2016-02-12, 22:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Källa att godsägaren hade tagit hand om deras pass. Tack!

Han påstår inte att det skett. Det är en hypotes om varför varför inte.
2016-02-12, 22:45
Medlem
Grandiosos avatar
Det är ju något märkligt alltså; här diskuteras som om fallet i Blomberg fortfarande skulle
vara en öppen historia. Som om ingenting egentligen var avgjort. Som om det stod och
vägde ifall herr balt skulle dömas eller ej för sitt bestialiska illdåd den 7 juni 2015.
Är det förhållandet att det ännu återstår att ta vägen förbi Högsta Domstolen som skapar
någon föreställning om att det kan gå hur som helst med ärendet? Då måste det
nog meddelas att den resan gör man förgäves, en ny advokat till trots hur käckt dennes
efternamn än kan förefalla vara. Det sura rönnbäret avlöses av ett björnbär med hurtig uppsyn...

Så här ligger det alltså till: det här har inte varit någon öppen historia knappt någon enda
gång. Åtminstone inte sedan man kunde konstatera att Nerijus DNA fanns på insidan
av mordoffrets byxlinning. Sen den stunden är det klappat och klart. Avgjort och stängt.
Den pappersbunt som man skickar på HD inom den närmaste framtiden åker ut lika
fort som den ramlade in genom brevinkastet. Den saken är hur säker som helst.
Fallet är avslutat. En lagakraftvunnen dom inväntas och sen är det godnatt Nero Boy.

Skåda nu slutligen den onde och rys och var innerligt tacksamma över att monstret
infångades så att ingen mer föll i hans mordiska händer:

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2016/01/BIlevicius-Nerijus1.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-12 kl. 23:04.
2016-02-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han kan börja med att ta ett högupplöst fotografi på bloddroppe och rör. Är bloddroppen fortfarande dammfri - så faller tesen som stod som garant för att droppen inte avsattes vid demonteringsarbetet Jan/feb -15.
Det skulle inte jag göra, om jag vore Hurtig.

Domen i HR:
Av utredningen har emellertid framgått att Nerijus Bilevicius arbetade mycket i ladan
och hade gjort så under en längre tid. Att hans DNA återfanns på olika ställen i dessa
utrymmen är därför i sig inte särskilt konstigt. Även om den omständigheten att hans
blod säkrades på det aktuella röret ger stöd åt åklagarens talan, har det enligt hovrättens
bedömning inte lagts fram tillräcklig utredning för att det ska anses vara uteslutet att
blodbesudlingen – även om den var fri från damm – avsattes så tidigt som i
början av år 2015, när Nerijus Bilevicius arbetade med att montera ned rör i förrummet

Hovrättsdomen är minimalistisk. Det finns flera exempel på avstått eller nertonat bevismaterial.
De har plockat ut en tillräckligt hård kärna.
2016-02-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Vad ska du med källa till ? Det är överkurs för dig ! Börja med vanlig, enkel läsförståelse. Tips läs om mitt inlägg och se om du kan finna ordet "kan"

Jag trodde att man ska hålla sig till fakta i denna tråden. Men nu vet jag. Tack för svar.
2016-02-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag trodde att man ska hålla sig till fakta i denna tråden. Men nu vet jag. Tack för svar.

Målet bygger till del på sannolikhetsbedömningar om ett händelseförlopp. Man vet väl inte exakt var och under exakt omständighet Lisa dog ens.
2016-02-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Domen i HR:
Av utredningen har emellertid framgått att Nerijus Bilevicius arbetade mycket i ladan
och hade gjort så under en längre tid. Att hans DNA återfanns på olika ställen i dessa
utrymmen är därför i sig inte särskilt konstigt. Även om den omständigheten att hans
blod säkrades på det aktuella röret ger stöd åt åklagarens talan, har det enligt hovrättens
bedömning inte lagts fram tillräcklig utredning för att det ska anses vara uteslutet att
början av år 2015, när Nerijus Bilevicius arbetade med att montera ned rör i förrummet

Hovrättsdomen är minimalistisk. Det finns flera exempel på avstått eller nertonat bevismaterial.

Den dna fläcken styrker alltså inte att den åsatts vid mordet.
2016-02-12, 23:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han kan börja med att ta ett högupplöst fotografi på bloddroppe och rör. Är bloddroppen fortfarande dammfri - så faller tesen som stod som garant för att droppen inte avsattes vid demonteringsarbetet Jan/feb -15.
Fast en dammfri bloddroppe är inget bevis på när den hamnade där - och den tar inte bort den övriga DNA-bevisningen.

Psst! Din klocka går fel, LeeVan! Den är redan fem över tolv!

PT's vara eller icke vara varar inte länge...
2016-02-12, 23:21
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Domen i HR:

I så fall finns det väl inget bevis alls för att NB ö.h.t varit i ladan den 7/6?
2016-02-12, 23:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
... Psst! Din klocka går fel, LeeVan! Den är redan fem över tolv!

PT's vara eller icke vara varar inte länge...

Joo, får nog ge dig rätt i det.. Såvida inte Hurtig lyckas släpa tillbaka visaren. Men det vore nog i hurtigaste laget.
2016-02-12, 23:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
I så fall finns det väl inget bevis alls för att NB ö.h.t varit i ladan den 7/6?
Precis. NB kan ha rövat iväg henne till ett ödehus och där utfört sitt dåd. Det var därför som han kom till jobbet en kvart tidigare följande morgon - han var tvungen att plantera ut alla grejorna, snören, örhänge, handske och så var det nåt mer - det var för att han ville avleda polisen från att hitta den riktiga brottsplatsen .
Senast redigerad av ReedMe 2016-02-12 kl. 23:46.
2016-02-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Du får läsa domen och se hur de knutit ihop säcken:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.org%2FT94el9bdb9% 2FB3402-15_DOM_G_ta_Hovr_tt.pdf
2016-02-12, 23:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han säger ju att han kunde ha gömt sig i Ryssland, de har inget utlämningsavtal vad jag vet.

Nå, det rimliga nu är väl att NB kommer att snacka, frågan är bara om vad. Vem har han hjälpt? BH säger att man synar DNA-bevisningen. Men det är nog ett spel för galleriet, liksom advokatbytet. Det första han sa i media var att NB har förklaringsbörda. Jag tror inte han säger så utan att NB har gett klartecken. I en annan mening betonar ju BH att advokater jobbar på klientens order (apropå att han inte hade någon kritik att framföra mot IR:s insats).

Men han har ju inte pratat med klienten än. Tolk är inte vidtalad ännu enligt artikeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in