2016-02-10, 11:56
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Göran i Norra Förlösa, Marina i Spekeröd och Varchareeya i Boden såg alla sin baneman före mordet, och det var inga problem att bevisa det.

Är det inte bevisat i det här fallet?
2016-02-10, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Läs sammanhanget. Det finns inget som bevisar samröre mellan Lisa och NB före dödsfallet, vilket det gör vid de flesta mord, även där mördaren nekar.
Jag frågar vad du vill ha sagt - jag hittade denna värdelösa mening då jag backade:
Citat:
Trots att bevis saknas för att NB ens såg Lisa före hennes död.

.. Vilket är fullständigt ointressant ur de aspekter som redan angivits och som ligger till grund för domen.
Hur fan ska ett överfallsmord bevisas och av vilken anledning?

Jag frågar vad du yrar om.
2016-02-10, 11:59
Medlem
Citat:
Läs sammanhanget. Det finns inget som bevisar samröre mellan Lisa och NB före dödsfallet, vilket det gör vid de flesta mord, även där mördaren nekar.

Du pratade om bevisning till att NB/mördare haft samröre med BO. Den samlade DNA bevisningen bevisar just detta i detta fallet, eller hur menar du nu?

Nej, det hängde inte, men bevisen är tydliga i att NB befattat sig med Lisas kropp

Edit; OCH mördade henne
2016-02-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Redan i rubriken var det inte så komplicerat att se vad det handlade om gällande Rönnbäck

För övrigt var översättningen för en gång skull relativt begriplig och återberättar Hovrättsdomen och vad hon ville ha i ersättning, samt kommentar om att hustrun vägrade inställa sig i HovR.

Beträffande kritik så framkommer även denna mening:

http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/nerijaus-bileviciaus-advokate-tapo-pajuokos-objektu.htm

Return to sender:
"Det kommer att ha en killer Litauen."

Kūnas buvo rastas įrankių spintelėje
Kroppen hittades i verktygsskåp.
2016-02-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hoppas i så fall att hon får frågan om hur hennes dna hamnade på Lisas trosor. Hon bör väl ha funderat på hur det gick till?

Det är en intressant fråga.
DNA är ju så svårplanterat enligt en del.

Om vi bara tänker oss att inga övriga DNA eller blodspår hittats, Lisa
va inte våldtagen, var hade vi hamnat då?

Men ok, det är väl NB som lyckats klanta till det där också.

Men jäkligt nyfiken är jag
2016-02-10, 12:04
Medlem
Citat:
Skickades Irinas kläder till NFC? Varför då?

Du menar att NFC inte undersökt IB kläder?
2016-02-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Detsamma gäller de allra flesta mördare som nekar. Det är oftast mycket svårt att hitta någon direkt teknisk bevisning på annat än att de efter dådet hade befattat sig med kroppen

Vet du vilka regler som gäller för att han ska
skickas till Litauiskt fängelse?
2016-02-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lustmördaren ska pröjsa ett skadestånd på 150 000 kr till Lisas närmaste. (En löjligt låg
summa i sammanhanget kan konstateras i förbigående men nu är det en gång för alla sådana
snålt tilltagna skadeståndsbelop man rör sig med i det här landet. Till skillnad från exempelvis
USA där det kan bli tal om enormt mycket högre summor att utbetala till brottsoffer och deras
anhöriga.)
Finns det betalningsförmåga överhuvudtaget?
Om jag inte är felunderrättad ska den livstidsdömde litauern vara ägare till en fastighet
därborta i hemlandet. Om så är fallet kan man då utverka en tvångsförsäljning så
att ekonomiska medel frigörs?
Blir det alldeles omöjligt för mördaren att slanta upp det som begärs av honom så kanske
man kan tänka sig att hans trogna anhängare på forumet rycker ut till hans undsättning?
Några tusenlappar från var och en så kanske det ordnar sig med saken?
Eller kan man tänka sig att Rönnbäckskan sträcker ut en hjälpande hand, fylld med
sedelbuntar? Hon har väl gott om såna nu och förefaller väldigt engagerad i sin baltiske klient.
Eller ska brottsofferfonden behöva lägga upp stora delar av detta ålagda skadeståndsbelopp?
Som så ofta annars.
Dristar man sig nu till att ta andras liv så får man minsann vara beredd att betala för
det också. Hör du det Nero? Din eländige sexualsadistmördare.

Det man måste ta reda på hur man driver in fordringar i Litauen. Vad de har för myndighet som är motsvarande kronofogden. Jag utgår ifrån att man sen lämnar in en dom som vunnit laga kraft och inväntar deras åtgärder. En advokat i Litauen har säker svar på hur det går till. Det är säkert lika vanligt att driva in fordringar i Litauen som i Sverige.

Jag finner det motbjudande att brottsofferfonden ska betala, innan man försökt få pengarna från den skadeståndsskyldige. Det är en bra signal att det kostar också pengar att begå brott. Jag tycker faktiskt att skadestånd är en personlig utgift, annars blir det ju meningslöst att döma till det. Det är ju en del av påföljden.

Av hur denna advokat håller reda på sin tid, så tror jag det är utsiktslöst att tro att hon skulle ställa upp ekonomiskt på sitt faktureringsobjekt. Men du har din poäng för ingen annan än hon har tidigare äventyrat sin karriär och rykte på ett liknande sätt. Är det någon attraktion? Det finns kvinnor av alla sorter som dras till läskiga män, så varför inte?
2016-02-10, 12:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Blodbesudlingarna på jackan talar ju i någon mån för att NB har befattat sig med Lisa innan jackan vrängdes av, eller?

I ett scenario där NB försöker ta kontroll över Lisa passar besudlingarna bra tycker jag. Ett handgemäng där Lisa skadar NB eller att NB skadar sig på något så att han börjar blöda.
2016-02-10, 12:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte, det är därför jag frågar. Du påstår att Irinas kläder undersöktes på samma ställe som Lisas. Men Irina har aldrig varit misstänkt för mord. Varför ska de undersöka hennes kläder?

Men snälla tonny33! Jag påstår inte. Det var bara funderingar hur kunde IB dna hamna på LH trosor.
Varför IB har aldrig varit misstänkt - fråga åklagare.
2016-02-10, 12:32
Medlem
Citat:
Man får se till helheten. Det är inte omöjligt att IB suttit häktad misstänkt för mord istället för NB. Men i slutändan med vittnesuppgifter, alibin, motiv och annat så skulle det förmodligen sluta på samma sätt som det gjorde nu.

Ja, naturligtvis är det så.

Men är likförbannat nyfiken på IBs DNA.
Hade det varit ett blandat DNA så hade jag inte haft
några som helst problem med det.

Som jag sagt tidigare, är ingen expert på DNA, bara nyfiken.
2016-02-10, 12:33
Medlem
Har tänkt på en sak, låt säga att Nb inte är mördaren då återstår hur hans blod / dna hamnade där. Nb s blod / dna är det fullt av på platserna då det är hans arbetsplats. Kan det vara så att mördaren använt handskar kanske N.b s handskar därav dna från honom på trosorna. Kan inte låta bli att tänka på att det är något som inte stämmer, fastän en del av mig säger att jag ska släppa det och att mördaren är dömd. Kan det vara att N.b ska vara lojal mot någon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in