2016-02-11, 09:45
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är väl bara att titta på statsbudgeten för att se vad pengarna går till. Ungefär hälften är pensioner och sjukvård, en sjättedel är försvar, en fjärdedel "övrigt" och 6% är ränta på statsskulden.
Vilka kostnader har skenat så mycket att det motiverar en nära dubblering av statsskulden?
Eller lider fortfarande av minskade inkomster i form av skatter? Detta motsägs kanske av det faktum att skulden i förhållande till BNP verkar ligga relativt stabil.
Citera
2016-02-11, 13:23
Medlem
flyer1s avatar
USA befolkning 320.000.000
BNP per capita $53.000
Statskuld ca 20.000.000.000.000 lite drygt USA:s BNP för 1 år. Sveriges staskuld är i samma härald ett års BNP. Men vi har privata skulder på ytterligare 2 års BNP !
USA:s statskuld blir $62.500 per person, det är kurs 8.48, betyder 530.000kr per amerikan och hälften tillkommit under Obamas tid. Klart de lever över sina tillgångar.
Samtidigt produserar FED pengar i rasande takt som lånas ut till bla omvärlden som blir skuldberoende till USA, istället för att trycka egna pengar! En vacker dag höjer FED räntan och resten av världen blir USA:s ränteslavar !
Nej jag är inte paranoid, bara förutseende. Fed har just gjort sin första räntehöjning !
Fed ägs av privata banker som ägs av dolda rika privatpersoner, det är de som styr världen idag.

Informera världen ! Men världen vill hellre veta om kändiskvaller , iallafall enligt media som styr informationen !
Citera
2016-02-11, 20:45
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det blir ingen hyperinflation därför resten av världen kommer inte att kunna gå ifrån dollarn som reservvaluta - dvs betalningsmedel för olja, råvaror och aktier på Dow Jones.

Detta nämns inte i de flesta dokumentärer på youtube eftersom dessa är reklam för guld och silver. Och huvudargumentet för fysiskt guld och silver är att dollarn kommer att kollapsa.

Detta är emellertid inte fallet. USA kan invadera varje land som på allvar utgör ett hot mot dollarn. Och tro mig deras makt- och pengahungriga elit kommer inte att tveka...

/Johan

Och varför inte det?
Citera
2016-02-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Och varför inte det?

Observera att citatet innehåller motiveringen. Eller menar du varför de inte skulle tveka att agera för att försvara sina befintliga tillgångar? Hmmm...

Jag bygger i min tur mitt mycket kondenserade resonemang på Mike Stathis. Bifogar länk till hans artikel.

http://www.avaresearch.com/articles/589/Why-Hyperinflation-Isnt-Coming-To-The-U.s..html

/Johan
Citera
2016-02-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vilka kostnader har skenat så mycket att det motiverar en nära dubblering av statsskulden?
Eller lider fortfarande av minskade inkomster i form av skatter? Detta motsägs kanske av det faktum att skulden i förhållande till BNP verkar ligga relativt stabil.

Den enskilt största faktorn är inte högre utgifter (dessa har i själva verket planat ut efter 2009) utan Bushregeringens skattesänkningar i kombination med den ekonomiska inbromsningen p.g.a. finanskrisen.
Citera
2016-02-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
USA befolkning 320.000.000
BNP per capita $53.000
Statskuld ca 20.000.000.000.000 lite drygt USA:s BNP för 1 år. Sveriges staskuld är i samma härald ett års BNP. Men vi har privata skulder på ytterligare 2 års BNP !
USA:s statskuld blir $62.500 per person, det är kurs 8.48, betyder 530.000kr per amerikan och hälften tillkommit under Obamas tid. Klart de lever över sina tillgångar.
Samtidigt produserar FED pengar i rasande takt som lånas ut till bla omvärlden som blir skuldberoende till USA, istället för att trycka egna pengar! En vacker dag höjer FED räntan och resten av världen blir USA:s ränteslavar !
Nej jag är inte paranoid, bara förutseende. Fed har just gjort sin första räntehöjning !
Fed ägs av privata banker som ägs av dolda rika privatpersoner, det är de som styr världen idag.

Informera världen ! Men världen vill hellre veta om kändiskvaller , iallafall enligt media som styr informationen !

Väldigt intressant och relevant resonemang!

En sak som jag dock inte är helt med på hur det sker är på vilket sätt FED:s pengar lånas ut till omvärlden. Har amerikanska banker står utlåning till Europa och Kina exempelvis? Eller sker detta via IMF?

Kan vi se siffrorna någonstans?

Bara för att styrka resonemanget.

/Johan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in