2016-02-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du talar emot dig själv. Med en sista spik i kistan så hade vi inte suttit här och argumenterat fortfarande.
Vi hade garanterat suttit och diskuterat ändå eftersom det då hade skyllts på kontaminering eller plantering som är fallet med övriga DNA spår.

Citat:
Du valde bekvämligt nog att inte svara på mitt inlägg där jag frågar hur mycket rättssäkerhet får kosta. Där jag påpekar det osmakliga att tycka att en anklagad ska skylla sig själv om dennes advokat är kass.

Hur mycket rättssäkerheten får kosta går inte att svara på. Varje fall är unikt och man måste avgöra från fall till fall hur mycket utredningsåtgärder som är rimligt både till hänsyn av kostnad och tid.
Det viktiga här är att förvaret är delaktigt för att undvika ensidighet.
Det är en aspekt som jag tycker är intressant för samtidigt som IR i TR och HR antyder att utredningen varit ensidig så har hon inte krävt mer åtgärder eller haft synpunkter innan rättegången.

Citat:
Vi har olika åsikt. Jag anser utredningen är enahanda, dåligt genomförd, delvis pga en slask på 5000 och fortfarande så många frågetecken och där med ofullständig. Rättssäkerheten är åsidosatt, kanske pga att man välvilligt trodde man gjorde allmänheten en tjänst genom att kapa kostnader (även om jag snarare tror att det är det egna skinnet och budgeten man är orolig för i så fall), men i min värld spelar det ingen roll. Det är grader i helvetet och som jag likt en skiva med hack i så påpekar jag än en gång att man brukar säga att vägen till helvetet är asfalterad med goda intentioner.

Här har vi olika åsikt helt klart. Utredningen är mycket omfattande och väl genomförd. Det är något som expertisen håller med om. Man vet att en utredning är väl genomförd när en advokat som Silbersky och personer som GW Persson som i princip byggt hela sin karriärer på att trasha polisen och åklagarmyndigheterna anser att det är en mycket väl genomför utredning.
Att du som lekman sitter och anser att utredningen är bristfällig och ensidig ger jag inget alls för när expertisen säger precis tvärt emot och samtidigt som min egen uppfattning är att det är en mycket omfattande och väl genomförd utredning.

Citat:
Jag är verkligen inte övertygad om att det inte så småningom uppdagas att detta är en ny rättsskandal likt den i TQ-fallet, Da Costa fallet och satansincestfallet. När sexualsadistiska mördare skall frambesvärjas börjar jag ana att ugglor lagt ägg i mossen.

Och jag är helt övertygad om att NB är GM och att domen är korrekt.
Jag ser inget alls som talar för en skandal, hade bevisningen varit bristfällig och mest bestått av vittnesmål så vore det en sak. Men att tro på planterad dna är inte rimligt. Teoretiskt möjligt så klart men med inte ett enda dokumenterat fall så får det nog ses som något extremt osannolikt.
2016-02-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkaren sa att hon inte hade blödningar i ögonen.

Citat:
Men, hur kunde hon tappa örhängena där de låg då, om inte överfallet skedde där? Och hur undvek han fajt innan dess?
När och hur örhängena lossnade ? Inte lossnade de av sig själv, under strid eller hantering av kroppen är ju troligast. Hade de legat vid moppen kunde man utgått från att strider börjat där, nu gorde de inte de utan i ladan och slaktrummet. Slutsats , strid i lada, det andra i slakt rummet vid strid eller hantering av kroppen. Din fråga, hur kunde hon tappa örhängena där de låg, verkar märkligt. Å andra sidan har jag följt tråden och den frågan är absolut inte den konstigaste undran från dig.
2016-02-13, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
sorry läste fel! Men jag tror inte hon hade hjälmen på sig. Om ngn kallar på hjälp, uppmärksamhet och du går fram emot denne person då tar man av sig hjälm och öronproppar.
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Förstår inte vad du menar. Menar du att mordet har skett där örhängena hittas? Varför?
Finns ju saker överallt.
Ursäkta, men det är svårt att argumentera mot flera scenarior samtidigt, utan att veta i vilka delar de sammanfaller eller divergerar. Just nu är det #Fnero52s scenario jag ifrågasätter.
2016-02-13, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
När och hur örhängena lossnade ? Inte lossnade de av sig själv, under strid eller hantering av kroppen är ju troligast. Hade de legat vid moppen kunde man utgått från att strider börjat där, nu gorde de inte de utan i ladan och slaktrummet. Slutsats , strid i lada, det andra i slakt rummet vid strid eller hantering av kroppen. Din fråga, hur kunde hon tappa örhängena där de låg, verkar märkligt. Å andra sidan har jag följt tråden och den frågan är absolut inte den konstigaste undran från dig.
Om NB gjorde Lisa försvarslös där hon tappade örhängena och knöt ett snöre runt hennes hals, och andra änden av snöret satt i röret, måste snöret ha varit 50 m långt.
2016-02-13, 21:36
Bannlyst
Citat:
sorry läste fel! Men jag tror inte hon hade hjälmen på sig. Om ngn kallar på hjälp, uppmärksamhet och du går fram emot denne person då tar man av sig hjälm och öronproppar.

Men det har väl ingen hört eller sett?
2016-02-13, 21:36
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Förstår inte vad du menar. Menar du att mordet har skett där örhängena hittas? Varför?
Finns ju saker överallt.
Om hon inte hade hjälmen på sig och han drar undan benen på henne, då hon slår i marken kan örhänget trillat ur. Det satt tydligen dåligt fr början eller då han direkt sätter på snaran, tejpar, släpar henne på rygg etc.
2016-02-13, 21:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Återfuktat blod har annan karaktär än en färsk avsättning. Det där har redan avhandlats väldigt utförligt tidigare i tråden.

Jaa, det avhandlades i TR när ansvarig från NFC vittnade. Hon sträckte sig inte längre än till att det var *mer förväntat* att de blodlika besudlingarna inte var indirekta överföringar från ex vis golv. Hon fick dessutom frågan tre gånger. Förhöret är dessutom inspelat så det lämnar inte särskilt mycket över för fria FB-förvanskningar.
2016-02-13, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis, ett snabbt förlopp, inte strypning, uppvakande och hängning på det. 5-20 sekunder tog det, enligt rättsläkaren, för Lisa att dö.
Gör dig inte dummare än du är - själva döden inträder snabbt vid en smal snara enligt rättsläkaren - närmare bestämt inom uppskattningvis 20 sek blir hon medvetslös och sen dör.

Däremot finns givetvis en tidsspegel dess innan och hela detta förloppet handlar om hennes lidande.
2016-02-13, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gör dig inte dummare än du är - själva döden inträder snabbt vid en smal snara enligt rättsläkaren - närmare bestämt inom uppskattningvis 20 sek blir hon medvetslös och sen dör.

Däremot finns givetvis en tidsspegel dess innan och hela detta förloppet handlar om hennes lidande.
Jaha, så börjar oförskämdheterna. Det som hände före strypning/hängning med Lisas död som följd innehöll inte strypning/hängning.
2016-02-13, 21:51
Bannlyst
Citat:
Om hon inte hade hjälmen på sig och han drar undan benen på henne, då hon slår i marken kan örhänget trillat ur. Det satt tydligen dåligt fr början eller då han direkt sätter på snaran, tejpar, släpar henne på rygg etc.

Om han slår henne till mark utan hjälm hade hon haft skador som vittnat om detta. Åtminstone smuts i hår/ ansikte.

Om en mördare uppges sprida tillhörigheter måste väl i så fall örhänge också räknas som tillhörigheter som kunnat spridas efteråt.

Varför separerar du tillhörigheter i medvetet spridda och omedvetet tappade?
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-13 kl. 21:53.
2016-02-13, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaha, så börjar oförskämdheterna. Det som hände före strypning/hängning med Lisas död som följd innehöll inte strypning/hängning.
Jag skulle kunna skriva ner dig betydligt mer med tanke på hur du beter dig med dina korkade upprepningar som besvarats i tråden i månader. Det är inte minsta långsökt det som folk förklarat redan - men du fortsätter tjata om samma saker om och om igen. Det verkar inte direkt sunt. Sök hjälp.

Det som Lisa utsatts för är att överfallas vid ladan. Hon har givetvis varit skräckslagen från den tidpunkt NB angriper henne. Fortsättningsvis hamnar hon i mjölkrummet och ser den skit han släpat dit i form av silvertejp och snören och blir om möjligt ännu mer rädd. Detta är lidandet och den tid hon upplever handlar om livstidsdomen likaväl.
Att det sen tar 20 sek att bli medvetslös av en tunn snara som du snöat inne på är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
2016-02-13, 21:57
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Vi hade garanterat suttit och diskuterat ändå eftersom det då hade skyllts på kontaminering eller plantering som är fallet med övriga DNA spår.

Jag kan garantera dig att jag inte suttit här och argumenterat om det fanns en tydlig spik. Du ser inte mig i andra trådar. Jag har inget intresse av kriminologi, rättsfall eller att argumentera i konspirationstrådar. Det är mycket besynnerlig slump att jag ens finns som medlem här, vilket jag öht inte tänkt.

Mitt intresse för detta fall är just det mystiska försvinnandet med en moped med nyckeln kvar i tändningslåset. Att jag fortsatt följa tråden och fallet är alla konstigheter och mystik som kringgärdar det. SOG. Militärer. Yppandeförbud. Sekretess. Godsägare. Rykten och spekulationer. Som hämtat ur en dålig deckarroman.

Citat:
Hur mycket rättssäkerheten får kosta går inte att svara på. Varje fall är unikt och man måste avgöra från fall till fall hur mycket utredningsåtgärder som är rimligt både till hänsyn av kostnad och tid.

Att säga att alla är unika är lite väl mycket snömos tycker jag. Är vi inte lika inför lagen?

Citat:
Det viktiga här är att förvaret är delaktigt för att undvika ensidighet.

Anser du försvaret har kunnat agera som de velat då ÅK lagt ett strikt yppandeförbud?

Citat:
Det är en aspekt som jag tycker är intressant för samtidigt som IR i TR och HR antyder att utredningen varit ensidig så har hon inte krävt mer åtgärder eller haft synpunkter innan rättegången.

Hon fick väl tillgång till FUP två veckor innan TR? Vilket mandat har hon att kräva det? Om ÅK, som ska vara objektiv inte anser det "ekonomiskt" försvarbart, eller har andra synpunkter som motsätter sig det så kommer det inte att ske. ÅK ska företräda staten.

Citat:
Här har vi olika åsikt helt klart. Utredningen är mycket omfattande och väl genomförd. Det är något som expertisen håller med om. Man vet att en utredning är väl genomförd när en advokat som Silbersky och personer som GW Persson som i princip byggt hela sin karriärer på att trasha polisen och åklagarmyndigheterna anser att det är en mycket väl genomför utredning.

Jo de verkar ju insatta. Ett "anser" vore ju klädsamt från din sida då det är din åsikt du torgför. Vi får väl se vad de säger, om de väl lever då, om/när vinden vänder.

Citat:
Att du som lekman sitter och anser att utredningen är bristfällig och ensidig ger jag inget alls för när expertisen säger precis tvärt emot och samtidigt som min egen uppfattning är att det är en mycket omfattande och väl genomförd utredning.

Nej det förstår jag och respekterar om du någorlunda håller dig till sanningen och inte svavar ut i någon form av sexualsadistisk fantasi. Att jag som medborgare kan ha åsikter på hur den offentliga sektorn sköts, oavsett vad de som tjänar sitt dagliga levebröd på den har för åsikt, tar jag för en skälvklarhet. Vi lever inte i Kina.

Citat:
Och jag är helt övertygad om att NB är GM och att domen är korrekt.
Jag ser inget alls som talar för en skandal, hade bevisningen varit bristfällig och mest bestått av vittnesmål så vore det en sak. Men att tro på planterad dna är inte rimligt. Teoretiskt möjligt så klart men med inte ett enda dokumenterat fall så får det nog ses som något extremt osannolikt.

Att du är övertygad gör tyvärr inte mig övertygad. Jag ser att utredningen är full av konstigheter, som kan ha helt naturliga förklaringar men som saknas, så jag har naturligt nog mina tvivel. Det betyder inte att jag är övertygad om att det är något fuffens bakom kulisserna, bara att jag heller inte är övertygad om att det inte är det. Det finns som jag nämnt tidigare ett gäng som fortfarande hävdar att TQ är skyldig. En av dem är en av Sveriges högsta dommare, tidigare Sveriges JK. Sug på den ett tag när du funderar på rättssäkerhet.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-13 kl. 22:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in