2016-02-10, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag delar din uppfattning om Nero, och det finns många aspekter om honom att diskutera. Den välvilja och frihet han har haft visar på att alla människor inte är värda det förtroende de får av sin omgivning.

Nero är en person som aldrig borde ha lämnat sin hembygd i Litauen och åtnjutit de möjligheter den fria rörligheten inom EU ger till alla utan urskiljning. Hade han levt ett enkelt liv utan impulser utifrån, som den moderna tekniken ger, så hade han inte ens haft fantasier om kvinnor han inget har med att göra, och han hade inte kommit på tanken att leva ut sina fantasier. Denna personlighetstyp kan inte skada omgivningen om de bor i ett samhälle med en social kontroll.

Det är fall som detta som gör att jag blir mer konservativ, och reflekterar över hur tillitsfull man tidigare har varit. Att folk ser ut som folk flest betyder inte att de är som folk flest.

Det blir extra förljuget med en arbetsgivare som AJ som talar om vänskap och annat dravel om hur duktigt Nero är, när de inte ens umgås privat. Nero var billig arbetskraft och inget annat.

Nero är inte som oss. Han har inte våra intressen och därför tror jag att ett fängelse i Sverige är en tillvaro där han skulle trivas med rutinerna. Nero är en enstöring som faktiskt inte bryr sig om andra människor. Det är intressant med denna sorts brottslingar. De ser bara sig själva, och att de själva är offer. Anders Eklund lever också bra i fängelset, han blir kränkt och får framgång och skadestånd i tingsrätten efter välförtjänt stryk av en medfånge. Anders Eklund har till och med tillgång till att beställa böcker om pedofiler och sexbrottslingar i förkovringssyfte.
Godsägaren såg Nerijus som en billig och undergiven arbetare, inte som en svensk arbetare som vet sin rätt och ställer krav. Perfekt med en gästarbetare som lyder minsta vink och som dessutom vet att gör man inte rätt för sig är det bara att dra. Att AJ öste såna superlativer över Nerijus handlade nog mest om att han skyddar sin "egendom", sitt anseende, ingen skugga ska falla på honom som anställt denna dräng. Han försvarade nog också sina domäner för nog verkar han rätt så kränkt över att poliserna tog över området och utan att bry sig speciellt mycket om vad godsherren tyckte och tänkte. Det var nog inte så lätt för honom, van som han är med med undergivna "undersåtar".
Du har rätt där med att NB, som den enstöring han är, kommer att trivas med rutinerna. Bara tänka på sig själv, tycka synd om sig själv och det stackars offer han är. Såna personer är alltid "drabbade" av något, inget är deras eget fel. Saknar empatisk förmåga, kan nog inte känna närhet till en annan människa. Däremot ett husdjur, som katten, där kan kan han visa känslor. Katten kan nämligen inte skada honom, han har den i sin makt. Enklare så, den kräver inget tillbaka som "jobbiga" människor gör. Men nu behöver han inte ens bry sig om katten, nu är det bara han själv som gäller. Han kommer nog att gå upp ännu mera i vikt och se ännu mer välmående ut, tyvärr. Det enda rätta vore att han förpassades till ett Litauiskt fängelse. Han bör vara i sitt rätta element, i landet där han är född och har växt upp, i landet och miljön som skapade detta monster. Monster som han hör hemma i helvetet i ett Litauiskt fängelse, här kommer han att ha det alldeles för bra.
2016-02-10, 02:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo, men det kanske inte ger krigsrubriker. Men det är inte ovanligt att en del får isolera sig eftersom dom är ett hett byte för fängelsehierarkin. En del vill inte ens sitta med någon på samma avdelning som ett hatobjekt för att dom ska få skit av andra. Det är ju inga korgossar som sitter på dom här tyngre anstalterna direkt. Kan aldrig tänka mig att han får någon aktning eller respekt med tanke på att han hängt en 17 årig tjej. Inte en chans. Vi får inte reda på allt som sker innanför murarna, men det sker en hel del. Hinseberg hade en del incidenter som man skrev om så som ett uppskuret ansikte och Arbogamörderskan, som ständigt var påpassad och en plit i släptåg.
Isolerad och ensam samt utfryst. Eklund är ett kapitel för sig och det är ju ingen som är sömnlös direkt för att han misshandlades svårt.

Ja det kanske är sånt som inte rapporteras till media även om det förekommer.

Jag är ff häpen över att NERIJUS var nedstämd och förkrossad över domen. Rönnbäckskan borde väl ha förberett honom på detta.

Alla hennes halvutsagda utspel utan logiska förklaringar kommer ju härifrån, blev hon förblindad på nåt sätt, för det var ju inte smart. Hon ville 140.000 för egen utredning, så hon måste ha tillbringat många timmar + Att jag inte betvivlar att hon fått åtskilligt med post med liknande innehåll. Plötsligt befann hon sig inte längre IRL, om inte så är hon obegåvad och oempatisk. ( när hon misstänkliggör pappans agerande såpass att det brister för honom. )
2016-02-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Jag är ff häpen över att NERIJUS var nedstämd och förkrossad över domen. Rönnbäckskan borde väl ha förberett honom på detta.

Alla hennes halvutsagda utspel utan logiska förklaringar kommer ju härifrån, blev hon förblindad på nåt sätt, för det var ju inte smart. Hon ville 140.000 för egen utredning, så hon måste ha tillbringat många timmar + Att jag inte betvivlar att hon fått åtskilligt med post med liknande innehåll. Plötsligt befann hon sig inte längre IRL, om inte så är hon obegåvad och oempatisk. ( när hon misstänkliggör pappans agerande såpass att det brister för honom. )

Att IR fått många konspiratoriska tankegångar från alternativteoretikerna, i den nu utbrutna tråden, är jag övertygad om.

Jag kände igen dom. Rent dravel som framfördes i en rättegång. Av en advokat.

Det förvånade mig storligen.
2016-02-10, 02:45
Bannlyst
Citat:

"Nedstämd och förkrossad"?
Att hon själv inte förstår att det är ganska pinsamt för egen del att uttrycka att han känner det så.
Vilken trovärdighet som försvarare får hon om hon gett honom så falska förhoppningar så att han blir alldeles FÖRKROSSAD när livstidsdomen fastställs.
Ja, tänk hur många timmar hon spenderat här bland tomtar och troll och fått inspiration.
Visst, allt kändes tyvärr igen. Många timmars oseriöst arbete för att vara en advokat.
2016-02-10, 03:30
Medlem
Grandiosos avatar
Lisa Holms familj: Vi är tacksamma för allt stöd

Citat:
De är tacksamma för det stöd som visats dem och uppskattar att media har behandlat fallet i en positiv anda gentemot Lisa och familjen.

Uttalandet avslutas:

”Den sorg vi känner går inte att beskriva med ord.”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22236418.ab

Det här väntar Nerijus på Kumlaanstalten

Citat:
Skövdeflickan Lisa Holm föll offer för Nerijus Bilevicius, 35, sexualmordiska drifter.
När domen vinner laga kraft flyttas mördaren till Kumlafängelset.
Där, på en speciell avdelning, ska han utredas av Kriminalvården – deras beslut avgör var Nerijus ska avtjäna sitt livstidsstraff.
Enligt polisprofessor Leif GW Persson pekar det mesta på att Bilevicius stannar just på en högsäkerhetsanstalt som Kumla.

På plats i Kumla kommer 35-åringen att intervjuas och genomgå olika typer av personlighetstester och observationer. En utredning som tar ungefär sex veckor.

Poliskommissarie Lars Johansson tror att Nerijus Bilevicius kan få tufft när han ska avtjäna sin livstidsdom.

– Det är svårt att säga om det finns någon hotbild mot honom i fängelset. Det finns ingen känd hotbild i dag, men det är klart att det inte är särskilt populärt i några kretsar att ge sig på småflickor, säger Lars Johansson.
http://www.expressen.se/gt/det-har-vantar-nerijus-pa-kumlaanstalten/
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-10 kl. 03:32.
2016-02-10, 05:44
Bannlyst
Hur går det till när det väljs försvarsadvokater ? Jag vet ju att man själv har rätt att vilja vilken försvarare man vill. Men i NB:s fall har han ju knappast valt IR själv utan bara blivit tilldelad och då undrar jag av vem?

Jag kan ju faktiskt medge att NB borde ha haft en vassare försvarsadvokat , tex Thomas Olsson
2016-02-10, 05:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Mördaren Mangs tyckte om rutinerna i häktet, han tyckte det kändes skönt att befinna sig i en omgivning där allt var förutsägbart. Men vilken mardröm att förhöra denne omständige Aspergerpersonlighet.
Nerijus var däremot inte jobbig att förhöra, han sa i stort sett ingenting av värde. Men jag tror som du, att även han kommer att finna sig väl tillrätta på anstalt. Han spelar den roll han har lärt sig funkar, timid och snäll åtminstone mot vakter. Men jag tror inte han viker ner sig om det blir slagsmål. Han blir fort arg och kommer kanske att gymma och bli ännu starkare.
Ja, han kommer nog toffla runt och finna sig tillrätta, gråta en patetiskt skvätt när nån ser.
Mangs ville väl isoleras ännu mer på egen begäran för att få vara ifred, så rutiner och stabil dagverksamhet kan mycket väl uppskattas.
... Men kommer nån i hans väg så exploderar han. Är det nåt som stressar upp honom (vilket kanske mamsens besök i Blomberg 23 juni gjorde) så ruckas hans balans - eller kanske via "jobbet" (13:-/tim) om nån liten skruv inte passar. Nu kan ju inte brorsan rädda upp och ta över när han får psykbryt.

Vad det gäller stressorer så tror jag mycket var förlösande via att i smyg trakassera sin fru innanför väggarna när ingen såg samt via alkohol. Undrar hur han reagerar framöver, om han kommer vara lika timid när han inser att loppet är kört. Nånstans pyser det nog över av uppdämd frustration och fram till nu har han nog levt på hoppet.

Det är väl främst två typer av människor som brukar hålla hårt på erkännande - andra har ett behov av att få prata ut och känner en lättnad vid ett erkännande. Den tekniska bevisningen brukar även göra sitt. Den här mannen är dock oerhört vrång vilket frun sa redan i förhör:

Hon kunde inte se nåt som skulle få honom att prata om han väl bestämt sig - absolut ingenting som skulle kunna motivera; vrångheten fanns långt innan alla efterreaktioner i form av eventuell skam.

Den som dock kan sitta och blåljuga Lisas föräldrar rätt i ansiktet och beklaga sorgen med hänvisning till sin egna dotter har inte normala referensramar och drar sig uppenbarligen inte för att sitta och spela förstående förälder. En dotter han antingen skiter i eller är portad att öht träffa:

Det vete fan om denna överhuvudtaget har nån skam i kroppen.
Senast redigerad av develi 2016-02-10 kl. 06:07.
2016-02-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hur går det till när det väljs försvarsadvokater ? Jag vet ju att man själv har rätt att vilja vilken försvarare man vill. Men i NB:s fall har han ju knappast valt IR själv utan bara blivit tilldelad och då undrar jag av vem?

Ja har man inte själv ngt specifikt förslag på försvarare så är det TR som utser en (vet sedan inte detaljerna kring det, om det finns ngn sorts turordningslista el dyl, TROR att det här finns ett stort utrymme för godtycklighet och kameraderi: IR låg nog bra till för att få detta lukrativa mediamål som fd åkl/med goda kontakter med 'andra sidan'
2016-02-10, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det står-
på den vänstra sidan vid snörfåran över och under överhuden fläckformat avsaknad med röda bruna ytor. Men vad det handlar om står inte eller är inte beskrivet så som du tolkar det. Så man har inte fastslagit eller skrivit ner något om avvärjning. Det kan ju vara så att det var för mycket förruttnelse för att avgöra detta.

Det är svårt att ur det sekretessade matrialet dra någon säker slutsats.
Hon verkar inta ha så mycket skador på halsens utsida utöver impressioner och avskavd överhud på vissa ställen. Dock finns Lisas blod på alla tre ställen som snaran kring halsen testats så det känns inte orimligt med antagandet att blodet under naglarna kommer av krafsande/slitande i anslutning till snöret på halsen. Att det var blod under 9 av 10 naglar kan tala för att hon grappat i snöret med bägge händernas alla naglar och slitit så hon (som LOE2 skrev) överbelastat nagelbädden.
Kan likaväl ha skett när snöret anbringades som vid själva hängningen.
Ett alternativ är väl att blodet under naglarna uppstått när hon värjt sig mot ett armlås kring halsen.

Att blod skulle funnits under så många naglar innan mordet är osannolikt (hon har troligtvis varit så noga med handtvätt som serveringsjobbet kräver).
I något skede har hon överbelastat nagelbädden eller klöst mod blodig hud.
Att det skulle ske genom en ren reflexrörelse (med båda händerna...) är nog uteslutet. Hon har aktivt värjt sig.
2016-02-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det räcker att han hotar med kniven. Jag har i alla fall fått lära mig att är en person beväpnad med kniv, då gör man som de säger.

Garanterat - pratar av egen erfarenhet.
Det är inte svårt att bli medgörlig med hot om livet. NB var dessutom större och starkare än Lisa och jag är övertygad om att hon i alla fall, till en början, trodde att hon skulle bli våldtagen - vilket i sig måste ha varit fruktansvärt. Hon har antagligen kämpat emot så mycket hon kunnat. Faktum är att vi aldrig kommer att få veta hela händelseförloppet då den gode Nero väljer att tiga. Däremot har Lisa vid något tillfälle i ladan insett att detta kommer sluta olyckligt och att hon kanske inte kommer att överleva. Hoppas vid Gud att denna insikt endast varade i sekunder.

Vi alla har väl hört uttrycket att "hela livet passerade förbi, det kändes som en evighet". När man tror att man kommer att dö. Skillnaden är att jag tror att Lisa visste att hon skulle dö.
Helt djävla fruktansvärt
2016-02-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Jag tror faktiskt inte att mängden blod framkommit någonstans, bara att det förekom. Min gissning är att det finns i den sekretessbelagda delen, så tyvärr kan jag inte ge dig något svar på den frågan. Men egentligen - spelar mängden någon roll? Bara faktumet att det fanns där är ju en indikation på att hon kämpat (för att bli av med repet/snöret).

Förvisso finns det frågor som du säger som är obesvarade, men så länge den dömde mördaren inte vill tala så lär både du, jag, alla andra i tråden och framför allt Lisas familj få stå undrande.

På tal om sekretessen, skulle inte vissa delar (utvidgad obduktion mm(?)) bli offentligt?
2016-02-10, 08:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisa Holms familj: Vi är tacksamma för allt stöd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22236418.ab
Ja, det var med hänvisning till veckans brott, svt, som bad familjen om ett uttalande.
En hälsning från Lisa Holms föräldrar:

" Vi tycker det är positivt att hovrätten slår fast att det var 35-åringen som antastade en kvinna som var ute och joggade i området dan före för det här visar att Lisa var ett offer för slumpen och att hon hade dödlig otur, och vi är tacksamma för det deltagande vi fått och för alla som har ställt upp på familjens sida. Skriverierna har alltid varit i positiv anda både mot Lisa och resten av familjen - vilket vi är mycket tacksamma för.
Samtidigt så har det varit väldigt jobbigt - den sorg vi känner går inte att beskriva med ord. "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in