2016-02-13, 22:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
En man som överfaller en kvinna knuffar inte till henne.
Gå till dig själv. Så hade inte du gjort om du skulle mörda någon. Du fäller bytet hårt eller inte alls.
Du separerar också tillhörigheter i spridda och tappade. Varför?
Vilka spridda delar? Det hittas en handske rakt fram i ladan vilket Lisa kan ha tappat då hon försöker komma loss. I detta skede kan hon ha fallit om han greppar efter henne. Nästa ställe är innanför dörren till stalldelen (örhängen) dit hon lär passera för att komma till mjölkrummet. Hård fysisk hantering och grepp är säkert anledningen att de ramlar av - alternativt uppstår en kamp.
2016-02-13, 22:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Ursäkta om detta diskuterats tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
...Jag ser inga bevis som stödjer teorin om tillfällig dumpning. Det motsägs tvärtom bl.a. av det faktum att kroppen var så hårt inpressad i ett skåp att det krävdes fyra personers gemensamma styrka för att få ut den. Det hade blivit svettigt värre för NB under andra etappen...

Detta får mig att fundera över likstelhet. Är det den som gör att det är så svårt att få ut kroppen? Borde den inte i så fall ha släppt, om kroppen varit där fem dygn? Jag bara undrar.
2016-02-13, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Detta får mig att fundera över likstelhet. Är det den som gör att det är så svårt att få ut kroppen? Borde den inte ha släppt om kroppen varit där fem dygn? Jag bara undrar.
Det handlar inte om svårighet att fysiskt få ut henne - det handlar om att inte dra så att varken kroppen eller kläder skadas. Det är med andra ord varsamhet det handlar om till skillnad när aset tryckte in henne. Två vitt skilda ting.
2016-02-13, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka spridda delar? Det hittas en handske rakt fram i ladan vilket Lisa kan ha tappat då hon försöker komma loss. I detta skede kan hon ha fallit om han greppar efter henne. Nästa ställe är innanför dörren till stalldelen (örhängen) dit hon lär passera för att komma till mjölkrummet. Hård fysisk hantering och grepp är säkert anledningen att de ramlar av - alternativt uppstår en kamp.

Men nu är du ju så klok att du faktiskt kan se att de lika gärna som ett kvitto kan ha spridits i efterhand. De är alltså inte bevis om någonting.

Antag att de har spridits i efterhand. Tror du lika mycket på ett anfall i ladan då?
2016-02-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om NB gjorde Lisa försvarslös där hon tappade örhängena och knöt ett snöre runt hennes hals, och andra änden av snöret satt i röret, måste snöret ha varit 50 m långt.
Har inte skrivit att så va fallet, du gör dig omöjlig att resonera med. Jag skrev att snöret längd var det runt halsen pluss de bitar som låg på golvet nedanför röret, uppskattning 1.5 m. Runt halsen, glidlåsningen och då blir det två ändar från halsen för honom att hålla i som han , när han kom till röret, fäste upp.
2016-02-13, 22:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Men nu är du ju så klok att du faktiskt kan se att de lika gärna som ett kvitto kan ha spridits i efterhand. De är alltså inte bevis om någonting.
Antag att de har spridits i efterhand. Tror du lika mycket på ett anfall i ladan då?
Vad du yrar om vet jag inte och platsen som är den viktiga är brottsplatsen dvs mjölkrummet - det andra indikerar ett hypotetiskt förlopp med tanke på placering.

Och nej.
Jag tror givetvis inte att de är placerade.
Och ja.
Jag tror på ett överfall i ladan.
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 22:28.
2016-02-13, 22:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Detta får mig att fundera över likstelhet. Är det den som gör att det är så svårt att få ut kroppen? Borde den inte i så fall ha släppt, om kroppen varit där fem dygn? Jag bara undrar.
Jo, den släpper normalt inom ett dygn.
2016-02-13, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, den släpper normalt inom ett dygn.
Inom timmar.
2016-02-13, 22:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Har inte skrivit att så va fallet, du gör dig omöjlig att resonera med. Jag skrev att snöret längd var det runt halsen pluss de bitar som låg på golvet nedanför röret, uppskattning 1.5 m. Runt halsen, glidlåsningen och då blir det två ändar från halsen för honom att hålla i som han , när han kom till röret, fäste upp.
Men du sa att snöret satt i röret och att det användes för att göra Lisa försvarslös vid överfallet. Om överfallet skedde där hon tappade örhängen var snöret 50 meter långt. Om hon överfölls närmare röret, hur kom hon dit?
2016-02-13, 22:30
Bannlyst
Citat:

Har läst någonstans att hon satt felställd. Då kan det bli svårt. Alltså hennes knä ska ha varit på golvet i skåpet.
2016-02-13, 22:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inom timmar.
Ett dygn består av timmar. https://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/
Citat:
Likstelhet utvecklas under de första 12 timmarna, är som kraftigast under de kommande 12 timmarna och avtar under nästa 12-timmarsperiod.
Rättar mig själv, 1,5 dygn. Efter fem dygn ska den definitivt ha släppt.
2016-02-13, 22:34
Medlem
Citat:
Men du sa att snöret satt i röret och att det användes för att göra Lisa försvarslös vid överfallet. Om överfallet skedde där hon tappade örhängen var snöret 50 meter långt. Om hon överfölls närmare röret, hur kom hon dit?
Då får jag be dig länka till detta påstående. Striden började troligast före eller där örhänget i ladan blev funnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in