2016-02-12, 20:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag vet inte hur stor del av kongressen som byts ut samtidigt med presidentvalet men jag tror det är c:a hälften. Nästa kongressval är om två år.

Förvänta dig inte heller någon större förändring av de som kandiderar i år. Dessa påbörjade sina kampanjer långt innan Sanders fick 45 procent i opinionsmätningarna. Däremot tror jag kongressens sammansättning kommer att förändras dramatiskt om två år. Det kommer att bli många nya Trump- och Sanderskandidater som ställer upp.
Hela representanthuset och en tredjedel av senaten väljs nu i november samtidigt som det är presidentval.

Jag har inte sett någon opundersökning för valet till representanthuset. Har någon gjort det? Det hade varit intressant att se.
Citera
2016-02-12, 20:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hela representanthuset och en tredjedel av senaten väljs nu i november samtidigt som det är presidentval.

Jag har inte sett någon opundersökning för valet till representanthuset. Har någon gjort det? Det hade varit intressant att se.
Hela representanthuset? Det var inte bra. Jag hade kalkylerat med att Trump skulle få en Trump-vänlig kongress två år in i hans första mandatperiod men nu ser det ut som vi får vänta i fyra år.
Citera
2016-02-12, 20:58
Bannlyst
Citat:
Det har idag kommit en nationell opundersökning som gjorts efter valet i NH. Trump rusar fram till 44%

Kod:
	    10-11/2   3-7/2   2-3/2	

Donald Trump	44%	38%	38%
Ted Cruz	17%	17%	14%
Ben Carson	10%	 9%	 9%
Marco Rubio	10%	15%	12%
Jeb Bush	 8%	 6%	 5%
John Kasich	 4% 	 8%	 8%

http://morningconsult.com/2016/02/donald-trump-bernie-sanders-national-polling/

RCP tar inte upp dessa opundersökningar - så det kan ju vara värt att att ta detta med en nypa salt.
Hm, kanske för den är online? Det finns inte så mångå från Yougov heller.
Huffington Post Pollster (och många andra) tar i all fall upp dem.
http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-national-gop-primary
Citera
2016-02-12, 21:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Hela representanthuset? Det var inte bra. Jag hade kalkylerat med att Trump skulle få en Trump-vänlig kongress två år in i hans första mandatperiod men nu ser det ut som vi får vänta i fyra år.
Hur resonerar du då?

Ifall Trumps väljs som president är det troligt att det samtidigt väljs in ett Trumpvänligt representanthus samt att många av de senatorerna som samtidigt väljs in kommer vara Trumpvänliga.
Citera
2016-02-12, 21:25
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Hur resonerar du då?

Ifall Trumps väljs som president är det troligt att det samtidigt väljs in ett Trumpvänligt representanthus samt att många av de senatorerna som samtidigt väljs in kommer vara Trumpvänliga.
Hur ska det gå till om det inte finns några Trump-vänliga kandidater att rösta på? Trump har satt igång en revolution helt på egen hand. Han är inte en del av en massiv politisk rörelse som redan börjat mobilisera för tio år sedan och som nu är redo att ta över makten.

Däremot om två år kan vi nog börja se en del Trump-republikaner kandidera och om åtta-tolv år så kommer hela det Republikanska partiet vara Trump-ifierat om revolutionen blir en framgång, på samma sätt som det blev Reagan-fierat på 80-90-talet.
Citera
2016-02-12, 22:56
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Hur ska det gå till om det inte finns några Trump-vänliga kandidater att rösta på? Trump har satt igång en revolution helt på egen hand. Han är inte en del av en massiv politisk rörelse som redan börjat mobilisera för tio år sedan och som nu är redo att ta över makten.

Däremot om två år kan vi nog börja se en del Trump-republikaner kandidera och om åtta-tolv år så kommer hela det Republikanska partiet vara Trump-ifierat om revolutionen blir en framgång, på samma sätt som det blev Reagan-fierat på 80-90-talet.
Fast om två år finns det inget "gravitational pull" från presidentkampajen, snarare chans för missnöjes röstare att komma in.

Jag kanske kan hålla med om att Trump kapat åt sig en 3e linje i rep. partiet som går på tvärs med resten, men är det faktiskt en politisk rörelse eller bara en one man show?

Pardon the svenglish :P
Citera
2016-02-13, 00:06
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det har idag kommit en nationell opundersökning som gjorts efter valet i NH. Trump rusar fram till 44%

Kod:
	    10-11/2   3-7/2   2-3/2	

Donald Trump	44%	38%	38%
Ted Cruz	17%	17%	14%
Ben Carson	10%	 9%	 9%
Marco Rubio	10%	15%	12%
Jeb Bush	 8%	 6%	 5%
John Kasich	 4% 	 8%	 8%

http://morningconsult.com/2016/02/donald-trump-bernie-sanders-national-polling/

RCP tar inte upp dessa opundersökningar - så det kan ju vara värt att att ta detta med en nypa salt.
Japp, bra att du fiskade upp den. Pollen innehåller en annan intressant mätdata, nämligen favorable/unfavorable ratings. Det är ju där det sägs attt Trumps glastak i opinionen syns. Som vi varit inne på tidigare så är det inget statiskt mått, utan framgång föder favorability. Om vi jämför med den senaste mätningen från morning consult, utförd 2-3 februari, dvs innan segern i New Hampshire, såg Trumps siffror ut:

Favorable 39
Unfavorable 53

I den senaste mätningen var siffrorna:

Favorable 44
Unfavorable 51

Dvs gapet har slutits med 7 procentenheter.

Hillary fick i denna mätning:

Favorable 44
Unfavorable 52

Hoppsan Kerstin! Den ovalbare och föraktade Trump har nu för första gången (om än knappt) gått förbi demokraternas troliga kandidat i en favorable-mätning. Gapet har ökat med 2 procentenheter för Clintan sedan den senaste mätningen.

Inget är statiskt och inget är hugget i sten när det kommer till primärvalssiffror. Vi får se om kommande polls bekräftar trenden.
Senast redigerad av Hogdal 2016-02-13 kl. 00:08.
Citera
2016-02-13, 16:43
Medlem
Madagascars avatar
I natt är det debatt igen. Denna gång med CBS. I SC förstås. Börjar kl 21 ET (det låter sent för min del att titta på även om det är lördag).
Citera
2016-02-13, 17:58
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
I natt är det debatt igen. Denna gång med CBS. I SC förstås. Börjar kl 21 ET (det låter sent för min del att titta på även om det är lördag).
så runt 3 inatt då?
Citera
2016-02-13, 18:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
så runt 3 inatt då?
Ja. Undrar om det kan hetta till i natt? Det är ju två som hoppat av sedan sist.

Politico spekulerar i att det blir rejäl fight mellan Cruz och Trump. http://www.politico.com/story/2016/02/donald-trump-ted-cruz-south-carolina-debate-219237
Citera
2016-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lite taskigt mot Jeb Bush men hans största tillgångar är hans mor och hans bror, som kommer kampanja för honom i South Carolina.
Du menar väl inte att han vill ha med GW Bush?
Citera
2016-02-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ja. Undrar om det kan hetta till i natt? Det är ju två som hoppat av sedan sist.

Politico spekulerar i att det blir rejäl fight mellan Cruz och Trump. http://www.politico.com/story/2016/02/donald-trump-ted-cruz-south-carolina-debate-219237

Debatten är på CBS kanalen som hatar Trump mest efter CNN. De kommer fråga honom om eminent domain och att han svär för mycket, allt för att förstöra hans ledning hos evangelical.

https://www.youtube.com/watch?v=xT8E1e1whyo

Men Trump har ett ess i armen som kom idag.

http://nypost.com/video/stomach-turning-moment-1400-workers-lost-their-jobs/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in