling uppger att han var längre än sin man som är 175-176 . Hennes man stod snett framför den mannen hon observerade.
F. Omkring 180.
W. Jag skulle tro det, men när jag ser på trottoaren så ser jag att den lutar ganska kraftigt.
F. Så han bör varit över 180, men inte över 186-187.
W. Jag tror inte det, Nu när jag tänker, då jag satt och funderade i Rom så tänkte jag att han kanske var 5 cm längre, 180 cm, men så tänkte jag att han står lite längre bort, det går ner lite här ser jag och han stäckte sig. Jag tror att det rör sig kanske däromkring, det är svårt att avgöra riktigt.
Som du ser går det inte avgöra definitiv längd. Han är längre än hennes man, ca 5 cm och han är 175-176 cm, men så ser hon att det lutar kraftigt där han stod, men så sträckte han på sig också, hur lång var han?