2016-02-13, 20:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Trodde du visste innan du utala dig om repet, allt anser jag vara förberett, även repet, va fick du knutarna i från? Fins inga knutar. Det var smidigare och snabbare med det replås han fixat till. Förmodligen samma på röret men den är inte kvar.
Jaha, och var skedde striden där han trädde snöret runt Lisas hals? Vid örhängena? Långt snöre...
2016-02-13, 20:51
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
För att få till det behöver du kontrollen över såväl problemställningen, analysen som sättet att dra slutsatser. Logik har varit min professionella gren i en livstid, så jag vet vad jag vet, men framförallt vad man inte kan veta. Kan vi inte nöja oss så här ?

Att du haft den som profissonella "gren" säger iofs inget om din lämplighet. Jag drar självfallet mina slutsatser av det du skriver men i samanhanget så kan väl jag också nämna att jag har och har haft det som yrke i hela mitt yrkesverksamma liv, vilket inte skulle förvåna mig om det är längre än hela ditt liv. Vi ska naturligtvis inte argumentera mer om detta då vi tydligen har två olika synsätt på vad logik är och hur man deducerar fram en slutsats.
2016-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och var skedde striden där han trädde snöret runt Lisas hals? Vid örhängena? Långt snöre...
Visste du inte va du skulle svara nu? Och började yra om långa snören i stället.
2016-02-13, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Blod i hjälmen kan även ha kommit om hon haft hjälmen på armen och börjat blöda från näsan kanske? Tror inte hon hört NB om så vore fallet utan om hon haft hjälmen på och hon sett att han vinkat tex så hade hon tagit av sig hjälmen, öronpropparna och gått mot honom för att höra vad han ville. Men det är oväsentligt egentligen. Då hon kommer in fäller han henne, drar av jackan och låser därmed armarna, sätter på snaran, reser henne upp, tejpar men låter ett öga se, släpar henne mot röret i taket får upp BO genom ngn back eller dyl, drar ned byxor, av tejpningen förlorar hon medvetandet och tappar balansen och därmed hänger sig själv. Han har hunnit tillfredsställa sig, eventuellt, sperman i lampan kan ha varit gammalt. Allt går snett. Sedan går det fort.

Men då skulle jackan vara smutsig på insidan, inte sant. Det var den inte. Den var blodig på utsidan. Förklara det.
2016-02-13, 20:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Visste du inte va du skulle svara nu? Och började yra om långa snören i stället.
Om ditt scenario ska hålla så måste snöret räcka från röret till örhängena. Annars måste han sätta fast snöret i röret med Lisa med sig.

Dessutom måste han undvika slag, sparkar och bett från en 17-årig tjej som slåss för sitt liv, utan att skada henne.
2016-02-13, 20:58
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Poängen var att peka på att utredningen inte följt objektivitetsprincipen och det är självklart bara nys det om att frånvaron av bevis inte är bevis. Det är klart om NBs kläder (tröja, byxor, kallingar, etc) som han hade på sig den 7/6 skulle sakna alla formaer av DNA från Lisa så skulle det vara ett indicium. Något som kan användas i en indiciekedja som kan tala för eller mot honom i ett större perspektiv. Precis som frånvaro av hägningsporr i NBs dator/mobil talar mot hypotesen om sexualsadism.

Betydelsen av frånvaro av bevis beror ju helt på hur stor sannolikheten är att det skulle finnas bevis på ett visst ställe om man är skyldig till ett visst brott. Här måste man göra en analys och bedömning av varje enskild omständighet. Det är märkligt i den här utredningen att när det inte hittades några spår i AJ:s bil så ansågs det tala emot att LH transporterats i den medan det i fallet med NB:s bil varken talade för eller emot. Det obetydliga antalet BDSM-bilder i NB:s cacheminne som man tycker snarast borde tala mot att han är sexualsadist användes istället som indicium för att han har en sådan läggning. Objektivitetsprincipen har uppenbart inte följts utan utredningen har inriktats på att samla bevis och indicier mot den man tidigt bestämt sig för är den skyldige.
2016-02-13, 21:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Med armarna på varsin sida om huvudet? Var är bitmärkena? Missade rättsläkaren dem?

Sluta krångla till det så förb-nnat.
Är det nån som gör omständiga tillägg så är det du utifrån nån extremt märklig mall i din skalle. Vad i helvete säger att hon måste bitas? Det räcker att han lägger en arm runt halsen bakifrån och stryper till.
2016-02-13, 21:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
... Att plantera färska blodbesudlingar med grad +4 är verkligen inte en barnlek. Jag har inte hört talas om ett enda fall med dokumenterad DNA plantering. Om det vore en barnlek som du säger så skulle det vara vanligt. ...

En våt överföring är inte nödvändigtvis detsamma som en färsk överföring. Återfuktat blod blir också blött.
2016-02-13, 21:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det nån som gör omständiga tillägg så är det du utifrån nån extremt märklig mall i din skalle. Vad i helvete säger att hon måste bitas? Det räcker att han lägger en arm runt halsen bakifrån och stryper till.
Rättsläkaren sa att strypningen/hängningen gick snabbt, så det var ett moment. Menar du att han ströp henne till döds före avklädningen, hängningen och tepningen?
2016-02-13, 21:03
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Men då skulle jackan vara smutsig på insidan, inte sant. Det var den inte. Den var blodig på utsidan. Förklara det.
Hon slår i huvudet då han fäller henne släpar in henne emedans hon är omtumlad sätter på repet, tejpar etc.
2016-02-13, 21:03
Bannlyst
Citat:
Om ditt scenario ska hålla så måste snöret räcka från röret till örhängena. Annars måste han sätta fast snöret i röret med Lisa med sig.

Dessutom måste han undvika slag, sparkar och bett från en 17-årig tjej som slåss för sitt liv, utan att skada henne.

Gärningsman kan väl ha slagit henne till golvet med hjälm på.
Det ger inga skador mer än i hjälm men hon blir groggig.
2016-02-13, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag pratade inte om petekier eller syrgasbrist.
DU pratade om petekier som ÄR blödningar i ögonen, helvete vad du är okunnig men ska utge dig vara insatt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in