2016-02-12, 21:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Om det skulle vara som du säger, varför gjorde inte denna "okända" mördare det då? Busenkelt säger du, baserar du det på egen erfarenhet? Det är jävligt lätt att sitta här och berätta i detalj hur det perfekta mordet ska ha gått till enligt dig. Ett mord är alltid riskabelt, det finns en mängd faktorer som du inte har räknat med - MR Fold nämnde några stycken. Jag kan hålla med om att mordet inte är perfekt utfört, samtidigt så är det väldigt få mord som är det. Det låter väldigt lätt enligt dig, men du är inte Nerijus och alla gärningsmän tänker inte så rationellt och strukturerat. Nu har det inte gått till så som du beskriver, så det finns ingen anledning att diskutera en teori om hur det perfekta mordet skulle ha gått till om du vore Nerijus.

Skojar du, när jag syftar på oskyldig, så menar jag såklart oskyldig för mordet. Efter +10000 sidor så verkar alla skribenter överens om att Nerijus på något sätt är inblandad, även Xenia är ju det. Det har väl diskuterats av alternativ krönikörerna på vilket sätt han är inblandad, finns det verkligen någon som tror han är helt oskyldig i tråden?

Fast det kanske inte var ett planerat mord likt det sexualsadist fansen främst argumenterar för. Vissa argumenterar för att han planerat det länge och skaffat saker (ja han kanske byggde hela sin byggsnickar karriär bara som en kuliss för att runka över döda duktiga flickor för sakerna som rep för att surra plank och hissa material samt rörtejp används ju som förbrukningsmaterial på denna typ av arbetts. En färdiggrävd grop hade väl inte krävt övermåttan av planering och förberedelse om man nu närt en sådan fantasi under längre tid (och väljer offer på hemmaplan)?

Edit: mer rimligt verkar ju isåfall att hon kanske överfölls om han trott hon var där i oegentligt ärende. Hon kanske blev tillfrågad vad hon gör där varpå hon kanske blev rädd och "betedde sig skyldigt" och tänkte åka varpå han blev övertygad om att hon inte hade rent mjöl i påsen(även om det nu var villfarelse). Och något handgemäng inträffar och hon dör men att han inte hinner gömma undan kroppen mer än temporärt för snart är där folk och letar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-02-12 kl. 21:50.
2016-02-12, 21:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Så nu vill mördarpuckot byta advokat. Helt otroligt att detta inte skedde direkt efter TR. Eller redan långt innan första rättegången när det stod klart för de flesta som följde fallet att IR är en riktigt blåst bimbo. Nu är det ju helt för sent att göra nåt med den bevisning som ligger. Isf måste det till nåt helt nytt, antingen bevis eller en jäkligt bra alternativ teori från försvarets sida. Lite skumt att den nya advokaten uttalar sig om att NB har en "förklaringsbörda".

"– Jag har respekt för de domar som har skrivits. Jag har respekt för den bevisning som finns, det måste man ha. Man kan verkligen förstå hur man har kommit fram de domarna med den bevisningen, så klart. Men allt som är sant är inte sannolikt säger man så det kan finnas förklaringar till saker och ting som man kanske inte tänkt på. Återigen, han har en förklaringsbörda och den måste man jobba med i sådana fall. Man måste försöka förklara spåren, för det finns mycket spår."

Detta tolkar iaf jag som att den nya advokaten tycker att NB måste börja förklara sig för att undvika en morddom.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-02-12 kl. 21:48.
2016-02-12, 21:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det är nog DNA-bevisningen. Fast frågan är hur han ska kunna rucka på den. Jag tror inte att han har några DNA-experter i sitt "expertteam".

Han kan börja med att ta ett högupplöst fotografi på bloddroppe och rör. Är bloddroppen fortfarande dammfri - så faller tesen som stod som garant för att droppen inte avsattes vid demonteringsarbetet Jan/feb -15.
2016-02-12, 21:50
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFool
Haha du är dig lik. Petar och pillar i perifera fakta och bevisning, spekulerar i brottsliga polisutredare som planterar bevis och ägnar dig åt kvasipsykologiskt nonsens: Hade NB varit skyldig så skulle han ha flytt från Sverige - alltså måste DNA-bevisningen vara förfalskad

Du är så fånig med din halmgubberetorik. Om du vill diskutera så får du hålla dig till saker jag verkligen har sagt.

Mycket av den "perifera fakta och bevisning" jag angriper är sådant som dina älskade domstolar anger som domskäl i sina välskrivna och välstrukturerade domar.

Citat:
Det är också underhållande att du bjussar på hur du självförstärker dina teorier om den justitiemördade, litauiske snickaren och grovjobbaren. Jag gillade verkligen inlägget där du satt och grät av oro över att advokaten skulle förmå Nerijus att göra något slags partiellt erkännande fast han kanske visst var oskyldig. Du rullar liksom ut gången du går på framför dig själv. Skulle ett medgivande i någon del komma så har du redan sagt det: Det är antagligen taktik från den dumme advokaten - min lille baltelalt är oskyldig som liljorna på marken och har fått dåliga råd. Tacka vet jag Inger - hon klämde åt etablissemanget och justitemördarna ordentligt!

Du övertolkade nog min oro där. Men det finns faktiskt en viss risk att NB i desperation gör något medgivande om advokaten intalar honom att det är hans enda chans. Jag tror och hoppas dock att så inte kommer ske utan att BH istället fokuserar på att ifrågasätta tillförlitligheten i DNA-bevisen.
2016-02-12, 21:51
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det kanske inte var ett planerat mord likt det sexualsadist fansen främst argumenterar för. Vissa argumenterar för att han planerat det länge och skaffat saker (ja han kanske byggde hela sin byggsnickar karriär bara som en kuliss för att runka över döda duktiga flickor för sakerna som rep för att surra plank och hissa material samt rörtejp används ju som förbrukningsmaterial på denna typ av arbetts. En färdiggrävd grop hade väl inte krävt övermåttan av planering och förberedelse om man nu närt en sådan fantasi under längre tid (och väljer offer på hemmaplan)?

Hur vet du att han inte hade tänkt flytta kroppen, vid ett senare skede till någon färdiggrävd grop? Vi vet inte hur han hade tänkt, enligt hans planering så ingick det såklart att dumpa kroppen på något bättre ställe. Men nu är det inte så lätt i praktiken, när det så snabbt blev sådant pådrag. Hans pressade tidsschema sprack, och han skulle dessutom umgås med sin fru och bror för att försöka få ett alibi. Jag kan förstå tidspressen, det låter inte allt för lätt.
2016-02-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han kan börja med att ta ett högupplöst fotografi på bloddroppe och rör. Är bloddroppen fortfarande dammfri - så faller tesen som stod som garant för att droppen inte avsattes vid demonteringsarbetet Jan/feb -15.

Såvitt inte röret strukits av med torrt föremål därefter (om man tar där med handske dras väl dammet bort men en intorkad fläck är kvar). Textilier och rep kan väl granskas, där kan väl kanske lager ligga ovanpå mer ingrott över fläckar. Lisas hjälm kanske. Tips om analyser för sånt kan de väl få på vilket museum eller renommerat auktionshus som helst. Behöver inte kosta en förmögenhet heller.
2016-02-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur vet du att han inte hade tänkt flytta kroppen, vid ett senare skede till någon färdiggrävd grop? Vi vet inte hur han hade tänkt, enligt hans planering så ingick det såklart att dumpa kroppen på något bättre ställe. Men nu är det inte så lätt i praktiken, när det så snabbt blev sådant pådrag. Hans pressade tidsschema sprack, och han skulle dessutom umgås med sin fru och bror för att försöka få ett alibi. Jag kan förstå tidspressen, det låter inte allt för lätt.

Nä jag vet inte det. Det var ett argument mot ett annat. Han hade ju lika gärna kunnat kört henne till gropen direkt iså fall. Varför döda henne på en plats, stöka ned platsen och få besväret att städa mordplatsen och frakta henne?
2016-02-12, 22:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Såvitt inte röret strukits av med torrt föremål därefter (om man tar där med handske dras väl dammet bort men en intorkad fläck är kvar). Textilier och rep kan väl granskas, där kan väl kanske lager ligga ovanpå mer ingrott över fläckar. Lisas hjälm kanske. Tips om analyser för sånt kan de väl få på vilket museum eller renommerat auktionshus som helst. Behöver inte kosta en förmögenhet heller.

Advokatbytet borde givetvis kommit inför prövningen i HR. Möjligen har IR ingivit NB falska förhoppningar? Den egna plånboken kan ha stått i centrum. Fokuset i hennes försvar av NB i HR låg tokfel.
2016-02-12, 22:30
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Advokatbytet borde givetvis kommit inför prövningen i HR. Möjligen har IR ingivit NB falska förhoppningar? Den egna plånboken kan ha stått i centrum. Fokuset i hennes försvar av NB i HR låg tokfel.

Hon fick försmak från TR
2016-02-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Om NB var mördaren och velat göra sig av med kroppen så hade det varit busenkelt att leta upp någon plats i en skog, gräva en grop i förväg och begrava liket där efter mordet. Då hade det funnits gott om tid att fly till Ryssland innan polisen kom honom på spåren. Det är en fullständigt absurd teori att NB skulle ha delat upp dumpningen i två etapper, och först, av någon outgrundlig anledning, transporterat liket till byssjan vilket är ett mycket riskabelt företag i sig vid den tiden, för att sedan ha planerat att någon annan dag ge sig ut på ett ännu mer riskfyllt äventyr och baxa ut kroppen som han pressat in i skåpet, bära över den till sin bil, och köra iväg för slutgiltig begravning samtidigt som polisen och tusentals frivilliga letar för fullt.

Hur tänker du där? Varför borde han snacka om han är oskyldig? Då finns det ju inget att berätta.

Det är ju du som inte tänker alls. Gör N till en hjälte för att han inte flyr landet på de få dagar innan han plockas in. Godsägaren kan ha tagit hand om deras pass så länge han verkade som gästarbetare hos honom. Skulle pirogätaren fly från innestående lön, han kunde ju knappt ta semester om det inte passade Arne Jönsson. Nej bättre då att gömma Lisa på en dold avsides plats och fort som f-n släpa med frun till handlaren för att skaffa sig ett alibi. Hans planer kan ju ha varit att redan under natten slutföra det han planerat. Men, just det, då började operation dörrknackning och sen invasionen av alla som sökte. Men se, trots att han önskade att dom skulle spolas bort av regnet så blev dom kvar. Brodern vittnar om en mycket stressad N som han knappt kände igen. En kedjerökande vrak som oroade sig så för sitt DNA släpp, vankade fram och tillbaka om nätterna sömnlös trots att ingen vid den tiden ens visste att Lisa var död.
2016-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Det är ju du som inte tänker alls. Gör N till en hjälte för att han inte flyr landet på de få dagar innan han plockas in. Godsägaren kan ha tagit hand om deras pass så länge han verkade som gästarbetare hos honom. Skulle pirogätaren fly från innestående lön, han kunde ju knappt ta semester om det inte passade Arne Jönsson. Nej bättre då att gömma Lisa på en dold avsides plats och fort som f-n släpa med frun till handlaren för att skaffa sig ett alibi. Hans planer kan ju ha varit att redan under natten slutföra det han planerat. Men, just det, då började operation dörrknackning och sen invasionen av alla som sökte. Men se, trots att han önskade att dom skulle spolas bort av regnet så blev dom kvar. Brodern vittnar om en mycket stressad N som han knappt kände igen. En kedjerökande vrak som oroade sig så för sitt DNA släpp, vankade fram och tillbaka om nätterna sömnlös trots att ingen vid den tiden ens visste att Lisa var död.

Källa att godsägaren hade tagit hand om deras pass. Tack!
2016-02-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Källa att godsägaren hade tagit hand om deras pass. Tack!

Vad ska du med källa till ? Det är överkurs för dig ! Börja med vanlig, enkel läsförståelse. Tips läs om mitt inlägg och se om du kan finna ordet "kan"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in