2016-02-12, 19:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad lever du i för fantasi värld. Du tycker inte man beter sig skyldig om man plötsligt lämnar Sverige?- När man tidigt i utredningen har så pass mycket bevis emot sig.

Man kanske lämnar Sverige för att man uppfattat att det verkar pågå en lynchstämning. Med bla uttalanden i tråden här av folk som verkar befinna sig på orten. Med bla en åklagare som låter som en Leastadianpredikant och som därefter i intervju uttalar att han känner människorna och bygden väl.
2016-02-12, 19:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I Borås och Hagebymorden, på vilka grunder sökte han PT? Minns du det? (Jag har själv inte följt det.)

Ja Borås handlade om -
Björn Hurtig lämnade in ytterligare analyser av skospår som ansågs ha stärkt misstankarna om att andra var i garaget. Enligt advokaten var den nya bevisningen synnerliga skäl för prövning, men HD gör alltså en hel annan bedömning.

Hageby handlade om att han försvarade målsägare och man friade misstänkta, och HD medgav inte PT.
2016-02-12, 19:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han säger ju att han kunde ha gömt sig i Ryssland, de har inget utlämningsavtal vad jag vet.

Nå, det rimliga nu är väl att NB kommer att snacka, frågan är bara om vad. Vem har han hjälpt? BH säger att man synar DNA-bevisningen. Men det är nog ett spel för galleriet, liksom advokatbytet. Det första han sa i media var att NB har förklaringsbörda. Jag tror inte han säger så utan att NB har gett klartecken. I en annan mening betonar ju BH att advokater jobbar på klientens order (apropå att han inte hade någon kritik att framföra mot IR:s insats).

Nerijus säger det i förhör ja, han kan ju såklart aldrig ljuga i förhör. Tydligen hade han koll på utlämningsavtalet, var han förberedd på att fly men ångrade sig? Men hade Nerijus hunnit med att fly landet verkligen. Han ville självklart göra sig av med kroppen på ett bättre ställe först, och städa upp efter sig. Men den hanns inte med, som sagt jag anmärkte på att det mest logiska inte vore att försöka fly landet när man är skyldig till ett mord. Han stannade kvar i Sverige dessutom, som dom flesta skyldiga gör. Du kan ha rätt att Nerijus börjar snacka, av ånger eller kanske ren desperation - men samtidigt så borde han ha gjort det tidigare om han vore oskyldig.
Senast redigerad av henkess 2016-02-12 kl. 19:51.
2016-02-12, 19:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, och jag slog lite på Hurtigs tidigare försök till prövningstillstånd. Hans experter har aldrig gett något i ett enda fall vad jag vet.

Oppenstam anlitade Hurtig för prövningstillstånd i HD Blev inget.
Assange beviljas inte prövningstillstånd av HD
HD ger inget prövningstillstånd i Boråsmordet
HD satte punkt för "dubbelmordet i Hageby

Det ser inte enkelt ut kan man väl säga.
Fast det är ju ytterst får advokater som lyckas driva ett mål till HD under sin karriär - även om många dömda faktiskt överklagar till HD...

Så den statistiken säger ju inte så mycket egentligen om advokatens skicklighet -- utan bara att det generellt är svårt att få prövningstillstånd i HD.
2016-02-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ja, men då är det väl bara för Hurtig att dra in lite lögner vilket är hans expertområde.
Oavsett om han kommer med förklaringar så tar inte HD upp det. Det är alltid roligt då en del advokater lever genom media vilket inte är så populärt i domstolarna. Mål dras i domstolen och inte i media det kanske kan vara en adresslapp till team Hurtig. Nåväl förklaringsbördan har Hurtig själv ansett att N har. Dock har ingen domstol tilldelat honom detta. Hurtig i England är ett kapitel som man sent glömmer. En pajas helt enkelt.
Det behövs ingen förklaring - alla (eller nästan alla) har förstått ändå. Bortförklaring får han lov att prestera en som heter duga. Jag kan inte föreställa mig att ens en aldrig så hurtig advokat kan rentvå NB från allt vad skuld heter - då skulle Fantomen behöva träda in på scenen och erkänna. Återstår strafflindring eller grifterfridsstraff. För det senare krävs väl nästintill Fantomen också, inte en skymt av alternativ gärningsman har synts till i materialet (brorsan räcker inte och hypotesen mord utan mördare tror jag inte HD faller för). Strafflindring då ? Att han ertappat offret nallande på hans tejprulle, varvid han blev så arrrg ? Nä. det krävs livligare fantasi än min.
2016-02-12, 19:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju ytterst får advokater som lyckas driva ett mål till HD under sin karriär - även om många dömda faktiskt överklagar till HD...

Så den statistiken säger ju inte så mycket egentligen om advokatens skicklighet -- utan bara att det generellt är svårt att få prövningstillstånd i HD.

Det är korrekt, men här gäller det att bokstavera det eftersom en del tycks inbilla sig att just Hurtig är mer än någon annan. Det är ju egentligen löjligt att han ens försöker om han inte har klara skäl till det. Det här fallet kostar i princip bara skattebetalarnas pengar, men visst ska man ta den sista chansen även om den är i princip utesluten.
2016-02-12, 19:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det behövs ingen förklaring - alla (eller nästan alla) har förstått ändå. Bortförklaring får han lov att prestera en som heter duga. Jag kan inte föreställa mig att ens en aldrig så hurtig advokat kan rentvå NB från allt vad skuld heter - då skulle Fantomen behöva träda in på scenen och erkänna. Återstår strafflindring eller grifterfridsstraff. För det senare krävs väl nästintill Fantomen också, inte en skymt av alternativ gärningsman har synts till i materialet (brorsan räcker inte och hypotesen mord utan mördare tror jag inte HD faller för). Strafflindring då ? Att han ertappat offret nallande på hans tejprulle, varvid han blev så arrrg ? Nä. det krävs livligare fantasi än min.

Men det kanske inte gäller "allt vad skuld heter". Kanske "bara" ensamt gärningsmannaskap och eller mord?
2016-02-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det kanske inte gäller "allt vad skuld heter". Kanske "bara" ensamt gärningsmannaskap och eller mord?
Jag förstår nog inte vad du menar i kontrast till min lite raljanta utläggning. Har jag missat något ?
2016-02-12, 20:02
Medlem
Nu vill NB byta advokat.

Och vill ha Björne HUrtig...

HUr tusan kan han veta att Björn är stjärnadvokat med egen utredningsenhet och så vidare???

Om jag skulle hamna i knipa har jag tre namn som jag fått av GW men ingen av dessa är Björn...

SÅ hur tusan kan en utlänning som inte kan språket ha större koll på bra/dåliga advokater?!

Jag är förbluffad. NB måste ha hjälp utifrån. Men vem hjälper honom?
2016-02-12, 20:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det är korrekt, men här gäller det att bokstavera det eftersom en del tycks inbilla sig att just Hurtig är mer än någon annan. Det är ju egentligen löjligt att han ens försöker om han inte har klara skäl till det. Det här fallet kostar i princip bara skattebetalarnas pengar, men visst ska man ta den sista chansen även om den är i princip utesluten.
Attans, jag trodde att det var försvaret som fick bekosta typ nya tekniska undersökningar.
Finns det nån gräns för hur mycket det får kosta?
2016-02-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Nu vill NB byta advokat.

Och vill ha Björne HUrtig...

HUr tusan kan han veta att Björn är stjärnadvokat med egen utredningsenhet och så vidare???

Om jag skulle hamna i knipa har jag tre namn som jag fått av GW men ingen av dessa är Björn...

SÅ hur tusan kan en utlänning som inte kan språket ha större koll på bra/dåliga advokater?!

Jag är förbluffad. NB måste ha hjälp utifrån. Men vem hjälper honom?

Eh, Assange kanske? Han är rätt så omskriven internationellt.
2016-02-12, 20:06
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Han är en iskall jävel, ett riktigt iskallt fanskap.
Jag drar en parallell till Elin Krantz mördare, den där negern, och fastän det finns/fanns övertygande bevisning så har dom inte erkänt!

Negern sitter på Norrtälje några år till, och troligen kommer Nerijus hamna där! Förhoppningsvis i många år.

Men varför inte sätta dom på Hall eller liknande anstalt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in