2016-02-14, 09:10
Medlem
Jag fixar det på 1 minut. RB trycker upp pengar och ger till de 5 fattigaste decilerna, tills det blir 2%. Sen slutar man. Varför inte de fem övre? De behöver det inte för konsumtion.

Rättvist? Vad är rättvist? Banker får socialbidrag med jämna mellanrum.
Citera
2016-02-14, 18:26
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag fixar det på 1 minut. RB trycker upp pengar och ger till de 5 fattigaste decilerna, tills det blir 2%. Sen slutar man. Varför inte de fem övre? De behöver det inte för konsumtion.

Fast bankerna brukar väl oftast inte få bidrag från den grupp i samhället som får socialbidrag. Jag har en bättre idé. Vad sägs om att trycka dessa pengar och dela ut till medelklassen. Vore trevligt att få någonting av staten för en enda gångs skull.

En ännu bättre idé är ju dock att Riksbanken slutar försöka trycka upp inflationen. Deras uppgift är att bibehålla ett stabilt penningvärde, det är i alla fall vad lagen säger.

Personligen undrar jag vad de ska hitta på när den aktuella högkonjunktur som förmodas pågå övergår i en lågkonjunktur. De kör redan på full gas nu, i en högkonjunktur. Utlåningsräntan hamnar ju snart på 0,25% om jag inte missuppfattat saken. Riksbanken delar ut pengar nästan gratis medan fastighetspriserna fortsätter stiga. Stora aktörer skulle kunna göra en god affär genom att låna mycket stora belopp och köpa fastigheter och sen bara titta på när pengarna rullar in. Det enda som hindrar sådana affärer är nog att risken börjar bli hög, man räknar med en fastighetskrasch.
Citera
2016-02-14, 20:48
Medlem
– Ring upp den där tomten som är vd på ICA och säg att om han inte tar ut ockerpriser nästa månad skickar jag Säpo på honom. Det handlar om NATIONENS FRAMTID, skrek Stefan Ingves så att saliven yrde.

http://www.svd.se/valkommen-till-finanskrisen-30/om/riksbankens-minusranta

Läsvärd artikel.
Citera
2016-02-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
– Ring upp den där tomten som är vd på ICA och säg att om han inte tar ut ockerpriser nästa månad skickar jag Säpo på honom. Det handlar om NATIONENS FRAMTID, skrek Stefan Ingves så att saliven yrde.

http://www.svd.se/valkommen-till-finanskrisen-30/om/riksbankens-minusranta

Läsvärd artikel.
Ur artikeln:
Citat:
Riktigt så där går det förstås inte till på Riksbanken.
Citera
2016-02-14, 21:01
Medlem
Citat:
Kan du beskriva:
a) transaktionerna du tänker dig?
b) vad som tillkommer för poster på tillgångssidan och skuldsidan i Riksbankens balansräkning?

Citat:
Bankerna plundras reguljärt av staten. Vad är det för socialbidrag du har sett att dom får med jämna mellanrum?
Citera
2016-02-14, 21:25
Medlem
Ska tydligen gå ett program 22.00 på SVT om nationalekonomi, statsskuld och lån om jag förstod det rätt. Kanske intressant se för folk
Citera
2016-02-14, 21:30
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Ska tydligen gå ett program 22.00 på SVT om nationalekonomi, statsskuld och lån om jag förstod det rätt. Kanske intressant se för folk
Dokument utifrån ja.
Citera
2016-02-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Tack för tipset
Citera
2016-02-14, 22:00
Medlem
FruStormuftis avatar
Fart på konsumtionen blir det med sänkt inkomstskatt för de lägst avlönade, typ ingen skatt på månadsinkomst under 15.000, och därefter gradvis höjning.
Bostadspriserna ökar pga bostadsbrist jämte höga kostnader vid nybyggen.
Någon brydde sig inte om att bygga bostäder för alla som föddes på nittiotalet och som behöver bostad nu, och då blir det så här galet på bostadsmarknaden och i samhället.
Citera
2016-02-15, 07:15
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Fart på konsumtionen blir det med sänkt inkomstskatt för de lägst avlönade, typ ingen skatt på månadsinkomst under 15.000, och därefter gradvis höjning.
Bostadspriserna ökar pga bostadsbrist jämte höga kostnader vid nybyggen.
Någon brydde sig inte om att bygga bostäder för alla som föddes på nittiotalet och som behöver bostad nu, och då blir det så här galet på bostadsmarknaden och i samhället.
Vad skulle "fart på konsumtionen" hjälpa exakt? Alla pengar som skattas används i en annan ände, så det är inte generellt varken inflationsdrivande eller dämpande. Däremot är det ju bättre och mer moraliskt om människor själva i högre grad får prioritera hur de vill att deras pengar skall användas, så att deras värderingar är det som speglas på marknaden och inte kommunalrådet som vill bygga nya ishallar och passar på att hjälpa sin kompis som har byggfirma lite grann...
Citera
2016-02-15, 07:18
Medlem
Tips till ingves:

Lägg in ökningen av M3 ( alternativt tillgångspriser ) i inflationskalkylen och vips så har du din inflation, kanske med råge dessutom.... ( 10-15% årligen.... )
Citera
2016-02-15, 07:46
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Personligen undrar jag vad de ska hitta på när den aktuella högkonjunktur som förmodas pågå övergår i en lågkonjunktur. De kör redan på full gas nu, i en högkonjunktur. Utlåningsräntan hamnar ju snart på 0,25% om jag inte missuppfattat saken. Riksbanken delar ut pengar nästan gratis medan fastighetspriserna fortsätter stiga. Stora aktörer skulle kunna göra en god affär genom att låna mycket stora belopp och köpa fastigheter och sen bara titta på när pengarna rullar in. Det enda som hindrar sådana affärer är nog att risken börjar bli hög, man räknar med en fastighetskrasch.
Ja, det är ju rent fantastiskt att "inflationen" (KPI...) inte mäter bostadsprisförändringar, när det är här en stor del av alla nyskapade pengar hamnar med tanke på dagens system. Inflationen på andra varor kommer troligtvis när marknaden omvärderar hur riskabel bostadsmarknaden blivit och man börjar realisera vinster för att spendera det på annat. Just nu är bostäder och dess lånesystem ganska frikopplat från övrig ekonomi och påverkar mest på marginalen, för alla måste ju bo någonstans och den som säljer sitt boende med fantastiska inflationsdrivna vinster får oftast ändå lägga lika mycket och lite till på nästa boende, för att inte räkna med alla transaktionsskatter. Det är därför man i praktiken måste "hoppa på tåget och göra bostadskarriär" enligt många, eftersom kopplingen mellan realekonomi och bostadspriser är så tunn.

I dagsläget är det nog få som "cashar in" och nyttjar sina boendevinster till annat än ett nytt dyrare boende. Jag är nog personligheten som troligtvis skulle kunna casha in, då mitt boende inte är mitt livskall som för så många andra, men jag är också snål som en varg och skulle nog mest bli eremit om jag flyttade, så vi som har sådana psykiska störningar påverkar inte KPI så mycket...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in