2016-02-14, 02:50
  #46645
Medlem
Det är lite mystiskt att S går framåt i mätningen också. Sifo går på tvären mot de övriga OI som har M som vinnare och S som förlorare.
2016-02-14, 04:05
  #46646
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att folk i detta läge, med dagliga rapporter om kriminalitet, kaotiska flyktingboenden och vuxna som klassas som barn, skulle lämna SD är minst sagt konstigt.
Men SD har vänt sin politik från opposition till rövslickande. De vill regera. Men att vända andra kinden till och fjäska för M gör partiet identitetslöst.
De har mött sin stora stöttesten. Och den är att deras viktigaste ståndpunkter normaliseras och snos av andra partier. Nu är M och S plötsligt för minskad invandring. Och folk nöjer sig med det.
SD har därmed en minskad dragningskraft. De borde - i kraft av sin position - istället köra på som ett oppositionsparti, annars kommer de gå under.

Ja helt riktigt. De borde köra sitt eget spår och skicka tydligare signaler nu till folket att denna flyktingkaos kommer fortsätta så länge 7-klövern har makten, vilket det garanterat kommer göra också.

De har varit för anonyma för länge nu. Det är just nu vi behöver en ny Gustaf Vasa.

De skulle lätt gå emot 40 % på egen hand bara de körde sitt eget race och slutade slicka röv.
2016-02-14, 04:24
  #46647
Medlem
Som jag ser det är SD:s enda chans att fortsätta växa att bli radikalare. När Moderaterna och Socialdemokraterna nu stöder minskad invandring, i Ms fall ett tillfälligt totalstopp, så måste SD gå längre än så för att fortsätta sticka ut. Annars behövs inte partiet lika mycket längre.

Annars är det i och för sig inte fy skam där dom redan ligger. Jag är rätt säker på att Sifo underskattar SD och att dom har ett stöd närmare 20%. Det är i linje med vad många andra liknande partier i Europa har.
__________________
Senast redigerad av GulsomSol 2016-02-14 kl. 04:30.
2016-02-14, 06:51
  #46648
Medlem
Scrofas avatar
Är det någon som är förvånad över backandet? När hördes SD av senast egentligen? De är ju helt osynliga samtidigt som skiten träffar fläkten och i den mån man hör tongångar åt det mer restriktiva hållet gällande migrationspolitiken så kommer det från m i första hand. Vad håller de på med? Varför händer inget? SD uppfattas som passiva och detta är straffet då folk i gemen är trötta på eländet vi nu ser. Radikalisera er eller betraktas som överflödiga, ni SD-politiker som läser detta.
2016-02-14, 07:40
  #46649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
Som jag ser det är SD:s enda chans att fortsätta växa att bli radikalare. När Moderaterna och Socialdemokraterna nu stöder minskad invandring, i Ms fall ett tillfälligt totalstopp, så måste SD gå längre än så för att fortsätta sticka ut. Annars behövs inte partiet lika mycket längre.

Annars är det i och för sig inte fy skam där dom redan ligger. Jag är rätt säker på att Sifo underskattar SD och att dom har ett stöd närmare 20%. Det är i linje med vad många andra liknande partier i Europa har.


Det förslag som SD kunde lansera, och som kunde göra en avgörande skillnad mot M handlar om de som redan finns i landet.
Ett förslag med skillnad vore låsta förvar i större nedlagda industrier med typ endast billigaste spagetti till mat!
Maximal kostnad 50 kr per dag och skalle, och inga undantag från detta.

Problemet för SD är att det är bara ett halvår sedan man uteslöt en massa företrädare som förespråkade hårdare metoder.
Kanske skulle SD tag i med hårdhandskarna mot mesarna i partiet, typ Martin Kinunen och utesluta dylika?
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-02-14 kl. 07:59.
2016-02-14, 08:03
  #46650
Medlem
MeanMEs avatar
Tja, och nu dyker SD...
Utan att dra för stora växlar av en undersökning men...

Det verkar vara som jag sagt, SD har mycket svårt att förvalta invandringsfrågan och saknar den politiska mognad de behöver för att på ett vettigt sätt omsätta det politiska moment denna flyktingkris hade kunnat ge dem den putt de behövt för att komma över 25% permanent.

Vem i helvete har kommit på den idiotiska idén att man skall sitta knäpptyst genom hela flyktingkrisen och låta alla de andra partierna få inkassera den positiva reaktionen från väljarna att de var de som ordnade upp krisen?

Det måste ju ha inträffat en medicinsk sensation när hela SDs partiledning smittades av en kollektiv hjärnblödning och valde att sitta på röven genom krisen och vänta ut flodvågen. Vad fan trodde de, att Sverige skulle frivilligt lägga sig ner på sidan och dö? Det är vid tillfällen som dessa som de delar av det svenska systemet som fortfarande funkar kopplas in. Tält, och annan utrustning till tältläger har våra biståndsorganisationer köpt in och rest upp i årtionden till olika konflikthärdar runt om i världen, så var fanns problematiken trodde de?

Att SD är helt osårbara för vilka politiska beslut de än fattar eller inte fattar?

Att svenskarna inte premierar politiker som visar handlingskraft?

Att inte komma med lösningar till situationen?

Varit dags för SD att vakna länge nu och kasta ut det politiska dödkött som smider intriger på högstadienivå och har idéologiska Tingeling och Tingelo framför ögonen och ta in folk som fattar hur man för upp ett missnöjesparti till ett regeringsdugligt parti som kan leverera en statsministerkandidat. Då funkar det inte att ha de idioter till folk som fortfarande residerar i SDs ledning som får något saligt i ögonen varje gång de ser ett järnrör eller en tår i ögat när en staty av Karl XII skådas.
2016-02-14, 08:24
  #46651
Avslutad
SD backade i några OU:s i mellanvalet innan 2014 också. Jag vågar lova att SD får minst 25% 2018, inte för att det kommer att spela någon roll.
2016-02-14, 08:32
  #46652
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tja, och nu dyker SD...
Utan att dra för stora växlar av en undersökning men...

Det verkar vara som jag sagt, SD har mycket svårt att förvalta invandringsfrågan och saknar den politiska mognad de behöver för att på ett vettigt sätt omsätta det politiska moment denna flyktingkris hade kunnat ge dem den putt de behövt för att komma över 25% permanent.

Vem i helvete har kommit på den idiotiska idén att man skall sitta knäpptyst genom hela flyktingkrisen och låta alla de andra partierna få inkassera den positiva reaktionen från väljarna att de var de som ordnade upp krisen?

Det måste ju ha inträffat en medicinsk sensation när hela SDs partiledning smittades av en kollektiv hjärnblödning och valde att sitta på röven genom krisen och vänta ut flodvågen. Vad fan trodde de, att Sverige skulle frivilligt lägga sig ner på sidan och dö? Det är vid tillfällen som dessa som de delar av det svenska systemet som fortfarande funkar kopplas in. Tält, och annan utrustning till tältläger har våra biståndsorganisationer köpt in och rest upp i årtionden till olika konflikthärdar runt om i världen, så var fanns problematiken trodde de?

Att SD är helt osårbara för vilka politiska beslut de än fattar eller inte fattar?

Att svenskarna inte premierar politiker som visar handlingskraft?

Att inte komma med lösningar till situationen?

Varit dags för SD att vakna länge nu och kasta ut det politiska dödkött som smider intriger på högstadienivå och har idéologiska Tingeling och Tingelo framför ögonen och ta in folk som fattar hur man för upp ett missnöjesparti till ett regeringsdugligt parti som kan leverera en statsministerkandidat. Då funkar det inte att ha de idioter till folk som fortfarande residerar i SDs ledning som får något saligt i ögonen varje gång de ser ett järnrör eller en tår i ögat när en staty av Karl XII skådas.

Det tragikomiska är att det var en medveten strategi. SD-ledningen (Karlsson, Jomshof, Åkesson och Bieler) höll en presskonferens den 15 oktober där de sa: nu struntar vi i riksdagsarbetet och satsar i stället på att dela ut flygblad i Grekland och Turkiet som varnar flyktingar för att komma hit, samt på en kampanj för en folkomröstning om invandringen i Sverige:

SD lanserar kampanj: ”Kom inte hit”

Sverigedemokraterna ska samla in namn för en folkomröstning om invandringen och driva kampanj hemma och utomlands med budskapet: Kom inte hit!

– Ingen ska ens tänka tanken att komma hit, säger Paula Bieler, integrationspolitisk talesperson.


http://www.svd.se/live-sd-haller-extrainsatt-presskonferens

Redan på presskonferensen framstod det hela som ett töntigt och dåligt genomtänkt utspel. SD tar sin boll och går hem precis när deras profilfråga kommer upp på dagordningen. De kunde inte ha valt ett sämre tillfälle.

Om SD i stället tagit initiativet i den politiska debatten och lagt egna förslag till åtgärder hade de mycket väl kunnat ligga på över 30% nu. Ett strategiskt misstag av episk magnitud.

P.S. Videon från presskonferensen finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=hebHJS-e7zg
2016-02-14, 09:20
  #46653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Problemet för SD är att det är bara ett halvår sedan man uteslöt en massa företrädare som förespråkade hårdare metoder.
Kanske skulle SD tag i med hårdhandskarna mot mesarna i partiet, typ Martin Kinunen och utesluta dylika?


Ja kanske skulle SD vinna på om mesarna i partiet får löpa gatlopp denna gång?
Det finns mycket gott om inställsamma typer i SD.

Åkesson, Karlsson och Jomshof borde väl begripa att folk idag kräver hårda tag.
Skulle t.o.m. kunna påstå att M står för en hårdare politik än mesarna inom SD!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-02-14 kl. 09:23.
2016-02-14, 09:40
  #46654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tragikomiska är att det var en medveten strategi. SD-ledningen (Karlsson, Jomshof, Åkesson och Bieler) höll en presskonferens den 15 oktober där de sa: nu struntar vi i riksdagsarbetet och satsar i stället på att dela ut flygblad i Grekland och Turkiet som varnar flyktingar för att komma hit, samt på en kampanj för en folkomröstning om invandringen i Sverige:

SD lanserar kampanj: ”Kom inte hit”

Sverigedemokraterna ska samla in namn för en folkomröstning om invandringen och driva kampanj hemma och utomlands med budskapet: Kom inte hit!

– Ingen ska ens tänka tanken att komma hit, säger Paula Bieler, integrationspolitisk talesperson.


http://www.svd.se/live-sd-haller-extrainsatt-presskonferens

Redan på presskonferensen framstod det hela som ett töntigt och dåligt genomtänkt utspel. SD tar sin boll och går hem precis när deras profilfråga kommer upp på dagordningen. De kunde inte ha valt ett sämre tillfälle.

Om SD i stället tagit initiativet i den politiska debatten och lagt egna förslag till åtgärder hade de mycket väl kunnat ligga på över 30% nu. Ett strategiskt misstag av episk magnitud.

P.S. Videon från presskonferensen finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=hebHJS-e7zg
Så var det förstås inte. Du "tolkar" en medveten vantolkning från MSM (dvs samma anti-SD propaganda som vanligt). Allt som sägs och skrivs om SD handlar om att vantolka och misskreditera. Då SD inte har några vänner bland den köpta eliten är det vantolkningen som har tolkningsföreträde, och den bild som dessvärre den stora oupplysta massan har av SD. Trots detta ligger SD på 25% är, vilket får ses som en bedrift. Och SD kunde förstås, som alla partier, sköta sin marknadsföring bättre.

Att Moderaterna står för invandringsrestriktivitet är utmärkt och tar de några mellanvalsröster från S och de andra allianspartierna är det bra. Till slut är det dock upp till bevis, kanske redan i vår. Levererar men inte när det krävs, är man ju stekt.

Däremot tycker jag att moderaterna borde berätta hur de ska gå till väga att genomdriva sin politik utan SDs hjälp, samt att det är märkligt att samma människor som så stor stor iver satte Sverige i skiten nu eventuellt ska få förtroendet att föra en fundamentalt annorlunda politik. Förtjänar M våra röster? Inte min i alla fall, aldrig någonsin.
2016-02-14, 09:49
  #46655
Medlem
Håller med om vad som nämnts här, det har varit ganska torftigt från SD från sistone, framförallt ett jäkla lismande gentemot Moderaterna. Man säger att man kan tänka sig stödja en alliansbudget, så det innebär att man rakt av kan tänka sig att köpa marknadshyror och införandet av slavlöner?? Även om man kan förstå att läget är tufft så behövs det lite mer ryggrad, kör hårt på att M bara vill ha en "paus" och fortfarande sitter och gullar med galningarna i C. Ta inspiration från Amerika, tänk gräsrot och kanalisera på etablissemangföraktet och storstadsmaktkoncentrationen.


Samtiden är sannerligen patetisk. Lyssnade på bostadsministern igår på Ekots lördagsintervju, ett jäkla dribblande med olika teknikaliteter hit och dit. Varför ens överhuvudtaget anstränga sig när nya 100.000 asylanter står för dörren. Varför föreslår man inte reformering av asylrätten (för eller senare kommer vi antagligen hamna där ändå). Instiftad i en helt annan tid. Låt allt gå via UNHCR som screenar och utser riktiga flyktingar, så att sjuklingar och gamlingar också kan få chansen. Kommer man ändå till gränsen får man snällt vända tillbaka och ställa sig i kö. Respektive parti kan göra det till en stående valfråga, vilken kvot man önskar ta.

Sen till sist, Sifo hemtelefoner! Tro fan det finns bias gentemot S.
2016-02-14, 09:50
  #46656
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tragikomiska är att det var en medveten strategi. SD-ledningen (Karlsson, Jomshof, Åkesson och Bieler) höll en presskonferens den 15 oktober där de sa: nu struntar vi i riksdagsarbetet och satsar i stället på att dela ut flygblad i Grekland och Turkiet som varnar flyktingar för att komma hit, samt på en kampanj för en folkomröstning om invandringen i Sverige:

SD lanserar kampanj: ”Kom inte hit”

Sverigedemokraterna ska samla in namn för en folkomröstning om invandringen och driva kampanj hemma och utomlands med budskapet: Kom inte hit!

– Ingen ska ens tänka tanken att komma hit, säger Paula Bieler, integrationspolitisk talesperson.


http://www.svd.se/live-sd-haller-extrainsatt-presskonferens

Redan på presskonferensen framstod det hela som ett töntigt och dåligt genomtänkt utspel. SD tar sin boll och går hem precis när deras profilfråga kommer upp på dagordningen. De kunde inte ha valt ett sämre tillfälle.

Om SD i stället tagit initiativet i den politiska debatten och lagt egna förslag till åtgärder hade de mycket väl kunnat ligga på över 30% nu. Ett strategiskt misstag av episk magnitud.

P.S. Videon från presskonferensen finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=hebHJS-e7zg
Joo, jag vet.
Det är så jävla otaktiskt korkat att det saknar motstycke.

Motsvarande inom idrott skulle ju vara att det är match om slutspel i ishockey och vinst krävs, sista perioden 2-2 och då byter man ut förstemålvakten och rullar vidare på fyra kedjor istället för att toppa laget på tre och gå för vinst.

Men det är folk som tror på sagor och fantasier som fattat dessa beslut. Man har inte fattat att folket vill ha ner invandringen, och är SD drivande nog för att jaga på ett sådant beslut må deras misstag vara hänt. Det kan man stå ut med bara invandringen fås under kontroll. Men när nu andra partier tar över och löser invandringsproblematiken försvinner SDs osårbarhet för opinionssvängningar.

Denna tystnad och passivitet kan ha varit SDs största taktiska misstag någonsin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in