Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
Det brukar inte vara ett problem att komma in i bolag som växer under lönsamhet, bara man har tålamod. Min fråga var helt enkelt vad som driver folk att slänga sig in i en förlustmaskin till fyra gånger försäljningen, när ytterligare utspädning troligtvis är att vänta?
Ska jag svara för egen del har jag haft en lite post med Anoto i nästan tio år lite på chans. Jag tycker konceptet i sig är tilltalande och har alltid varit övertygad om att förr eller senare måste även handskriften osv precis som allt annat kunna digitaliseras på ett enkelt sätt och få sitt stora genombrott.
Under vissa perioder, med hög omsättning i aktien, har jag köpt-sålt i bland bara över dagen.
Det som gjorde att jag nu ökat på innehavet rejält och inte tänker röra det är framförallt tre huvudskäl:
1. Ren intuition jag inbillar mig att det börjar bli dags nu för det stora breaket. Jag tror fortfarande stenhårt på grundidén och företag/nya tekniker går oftast igenom den här fasen av inledande hype som klingar av, inte sällan under en tioårsperiod, pga bristande tålamod hos investerarna och sedan kommer det riktiga rejäla genomslaget. Om det sker exakt nu om sex månader eller 2år har jag så klart ingen aning om, men jag tror det börjar bli dags så småningom.
2. Tre insiderregistrerade personer köpte vid ungefär ett och samma tillfälle 1,5 miljoner aktier lite före jul till kurs ca1:-
3. Intresset för såväl aktien som företagets teknik har blivit mer och mer i ropet senaste tiden.
Jag är självklart också fullt medveten om att en rapport eller ett bokslut kan slå fel och att det går att köpa aktien 0,02 eller 0,23öre billigare i morgon eller nästa vecka men det finns också en risk (chans) att dom här nivåerna lämnas för gott och aldrig mer kommer tillbaka. Jag vill /vågar helt enkelt inte stå utanför nu. Jag tycker det är för stor risk i förhållande till vinsten att tjäna några 0,01 ören till. Sen siktar jag på 5-7:- i första hand och då spelar ett gav på 0,54 eller 0,72 ingen roll för min del.
Aktien får tom gå ner till 0,10 utan att jag bryr mig nämnvärt. Jag ser det ungefär som när man planerat att åka till stranden en fin sommardag och det plötsligt kommer tennisbollsstora hagel. Bara att gå in och läsa en bok, fascineras över krafterna, kaozet och känna tryggheten i att det förhoppningsvis blir en fin dag i morgon eller nästa vecka.
Att Anoto skulle harva på så här i 20år till ser jag som uteslutet kvar blir då två scenarier: företaget går sakta mot en säker borttynande tillvaro eller det stora breaket står inför dörren. Jag chansar och tror på det sista alternativet, men är fullt medveten om att det finns en rejäl risk för att det blir det förstnämnda.
Men jag hittar inga roligare projekt just nu där jag ser en potential att tio-dubbla insatsen till den här risken.
Kursen hålls ju trots allt uppe av köpare, så det kan ju inte vara fullständigt obegripligt för alla.