2016-02-12, 00:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En sadist kan inte försätta sitt offer i medvetslöshet och hoppas på att hon märker att han plågar henne, eller hur? Han vill inte plåga någon som hänger som en död sill, han vill se henne lida.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej det kan han inte, om han inte gjort liknande tidigare...
Medvetslösa kan till en viss gräns känna smärta och ge uttryck för det (...)
Nu är det ju så att XeniaOT hävdar, att GM inte kan ha njutit av att se offret lida, så som det måste ha gått till.
Frågan gäller alltså inte om en medvetslös kan känna smärta, utan om vederbörande överhuvudtaget kan lida - och dessutom ge uttryck för det. Tillåt mig tvivla.
Alltså fanns inget sexualsadistiskt motiv, resten är höljt i dunkel
2016-02-12, 00:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu är det ju så att XeniaOT hävdar, att GM inte kan ha njutit av att se offret lida, så som det måste ha gått till.
Frågan gäller alltså inte om en medvetslös kan känna smärta, utan om vederbörande överhuvudtaget kan lida - och dessutom ge uttryck för det. Tillåt mig tvivla.
Alltså fanns inget sexualsadistiskt motiv, resten är höljt i dunkel

Var kan man ta del i att hon var medvetslös? Vad handlar det försvårande omständigheterna om då han dömts till livstid? Nu är det dags att svara på sakfrågorna och inte påhittade storys.
Medlem
Citat:
Om han hade en kvinna, hängd, blottad och tejpad som en sadistisk fantasi är enklast förklarade tillvägagångssättet att döden inföll sist.

Närvaro av smärtreaktion hos medvetslösa utesluter också sadism.

En bra anledning till att det inte kan finnas inslag i sadism är att det inte finns något.

Vi får hoppas att NB någon gång förklarar anledningen till varför han mördade Lisa.

Du har fortfarande inte förstått. Inom sjukvårdens ramar (och polisomhändertagande av berusade) händer det ofta att man framkallar smärta hos medvetslösa för att väcka dom eller bedöma djupet (har du läst om RLS85?).
Om en person utan legitim anledning smärtstimulerar en medvetslös för att pröva hur denne reagerar på det skulle jag kalla sadistiskt handlande.
Att framkalla smärta hos en medvetslös kan alltså vara är sadistiskt.

Din förklaring till att det inte finns inslag av sadism är alltså att du själv inte tycker att det finns inslag av sadism.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej din utrustning är i så fall bättre - för det är nämligen något som NFC inte klarar av.

Det har NFC vittnat om och det vet du som har varit med här ett tag. Man kan inte åldersbestämma blod, det är helt riktigt, men tekniker på NFC kan se på blodfläckarna på Lisas kläder om det är färskt blod. Om Nerijus har skadar sig för tre månader sen just där Lisa enligt er har släpats så kommer det gamla koagulerade blodet knappast att fastna på hennes kläder.

Prova själva att dra något över nån gammal intorkad fläck och se om det fastnar. I det här fallet har färskt blod avsatt fläckar på Lisas kläder. Tjata inte mer om att han har jobbat där, det har många andra också gjort genom åren och deras DNA har inte fastnat, varken svett, blod eller saliv.
2016-02-12, 00:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vi får hoppas att NB någon gång förklarar anledningen till varför han mördade Lisa.

Du har fortfarande inte förstått. Inom sjukvårdens ramar (och polisomhändertagande av berusade) händer det ofta att man framkallar smärta hos medvetslösa för att väcka dom eller bedöma djupet (har du läst om RLS85?).
Om en person utan legitim anledning smärtstimulerar en medvetslös för att pröva hur denne reagerar på det skulle jag kalla sadistiskt handlande.
Att framkalla smärta hos en medvetslös kan alltså vara är sadistiskt.

Din förklaring till att det inte finns inslag av sadism är alltså att du själv inte tycker att det finns inslag av sadism.
Men, hur ska jag få dig att förstå? En sadist kan inte räkna med att en medvetslös person känner smärta eller någon olust över huvud taget, och försätter därför inte sitt offer i medvetslöshet för att plåga henne.
2016-02-12, 00:44
Medlem
Sixts avatar
Har det kommit några tecken på att domen kommer överklagas till HD?
2016-02-12, 00:48
Medlem
Citat:
Men, hur ska jag få dig att förstå? En sadist kan inte räkna med att en medvetslös person känner smärta eller någon olust över huvud taget, och försätter därför inte sitt offer i medvetslöshet för att plåga henne.

Jag förstår dig och har redan svarat dig på det.

Citat:
Nej det kan han inte, om han inte gjort liknande tidigare.
Har han inte gjort det tidigare kan han inte veta hur snart medvetslösheten inträder. Förloppet kanske inte blev riktigt som sadisten föreställt sig.
2016-02-12, 00:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag förstår dig och har redan svarat dig på det.
Och jag har svarat dig på det. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-02-12, 01:13
Medlem
Citat:
Och jag har svarat dig på det. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Suck.
Nu skulle jag kunna fortsätta kasta sand och säja att jag svarat på det genom att citera mitt svar på ditt svar på mitt svar osv...., men då blir det bara löjligt.

Du menar att det inte finns inslag av sadism för att du själv inte tycker att det finns inslag av sadism.
Många andra är av en annan uppfattning.

Vi har rett ut vissa rent felaktiga påståenden, men längre än så kommer vi nog inte.

Dags att släppa ämnet för ikväll.
2016-02-12, 01:17
Medlem
Citat:
En sadist kan för fasen inte utgå från att ett medvetslöst offer känner smärta. Han vill väl se offret lida, inte se henne hänga där som en död sill. Och detta har jag svarat #Prudent på: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Han var väl en oskicklig torterare. Offret dog för fort. Hade han fått öva på joggerskan hade han nog förfinat tekniken. Men då hade han fått utlopp för sina lustar. Lisas död hade senarelagts och hennes dödskamp blivit mer utdragen.

Beträffande att tejpningen kom till för att säkra ligaturen mot Lisas krafsande: två ändar av snöret pekade upp ur tejpningen har jag för mig.
2016-02-12, 01:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Han var väl en oskicklig torterare. Offret dog för fort. Hade han fått öva på joggerskan hade han nog förfinat tekniken. Men då hade han fått utlopp för sina lustar. Lisas död hade senarelagts och hennes dödskamp blivit mer utdragen.

Beträffande att tejpningen kom till för att säkra ligaturen mot Lisas krafsande: två ändar av snöret pekade upp ur tejpningen har jag för mig.
Krafsar döda? Snöret var dödligt spänt när tejpen applicerades.
2016-02-12, 01:48
Medlem
Citat:
Nej, för i så fall spändes snöret efter tejpningen.

Vad är det som utesluter det? Hur stor yta av snöret har kontakt med adhesionsskiktet på tejpen? Väldigt liten skulle jag säga. Tejpen satt utanför håret enligt FUP. Enligt vittnesmål i TR satt också snaran utanpå håret. Mycket hår földaktligen där adhesionsskiktet skall häfta mot snöret. Och du vet med visshet att ingen som helst glidning kan ske mellan tejp och snöre. Utifrån vad en läkare har sagt. Du om någon brukar väl kritiskt värdera vittnen. "Är vittnet i position att veta det han/hon påstår?" En sund attityd. Men använd den konsekvent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in