2016-02-14, 15:10
Medlem
Misse-Mojes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Ja, det var väl snarare Ebbe och Juttis som var gamla bekanta än att det skulle
ha varit HH och Åsheden.

Som Åsheden själv beskriver det (Jakten på Olof Palmes mördare, 1987), så hade varken hon själv eller Jutterström träffar Holmér före den 7 mars 1986 när de träffade honom hemma hos Ebbe Carlsson.

Nästa dag träffade hon Holmér på polishuset. "Jag fortsatte, månad eller månad att smyga in i polishuset. I början av april minskade vi antalet samtal till tre i veckan: måndag, onsdag och fredag. Framme i maj tyckte vi båda att det räckte med någon gång i veckan."
Citera
2016-02-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja det är Christina Jutterström som tar initiativet till sin hemliga uppgörelse med Hans Holmer. Förmedlas av Ebbe Carlsson hemma hos denna uppe vid Tanto.
Ann-Marie Åsheden var en lagom grå och intetsägande journalist som inte väckte någon misstänksamhet bland DNs kriminalreportrar.
En slutsats som ligger nära till hands att dra av Åsheden-historien är väl att även
de stora tidningarnas chefredaktörer var inlemmade i mörkläggningsmaskineriet
och därför valde Juttis ut Åsheden, vilken HH hur lätt som helst kunde linda kring
sitt lillfinger.
Citera
2016-02-14, 16:55
Medlem
Citat:
Under denna tid hade Hans Holmer lagt på beslag på i stort sett alla "linor" för avlyssning åt hans PKK-spår. Han behövde nog inte frukta någon avlyssning. Rykten som jag bedömer som trovärdiga säger att just HHs ensidiga satsning på avlyssning av PKK skapade friktion inom PU. Då en del uppenbart misstänkta i andra spår aldrig avlyssnades.

Visserligen men Holmer lade ändå tid på att gröa åtgärder mot avlyssning både på kontoret och hemma hos bland annat Ebbe. Såg också alltid till att han hade "pålitligt folk kring sig". Troligen mer uttryck för hans eget sinnelag mera än faktiska hot.
Citera
2016-02-14, 16:56
Medlem
Citat:
Grupperinge inte alls dum, men du behöver ha med medgivare. Dom som låter både MOP och PU rulla på som det gör och inte agerar, då de borde ha förmågan att ändra på saker och ting.

Jag brukar kalla dom riksväktarna. Kommer inte ifrån känslan att MOP skedde när det gjorde hade samband med att den främste av dessa, Tage Erlanders, frånfälle försommaren 1985. Hade Tage varit i livet hade han vänt på alla stenar och krävt in alla gamla lojaliteter för att jaga ut mördarna ur gryten.

Du har rätt i att det alltid finns de som passivt stöder utan att vara involverade.
Citera
2016-02-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I slutändan sitter man i samma politiska båt. Går båten på grund sjunker alla. Oavsett vem som var ansvarig för navigeringen på den aktuella resan.

Det yttersta beviset för denna tes är när regeringen Rheinfeldt hemligstämplade Stasilistan.
Detta ditt svar på en fråga från "OY" varför inte heller V och MP gjort något stämmer
inte med min uppfattning. V och MP satt och sitter i en liten, liten jolle bredvid och har
små möjligheter att göra sig hörda i den stora båten. Jörn Svensson (V) och Sven Anér
som miljöpartist hade stöd från sina partier, vilka dock inte har någon press som läses
av allmänheten. I nyare tid har riksdagsmannen Jan Lindholm/MP) kämpat i riksdagen
mot ett kompakt motstånd från stora båten. Reinfeldt-exemplet gäller också bara i den
stora båten.
Citera
2016-02-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om man ska förklara dessa WT som ingående i mordet, måste man kunna förklara hur mordplatsen kunde var utsedd ett antal timmar i förväg.

Jag säger som PG Näss. Mordplatsen är en omöjlig plats. Om man utgår från att mordet var planerat en längre tid via en konspiration.

Som påpekats är flera av platserna logiska utifrån en beredskap på olika sätt som OP skulle ta sig från Bion. I det ögonblick promenaden börjar sker koncentrationen till de alternativa ställen som utsetts under väntan. Dessa skall kontrolleras och rekas.

Kanske var det så att det var tänkt att man skulle slå till i föregående korsning men att paret sneddade till andra sidan och då fick den som hade positionen där träda in.
Citera
2016-02-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
En slutsats som ligger nära till hands att dra av Åsheden-historien är väl att även
de stora tidningarnas chefredaktörer var inlemmade i mörkläggningsmaskineriet
och därför valde Juttis ut Åsheden, vilken HH hur lätt som helst kunde linda kring
sitt lillfinger.

Juttan var under vänstervågen inom journalistiken troligen informatör till IB liksom flera andra.

Hennes pappa var Kriminalinspektör.
Citera
2016-02-14, 17:43
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag har läst. Det är en helt korrekt beskrivning av mig att din "hypotes" bygger på tre ben.

Det första benet är din egen iakttagelse när du först känner igen fantombilden, sedan när CP var på tapeten var det han och slutligen var det en ökänd sydafrikan som ingen annan över huvud taget sett eller rapporterat om.

Till detta hör de här tre uppvisar mycket liten likhet sinsemellan och att du då förklarar det med en bisarr teori att CP var utsedd som syndabock redan från start och att fantombilden var till för att plantera CP som GM i LP:s sinne. Wall som du hänvisar till som referens för din biks värde säger så här om detta.

I det fallet är vi alltså överens i hur vi ser på dig både Wall och jag!

Det andra benet är ditt påstående att Arlandafilmen skulle visa denne Sydafrikan. I verkligheten finns inget annat än ert påstående. Ingen oberoende granskning har styrkt det och det finns indikation på att personerna med bandykepsar talar Svenska.

Det tredje benet är att du målar upp ett scenario kring att Sydafrika inte gillade OP:s politik i Sydafrika. Det här vet ju alla men du kan inte framföra något konkret som vare sig styrker att det fanns sådana planer på mord eller att den utpekade var kapabel och hade uppvisat ett "modus" som liknade detta. Jo visst han har gjort hemska saker men hans grillpartyn när misstänkta torterades och mördades liknar inte det minsta mordet på OP.

Att detta betyder att din hypotes är väldigt ytligt grundad i samtliga tre ben är utom alla tvivel.

Det intressanta är då hur du agerar kring detta för att torgföra din teori.

Likt andra drömmare kryddar du din historia för att göra den mer intressant. Bland annat har du en historia hämtad från någon billig spionthriller. Enligt den har en alkoholluktande Svensk rört vid dig och därvid applicerat ett okänt gift i syfte att döda dig.

Du vill alltså på fullt allvar hävda att dessa sydafrikaner långt efter apartheids fall skulle vara kapabla och intresserade av att mörda dig och har organisation med Svenska i med kapacitet att genomföra något utan spår som inte ens KGB klarat!

Finns det någon så naiv att de köper det? Är det Erns Stavro Blofeldt och Spectre som ligger bakom?

De har en lika hejdlös historia i en egenproducerad film där du påstår att Sida och Bofors smugglat krigsmateriel till ANC. Vänta nu. Bofors med kanoner etc... Var det inte så att ANC: väpnade kamp bestod av bomber mot offentliga ställen i sydafrika överfall med lätta vapen samt ett stort antal mord på "svarta" som jobbade som infiltratöreri de grillpartyn som personen du pekar ut dömdes för. Det är heller ingen hemlighet att Moskva utbildade och beväpnade dessa väpnade grenar med hjälp av IRA. Så hur många Boforsvapen användes då?

Nej, för mig räcker det och blir över för att jag skall kunna avfärda dig!

Ursäkta min käre kombattant, trätobroder travälskare Boboslacke, men jag har inte tidigare haft tid att svara.

Nej det är inte korrekt återgivet. Du vinklar och förenklar och inte på något sätt återger det sanningsenligt.
När det gäller den person jag reflekterade över på Lord Nelson berättar jag i tydliga ordalag i boken hur det var med den saken. Jag berättar bla om hur jag blev lurad på en 20 år gammal bild på Pettersson som Expressen publicerade dagen efter att han blivit fälld i tingsrätten sommaren 1989. Jag publicerar den bilden på förlagets facebooksida, Kinnehill Publishing.

https://www.facebook.com/Kinnehill-Publishing-325423804330557/?fref=ts

Jag vill påstå att Lisbet Palme får en igenkänningseffekt på Pettersson under videokonfrontationen ca tre år efter mordet på grund av fantombilderna. Du kan läsa på facebooksidan under bilderna vad Expressen skrev vad Pettersson hade sagt när han själv hade sett fantombilden. I det fallet har jag kontaktat vittnespsykologer och kommer att uppvisa det materialet senare i vår på förlag Kinnehill Publishings hemsida. Jag hoppas det kommer att skingra en del rök.

När det gäller Arlandafilmen är det flera tunga personer i sammanhanget som pekat ut de Kock på den filmen, men endast en person som gjort det offentligt, de andra vill vara anonyma av inte helt oförståeliga skäl. Men PU har uppgifterna och det är en av anledningarna som fick dem att gå igång på det s.k Sydafrikaspåret efter att det legat i träda sedan början av 2000 talet. Det finns tydliga kännetecken som är näst intill osannolikt att det av en ren slump skulle vara en annan person.
Ytterligare ett skäl var att de reagerade starkt på den slående likheten mellan Birgitta Wennerlings teckning på biografen Grand och Eugene de Kock. Jag förmodar att de är tillräckligt kompetenta för att göra den bedömningen utifrån den fakta de har i ärendet.

När det gäller hur jag blev utsatt under den tiden jag bland annat var ensam vetandes om filmen från Arlanda och hade då en del kontakter med identifiering, hur hårddisken rasade vid flera tillfällen och om märkliga hembesök så berättade jag det för denna engelska journalist som har skrivit en bok om Palmemordet. Hade ingen aning om att han då hade en blogg och då la ut det. Det finns mycket bakom det och jag tror att författaren Gunnar Wall kommer att skriva om det framledes. Han har undersökt en del bakomvarande fakta och jag vet väl ungefär vad det handlar om i grund men det ser jag fram emot att läsa. Han är ju duktig på att forska.

Vad det gäller boken Olof Palme och Sydafrika, så är det följande innehåll det handlar om se nästa inlägg. Den är minst lika intressant som Travronden för dig, så den borde du läsa för det har du fan inte gjort.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-14 kl. 17:58.
Citera
2016-02-14, 17:44
Medlem
Flygare.Ss avatar
INNEHÅLL
Inledning. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1
Bok I
Olof Palme gör entré. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Erlanders pojk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Palme blir statsminister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Julen 72 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Palme når internationell status . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Svensk utrikespolitik var lika med Olof Palme. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Bai Bang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
”Informationsgöken”berättar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Bai Bang idag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Kampen mot apartheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Jubel över Palmes engagemang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
IUEF och ”De tre musketörerna” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
”Operation Daisy” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Craig Williamson avslöjas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Höga summor i bistånd ökade lavinartat under 80-talet . . . . . . . . . . 54
President PW Botha och ”Det totala angreppet” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Palme och ANC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kalla kriget i södra Afrika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Afrikaans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
National Party . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
ANC och Mandela - influerade av socialdemokrati . . . . . . . . . . . . . . . 60
Tidigt svenskt motstånd och kritik mot apartheid . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Apartheidrörelser i Sverige . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Väpnad kamp mot apartheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
”Church street bombing”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Våld födde våld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
FW De Klerk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Nelson Mandela fri . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Vådsamma oroligheter inför parlamentsvalet 1994 . . . . . . . . . . . . . . 74
Ghatsa Buthelezi - ”The third force” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Demokratiskt val för alla medborgare i Sydafrika. . . 79
Den 10 maj 1994 svor Mandela presidenteden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Försoningsprocessen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Året är 1999 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
TRC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Kalla kriget . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
6
Återblick till apartheideran
sprängning av ANC:s huvudkontor i London 1982 . . . . . . . . . . . . . . 87
TV-intervju med agent från sprängningen i London . . . . . . . . . . . . . . 89
”Rubicon speech” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
President PW Botha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
ANC:s högsta ledare Oliver Tambos svar på PW Bothas tal dagen
efter ”Rubicon speech ” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
ANC-galan, svensk rock mot apartheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Olof Palmes sista politiska tal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Sydafrikanska agenter i Sverige. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
”Deep search ”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
”Uppsala grupp” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Den svenske spionen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Vem är då Jan? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Heine Human . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Skickar brev till SÄPO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Granskningskommissionen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Smart desinformation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Intervju i Vrye Weekblad om mordet på Dulcie September . . . . . . 173
På flykt med sin 8 årige son i Zimbabwe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
CIA Security Branch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Täckföretag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Märkligt agerande av SÄPO-Uppsala . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Bandet som försvann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Granskningskommissionen dribblar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Felringning? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Satelite Beach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Heine Human avlider under mystiska omständigheter. . . . . . . . . . . 180
Bok II
På väg mot Sveavägen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
En bild betyder så mycket . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Fotoutställning på polishuset Kungsholmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Min egen palmeutredning drar igång . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Eugene de Kock . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Vlakplaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Förhör med Eugen de Kock, TRC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Åtal väcks mot Christer Pettersson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
”Grandmannen”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Kontakt tas med grandvittnet Birgitta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Östlund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Jämförelse mellan Lisbet Palmes och Birgittas beskrivning av
gärningsmannen och ”Grandmannen” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

Fotografiska fantombilder framställs med hjälp av experter
från Tyskland. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Arlandamännen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Humanistisk politik blir kommunistiskt angrepp. . 255
”Die groot krokodil” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Efterord. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Citera
2016-02-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Ursäkta min käre kombattant, trätobroder travälskare Boboslacke, men jag har inte tidigare haft tid att svara.

Nej det är inte korrekt återgivet. Du vinklar och förenklar och inte på något sätt återger det sanningsenligt.

Tramspelle.... förstår du inte att du är körd bland alla som är seriöst intresserade och pålästa. Du har inga argument mot sakliga invändningar som vi konstaterade redan för ett år sedan. Att du återkommer med personargument forumregelbrott och trams hjälper inte upp situationen.

Och du. KGB har blivit avslöjade å det grövsta i sina giftattentat men du vill få oss att tro att kompisar till en fängslad förbrytare i sydafrika har större resurser än de och har försökt att döda dig med ett ospårbart gift.

Att någon skulle genomföra alla det märkliga saker som du tror dig utsatt för på grund av det du publicerat är inte troligt över huvud taget. Att du inte förstår det säger också det en hel del.

Vem går på sådana skrönor som lanseras för att sälja en substanslös teori

Nej du står med byxorna nere.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-14 kl. 18:17.
Citera
2016-02-14, 18:14
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Noterar din åsikt om Jägarnisse och konstaterar att den avviker från andras.

Nisse blev väl av min sin licens efter att ha varit ute och skjutit på byn i fyllan? Märkligt nog fick han handha vapen i tjänsten. Sedan när han blev föremål för Säpos intresse som Näss uttryckte det med näring i, upptäckte Nisse att han blev övervakad och isolerad från uppdrag han tidigare haft.

En sak stämmer dock inte för mig. Du har valt en avatar som inte är för "riktiga" fallskärmsjägare. Är man FJ:s are vet man väl att det märket är ett sk kompetensmärke för de som genomgått den korta befälskurs 0231 som var öppen för alla i Försvarsmakten att genomgå. Flera karriärbefäl gick den kursen men också folk från Hemvärnet och FBU t ex. Den betyder inte att man är fullfjädrad fallskärmsjägare men var ett krav för alla befäl från andra bakgrunder för att kunna tjänstgöra på FJS och en intressekurs för andra hugade.

Någon kurs handlar det inte om. Vi var 100 som ryckte in, 60 kvar efter tre veckor och var 48 som muckade, även om en fallskärmsjägare aldrig muckar det kallas bara övningsuppehåll. 7 månader i Karlsborg och tre månader i Boden.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-14 kl. 18:18.
Citera
2016-02-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S

När det gäller hur jag blev utsatt under den tiden jag bland annat var ensam vetandes om filmen från Arlanda och hade då en del kontakter med identifiering, hur hårddisken rasade vid flera tillfällen och om märkliga hembesök så berättade jag det för denna engelska journalist som har skrivit en bok om Palmemordet. Hade ingen aning om att han då hade en blogg och då la ut det.

Är det Cottrell som avses?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in