2016-02-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Han verkar okej den där Hurtig. Han blundar inte för sanningen i det här fallet.

Han kommer med en hög prislapp och är väl medveten om att han drar till sig medias intresse. Därmed PR för sig själv som advokat.

Han har redan gått ut och riskminimerat genom säga att sannolikheten att få PT är ytterst liten.
2016-02-13, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har inte förstått att oavsett vilket motiv, så är detta ett brott enligt domskälen som ger livstids fängelse. Det har både tingsrätten och hovrätten kommit fram till när det gått igenom lagtexten.

Om du tänkte till så förstår du, att om det nu skulle visa sig att motivet inte var sexuellt, enligt psykiatrins avgränsningar om vad som är sexuellt så landar du ändå på att det är en vidrig gärning. Att döda en för gärningsmannen okänd 17 årig flicka som är på väg hem från sitt arbete en vanlig arbetsdag i Sverige kan inte försvaras med ett mer eller mindre vidrigt motiv. Motivet minskar inte på brottsoffrets dödsångest och lidande. Motivet minskar inte heller den förlust de anhöriga har lidit.

Det finns hur mycket som helst skrivet om att man får inte grotta ner sig för mycket på motiv, när det är på gärningar en brottsling ska dömas. Det är en fara för rättssäkerheten om man börjar ta bort fokus från gärningarna!
Som du säger står motivet tillbaka mot den tekniska bevisningen för domslut - men det är fastslaget att det är sexuellt motiv och utifrån detta (dvs icke penetrering samt hur mordet ser ut med strypning, hängning, snara och tejp) så har Långström gett sitt expertutlåtande utifrån vetenskap.
Saken är väl den att det är alternativteoretikerna som bortförklarar NBs skuld och andra som förkastar den form av sexuellt motiv som det högst troligt är (starka markörer på sexualsadism) som gör att motiv gång efter annan kommer upp tråden.

Det är sexuellt motiv utifrån vedertagna definitioner - personligen tycker jag att Långström kunde varit ännu mer tydlig och mer konkret.. Likt det här expertutlåtandet från psykolog då en 8-årig pojke återfanns med mängder med silvertejp runt huvudet och allt annat han utsattes för - även om de talar om identiskt samma sak:

Citat:
A psychologist testified Thursday that Gregory Scott Smith's kidnap, rape and murder of 8-year-old Paul Bailly of Northridge had all the earmarks of premeditated sexual sadism.

Hatcher testified that such killers have told him that they kidnap young boys and girls to act out violent sexual fantasies that may leave the victims dead.

"They'll say that whatever happens to this person as a result of this is not really as important to them as the fulfillment of their fantasy," Hatcher testified.

Hatcher testified that such criminals often use handcuffs and duct-tape gags.

After shown the duct-tape gag that the coroner had to cut from around Paul's face, Hatcher testified, "The individual who applies this type of binding is very, very focused upon the realization of this fantasy, to the exclusion of any possibility of discomfort or death to this victim."
If the victim dies, "this is a significant inconvenience, that's how they characterize it," he said.
http://articles.latimes.com/1991-12-20/local/me-571_1_penalty-trial
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 15:28.
2016-02-13, 15:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kommer med en hög prislapp och är väl medveten om att han drar till sig medias intresse. Därmed PR för sig själv som advokat.

Han har redan gått ut och riskminimerat genom säga att sannolikheten att få PT är ytterst liten.
Han har samma prislapp som alla andra brottsmålsadvokater, per timme.
2016-02-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har inte förstått att oavsett vilket motiv, så är detta ett brott enligt domskälen som ger livstids fängelse. Det har både tingsrätten och hovrätten kommit fram till när det gått igenom lagtexten.

Om du tänkte till så förstår du, att om det nu skulle visa sig att motivet inte var sexuellt, enligt psykiatrins avgränsningar om vad som är sexuellt så landar du ändå på att det är en vidrig gärning. Att döda en för gärningsmannen okänd 17 årig flicka som är på väg hem från sitt arbete en vanlig arbetsdag i Sverige kan inte försvaras med ett mer eller mindre vidrigt motiv. Motivet minskar inte på brottsoffrets dödsångest och lidande. Motivet minskar inte heller den förlust de anhöriga har lidit.

Det finns hur mycket som helst skrivet om att man får inte grotta ner sig för mycket på motiv, när det är på gärningar en brottsling ska dömas. Det är en fara för rättssäkerheten om man börjar ta bort fokus från gärningarna!

Har jag sagt att det inte är en vidrig gärning? Har jag sagt att motivet minskar anhörigas förlust?
Inget av det har jag påstått. Har inte heller påstått att NB är oskyldig, eller att han inte ska ha livstids fängelse. Däremot undrar jag vad mer man har "bestämt som sanning" när man bestämt sig för att motivet är sexuellt, utan att det på ngt sätt är bevisat.
2016-02-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han har samma prislapp som alla andra brottsmålsadvokater, per timme.

Jag använde hans egna ord.
2016-02-13, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är alltid chill, eftersom härskarteknik mm osv ej biter på mig. Antingen är jag för korkad för att eggas upp eller också är jag för smart. Välj själv

Vill inte ha någon regelrätt debatt med dig heller, då debattunderlag verkar saknas. För nu verkar du ta avstånd istället för att ge ett argument till varför du vill placera Sexualmotiv i periferin genom att beteckna det som förtecken?
Det kanske ser otrevligt ut när jag bemöter dig såhär, men jag är som sådan att jag vill se argumentation baserat på fakta kring din faktiskt ganska chockerande inställning. Du får jobba lite på att faktiskt sälja vad du anför.

Lägg sadism med dess upplevda innebörd åt sidan, för det är inget jag lyft fram ens. Liksom dig, är jag inte speciellt fascinerad av fåtöljdiagnoser jag heller.
Men jag skulle vilja se ditt resonemang till varför du inte tror på att motivet varit av sexuell natur?

Nä, vet du, jag menade inte juridisk praxis eller prejudikatspotential i den meningen vid jämförelse mellan hur Ida-fallet såg ut då, med icke-aktuell RPU ens för den GM då det begav sig.
Tror inte något av fallen kommer få PT.
Jag menade att om inte ens resonemanget fanns kring Ida´s mördare, så lär det knappast uppstå kring Lisa´s mördare.
Nu gjorde väl dock RR en annan bedömning kring KA, men det var alltså tvunget att dras så långt även för en nästintill uppenbart sinnessjuk mördare. Var hamnar då Nerijus? Jag vet svaret redan, och det visste jag redan då.

Av olika anledningar, svarar jag inte på PM på denna sajt annat än till moderatorer, och det kan jag bara beklaga utifall du faktiskt kan lägga fram argument (vilket jag tror du kan)?

Kram på dig.

Det fetade understrukna, är definitivt något att ta till sig, såvida man valt att vara öppen i sitt sinne. Det, ihop med vad som anförs ovan, är argumentation som iaf jag tycker att den borde se ut.
Men jag ger mig inte på att värdera den.

Bra att du avstår att värdera en fetichm. Blir aldrig bra det serru.

Nu blir jag liksom tagen på sängen här.

Med tanke på ditt spridda svar skulle jag kunna välja att citera eller PM:a vad som, du tar liksom upp allt och lite till. Men det du egentligen vill ha svar på är varför jag inte tror detta är en sadist. En sexualsadist.

Det blir svårt det för mig, jättesvårt. Jag kan min psykologi och tycker ofta det psykologiska begreppet missbrukas i vardagen i denna tråd o s v. och då ber du mig missbruka öppet. Jag måste tyvärr avstå. Så du kan på så vis känna vinst. Om det nu ens var en tävlan.

Vad jag däremot kan säga är att all info du får, antingen via nekrofili eller sadism, är ungefär av samman inkompetens. Man bygger ett pussel med två bitar fastän pusslet har tusen bitar.

Jag har inte ens fyra bitar. Inte du heller. Blottat kön och blottade bröst har vi. Så där följer jag skälen som HR gav. Inte mycket det gällande motivbilden. Samma gäller mitt svar., inte mycket det heller. Skyll dig själv du, "svarar inte på PM " står det i signaturen. Den glidningen halkar jag vidare på

Kramar tillbaka.
Senast redigerad av LKVN 2016-02-13 kl. 16:04.
2016-02-13, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Eftersom du skrattar och idiotförklarar alla som inte håller med dig, tala om vilka bevis det finns för att det var ett sexuellt motiv.
Att han dragit ner byxor och upp tröjan talar väl för det. Det i kombination med det tidigare spermaskvättandet i byggnaden förstärker ju den bilden.
2016-02-13, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Har jag sagt att det inte är en vidrig gärning? Har jag sagt att motivet minskar anhörigas förlust?
Inget av det har jag påstått. Har inte heller påstått att NB är oskyldig, eller att han inte ska ha livstids fängelse. Däremot undrar jag vad mer man har "bestämt som sanning" när man bestämt sig för att motivet är sexuellt, utan att det på ngt sätt är bevisat.
Oavsett inledande mening så har du inte gjort nåt annat än ifrågasatt allt och tjatat om plantering.
Adriana som nog fick "bad vibes" och angav honom och att det inte inte var sant att det inte fanns DNA från annan person.. Finns det nån del du inte tvivlat på?
2016-02-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Behöver du verkligen få höra det? Hela sättet Lisas mördades på skriker sexualsadistiskt.

Vad är din åsikt? Om du utgår från att NB mördat Lisa? Vad var hans motiv?

Jag vet faktiskt inte, det är det bara mördaren som gör. Det kan förutom ett sexuellt motiv vara sadism, ilska, svartsjuka, hat, psykisk sjukdom.. Kanske fler saker i kombination...
Upphängningen är enligt min åsikt tecken på sadism, maktbegär.. GM har liksom hängt upp sitt offer likt en jägare sitt byte... Fy fan!
2016-02-13, 15:47
Medlem
Citat:

OK. Bra att du förtydligade. Det framgår av domen att hovrätten ser på motivet som sexuellt. De flesta av oss köper det som hovrätten kommer fram till, efter Långströms förklaring.

Men. Om det nu skulle visa sig att motivet inte var sexuellt, så spelar det ingen roll i sak, för ett prövningstillstånd. Det låter kanske sensationellt att man som advokat i samtal med klienten har fått fram ett annat motiv.

Kan du tänka dig att advokaten ska in med en inlaga till HD där han ber om prövningstllstånd på olika grunder. Som att det visat sig att klienten inte mördat av sexuella motiv. Det är lätt att formulera vad som inte var motivet, men sen ska det nya motivet anges!

Hur formulerar man att det fanns ett motiv till gärningarna som inte var sexuellt, och anger motivet? I syfte att visa att det inte är så illa som det framstått i domstolarna?

Vad är då motivet? Att han hatar unga kvinnor? Men älskar sin katt?
2016-02-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett inledande mening så har du inte gjort nåt annat än ifrågasatt allt och tjatat om plantering.
Adriana som nog fick "bad vibes" och angav honom och att det inte inte var sant att det inte fanns DNA från annan person.. Finns det nån del du inte tvivlat på?

Jag har inte tjatat mer än dig eller ngn annan här till att börja med 😉
Japp, det finns många delar jag inte tvivlat på, och många jag tvivlat på.

Finns det nånting du tvivlat på, eller sväljer du allt som är till GM:s nackdel?
2016-02-13, 15:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte tjatat mer än dig eller ngn annan här till att börja med 😉
Japp, det finns många delar jag inte tvivlat på, och många jag tvivlat på.
Finns det nånting du tvivlat på, eller sväljer du allt som är till GM:s nackdel?
Det är ett intressant uttalande du har: Sväljer du allt.
Nej, jag följer målet, läser FUP, lyssnar på alla ljudfiler och har en baskunskap och utifrån detta bildar jag min åsikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in