2016-02-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vilket du inte kan göra. Skulle du åka mot eller ifrån en ljusstråle mäter du alltid upp den till samma hastighet, vad är det du inte förstår?

Jag har inte ifrågasatt det. Vad är det du inte förstår?
Citera
2016-02-11, 12:41
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag har inte ifrågasatt det. Vad är det du inte förstår?

Citat:
Ja, till exempel. Men även enklare, om du står still och jag går så upplever vi olika ljushastigheter så att min ljushastighet är snabbare än din förutsatt att jag går framåt.

Citat:
Jag förstår mycket väl hur relativitetsteorin fungerar, det är bara det att den har fel. När Einstein förstod detta så försökte han rädda den med den kosmologiska konstanten som upprättar ett fast rum som hastighetsgränsen kan utgå ifrån.

Men som jag sagt tidigare så var Einstein inte helt ute och cycklade för hans teori beskrev ju vad som hände rent visuellt samt att den angav interaktionsbarriären.

Citat:
Han har som premiss till sina ekvationer att ljushastigheten är en konstant när den inte kan vara det, det är problemet. Ljushastigheten är bara en konstant utifrån ett perspektiv, inte flera. Denna rigida fixering vid ljushastighetens konstans är problemet. Den speciella relativitetsteorin lider inte av detta problem av vad jag förstått men det gör den allmäna.

Du sitter och argumenterar mot något som har hundratals bevis och du kan inte ens stå för vad du har sagt? Är du möjligen efterbliven?
Citera
2016-02-11, 12:50
Medlem
Citat:
Du sitter och argumenterar mot något som har hundratals bevis och du kan inte ens stå för vad du har sagt? Är du möjligen efterbliven?

Ljuset har en konstant hastighet sett från en betraktare oavsett hur han rör sig, där håller jag med relativitetsteorin. Men detta ger ingen begränsning för ur snabbt man eller något kan färdas. När flera betraktare tas in så är ljushastigheten inte längre konstant.
Citera
2016-02-11, 15:59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ljuset har en konstant hastighet sett från en betraktare oavsett hur han rör sig, där håller jag med relativitetsteorin. Men detta ger ingen begränsning för ur snabbt man eller något kan färdas. När flera betraktare tas in så är ljushastigheten inte längre konstant.

Nej, förklara matematiskt istället för att spy ut åsikter om hur du anser att det skall vara. Oavsett om vi åker mot eller ifrån varandra kommer vi observera en ljusstråle med samma hastighet. C
Citera
2016-02-11, 16:45
Medlem
miness avatar
Citat:
problemet med detta sättet att se det på är att ljuset inte har någon bestämd hastighet alls. frågan om hur snabbt något rör sig då blir helt meningslös, alltså kan vi kasta bort detta absoluta hastighetsbegrepp helt och hållet. det som kvarstår då är relativa hastigheter, som beskrivs utav relativitetsteorin.
Citera
2016-02-11, 16:50
Medlem
miness avatar
observatör A åker med hastighet v relativt observatör B. båda observatörer mäter en hastigheten på en ljuspartikel som rör sig parallelt med hastighetsvektorn bort från båda observatörerna. vi kan för enkelthetens skull säga att ljuspartikeln och observatör A och B ligger på samma linje

A B-> ljus--->

både A och B mäter ljuspartikelns hastighet som c

vad är ljuspartikelns hastigheten i verkligheten?

besvara det, viktigtinlägg, så kan vi kanske börja analysera vad din "teori" håller för
Citera
2016-02-11, 16:58
Medlem
Vid närmare eftertanke så har jag haft fel. C är inte konstant för alla observatörer utan det fungerar precis som man kan tänka sig att det är hastigheten på föremålet som sänder ljuset + c som är ljusets hastighet. Ursäkta.
Citera
2016-02-11, 17:08
Medlem
miness avatar
Citat:
Vid närmare eftertanke så har jag haft fel. C är inte konstant för alla observatörer utan det fungerar precis som man kan tänka sig att det är hastigheten på föremålet som sänder ljuset + c som är ljusets hastighet. Ursäkta.
ok, och alla relativistiska fenomen är bara "visuellt", right?

om vi kombinerar detta med ditt påstående att saker som rör sig i högre än c relativt en observatör blir osynliga för observatören, eller hur? detta betyder bland annat att andromedagalaxen skulle vara osynlig, eftersom den rör sig mot oss och ljuset från andromeda bör således vara v+c > c, där v är andromedas hastighet relativt vintergatan.

faktum är att om jag kastar en sten mot dig så skulle den vara osynlig, för ljusets hastighet relativt dig är då högre än c.

nu har du gjort en hel del revideringar av din teori, och jag tycker det kan vara lämpligt för dig att nu summera vad din teori säger i dagsläget. det är svårt att hålla koll på vad som gäller nu efter alla efterkonstruktioner, och vi skall kunna bemöta och vederlägga din teori så behövs en summering
Senast redigerad av mines 2016-02-11 kl. 17:11.
Citera
2016-02-11, 17:08
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:

Nej, ljusets hastighet är alltid C. Du påstår något och därför skall du bevisa det. Du har fel.
Citera
2016-02-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
ok, och alla relativistiska fenomen är bara "visuellt", right?

om vi kombinerar detta med ditt påstående att saker som rör sig i högre än c relativt en observatör blir osynliga för observatören, eller hur? detta betyder bland annat att andromedagalaxen skulle vara osynlig, eftersom den rör sig mot oss och ljuset från andromeda bör således vara v+c > c, där v är andromedas hastighet relativt vintergatan.

faktum är att om jag kastar en sten mot dig så skulle den vara osynlig, för ljusets hastighet relativt dig är då högre än c.

nu har du gjort en hel del revideringar av din teori, och jag tycker det kan vara lämpligt för dig att nu summera vad din teori säger i dagsläget. det är svårt att hålla koll på vad som gäller nu efter alla efterkonstruktioner, och vi skall kunna bemöta och vederlägga din teori så behövs en summering

Andromedagalaxen är den enda galaxen som rör sig mot oss och det är även den närmaste galaxen. Troligtvis håller den ändå tillräckligt låg hastighet i sitt närmande för att vara synlig. Ifall nu ens teorin om rödförskjutning ens stämmer.

Min teori, eller snarare mitt konstaterande, säger att det inte är några problem att röra sig snabbare än ljuset eftersom det inte kan finnas någon hastighetsbarriär, oavsett om ljuset är en konstant för en punkt eller om ljuset beter sig som allt annat. Samt även att det som rör sig snabbare än ljuset blir till tachyoner för det som befinner sig en ljushastighet ifrån.
Citera
2016-02-11, 17:46
Medlem
Citat:
Nej, ljusets hastighet är alltid C. Du påstår något och därför skall du bevisa det. Du har fel.

Ljusets ivägskickningshastighet är alltid c. Hur det tas emot är en annan fråga.
Citera
2016-02-11, 17:49
Medlem
miness avatar
men om ljusets "utskickningshastighet" alltid är c, och allt som rör sig snabbare än c är osynligt för oss, så borde ALLT som rör sig mot oss vara osynligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in