Citat:
Ursprungligen postat av
flipflap
Intressant resonemang. Kanske litet off-t, men tänker du att de vilka är mest engagerade och intresserade i största allmänhet också är de vilka attraheras till SD, medan de passiva och mindre intresserade väljer parti av andra orsaker?
Jag tänker att när SD hamnade på kartan så möttes ett väldigt uppdämt behov av att ta itu med en sällsynt eftersatt politisk fråga, vilket skapar ett engagemang som inte liknar något annat. Alla andra frågor handlar mest om ören och tiondelar hit eller dit, bjäbb om vilken av två redan prövade metoder som funkar bäst (ingen av dem) osv, det kan inte finnas någon glöd i politik när allt redan är "färdigt" och det illustreras t ex av de etablerade partiernas sjunkande medlemstal, vilket började långt innan SD.
Så nej, jag tror inte att de som är mest politiskt engagerade väljer SD, men jag tror att SD-sympatisörer har mer driv och vilja till förändring och att den ivern tar sig uttryck i att de kastar sig över varje poll där de kan påverka, varje kommentarsfält som är öppet. De är injackade på en stor gemensam tank av frustration som ger dem obegränsat bränsle till att knacka ner hundratusen arga tecken per dag. Jag har svårt att se framför mig hur en motsvarande moderat aktivist skulle se ut. Hur frustrerad är en övertygad moderat just nu över att vi har vänsterregering? Säkert lite grann, men uppenbarligen inte så frustrerad och driven att han/hon nagelfar varje opinionsmätning, skriver i alla kommentarsfält och härjar dag och natt på Flashback. Där spelar SD i en egen division.