2016-02-12, 19:26
Medlem
Infrastrukturen uppgraderas i Sevastopol. En absolut nödvändighet efter Ukraina-åren, då pengarna bara lämnade landsdelen. Transportsystemet görs om. Tidigare har elsystemet helrenoverats för att slippa elavbrott och bränder. Mycket behöver ännu göras. Några vägar och trottoarer är i dåligt skick t.ex.

http://aquatek-filips.livejournal.com/1082272.html
Citera
2016-02-12, 19:29
Medlem
Det övas på flera ställen i Ryssland och nu på Krim. Turchinov fruktar invasion som vanligt. Det har han gjort sedan våren 2014, då SBU ungefär 19 gånger (om jag minns rätt) sade att "Ryssland invaderar imorgon".

Övningen kanske bara är rutin, men den är nog en signal. Den amerikanska flottan har förstärkts i Svarta havet och NATO rustar upp i östeuropa.

Citat:
The presence of Russian troops in the Crimean peninsula has been stepped up in connection with a military exercise, Russian Defense Minister Sergey Shoygu told President Vladimir Putin while reporting a surprise exercise in the southern military district

Crimea’s military group is reinforced for holding exercise — Russian defense minister

http://novorossia.today/crimea-s-military-group-is-reinforced-for-holding-exercise-russian-defense-minister/
Citera
2016-02-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det övas på flera ställen i Ryssland och nu på Krim. Turchinov fruktar invasion som vanligt. Det har han gjort sedan våren 2014, då SBU ungefär 19 gånger (om jag minns rätt) sade att "Ryssland invaderar imorgon".

Övningen kanske bara är rutin, men den är nog en signal. Den amerikanska flottan har förstärkts i Svarta havet och NATO rustar upp i östeuropa.

Crimea’s military group is reinforced for holding exercise — Russian defense minister

http://novorossia.today/crimea-s-military-group-is-reinforced-for-holding-exercise-russian-defense-minister/
Förstår inte riktig. Ryssland har ju de facto invaderat Ukraina och ockuperar nu Krimhalvön och östra delarna av det demokratiska Ukraina. Klart att sådan aggressionspolitik från rysk sida måste besvaras på något sätt. Så vad är poängen med att utmåla Ukrainas fulla rättigheter att ta tillbaka Krim och Dobassregionen som någon form av brott. Brotten i Ukraina är ju enligt omvärlden och internationella lagar begångna av Krimgänget, inte av den legala regimen i Kiev. Ett Ryssland i förfall där krigsretoriken följaktligen blommar ut för fullt, historien är full av liknande exempel. Inte undra på att Ukraina kör för fulla muggar mot väst och tryggheten. Dagens Ryssland är ju inget att luta axel emot om man vill bevara sitt lands självständighet och utveckling. Putin ses helt enkelt som en förlorare.
Citera
2016-02-13, 19:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte riktig. Ryssland har ju de facto invaderat Ukraina och ockuperar nu Krimhalvön och östra delarna av det demokratiska Ukraina. Klart att sådan aggressionspolitik från rysk sida måste besvaras på något sätt. Så vad är poängen med att utmåla Ukrainas fulla rättigheter att ta tillbaka Krim och Dobassregionen som någon form av brott. Brotten i Ukraina är ju enligt omvärlden och internationella lagar begångna av Krimgänget, inte av den legala regimen i Kiev. Ett Ryssland i förfall där krigsretoriken följaktligen blommar ut för fullt, historien är full av liknande exempel. Inte undra på att Ukraina kör för fulla muggar mot väst och tryggheten. Dagens Ryssland är ju inget att luta axel emot om man vill bevara sitt lands självständighet och utveckling. Putin ses helt enkelt som en förlorare.
Mmmm... Men en viktig fråga är vad befolkningen i Östukraina och på Krim anser om de ryska truppernas närvaro. Som ockupanter, eller som beskyddare? Frågan är som jag ser det öppen, men är även kärnan till en fredlig och hållbar lösning av konflikten. Båda sidor har begått svåra misstag under konflikten, men nu gäller det att se framåt mot en möjlig lösning.
Citera
2016-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm... Men en viktig fråga är vad befolkningen i Östukraina och på Krim anser om de ryska truppernas närvaro. Som ockupanter, eller som beskyddare? Frågan är som jag ser det öppen, men är även kärnan till en fredlig och hållbar lösning av konflikten. Båda sidor har begått svåra misstag under konflikten, men nu gäller det att se framåt mot en möjlig lösning.
Ja ett politiskt beskydd är ju i praktiken ockupation så befolkningen på Krim vet givetvis att det Ryssland gjort är ett brott även om man inte vågar säga det rent ut i dagsläget. När Krim åter är under Ukrainsk kontroll lär vi få befolkningens sanna version om tiden under rysk ockupation.
Citera
2016-02-19, 11:57
Medlem
Några ryska tyska medborgare vill flytta till Krim. Jag vet inte hur många de är, men de talar om att bygga byar. Kanske de väntar tillströmning. Det har tidigare sagts att några i väst har återvänt till Ryssland, men då nämndes inte Krim. Krim behöver språkkunnigt folk, om västerländska turister ska komma, så detta är välkommet.

Citat:
Flera tyska medborgare av ryskt ursprung tänker flytta till Krim, eftersom de inte känner sig säkra i Tyskland.

Tyskarna vill enligt honom gärna bygga egna byar på Krim.

De flesta är småföretagare, elektriker, mekaniker, säger Balbek.

http://se.sputniknews.com/varlden/20160218/1110861/krim-tyskland-balbek.html
Citera
2016-02-19, 21:54
Medlem
Citat:
Några ryska tyska medborgare vill flytta till Krim. Jag vet inte hur många de är, men de talar om att bygga byar. Kanske de väntar tillströmning. Det har tidigare sagts att några i väst har återvänt till Ryssland, men då nämndes inte Krim. Krim behöver språkkunnigt folk, om västerländska turister ska komma, så detta är välkommet.

Ja dom får väl som alla andra begära tillstånd från Kiev, det är ju ukrainskt territorium dom vill besöka. Eller tänker dom bosätta sig illegalt i landet? Just ingen bra idé misstänker jag när Ukraina en dag åter får kontroll över sin ockuperade halvö.
Citera
2016-02-20, 02:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

500,000 tysk-ryska medborgare... det låter inte särskilt troligt.

Inte om du tänker efter att det så klart måste finnas bättre, mer lockande delar av Ryssland att flytta till - speciellt eftersom situationen på Krim är långt ifrån stabil ännu - varför någon skulle vilja flytta dit när väpnad konflikt kan bryta ut igen, kan jag då själv inte komma på nån endaste anledning till.

Då måste man vara en aning tappad bakom en vagn, tycker du inte? Är det verkligen sådana människor som Ryssland, och Krim, skulle behöva?
Citera
2016-02-20, 02:24
Medlem
Har inte ämnet Krimtatarer varit uppe i denna tråd? Det tycker jag annars är konstigt. Krimtatarer är ett turkiskt folk som inte vill att Krim ska tillhöra Ryssland. Med tanke på Rysslands hemskt dåliga relation till Turkiet borde krimtatarerna känna flåset i nacken just nu.
Inte mig emot, jag stödjer Ryssland.
Citera
2016-02-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
500,000 tysk-ryska medborgare... det låter inte särskilt troligt.

Inte om du tänker efter att det så klart måste finnas bättre, mer lockande delar av Ryssland att flytta till - speciellt eftersom situationen på Krim är långt ifrån stabil ännu - varför någon skulle vilja flytta dit när väpnad konflikt kan bryta ut igen, kan jag då själv inte komma på nån endaste anledning till.

Då måste man vara en aning tappad bakom en vagn, tycker du inte? Är det verkligen sådana människor som Ryssland, och Krim, skulle behöva?

Jag hittar inte uppgiften om 500.000 ryska tyskar. Folktyskarna, som de kallades, bodde i flera östeuropeiska länder och många utvisades efter kriget. Stalin slängde ut de flesta. Jag kan inte statistiken, men en halv miljon är fullt möjlig. De kommer inte alla att flytta till Krim eller fasta Ryssland, men några gör det. För den som har västerländsk pension och kan språket är det en vinnarlösning, men jag tror att många röstar med fötterna för att slippa det dekadenta väst. De vill också stödja Ryssland i dessa tider.

Besler, fd kommendant i Donbass, är folktysk. Jag antar att hans språk är arkaiskt, men jag vet att han kan kommunicera med dagens tyskar. Minst en av dem anslöt sig till honom.

Ryska tyskar började återvända till Krim redan 2015. Man talade då om att bygga en by kallad Kolchugino (Kronental) nära Simferopol. I juli 2015 talades om runt 400 familjer. I samma artikel nämns 1.500 ansökningar och familjerna anlände nästan varje vecka. Återvändandet finansieras av staten, men främst vissa behövande familjer får hjälp.

Utvecklingen är intressant. Några av mina släktingar lämnade fattigdomen och elitväldet i Sverige och for till USA. Nu ser jag europeiska medborgare, inte bara tyska, flytta till Ryssland. Till Krim kommer utbildade arbetare i arbetsför ålder, t.ex. elektriker. De är viktiga för turismen, men de kan också bidra nu när infrastrukturen på Krim byggs upp efter de svåra Ukrainaåren. De kan också bidra med nya lösningar, som ej är kända på Krim. Korsbefruktning.

Jag väntar ingen konflikt på Krim, så länge beslutsfattarna är rationella. Ukraina kan inte ta tillbaka Krim. Den som säger det spelar för gallerierna. Jag fruktar däremot att någon gör ett förfärligt misstag och orsakar elände för oss alla. Då spelar det ingen roll var vi bor.

http://ria.ru/society/20150728/1151615402.html
Citera
2016-02-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Har inte ämnet Krimtatarer varit uppe i denna tråd? Det tycker jag annars är konstigt. Krimtatarer är ett turkiskt folk som inte vill att Krim ska tillhöra Ryssland. Med tanke på Rysslands hemskt dåliga relation till Turkiet borde krimtatarerna känna flåset i nacken just nu.
Inte mig emot, jag stödjer Ryssland.

Vi har talat om Krim-tatarerna. Jag rapporterar så gott jag kan. Majoriteten stödjer anslutningen till Ryssland. De fick äntligen sitt språk erkänt och de gamla landtvisterna löstes. Pensionärerna fick högre pension. Många av de som lämnade Krim efter anslutningen har återvänt. Krims tatarledare tar avstånd från Mejlis-ledarna i Kiev och kritiserar dem. De får inte representera dem internationellt. En viktig signal till Turkiet.

När vattnet och elen stängdes av och handelsförbindelserna kapades, så drabbades förstås tatarerna som alla andra. Många är beroende av sina små jordbruk och man kan inte odla utan vatten. Byarna drabbades värst under elblockaden. Vad folk på Krim tycker om dagens Kiev är inte tryckbart och småbönderna i ukrainska Kherson tycker säkert likadant. De drabbades också. Arbetet med jorden är mycket hårt, tro mig, jag vet, och det är förfärligt att se skörden ruttna på fälten.

Du kan höra Yats angripa tatarerna på youtube för bara några år sedan. Kiev plockade bara in pengar och gjorde nästan ingenting för halvön. Landkonflikterna var ett mycket stort problem, men Kiev ville inte lösa dem. VP löste problemet med vänster hand.

Rapportera gärna om Krim, om du har möjlighet. Jag vill se de tatariska småbyarna, om och när jag besöker halvön. Och nej, jag tänker inte be Kiev om tillstånd att resa dit.
Citera
2016-02-20, 15:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Vi har talat om Krim-tatarerna. Jag rapporterar så gott jag kan. Majoriteten stödjer anslutningen till Ryssland. De fick äntligen sitt språk erkänt och de gamla landtvisterna löstes. Pensionärerna fick högre pension. Många av de som lämnade Krim efter anslutningen har återvänt. Krims tatarledare tar avstånd från Mejlis-ledarna i Kiev och kritiserar dem. De får inte representera dem internationellt. En viktig signal till Turkiet.

När vattnet och elen stängdes av och handelsförbindelserna kapades, så drabbades förstås tatarerna som alla andra. Många är beroende av sina små jordbruk och man kan inte odla utan vatten. Byarna drabbades värst under elblockaden. Vad folk på Krim tycker om dagens Kiev är inte tryckbart och småbönderna i ukrainska Kherson tycker säkert likadant. De drabbades också. Arbetet med jorden är mycket hårt, tro mig, jag vet, och det är förfärligt att se skörden ruttna på fälten.

Du kan höra Yats angripa tatarerna på youtube för bara några år sedan. Kiev plockade bara in pengar och gjorde nästan ingenting för halvön. Landkonflikterna var ett mycket stort problem, men Kiev ville inte lösa dem. VP löste problemet med vänster hand.

Rapportera gärna om Krim, om du har möjlighet. Jag vill se de tatariska småbyarna, om och när jag besöker halvön. Och nej, jag tänker inte be Kiev om tillstånd att resa dit.
Ett tag fördes det ett märkligt resonemang som gick ut på att Krimtatarerna hade en alldeles särskild rätt till Krim som stod över alla andra av halvöns folkslag - de skulle nämligen vara Krims "urinvånare". Resonemanget - som väl i stort sett tystnat - är ju minst sagt märkligt eftersom tatarerna inte bott på Krim särskilt länge, och det bodde bl.a. skyter, greker, goter och romare på halvön före tatarerna. Det rimliga är naturligtvis att det är de som bor där idag som har hemortsrätt där, och bör avgöra Krims framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in