2016-02-13, 20:07
Medlem
kickassutters avatar
Tjena FB.
En simpel undran.
Tänkte flyga över till England och hälsa på en polare om två veckor.
Är dömd till skyddstillsyn utan krav på urinprov etc.
Ska bara vara där i 7 dagar så jag missar inget möte med frivården eller så.
Undrar bara om det är grönt vid passkontrollen att flyga över? Så att jag inte behöver ngt tillstånd eller dylikt.
Har inget annat i registret som skulle hindra mig utan det är bara själva skyddstillsynen jag undrar över.

Fridens.
Citera
2016-02-13, 20:20
Medlem
Du måste ha passtillstånd av den lokala kriminalvårdsmyndigheten, i ditt fall frivården. Du kommer inte att bli stoppas vid engelska passkontrollen, men om det upptäcks att du lämnat landet utan tillstånd, så kan det påverka din fortsatta skyddstillsyn.
Citera
2016-02-13, 20:24
Medlem
kickassutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste ha passtillstånd av den lokala kriminalvårdsmyndigheten, i ditt fall frivården. Du kommer inte att bli stoppas vid engelska passkontrollen, men om det upptäcks att du lämnat landet utan tillstånd, så kan det påverka din fortsatta skyddstillsyn.

Gäller inte det bara om jag vill utfärda ett nytt pass?
Jag har giltigt pass nämligen. Känns ju föga troligt att dom ser min skyddstillsyn på flygplatsen?
Citera
2016-02-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickassutter
Gäller inte det bara om jag vill utfärda ett nytt pass?
Jag har giltigt pass nämligen. Känns ju föga troligt att dom ser min skyddstillsyn på flygplatsen?

Du står ju under övervakning, det handlar om det.
Citera
2016-02-13, 20:30
Medlem
kickassutters avatar
Citat:
Du står ju under övervakning, det handlar om det.

Jo, det är jag med på.
Men undran är om jag blir stoppad i kontrollen?
Finns ju ingen möjlighet för frivården att se att jag varit i england en vecka när jag sköter mina möten.
Citera
2016-02-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickassutter
Jo, det är jag med på.
Men undran är om jag blir stoppad i kontrollen?
Finns ju ingen möjlighet för frivården att se att jag varit i england en vecka när jag sköter mina möten.

Nej du blir inte stoppad i kontrollen, men du finns med i registret över klienter under övervakning. Varför säger du inte till frivården att du ska åka? Tänk om dom ändrar din mötestid?
Citera
2016-02-13, 20:33
Medlem
kickassutters avatar
Citat:
Nej du blir inte stoppad i kontrollen, men du finns med i registret över klienter under övervakning. Varför säger du inte till frivården att du ska åka? Tänk om dom ändrar din mötestid?

Jag har inte sagt att jag inte ska meddela dom.
Jag bara undrar hur det fungerar.
Citera
2016-02-13, 21:46
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Nej.

Du kan hämta ut nytt pass, du kan lämna landet när du vill om du har en vanlig skyddstillsyn och ändå kan sköta den.

Du har normalt sett ingen anmälningsplikt om var du befinner dig.

Under prövotiden ska den dömde rätta sig efter de regler och föreskrifter som ingår i domen. Så om man fått en sådan föreskrift måste man såklart göra det men det är inget som är standard för skyddstillsyn.

Enda gången det är standard att kriminalvården hela tiden ska veta var du är och du har anmälningsplikt att anmäla var du befinner dig. Är om du har fängelse men får avtjäna straffet med fotboja eller fått permission från fängelset.
Senast redigerad av bergwall94 2016-02-13 kl. 21:49.
Citera
2016-02-13, 22:29
Medlem
kickassutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nej.

Du kan hämta ut nytt pass, du kan lämna landet när du vill om du har en vanlig skyddstillsyn och ändå kan sköta den.

Under prövotiden ska den dömde rätta sig efter de regler och föreskrifter som ingår i domen. Så om man fått en sådan föreskrift måste man såklart göra det men det är inget som är standard för skyddstillsyn.

Enda gången det är standard att kriminalvården hela tiden ska veta var du är och du har anmälningsplikt att anmäla var du befinner dig. Är om du har fängelse men får avtjäna straffet med fotboja eller fått permission från fängelset.

Alright.
Tack båda två för era svar!
Blir skönt med lite semester.
Citera
2016-02-14, 02:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nej.

Inte helt korrekt.

Man kan inte bara hämta ut ett nytt pass som du skriver så det stämmer inte alls.

Passtillstånd m.m.
19 § Passtillstånd fordras för den som
1. avtjänar fängelsestraff och inte är villkorligt frigiven, eller genomgår sluten ungdomsvård, utom när straffet eller vården är en månad eller kortare tid, eller
2. står under övervakning efter dom på skyddstillsyn eller efter villkorlig frigivning från fängelse. Lag (2005:655).

Det står i datorerna att du är under övervakning och ett meddelande skickas till övervakaren som måste godkänna att du får ut ett nytt pass.

Sen beror det på vart du flyger ut ifrån (delade meningar om det här).

Flyger du ut ifrån Sverige så kan det, enligt vissa, hända att det står i datorerna.

Flyger du ut ifrån Norge/Köpenhamn eller liknande så finns det inget i datorerna.
Citera
2016-02-14, 02:24
Medlem
UK är extremt hårda men det skulle ju vara vid tillbakaresan ditt ev problem upptäcktes och passkontrollen i Sverige är knappast noggrann och tillförlitlig
Citera
2016-02-14, 08:48
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Inte helt korrekt.

Man kan inte bara hämta ut ett nytt pass som du skriver så det stämmer inte alls.

Passtillstånd m.m.
19 § Passtillstånd fordras för den som
1. avtjänar fängelsestraff och inte är villkorligt frigiven, eller genomgår sluten ungdomsvård, utom när straffet eller vården är en månad eller kortare tid, eller
2. står under övervakning efter dom på skyddstillsyn eller efter villkorlig frigivning från fängelse. Lag (2005:655).

Det står i datorerna att du är under övervakning och ett meddelande skickas till övervakaren som måste godkänna att du får ut ett nytt pass.

Sen beror det på vart du flyger ut ifrån (delade meningar om det här).

Flyger du ut ifrån Sverige så kan det, enligt vissa, hända att det står i datorerna.

Flyger du ut ifrån Norge/Köpenhamn eller liknande så finns det inget i datorerna.

Ja fast om du inte längre har övervakning vilket du endast har första året. Så kan du hämta ut pass fast att du har skyddstillsyn utan att passtillstånd.

Och ifall du redan har ett pass så behöver du inte meddela ifall du ska åka utomlands om du inte speciellt fått ett sådant föreläggande.

Du behöver endast sköta din skyddstillsyn och följa de regler som du blivit informerad om.

Jag vet ett par personer som dömts till skyddstillsyn och ingen av dem fick något sådant föreläggande utan de kunde resa som vem som helst.
De hade redan pass och på informationen om vad som gällde och de fick något papper så fanns ingen information om att man behövde anmäla sådant.

Någon av de nämnde de även inne på frivården på ett möte med övervakaren att de inte kunde boka något möte där för han skulle resa iväg och de reagerade inte ens utan bokade bara mötet en annan vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in