2016-02-10, 09:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Och innan dess...

Nerijus talade om för polisen på natten mellan söndag och måndag att han noterat en bil utanför caféet och att han vet att cafét stänger vid en viss tid och att cafét vid tiden för deras iakttagelse ska var stängt.

Måndag

Helena Holm nämner att när hon själv jobbade på caféet i början på maj, 2-3 maj, så var det utländska byggnadsarbetare som la om taket. De tittade och Helena undrade lite vad de var ute efter. Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar.

Tisdag

Den avföring från människa som anträffats av polisen tekniker i ladan visade sig ha lämnats av en av de anställda litauerna, Nerijus Bilevicius, enligt uppgift från honom själv.

Torsdag

Gärningsmanaprofilgruppens uppfattning är att det med största sannolikhet är en gärningsman som har någon form av koppling till området Blomberg/Källby. Detta stöds bl.a. av de fynd som gjorts av Lisa Holms personliga tillhörigheter längs en liten lokal traktorväg. En person som inte är bekant med området hittar inte denna väg. Vidare gör vi bedömningen, med stöd av de fynd som gjorts i ladan och att risken är stor att Lisa Holm är bragd om livet, att en gärningsman som är obekant med området och inte kan kopplas till ladan inte skulle riskera att transportera bort en kropp från platsen. Det avföringsfynd som gjorts i ladan skulle kunna kopplas till en gärningsman då vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen.

Frågan är snarare varför polisen inte skulle ha kollat upp Nerijus lite närmare. Men hans lilla visit på Martorp påskyndade det hela.

Nu minnes jag tillbaka spaningsledare Martin Fredman´s mediaframträdanden, där det i vart fall i mina ögon är tydligt att polisen haft en del på sitt bord från första fynden gjordes och fram till Fredagen. Material bestående av plats-inringande, person-inringande och säkert kommentarer/samtal kring vissa personer. Att tänkbarheter uppstått.
Vidare tror jag inte alla poliser varit helt överens med varandra kring var fokus bör ha lagts.
Den inrapporterade Adriana-händelsen borde dock satt fart i riktning mot dom litauiska bröderna, även om det senare blev planerat att ta in dom på ytterligare förhör under helgen som skulle komma.
Svaret att inget skedde, är att polisen antingen felvärderade bilden, alternativt eller i kombination med att viss tandlöshet existerar, samt även blotta faktumet att man formligen drunknade i tips. Även om faktorer uppstått, har faktorer även saknats. Hade Nerijus tex avvikit under sökveckan utan orsak/oannonserat, lär man garanterat jagat efter honom.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-10 kl. 10:16.
2016-02-10, 09:58
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja med tanke på att han kunde sitta och åberopa sitt faderskap gällande en dotter han inte ens träffar (patetiskt), beklaga sorgen och påstår han känner medlidande för Lisas föräldrar (SIC!) - så tror jag inte han har normala referensramar. Åberopar empati?!

Jag tror han blåljuger och vet inte ens vad skam är iom dessa ord.

Vi har diskuterat NB s eviga lögner tidigare, och han framstår som manisk när han ljuger.
Det är nästintill omöjligt att förstå hur han fungerar.
Vi vet nog bara lite grann om NB, men jag tror att mera kommer framöver.
2016-02-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Ja, det vill jag också. Det kanske kommer? Någon gång..

Det är bara för Expressen å åka dit och slanta upp
lite så får dom nog svar.

Man kanske väntar tills domen vunnit laga kraft,
lättare å få svar då.
2016-02-10, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag hade också gärna velat att det var NB som gjorde det så att man slapp tänka på att en oskyldig stackare sitter fängslad medan en mördare går lös. Men jag är övertygad om att NB inte kommer att erkänna eftersom han helt enkelt inte har något att erkänna. Inget talar för att gärningsmannen är en engångsmördare utan det är sannolikt att han kommer att slå till igen. Frågan är om han är så vågad att han då använder samma tillvägagångssätt som vid LH-mordet. Dyker det upp en strypt kvinna med snöre kvar runt halsen med spår utlagda som leder till fyndplatsen så kan vi vara säkra på att det är han och rättsskandalen kommer vara ett faktum. Det blir inte bättre av att det är en utländsk medborgare som dömts oskyldig. Sveriges finfina rykte som rättssäker stat kommer naggas i kanten rätt ordentligt.
Du vill inte alls veta att det var NB som gjorde det. Det är det som är problemet - VILL inte veta.

Sveriges finfina rykte som rättssäker stat hade varit ett minne blott om en mördare som Nerijus gått fri med det bevisläget.

Dina farhågor är enbart ett mirakulöst svammel.
2016-02-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Ur hovrättsdomen:

Enligt hovrättens mening saknas det emellertid skäl att ifrågasätta
att han före avfärden till affären i Källby vid 20-tiden talade med sin mor via
Skype.

Det finns även annan bevisning som talar emot att Nerijus Bilevicius var hemma under
tiden mellan kl. 18.00 och 19.35 den 7 juni.

Hovrätten ifrågasätter alltså inte på att NB ringde sin mamma på Skype klockan 19.35. Eftersom han dessförinnan suttit på trappan och rökt tillsammans med hustrun och sedan tagit av sig sina byxor som behövde tvättas så kan man räkna med att han varit hemma åtminstone sedan 19.30. Ändå skriver de strax därefter i domen:

Betydligt högre bevisvärde har dock det som vittnet Annika Hedvall har uppgett om
vad som utspelade sig på grusvägen alldeles i närheten av Nerijus Bilevicius bostad
någon gång mellan kl. 19.30 och 19.45. Hon har förklarat att hon såg Nerijus Bilevicius
bil komma körande i hög fart från Martorpshållet och att det var någon av de
båda litauiska bröderna som körde och vinkade till henne, förmodligen Nerijus
Bilevicius själv. Enligt hovrättens mening saknas det anledning att misstänka att
Annika Hedvall har misstagit sig i fråga om sin iakttagelse eller vilken dag denna ska
ha skett.

Fullständig kortslutning. Man ska också komma ihåg att AH i polisförhören uppgett tidsintervallet 19.30-20.00 så det finns anledning att anta att iakttagelsen gjorts närmare 19.45 än 19.30.

NB har kört samma väg vid den här tiden dagen innan så varför finns det enligt hovrätten inte skäl att misstänka att AH misstagit sig angående dag? Det motiveras överhuvudtaget inte.

Och på samma lättvindiga sätt har man i hela domen avfärdat de alternativa förklaringar och teorier som försvaret kommit med. Inga motiveringar utan bara korta godtyckliga konstateranden.

Men vem bryr sig om sådana detaljer? Det finns ju DNAAA!!!

Dem brydde inte om en små detalj till - AJ sa att sonen Gustav berättade att han såg litauer sittande på trappan när han körde förbi och dem vinkade honom kl var c a 19:00. AJ skulle inte ljuga eller hitta på om sådant iakttagelse.
Varför glömdes bort detta? Medvetet?
Ja, det är bara små detaljer... som vilse ledde domare och som kostade en människans och hans familjens förstörda livet.
Vem är ansvarig för bristen av objektivitet i utredningen?
2016-02-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
"Nedstämd och förkrossad"?
Att hon själv inte förstår att det är ganska pinsamt för egen del att uttrycka att han känner det så.
Vilken trovärdighet som försvarare får hon om hon gett honom så falska förhoppningar så att han blir alldeles FÖRKROSSAD när livstidsdomen fastställs.
Ja, tänk hur många timmar hon spenderat här bland tomtar och troll och fått inspiration.
Visst, allt kändes tyvärr igen. Många timmars oseriöst arbete för att vara en advokat.

Alternativtråden=egna undersökningar.
Denna tråden=tidsspillan.
Kan det vara så? ;-)
2016-02-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Sådana här inlägg från dig är så korkade, så jag vet inte vad. Du har absolut ingen aning om hennes smärta, dina tafatta försök till att förstå och sätta in dig i hur andra människor (och i synnerhet Lisa) känner, agerar eller tänker. Du har gång efter annan i tråden bevisat din okunskap i frågor gällande just detta.

Jag kan tala om en sak för dig. JAG TROR inte att Lisa på grund av din, påtalade smärta eller reflexer enligt ovan citat, krafsade sig runt halsen. Anledningen till detta krafsande måste ha berott på paniken över att inte kunna andas och paniken över att inte få bort snöret från halsen. MEDVETNA HANDLINGAR. INGA REFLEXER. Duuuh

Ja, okunskapen är tydlig. Ändå tror XO sig vara kompetent nog för att dra slutsatsen att LH inte dödats av annan trots att så mycket som tre rättsläkare anser att så är fallet.
Utan att ens ha tagit del av fullständigt rättsmedicinskt utlåtande dessutom...
2016-02-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En helt bedrövlig artikel – uppbyggd kring att antal sakfel.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/818316-5-bevis-som-fallde-lisa-holms-mordare
¨
Håller med.
Hon även skrev att NB DNA hittades på tejpen.
Många sakfel i artikel. Undrar var tog hon information ifrån?
2016-02-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hoppas i så fall att hon får frågan om hur hennes dna hamnade på Lisas trosor. Hon bör väl ha funderat på hur det gick till?

Faktum är att just denna DNA träff är för mig ett direkt bevis på att NB är rätt man för gärningen.

Edit; vilket bara är ett av de DNA spår av alla, äääh, för bråttom. Ni vet vad jag menar!!!
Senast redigerad av KSP 2016-02-10 kl. 10:37.
2016-02-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur var det nu med klockan i Källby - gick den före eller inte?

Det spelar inte så stor roll eftersom det finns en tidsstämpel på kvittot från kortterminalen. Den är synkad mot någon GPS-satellit. (Som bekant används 90% av all världens GPS-mottagare inte för att fastställa position utan som tidsreferens.) Det är nämligen ett krav från kortutställare som VISA eller MasterCard att varje transaktion skall ha en pålitlig tidsstämpel. Men hur är det med klockan på micron? Den som Irina hänvisar till. Av bilden i FUP verkar det vara en Samsung TDS M1927N, TDS M1917N eller TDS M1927 Klockan på den är ju lätt att manipulera. Hur man gör framgår av manualen på sid 8 eller 11.
2016-02-10, 10:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sannolikheten för självmord ser jag som betydligt högre än dito för ett erkännande.

Ja kanske det. Men ett självmord kan man med lite god vilja tolka som ett erkännande.

Jag hoppas att han får rätt vård och övervakning så att vi kan få ett erkännande i stället för ett abrupt slut. Det vore bra om vi fick veta detaljerna samt fick oss en titt in i hans psyke - förhoppningsvis lär vi oss något om hur vi ska minska risken för denna typ av brott.
2016-02-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om jag förstod rätt kan du litauiska? Eller använder du google translate?
Undrar vilken svensk läsare (numer av inlägg?) desinformerar?
Vad tycker du om artikel? Står det allt rätt i den?

Nej, tyvärr. Gogle translate men översättningarna blir knepiga. Jag har således fått den uppfattningen att det i och med domen/ hovrätten inte längre ges så stort utrymme till spekulationer. Man blir tvungen att förhålla sig till fakta. Många bra inlägg som påtalar detta. Sen kan det vara fler svenska skribenter trots flaggan vid sidan om. Det är ju bara att använda sig av anonyma tjänster som pekar om. Kan inte nr rakt av, men du kommer känna igen informationen om du följt denna tråd .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in