Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor1987
500,000 tysk-ryska medborgare... det låter inte särskilt troligt.
Inte om du tänker efter att det så klart måste finnas bättre, mer lockande delar av Ryssland att flytta till - speciellt eftersom situationen på Krim är långt ifrån stabil ännu - varför någon skulle vilja flytta dit när väpnad konflikt kan bryta ut igen, kan jag då själv inte komma på nån endaste anledning till.
Då måste man vara en aning tappad bakom en vagn, tycker du inte? Är det verkligen sådana människor som Ryssland, och Krim, skulle behöva?
Jag hittar inte uppgiften om 500.000 ryska tyskar. Folktyskarna, som de kallades, bodde i flera östeuropeiska länder och många utvisades efter kriget. Stalin slängde ut de flesta. Jag kan inte statistiken, men en halv miljon är fullt möjlig. De kommer inte alla att flytta till Krim eller fasta Ryssland, men några gör det. För den som har västerländsk pension och kan språket är det en vinnarlösning, men jag tror att många röstar med fötterna för att slippa det dekadenta väst. De vill också stödja Ryssland i dessa tider.
Besler, fd kommendant i Donbass, är folktysk. Jag antar att hans språk är arkaiskt, men jag vet att han kan kommunicera med dagens tyskar. Minst en av dem anslöt sig till honom.
Ryska tyskar började återvända till Krim redan 2015. Man talade då om att bygga en by kallad Kolchugino (Kronental) nära Simferopol. I juli 2015 talades om runt 400 familjer. I samma artikel nämns 1.500 ansökningar och familjerna anlände nästan varje vecka. Återvändandet finansieras av staten, men främst vissa behövande familjer får hjälp.
Utvecklingen är intressant. Några av mina släktingar lämnade fattigdomen och elitväldet i Sverige och for till USA. Nu ser jag europeiska medborgare, inte bara tyska, flytta till Ryssland. Till Krim kommer utbildade arbetare i arbetsför ålder, t.ex. elektriker. De är viktiga för turismen, men de kan också bidra nu när infrastrukturen på Krim byggs upp efter de svåra Ukrainaåren. De kan också bidra med nya lösningar, som ej är kända på Krim. Korsbefruktning.
Jag väntar ingen konflikt på Krim, så länge beslutsfattarna är rationella. Ukraina kan inte ta tillbaka Krim. Den som säger det spelar för gallerierna. Jag fruktar däremot att någon gör ett förfärligt misstag och orsakar elände för oss alla. Då spelar det ingen roll var vi bor.
http://ria.ru/society/20150728/1151615402.html