Citat:
Vi hade garanterat suttit och diskuterat ändå eftersom det då hade skyllts på kontaminering eller plantering som är fallet med övriga DNA spår.
Citat:
Hur mycket rättssäkerheten får kosta går inte att svara på. Varje fall är unikt och man måste avgöra från fall till fall hur mycket utredningsåtgärder som är rimligt både till hänsyn av kostnad och tid.
Det viktiga här är att förvaret är delaktigt för att undvika ensidighet.
Det är en aspekt som jag tycker är intressant för samtidigt som IR i TR och HR antyder att utredningen varit ensidig så har hon inte krävt mer åtgärder eller haft synpunkter innan rättegången.
Citat:
Vi har olika åsikt. Jag anser utredningen är enahanda, dåligt genomförd, delvis pga en slask på 5000 och fortfarande så många frågetecken och där med ofullständig. Rättssäkerheten är åsidosatt, kanske pga att man välvilligt trodde man gjorde allmänheten en tjänst genom att kapa kostnader (även om jag snarare tror att det är det egna skinnet och budgeten man är orolig för i så fall), men i min värld spelar det ingen roll. Det är grader i helvetet och som jag likt en skiva med hack i så påpekar jag än en gång att man brukar säga att vägen till helvetet är asfalterad med goda intentioner.
Här har vi olika åsikt helt klart. Utredningen är mycket omfattande och väl genomförd. Det är något som expertisen håller med om. Man vet att en utredning är väl genomförd när en advokat som Silbersky och personer som GW Persson som i princip byggt hela sin karriärer på att trasha polisen och åklagarmyndigheterna anser att det är en mycket väl genomför utredning.
Att du som lekman sitter och anser att utredningen är bristfällig och ensidig ger jag inget alls för när expertisen säger precis tvärt emot och samtidigt som min egen uppfattning är att det är en mycket omfattande och väl genomförd utredning.
Citat:
Och jag är helt övertygad om att NB är GM och att domen är korrekt.
Jag ser inget alls som talar för en skandal, hade bevisningen varit bristfällig och mest bestått av vittnesmål så vore det en sak. Men att tro på planterad dna är inte rimligt. Teoretiskt möjligt så klart men med inte ett enda dokumenterat fall så får det nog ses som något extremt osannolikt.